Sida 1 av 3

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 17:01
av MWall
Svenssons skrev:
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:

Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro

Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.

Det är inte värt pengarna att importera. De där 6 600 Euro hade behövt vara det dubbla.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 17:13
av Klintan
Vi betalar väl ändå moms på prisskillnaden, så 8250 EUR, drygt 83000 kr i prisskillnad.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 17:19
av Svenssons
MWall skrev:
Svenssons skrev:
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:

Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro

Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.

Det är inte värt pengarna att importera. De där 6 600 Euro hade behövt vara det dubbla.
6 600 euro är endast till hjälp för skillnad i prisjämförelse efter att man dragit bort alla bidrag, moms, skatter och tillägg för att se det utifrån Tesla Motors synvinkel. Du kan ju få bidrag i länderna och dessa skiljer sig åt, du kommer vara tvungen att betala moms och skatt vilka skiljer sig åt och vagnskadeförsäkring har ju ett värde.

Köper man en Model 3 SR+ i Frankrike, drar av franska momsen och lägger på svensk moms så skulle den franska bilen kosta 45 625 Euro plus avgifter men minus VSG. Detta kan jämföras med 57 410 Euro för den svenskköpta med VSG. Det är drygt 8 200 Euro i skillnad. Jag antar att man kan få bonus på bägge bilarna så länge den aldrig ställdes på i Frankrike.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 17:54
av Hampus M3
Svenssons skrev:
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:

Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro

Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det stör mig att 6600 euro är väldigt nära 60000-70000kr som är svenska bonusen.
Det är samma på exempelvis Ford. VW har inte dessa skillnader.
Biltillverkarna ska inte bry sig om lokala bidrag i resp. land. Då är något fel i bonussystemet.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:00
av Svenssons
Hampus M3 skrev:
Svenssons skrev:
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:

Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro

Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det stör mig att 6600 euro är väldigt nära 60000-70000kr som är svenska bonusen.
Det är samma på exempelvis Ford. VW har inte dessa skillnader.
Biltillverkarna ska inte bry sig om lokala bidrag i resp. land. Då är något fel i bonussystemet.
Som sagt var så är detta utan bonus för alla länder och både Sverige och Frankrike har ju 60 000 kr/€7 000 så skillnaden är inte den svenska bonusen.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:34
av Hampus M3
Svenssons skrev:
Hampus M3 skrev:
Svenssons skrev:
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:

Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro

Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det stör mig att 6600 euro är väldigt nära 60000-70000kr som är svenska bonusen.
Det är samma på exempelvis Ford. VW har inte dessa skillnader.
Biltillverkarna ska inte bry sig om lokala bidrag i resp. land. Då är något fel i bonussystemet.
Som sagt var så är detta utan bonus för alla länder och både Sverige och Frankrike har ju 60 000 kr/€7 000 så skillnaden är inte den svenska bonusen.
Utan bonus trodde jag du menade före bonus?
Som jag ser det så är det mest rättvisa att se vad bilarna kostar utan några statliga subventioner.
Alltså vad Tesla får för varje såld bil. Det borde vara lika i alla länder. Sedan upp till respektive land att locka med bonusar och plocka bort moms samt tull.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:39
av taliz
Pris sätts efter vad kunderna är beredda att betala.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:41
av MWall
För några år sen hade Tesla alltid samma pris i alla länder så när valutan ändrades så ändrades priset. Nu verkar de ha samma strategi som alla andra biltillverkare.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:42
av MWall
taliz skrev:
Pris sätts efter vad kunderna är beredda att betala.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.

Är det på grund av all billig dansk vindkraft som det är så?

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:43
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
Pris sätts efter vad kunderna är beredda att betala.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.

Är det på grund av all billig dansk vindkraft som det är så?
Snarare pga bristen av vattenkraft.
Men det lär ändras om/när de får till stora batterilager.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:46
av hooked
Inte något specifikt för Tesla

Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag

pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 18:48
av Svenssons
Hampus M3 skrev:
Utan bonus trodde jag du menade före bonus?
Som jag ser det så är det mest rättvisa att se vad bilarna kostar utan några statliga subventioner.
Alltså vad Tesla får för varje såld bil. Det borde vara lika i alla länder. Sedan upp till respektive land att locka med bonusar och plocka bort moms samt tull.
Ingen bonus är med i priserna och med det menar jag att varken de 60 000kr i Sverige, de €7 000 i Frankrike eller €3 000 i Tyskland är inblandade i priserna. Som Tibor skriver så dras ju Tysklands bonus av direkt vilket kan ses i detaljerna först. I Sverige får du ju bonusen först efter 6 månader om du är första ägaren till bilen och i Frankrike kan det fungera på ytterligare annat sätt. Inga av dessa bidrag är med på något sätt. Differens på €6 600 mellan Sverige och Frankrike kan inte på något sätt förklaras med bidrag då bägge länderna har ungefär samma bidrag och skillnaden i pris är oavsett rensat från eventuella bidrag.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 19:04
av Svenssons
hooked skrev:
Inte något specifikt för Tesla

Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag

pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Tyska priset €83 520 blir €86 520 efter att man rensar bort bidraget. Utan moms blir det €72 706.
Svenska priset €97 000 blir €77 600 utan moms, tar du bort VSG är man nere på €75 620. Skillnaden på knappt €3 000 kan delvis förklaras med transport och byråkrati till exportland.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 19:10
av Svenssons
Svenssons skrev:
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:

Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro

Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Såg att jag rensade bort det tyska bidraget efter att jag dragit bort momsen vilket blir fel. Korrigerad lista:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 32 842 Euro
Norge 38 790 Euro

Tyskland är alltså billigaste landet av de utvalda länderna och skillnaden mot Sverige är drygt €6 900. Detta alltså utan inblandning av bidrag, skatter och VSG.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 20:35
av Maw
Man kan jämföra med id4 1st Max..

Ur mitt något svaga minne
Tyskland 59900 € minus bidrag
Sverige 615000 kr minus bidrag

Tar man hänsyn till momsen blir det ganska jämn prisbild mellan länderna.

Konstigt att det skiljer så mycket mer på Teslas bilar.
Det borde rimligtvis jämna ut sig med tiden.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 20 jan 2021 21:58
av iAkita
Maw skrev:
Man kan jämföra med id4 1st Max..

Ur mitt något svaga minne
Tyskland 59900 € minus bidrag
Sverige 615000 kr minus bidrag

Tar man hänsyn till momsen blir det ganska jämn prisbild mellan länderna.

Konstigt att det skiljer så mycket mer på Teslas bilar.
Det borde rimligtvis jämna ut sig med tiden.
Tesla säljer dåligt i Frankrike och Tyskland av någon anledning. Antagligen därför priserna är lägre. Det är ju två stora marknader.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 10:32
av MelAmir
jag tror att Tesla har just börjat sänka europeiska priserna och ännu inte sverige.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 11:17
av thnis
MelAmir skrev:
jag tror att Tesla har just börjat sänka europeiska priserna och ännu inte sverige.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/
Man har redan sänkt priserna på M3 LR och M3 P. Se info här på forumet i tråden "Prissänkning snart?"
Men finns väl ingen konkret information om att M3 SR+ kommer att sänkas i Sverige.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 11:28
av LeffeP
hooked skrev:
Inte något specifikt för Tesla

Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag

pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det :) Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 11:34
av Fredrik j
LeffeP skrev:
hooked skrev:
Inte något specifikt för Tesla

Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag

pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det :) Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....
Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 11:37
av LeffeP
Fredrik j skrev:
LeffeP skrev:
hooked skrev:
Inte något specifikt för Tesla

Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag

pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det :) Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....
Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Självklart är det så, men Taycan som bas eller Tesla som bas, skillnad, ja....

Vad jag ville få fram är att ingen kommer köpa en Taycan för baspriset 980' medans folk faktiskt köper en Tesla för de priser man jämför med här.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 11:43
av Fredrik j
LeffeP skrev:
Fredrik j skrev:
LeffeP skrev:
hooked skrev:
Inte något specifikt för Tesla

Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag

pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det :) Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....
Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Självklart är det så, men Taycan som bas eller Tesla som bas, skillnad, ja....

Vad jag ville få fram är att ingen kommer köpa en Taycan för baspriset 980' medans folk faktiskt köper en Tesla för de priser man jämför med här.
Jag tror du har helt rätt när det gäller dom dyrare modellerna. Det finns nog få Turbo S med bara standardutrustning. På dom billigaste ser man faktiskt dom basutrustade bilarna som begagnade rätt ofta.
Det är väl kunder som precis orkat upp till porsche prismässigt.
Det är klart, helt bas är det ju kanske inte. Då ingår ju ofta inte ens stolsvärme men det går ju att köpa en porsche för listpris och få med det där nödvändigaste.

Jag tror dom kommer sälja ett gäng Taycan 4 med nordicpaketet.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 19:19
av MelAmir
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 19:21
av LeffeP
MelAmir skrev:
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turbo :)

Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa

Postat: 21 jan 2021 19:30
av Svenssons
MelAmir skrev:
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...
twin.jpeg