Luftfjädring till M3 och MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av Jjonas »

Man kan ju hoppas att europeiska Model Y kunde få en enkel nivåreglering för bakaxeln. Vore fint med den högre dragvikten.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

Det är väl fortfarande max 50/70/100 kilo kulvikt?
Tesla Y LR -22 EAP
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av tobiaslej »

BrooklynS skrev:
tobiaslej skrev:
Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)

När man ser hur luftfjädringen fungerar på andra sidan 5000 mil i de flesta bilar (MB, Audi, Range Rover osv) så är det bara att konstatera att konstruktionerna inte är gjord för att hålla. Ännu värre är det på amerikanska bilar.

Tesla köpte väl av samma underleverantör som MB men tycks ha haft lite mindre problem. Men grundproblemet är läckage i gummibälgar pga kyla och stelhet som sedan dödar kompressor och elektronik pga överbelastning.
Precis dom problemen hade jag :(
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.

Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av McFace »

BrooklynS skrev:
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.

Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Luftfjädring till M3 och MY?

Inlägg av BrooklynS »

McFace skrev:
BrooklynS skrev:
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.

Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.
Nu är vi offtopic, men kyla har ingen som helst betydelse för gashydrauliken. Om du däremot har för lågt tryck i klockorna blir det förstås ännu lite lägre vid extrem kyla och membranen lite stelare. Dock är kvävgas inte "luft" så tryckskillnaden vid olika temperaturer är försumbar.

Det som däremot ställer till det ibland med just Xantia är bakre höjdregulatorn som sitter så till att den utsätts för slask, leder oxiderar osv. Där kan det kärva vid stark kyla men det har inte med gashydrauliska konstruktionen att göra. Jag har haft ett tjugotal hydraulcittror av alla årsmodeller mellan 1960 och 2003 (väl underhållna) och de har fungerat klockrent i temperaturer understigande -40. Sedan skall man vara försiktig med alla mekaniska konstruktioner när det är kallt, de måste "värmas upp" innan man belastar.

Med det sagt så är gummibälgar ingen bra lösning i minusgrader.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar