Luftfjädring till M3 och MY?
Moderator: Redaktion
Re: Luftfjädring till M3 och MY?
Man kan ju hoppas att europeiska Model Y kunde få en enkel nivåreglering för bakaxeln. Vore fint med den högre dragvikten.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Luftfjädring till M3 och MY?
Det är väl fortfarande max 50/70/100 kilo kulvikt?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Luftfjädring till M3 och MY?
Precis dom problemen hade jagBrooklynS skrev:tobiaslej skrev:Har haft bilar med och utan luftfjädring.
Tycker det var väldigt små fördelar med luftfjädring. Dock väldigt stora kostnader. hade väl en 3, 4 verkstadsbesök till många 10tusentals kronor.
Så hoppas model y slipper det.
(lite sugen på att köpa en model s istf model y som nästa bil. men kom nu ihåg eländet med luftfjädringen. intresset för model s svalnade direkt känner jag...)
När man ser hur luftfjädringen fungerar på andra sidan 5000 mil i de flesta bilar (MB, Audi, Range Rover osv) så är det bara att konstatera att konstruktionerna inte är gjord för att hålla. Ännu värre är det på amerikanska bilar.
Tesla köpte väl av samma underleverantör som MB men tycks ha haft lite mindre problem. Men grundproblemet är läckage i gummibälgar pga kyla och stelhet som sedan dödar kompressor och elektronik pga överbelastning.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Luftfjädring till M3 och MY?
Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Luftfjädring till M3 och MY?
Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.BrooklynS skrev:Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Re: Luftfjädring till M3 och MY?
Nu är vi offtopic, men kyla har ingen som helst betydelse för gashydrauliken. Om du däremot har för lågt tryck i klockorna blir det förstås ännu lite lägre vid extrem kyla och membranen lite stelare. Dock är kvävgas inte "luft" så tryckskillnaden vid olika temperaturer är försumbar.McFace skrev:Jag har inte internet-forskat i saken, men min Xantia -94 hade väldigt ofta problem med gasklockorna när termometern började krypa runt -20.BrooklynS skrev:Den bästa och mest tillförlitliga lösningen är gashydraulik enligt Citroëns patent. Vilket bla Rolls-Royce och Mercedes köpte och använde. Där fungerar det över tid och är mycket tillförlitligt.
Jag förstår faktiskt inte varför inte fler tillverkare använder detta istället för gummibälgar och luftkompressor som bevisligen inte fungerar i längden och framförallt vintertid. Citroën var faktiskt den första tillverkare som började med vintertester redan under tidigt femtiotal i Kiruna...
Det som däremot ställer till det ibland med just Xantia är bakre höjdregulatorn som sitter så till att den utsätts för slask, leder oxiderar osv. Där kan det kärva vid stark kyla men det har inte med gashydrauliska konstruktionen att göra. Jag har haft ett tjugotal hydraulcittror av alla årsmodeller mellan 1960 och 2003 (väl underhållna) och de har fungerat klockrent i temperaturer understigande -40. Sedan skall man vara försiktig med alla mekaniska konstruktioner när det är kallt, de måste "värmas upp" innan man belastar.
Med det sagt så är gummibälgar ingen bra lösning i minusgrader.
Tesla Y LR -22 EAP