Backsensor avstängd?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Backsensor avstängd?

Inlägg av Gussun »

Går det att stänga av backsensorn (av misstag)? Min har slutat fungera och bilen varnar inte om att den inte fungerar. Hittar inte i inställningarna om att den skulle gå att stänga av. Om det är smuts på sensorerna brukar den varna. Nu är det bara tyst. Någon som har någon idé?


Modell 2020 med senaste uppdateringen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7586
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av mikebike »

Gussun skrev:
Går det att stänga av backsensorn (av misstag)? Min har slutat fungera och bilen varnar inte om att den inte fungerar. Hittar inte i inställningarna om att den skulle gå att stänga av. Om det är smuts på sensorerna brukar den varna. Nu är det bara tyst. Någon som har någon idé?


Modell 2020 med senaste uppdateringen.
Är husvagnssymbolen tänd?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av pinussen »

Det går att stänga av ljudet (gick i alla fall förr). När den låter får man upp en liten högtalarikon som man kan trycka på.

Men du borde fortfarande se i animeringen att den reagerar på saker på samma sätt som sidosensorerna när man kör. Gör de inte det så låter det som den är paj. Värt att testa är alltid att låta den boota om. Välj stäng av bilen i nån meny och låten stå några minuter innan start, dvs fot på bromsen. Går med knapparna på ratten också men en del säger att det bara startar om infotainmentdelen och då kanske inte e-fuse och såna bra grejjer som skulle kunna ha löst ut.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av e5m1r »

När du backar har du en högtalarsymbol ner i bilden prova tryck på den
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Gussun
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 okt 2019 22:51

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av Gussun »

Tack för hjälpen!

Jag har hittat felet. Det är något fel på sensorn där dragkroken brukar sitta. Den tror ibland att jag kör med släp. Då tänds den röda husvagnen upp. Ibland går den manuellt att stänga av via gränssnittet men oftast inte. Det blir till att ringa tesla så får de ta en titt på vad det är som triggar sensorn. Jag kan inte hitta något som ser konstigt ut.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7586
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av mikebike »

Gussun skrev:
Tack för hjälpen!

Jag har hittat felet. Det är något fel på sensorn där dragkroken brukar sitta. Den tror ibland att jag kör med släp. Då tänds den röda husvagnen upp. Ibland går den manuellt att stänga av via gränssnittet men oftast inte. Det blir till att ringa tesla så får de ta en titt på vad det är som triggar sensorn. Jag kan inte hitta något som ser konstigt ut.
Det kan komma in fukt i kontakten, det var därför jag frågade om du hade en husvagnssymbol på skärmen. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av Antti V »

Gussun skrev:
Tack för hjälpen!

Jag har hittat felet. Det är något fel på sensorn där dragkroken brukar sitta. Den tror ibland att jag kör med släp. Då tänds den röda husvagnen upp. Ibland går den manuellt att stänga av via gränssnittet men oftast inte. Det blir till att ringa tesla så får de ta en titt på vad det är som triggar sensorn. Jag kan inte hitta något som ser konstigt ut.
Jag hade likadant på min SR+ för ett år sedan. Jag öppnade släpvagnskontakten som det rann vatten ur!!
Sedan blåste jag rent och torrt med tryckluft. Efter det sprayade jag kontakten rikligt med WD-40.
Efter det har det funkat!
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Backsensor avstängd?

Inlägg av pefreli »

Vad jag kan läsa i andra trådar så verkar det som att fler har fått problem med sensorerna efter senaste uppdateringen...

Ska kolla hur min funkar. Får ev bli ett ärende till SC...

Kvaliten på OTA behöver förbättras. :roll:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar