Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare ville9 » 22 jan 2021 16:19

Tänkte det var läge att starta en tråd för oss med LFP batterier.
Erfarenhetsutbyte m.m.
Vet att det finns trådar innan som är inne på ämnet men de börjar oftast i fel ände känns det som.
Självklart är även de som inte har just dessa bilar välkomna att diskutera :)

Jag hämtade ut min nya Model 3 MIC med LFP igår.
Jag ringde och tjatade lite på leveranspersonalen att de skulle ladda upp den innan.
När jag kom så hade den stått till 100% under natten.
Jag hämtade ut och åkte och bytte däck.
Sen var den på 97% vilket då var 321km
Med denna uträkning konstaterade jag att 100% då motsvarar 331km.


Kalibrering.
Körde ner bilen till 9%.
Lät den sova under natten, tryckte även på ”stäng av bilen knappen”
Det intressanta då var att morgonen efter så stod den på 16% batteri.
Den gick alltså från 9 till 16 genom att sova lite, reflektioner på det?

Sedan laddade jag fullt och lät laddsladden sitta kvar 2h efter. Nu visar 100% = 361km
Det har alltså ökat från 331 till 361km

Så det går framåt alltså.
Men innebär detta också att kapaciteten framöver eller enbart att batteriet lär sig visa rätt siffror?
Osäker på hur man ska tänka här?


Byggkvalitet
Byggkvalitet känns helt klart bättre än USA-tillverkade.
Hade en sådan innan som jag jämfört med och har förstås sett många andra.
Bilarna tillverkade i Kina andas mer kvalitet helt klart, är min reflektion iaf.


Supercharging
Till sist, laddning på supercharger.
Jag körde 10 mil till en SuC. Bilen förvärmde hela tiden och var nere på cirka 30% när jag började ladda.
Började på 70kW och sänktes sakta men säkert ner till 40kW där jag stoppade (på 60%batteri kanske)
Helt ok laddningshastighet ändå tycker jag.
Här är ju bilen helt klart sämre än de andra batterityperna. Men fördelen att man hela tiden kan ladda till 100% och att livslängden är mkt längre överväger ändå positivt.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 01 jun 2019 08:25

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare pejvic » 23 jan 2021 12:10

Det känns lite underligt att det gick från 9 till 16. Men inte så underligt om du parkerade inomhus kanske. jag tror att bilen blir bättre och bättre kalibrerad när du kör upp o ner. Ladda inte alltid till 100 utan låt den stanna på olika nivåer framöver ibland också.
M3 LR AWD Pearl -19 - SÅLD
M3 LR AWD Midnightgrey -21, Facelift, HW3, E3D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: torbjrn74421

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare Nermin » 23 jan 2021 12:22

Hej, bra initiativ, en ”LFP” tråd känner jag också behövs. Brukar annars hänga på tyska TTF och ta del av deras erfarenheter. Avseende laddningen så har jag kört några ggr till 100%, men håller mig mestadels runt 75-80%. 100% skall motsvara ca 400km vilket tror jag inte stämmer alls (kanske 80 km/h i 20C). Tog en 10 mils tur igår med lite stadskörning och en del 70-80-90 vägar som tog ca 37% av batteriet. Höll 20,5C i bilen och körde rätt ”sportigt”. Nöjd överlag.
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Referralkod: nermin45743

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare taliz » 23 jan 2021 12:57

Nermin skrev:Hej, bra initiativ, en ”LFP” tråd känner jag också behövs. Brukar annars hänga på tyska TTF och ta del av deras erfarenheter. Avseende laddningen så har jag kört några ggr till 100%, men håller mig mestadels runt 75-80%. 100% skall motsvara ca 400km vilket tror jag inte stämmer alls (kanske 80 km/h i 20C). Tog en 10 mils tur igår med lite stadskörning och en del 70-80-90 vägar som tog ca 37% av batteriet. Höll 20,5C i bilen och körde rätt ”sportigt”. Nöjd överlag.


Ja, räckviddsuppskattningen är ungefär motsvarande 90kmh i fint väder utan motvind och "ägg under gaspedalen".
Måste bilen värmas upp, man trycker på pedalen en del, det är motvind eller uppförsbacke etc så sjunker den rejält.
Samma sak i en avgasbil, men det märks mindre då man har en betydligt större "tank".

Jag hyrde en Zoe nyligen med 52kwh batteri, dvs ungefär lika stort som 3 SR. När jag returnerade den stod GOM på 18 mil vid 100%...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 7566
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare ville9 » 23 jan 2021 14:28

Nermin skrev:Hej, bra initiativ, en ”LFP” tråd känner jag också behövs. Brukar annars hänga på tyska TTF och ta del av deras erfarenheter. Avseende laddningen så har jag kört några ggr till 100%, men håller mig mestadels runt 75-80%. 100% skall motsvara ca 400km vilket tror jag inte stämmer alls (kanske 80 km/h i 20C). Tog en 10 mils tur igår med lite stadskörning och en del 70-80-90 vägar som tog ca 37% av batteriet. Höll 20,5C i bilen och körde rätt ”sportigt”. Nöjd överlag.


Intressant!
Vad visar bilen för körsträcka i miltal när du laddar 100%?
Och hur har det ändrats sedan du fick den?

Okej så din 10-milskörning igår då som tog 37% av batteriet indikerar ju att du kommit 27 mil med samma körning om du kört slut på batteriet.
Känns ju rätt ok, om du körde rätt sportigt vintertid :)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 01 jun 2019 08:25

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare Nermin » 23 jan 2021 16:06

Ställde in laddning till 100% över natten (har precis installerat Teslas Wall Connector) Laddningen avbröts vid 97% (373 km) och det stod att den är färdigladdad.. Nån timme senare stod det 98%. Antar att BMSen fortfarande inte är fullt kalibrerad. Har studerat räckviddsuppskattningar vid olika soc och sett bl.a. 202 km vid 50%, 320 km vid 80% och likn. men som sagt detta är önsketänkande. :-) 270 km vid dessa förhållanden och mitt körsätt är mer än tillräckligt. :-)
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Referralkod: nermin45743

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare ville9 » 23 jan 2021 17:57

Nermin>
Spännande att våra bilar ter sig olika, din kommer inte upp till 100% men visar högre räckvidd i miltal än min.

Min kommer upp till 100% utan problem, möjligt att de kalibrerade lite på Service Center innan jag fick ut den.
Sen är ju skillnaden att min bara gått 20 mil totalt med :)

Men som sagt, din verkliga räckvidd känns helt ok, känns bra att höra.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 01 jun 2019 08:25

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare r33z » 24 jan 2021 11:06

Toppen med en tråd där de ligger focus på LFP batteriet. Som er andra så följer jag de tyska trådarna och känner en liten nervositet för att köra långt när de är riktigt kallt.
Har en planerad tur till Vemdalen från Lund vecka 8. Har inför köpet av min M3 intygat frun att de inte är några som helst problem och att hon knappt kommer märka att vi måste ladda :roll:

Kvalitén på bilen är riktigt bra på MiC, jämför med vänners US M3, de är väldigt skillnad.
Min tog 3-4 laddningar innan jag kom upp till 100% på mätaren, de läste sig själv utan att jag la ner tid på att låta den kalibreras vid olika nivåer.

Har själv gjort ett par tester hemma vid, för att få en känsla av hur min bil funkar vid laddning.
De gånger jag rullar in med kallt batteri och de är runt nollan så ligger den stabilt runt 35-40kW.

Förvärmning under färd på en SR+ inte är speciellt effektivt https://forums.tesla.com/discussion/170 ... -explained och att bara köra konstant på motorväg (lagligt) värmer knappt upp batteriet, efter 20 mil har jag fortfarande prickar kvar på regenereringen.
Testade igår att starta med kall batteri, de var runt nollan, har 13km till en snabbladdare. De var sent och mycket lite trafik, körde "jo-jo", +- 20km/h hela vägen till laddaren. Regenererings prickarna försvann snabbt. Vind ankost hade jag 17% SoC:

Screenshot 2021-01-24 at 10.34.25.png


Den startar fort men faller oxå snabbt:

Screenshot 2021-01-24 at 10.34.01.png


Notera att laddeffekten ökar efter några minuter, de måste tyda på att batteriet värmes av energin. Hade varit kul med en ScanMyTesla logg. Någon som hittat någon som utrett detta?

Här kommer min teori varför:
LFP batteriet är kobolt och nickel fritt. Dessa två ämnen används i batteri för att underlätta förflyttningen av elektroner. Därför kan man se denna snabba peak, de är precis när de närmaste lagren i batteriet mättas. Att batterierna är bättre mottagliga för energi när dom är varma, de är väl känt. För LFP är detta ett ännu större problem, de väger nämligen mer per kWh än de andra batterierna tesla använder. Mer massa att värma kräver mer energi. Dålig förvärmning och mer att värma, ingen bra kombo.
Går detta att lösa med mjukvara? Tveksamt skulle jag påstå, de är trots allt fysiken som är begränsningen här. Men jag hoppas innerligt att de ska komma på en metod för att styra mer värme till batteriet inför laddning, hur har jag ingen aning.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare AAKEE » 24 jan 2021 20:40

r33z skrev:Här kommer min teori varför:
LFP batteriet är kobolt och nickel fritt. Dessa två ämnen används i batteri för att underlätta förflyttningen av elektroner. Därför kan man se denna snabba peak, de är precis när de närmaste lagren i batteriet mättas. Att batterierna är bättre mottagliga för energi när dom är varma, de är väl känt. För LFP är detta ett ännu större problem, de väger nämligen mer per kWh än de andra batterierna tesla använder. Mer massa att värma kräver mer energi. Dålig förvärmning och mer att värma, ingen bra kombo.
Går detta att lösa med mjukvara? Tveksamt skulle jag påstå, de är trots allt fysiken som är begränsningen här. Men jag hoppas innerligt att de ska komma på en metod för att styra mer värme till batteriet inför laddning, hur har jag ingen aning.


Om batteriet i sig inte skulle ha något problem med kraftig laddning(= hög uppvärmning) skulle laddcykeln kunna värma batteriet med hög laddström initialt vilket då skulle ge värme snabbt och kortare tid.

Är det inte mörjligen så att Tesla bygger erfarenhet och kommer artt kunna släppa på mer laddning senare ?
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ke18519

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav vibrationsfri » 24 jan 2021 22:22

Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.
vibrationsfri
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 18 aug 2019 19:09

Nästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AAKEE, Daviday, Fredrik j, granlundii, leiahl, Maw, p_q, Rorspjell, teargaz, Trevlig, vigge50 och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.