Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Är det inte så att LFP batterierna inte alls tar skada av att laddas till 100%?

Då jag kommer ladda hemma så kan jag alltså ladda till 100% varje dag och ha 440km tillgodo.
Enligt teslas kalkyl.
Köper jag en LR så är det väl rekommenderat att bara ladda till 80%.
Då kommer jag alltså ha 460km tillgängligt?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Är det inte så att LFP batterierna inte alls tar skada av att laddas till 100%?

Då jag kommer ladda hemma så kan jag alltså ladda till 100% varje dag och ha 440km tillgodo.
Enligt teslas kalkyl.
Köper jag en LR så är det väl rekommenderat att bara ladda till 80%.
Då kommer jag alltså ha 460km tillgängligt?
Jo, man skall med vanliga batterier (gäller även din dator eller telefon) normalt inte ligga på 100% laddning. Det som sabbar batteritiden på de flesta kontorsdatorer som ofta är dockade vid skrivborden i långa perioder.

Däremot så kan du ligga på 100% under specifikt korta stunder utan större problem eller skador på batterierna. Några timmar är OK, men undvik många timmar eller hela dygn.

Själv ligger jag som standard på 50%-60% hemma när jag inte skall resa. Vet jag att jag skall resa så brukar jag ställa upp gränsen till 90% (då gör det inte heller så mycket att man blir liggandes på det en lite längre stund, jämfört med om man laddar till 100%).

Med LFP behöver du dock inte tänka på detta. Man skall kunna ligga på 100% hela tiden utan problem (sägs det iaf.). Så där är det bara att ladda i fullt blås och ligga på max hela tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av ChristerSjo »

martinot skrev:
Holve skrev:
Är det inte så att LFP batterierna inte alls tar skada av att laddas till 100%?

Då jag kommer ladda hemma så kan jag alltså ladda till 100% varje dag och ha 440km tillgodo.
Enligt teslas kalkyl.
Köper jag en LR så är det väl rekommenderat att bara ladda till 80%.
Då kommer jag alltså ha 460km tillgängligt?
Jo, man skall med vanliga batterier (gäller även din dator eller telefon) normalt inte ligga på 100% laddning. Det som sabbar batteritiden på de flesta kontorsdatorer som ofta är dockade vid skrivborden i långa perioder.

Däremot så kan du ligga på 100% under specifikt korta stunder utan större problem eller skador på batterierna. Några timmar är OK, men undvik många timmar eller hela dygn.

Själv ligger jag som standard på 50%-60% hemma när jag inte skall resa. Vet jag att jag skall resa så brukar jag ställa upp gränsen till 90% (då gör det inte heller så mycket att man blir liggandes på det en lite längre stund, jämfört med om man laddar till 100%).

Med LFP behöver du dock inte tänka på detta. Man skall kunna ligga på 100% hela tiden utan problem (sägs det iaf.). Så där är det bara att ladda i fullt blås och ligga på max hela tiden.
Större batteritillverkare för batteripack för lagring av energi med LFP batteri rekommenderar normalt sett ett intervall på 10-90% som laddning/urladdning för maximal livslängd. Det går ju även i BMS:en (oavsett batteri kemi) lägga in att det alltid finns en buffert nedåt och/eller uppåt så att batteriet aldrig blir helt fulladdat eller helt urladdat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av ChristerSjo »

Inga batterier (oavsett batterikemi) som idag används i bilar/batteripack etc mår bra att tömmas till 0 eller maxas till 100 är min uppfattning av vad jag läst. Då menar jag att utnyttja hela batteriet och inte ha någon "buffert" nedåt eller uppåt. Men jag kan ha fel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Figge82 »

Bjelke skrev:
Figge82 skrev:
billyohgren skrev:
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Ja, min erfarenhet är just den du efterfrågar. Batteriet blir bättre och bättre i laddhastighet vilket varit den issue många brottats med.
Hur pass mycket bättre? :)
Bilen är tillverkad i oktober i G3.

Efter 2 långresor och vardagspendling samt massor med korta vardagsresor har Maxräckvidden ökat med 11%.

Toppladdefekten har ökat med ca 20%.
Snittladdeftekten mellan 20-80% har ökat med mer än 50%
Andreas_b
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 sep 2020 19:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Andreas_b »

Körde idag sträckan Göteborg till Stockholm TOR. Bilen drog i snitt 195 och jag laddade i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog.
I Ödeshög startade laddning på ca. 100 och låg länge runt 70 för att sedan gå ner lite när jag närmade mig 80%.

Stannade sedan i Norrköping och där startade laddningen på 105 och jag laddade bara en kort stund. Stannade senare i Sillekrog med 20% kvar men där kom jag inte upp över 60 kw.

På hemvägen laddade jag första gången i Sillekrog men kom inte heller då upp i mer än 60, pendlade mer mellan 30-40 ungefär halva effekten jämfört med tidigare. Körde snabbt då vidare när det var möjligt mot Norrköping.

Laddade i Norrköping och kom snabbt upp över 100 kW och låg länge över 75 kW.

Laddade i Ödeshög och startade även här över 100 och låg länge över 70 för att sluta vid 80 procent på ca 50 kW.

Körde hastighetsbegränsning med moms och tycker både förbrukning och laddhastighet är som förväntat.

Kan någon förklara varför jag fick så låg hastighet vid laddning på Sillekrog. När jag körde upp hade jag ju kört dryga 40 mil och förvärmning var aktiverad. Även temperaturen ute var högre där än vid övriga laddare.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av NiklasTesla »

Holve skrev:
Är det inte så att LFP batterierna inte alls tar skada av att laddas till 100%?

Då jag kommer ladda hemma så kan jag alltså ladda till 100% varje dag och ha 440km tillgodo.
Enligt teslas kalkyl.
Köper jag en LR så är det väl rekommenderat att bara ladda till 80%.
Då kommer jag alltså ha 460km tillgängligt?
Rekommenderat för LR vid vardaglig körning är laddning till ca 90% . Sedan om man vill vara extremt snäll mot Litiumbatteri enl "NASA-dieten" så använder man dom mellan 40-60% (dock lär det vara få med elbil som använder så och 10-90% är också helt ok). Dåligt=0-100% ofta.

MVH
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av ville9 »

Andreas_b skrev:
Körde idag sträckan Göteborg till Stockholm TOR. Bilen drog i snitt 195 och jag laddade i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog.
I Ödeshög startade laddning på ca. 100 och låg länge runt 70 för att sedan gå ner lite när jag närmade mig 80%.

Stannade sedan i Norrköping och där startade laddningen på 105 och jag laddade bara en kort stund. Stannade senare i Sillekrog med 20% kvar men där kom jag inte upp över 60 kw.

På hemvägen laddade jag första gången i Sillekrog men kom inte heller då upp i mer än 60, pendlade mer mellan 30-40 ungefär halva effekten jämfört med tidigare. Körde snabbt då vidare när det var möjligt mot Norrköping.

Laddade i Norrköping och kom snabbt upp över 100 kW och låg länge över 75 kW.

Laddade i Ödeshög och startade även här över 100 och låg länge över 70 för att sluta vid 80 procent på ca 50 kW.

Körde hastighetsbegränsning med moms och tycker både förbrukning och laddhastighet är som förväntat.

Kan någon förklara varför jag fick så låg hastighet vid laddning på Sillekrog. När jag körde upp hade jag ju kört dryga 40 mil och förvärmning var aktiverad. Även temperaturen ute var högre där än vid övriga laddare.
Tack för bra sammanställning!

Har tyvärr inget svar på varför laddningen haltade så pass mkt i sillekrog.
Låter som något lokalt problem ju :roll:

Hursomhelst, kul att du ändå nådde bra laddnivåer, över 100kw känns lovande.
Hur upplever du dessa siffror jämfört när du hämtade ut din?
Antar att det har förbättrats allt eftersom?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av kenjon »

Trasig laddare.
Här i Karlskoga har Lidl byggt en ny affär med två 50 kW laddplatser. Sedan ett drygt halvår ger den ena under 30 kW som max, medan den andra ligger på drygt 45. Jag har flyttat mej mellan dem flera gånger, har anmält felet, men de verkar skita i det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Vad upplever du att du har för faktisk räckvidd nu när det är så kallt ute?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av kenjon »

35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)

Edit: Missade att tiden gäller Kinabilar (jag svarade bara på frågan). Min är en M3P från USA....
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Andreas_b
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 sep 2020 19:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Andreas_b »

ville9 skrev:
Andreas_b skrev:
Körde idag sträckan Göteborg till Stockholm TOR. Bilen drog i snitt 195 och jag laddade i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog.
I Ödeshög startade laddning på ca. 100 och låg länge runt 70 för att sedan gå ner lite när jag närmade mig 80%.

Stannade sedan i Norrköping och där startade laddningen på 105 och jag laddade bara en kort stund. Stannade senare i Sillekrog med 20% kvar men där kom jag inte upp över 60 kw.

På hemvägen laddade jag första gången i Sillekrog men kom inte heller då upp i mer än 60, pendlade mer mellan 30-40 ungefär halva effekten jämfört med tidigare. Körde snabbt då vidare när det var möjligt mot Norrköping.

Laddade i Norrköping och kom snabbt upp över 100 kW och låg länge över 75 kW.

Laddade i Ödeshög och startade även här över 100 och låg länge över 70 för att sluta vid 80 procent på ca 50 kW.

Körde hastighetsbegränsning med moms och tycker både förbrukning och laddhastighet är som förväntat.

Kan någon förklara varför jag fick så låg hastighet vid laddning på Sillekrog. När jag körde upp hade jag ju kört dryga 40 mil och förvärmning var aktiverad. Även temperaturen ute var högre där än vid övriga laddare.
Tack för bra sammanställning!

Har tyvärr inget svar på varför laddningen haltade så pass mkt i sillekrog.
Låter som något lokalt problem ju :roll:

Hursomhelst, kul att du ändå nådde bra laddnivåer, över 100kw känns lovande.
Hur upplever du dessa siffror jämfört när du hämtade ut din?
Antar att det har förbättrats allt eftersom?
Jag har inte gjort en så lång resa tidigare så har inte så mycket att jämföra med. Men det känns inte som förbrukning ändrats över tid, men förbrukningen ändras betydligt efter väder och vind. Vissa resor har jag ner mot 175 och rekordet så här långt är 155 vid minusgrader. Hade jag valt bil igen hade jag nog valt en LR för att slippa ladda så mycket på resor. Som pendlingsbil är den dock suverän.
Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Figge82 »

Ca 25 mil sträckkörning med god förvärmning. Vid -20 till -25 är den ner mot 23 mil. Låg fläkt och 19 grader i kupén.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Figge82 skrev:
Ca 25 mil sträckkörning med god förvärmning. Vid -20 till -25 är den ner mot 23 mil. Låg fläkt och 19 grader i kupén.
Ganska kraftig skillnad mot 35 mil ovan, spännande variationer. Gäller detta fråm full laddning?
23 mil i - 25 är ändå nästan acceptabelt. Fast inte alls. Oväntat lite är det i vart fall inte.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av mastodontfilmsmats »

kenjon skrev:
35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)
Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?
Andreas_b
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 sep 2020 19:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Andreas_b »

mastodontfilmsmats skrev:
kenjon skrev:
35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)
Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?
Det är väldig skillnad om du ligger 10 plus skyltat, speciellt 130 gör att förbrukningen snabbt går över 200 och du får räkna 20 mil som en vinst. Ligger du i 70 så kan du lätt åka över 30 mil på vintern. Sammanfattat har jag svårt att se hur man kan köra längre än 30 mil på motorväg på vintern, speciellt på 120-vägarna.
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

Jag skapade ett ärende i appen efter en längre skidresa som tog orimligt lång tid, med diverse problem såsom att batteriet inte gick att ladda fullt (ca 80%) bla.
Fick ett svar nu att dom har inspekterat batteriet remote och kan inte hitta några fel, men fick bekräftat att det finns mjukvaruproblem/begränsningar som kommer lösas OTA (ingen tid dock)
Felet med att inte ladda fullt är ett kalibreringssfel och batteriet var fullt.
När jag kom hem så hade min Range sjunkit till ca 290 km vid 100%, men efter lite användning å batteriet får sitta och vila en timme vid olika batterinivåer så är jag återigen uppe över 400km.. Så det finns lite att jobba på, men jag tycker det är skönt att dom bekräftat att det är problem i mjukvaran och inte batteriet
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av kenjon »

Andreas_b skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
kenjon skrev:
35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)
Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?
Det är väldig skillnad om du ligger 10 plus skyltat, speciellt 130 gör att förbrukningen snabbt går över 200 och du får räkna 20 mil som en vinst. Ligger du i 70 så kan du lätt åka över 30 mil på vintern. Sammanfattat har jag svårt att se hur man kan köra längre än 30 mil på motorväg på vintern, speciellt på 120-vägarna.
Jag har väldigt lite motorväg härikring, nästan bara 80-väg. Och jag är ganska laglydig....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Körde idag första långtur ned min SR+ MIC. 50 mil, takbox på draget. Laddade över förväntan, 110-40kw 10%-80% SoC

Förbrukning med boxen låg på 166kw/km, riktigt bra.

Den började förvärma 15 mil innan, de gjorde nog susen för laddningen.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

r33z skrev:
Körde idag första långtur ned min SR+ MIC. 50 mil, takbox på draget. Laddade över förväntan, 110-40kw 10%-80% SoC

Förbrukning med boxen låg på 166kw/km, riktigt bra.

Den började förvärma 15 mil innan, de gjorde nog susen för laddningen.
166?? Hur fort kör du då och temperatur? Har nog aldrig varit på så låg nivå
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av hencjo »

Vi kikar på en Model 3 SR+. Idag har vi en Model S 75. Det känns som att SR skall ge samma räckvidd som en S75. Är det någon som gjort samma byte och kan dela erfarenhet?
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Startade med förinställd avfärd. Bilen fullastad med hela familjen o fjällpackning. Vägde bilen på vågen utanför Helsingborg, 2160kg, dvs endast 20kg övervikt.
Boxmonterad bak.
3-5 grader, fuktig vägbana. Körde på farthållare enligt gällande hastighet.
50% motorväg
Undviker regenerering, möter med gasen i nedförsbackarna. Upp mot 50% försvinner annars i värme. Temperaturen på 21grader auto.

Sr+ verkar super effektiv och boxen bak gör inget på förbrukningen.
TM3 SR+ MiC
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av b0urne »

Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av ville9 »

b0urne skrev:
Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Fanns inte några LR som var MIC nu, så det ska vara en MIA du beställt.
Fick du med en refferal-kod så du får fria mil?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av b0urne »

ville9 skrev:
b0urne skrev:
Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Fanns inte några LR som var MIC nu, så det ska vara en MIA du beställt.
Fick du med en refferal-kod så du får fria mil?
Okej tack då vet jag.

Jag har en bekant som gav mig sin.
Skriv svar