415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)Holve skrev:
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt
Moderator: Redaktion
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)Holve skrev:
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
420kmHolve skrev:54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
Läser du tidigare i tråden så ser du att de finns mycket data om vinter.Holve skrev:Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.Zalman3 skrev:Kina byggda Teslor är överlägsna.
1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
Bortsett från att iaf min bil verkar gilla att lägga sig på 54 kW vid laddning på supercharger tycker jag den videon stämmer ganska väl på de sista 50% av batteriet. Den matar på i sina 54kW tills precis på slutet då den saktar in nånstans efter 90%.r33z skrev:Verkar som vi har en bil med bra batteri =)
https://teslamag.de/news/lade-ueberrasc ... tung-38178De 92 kilowatt som nu rapporteras med en laddning på 87 procent är till exempel mer än Tesla Model 3 Long Range med ett större batteri.
Ja, Tesla ville inte ens ha batterierna till att börja med. Planen var att importera batterier från Panasonic. Men CCP förbjöd Tesla att importera batterier till Kina (fri marknad existerar inte i Kina, vilket gör det än mer ironiskt när CPP protesterar mot att de inte kan sälja Huaweis spionteknik till västerländska länder). Därav att Tesla fick nöja sig med det bästa de kunde få tag på ifrån kinesiska leverantörer.HenrikC skrev:LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.Zalman3 skrev:Kina byggda Teslor är överlägsna.
1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
Du får ställa dig frågan om du vill köra kvickt eller ladda snabbtDexter86 skrev:Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.Dexter86 skrev:Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Behöver inte ta det exakt ordagrant men tror du förstår principen, och givetvis är det 58kW batteriet jag syftar på.Fluffy skrev:Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.Dexter86 skrev:Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Det måste bli vinter förstDexter86 skrev:Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?Dinsdale skrev:Det måste bli vinter förstDexter86 skrev:Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Tänk på att låga laddhastigheter till viss del kompenseras av lägre förbrukning i SR+ gentemot LR (eller tesla mot andra tillverkare som typiskt sett drar mer). Du kan ju också ladda batteriet till 100% innan avfärd utan att oroa dig för degradering, vilket sparar tid så tillvida att du kanske inte alls behöver stanna och ladda på vägen jämfört med ett "vanligt" batteri. Och då spelar ju inte laddhastigheten vid snabbladdare nån roll.
Det ska helt klart bli spännande i vinter att se hur det funkar.
Den första leveransen med LFP-batterier kom väl i slutet av förra året, uppdateringen som gav bättre laddhastighet kom då iaf en del av Sverige hade sportlov. Sen blev det varmare ute och alla rapporter om ökad laddhastighet måste därför tas med en stor nypa salt eftersom vädret också blivit varmare under samma period. Vi behöver vänta tills kommande vinter innan vi får vettig data.Dexter86 skrev:Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.