Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Besvarar forfarande inte mina frågor om laddhastighet och räckvidd vintertid
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Det måste bli vinter först :-)

Tänk på att låga laddhastigheter till viss del kompenseras av lägre förbrukning i SR+ gentemot LR (eller tesla mot andra tillverkare som typiskt sett drar mer). Du kan ju också ladda batteriet till 100% innan avfärd utan att oroa dig för degradering, vilket sparar tid så tillvida att du kanske inte alls behöver stanna och ladda på vägen jämfört med ett "vanligt" batteri. Och då spelar ju inte laddhastigheten vid snabbladdare nån roll.

Det ska helt klart bli spännande i vinter att se hur det funkar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Dinsdale skrev:
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Det måste bli vinter först :-)

Tänk på att låga laddhastigheter till viss del kompenseras av lägre förbrukning i SR+ gentemot LR (eller tesla mot andra tillverkare som typiskt sett drar mer). Du kan ju också ladda batteriet till 100% innan avfärd utan att oroa dig för degradering, vilket sparar tid så tillvida att du kanske inte alls behöver stanna och ladda på vägen jämfört med ett "vanligt" batteri. Och då spelar ju inte laddhastigheten vid snabbladdare nån roll.

Det ska helt klart bli spännande i vinter att se hur det funkar.
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån :) men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Dexter86 skrev:
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån :) men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
Den första leveransen med LFP-batterier kom väl i slutet av förra året, uppdateringen som gav bättre laddhastighet kom då iaf en del av Sverige hade sportlov. Sen blev det varmare ute och alla rapporter om ökad laddhastighet måste därför tas med en stor nypa salt eftersom vädret också blivit varmare under samma period. Vi behöver vänta tills kommande vinter innan vi får vettig data.

Här är ett test gjort på LFP som som visar att om batteriet har optimal temperatur så får du i snitt 81 kW mellan 20% och 80%. Det tar 22-23 minuter att ladda. https://insideevs.com/news/514857/mic-t ... -charging/ känns som att det stämmer relativt väl med hur det funkar på supercharger v2 (det går lite snabbare med supercharger v3 är min erfarenhet).

Så länge du får upp batteriet i optimal temperatur på vintern borde det se identiskt ut vid supercharger oavsett utetemperatur. Har du varmgarage och/eller möjlighet till hemmaladdning så du kan förvärma batteriet mha nätström inför långresor vintertid borde laddhastigheten inte bli något problem.

Räckvidden är förstås fortfarande ett frågetecken iom att du behöver värme i kupén och batteriet behöver behålla sin optimala temperatur för att ge dig full räckvidd och normal laddhastighet. Men det problemet har alla elbilar. Det kan vara så att vanliga batterier alstrar mer värme under drift än LFP gör, om så är fallet borde LFP-bilarna få sämre räckvidd vintertid (eftersom man behöver växla över till direktverkande el och starta batterivärmaren vid varmare temperaturer än man hade behövt om man hade använt vanliga batterier istället).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Dinsdale skrev:
Dexter86 skrev:
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån :) men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
Den första leveransen med LFP-batterier kom väl i slutet av förra året, uppdateringen som gav bättre laddhastighet kom då iaf en del av Sverige hade sportlov. Sen blev det varmare ute och alla rapporter om ökad laddhastighet måste därför tas med en stor nypa salt eftersom vädret också blivit varmare under samma period. Vi behöver vänta tills kommande vinter innan vi får vettig data.

Här är ett test gjort på LFP som som visar att om batteriet har optimal temperatur så får du i snitt 81 kW mellan 20% och 80%. Det tar 22-23 minuter att ladda. https://insideevs.com/news/514857/mic-t ... -charging/ känns som att det stämmer relativt väl med hur det funkar på supercharger v2 (det går lite snabbare med supercharger v3 är min erfarenhet).

Så länge du får upp batteriet i optimal temperatur på vintern borde det se identiskt ut vid supercharger oavsett utetemperatur. Har du varmgarage och/eller möjlighet till hemmaladdning så du kan förvärma batteriet mha nätström inför långresor vintertid borde laddhastigheten inte bli något problem.

Räckvidden är förstås fortfarande ett frågetecken iom att du behöver värme i kupén och batteriet behöver behålla sin optimala temperatur för att ge dig full räckvidd och normal laddhastighet. Men det problemet har alla elbilar. Det kan vara så att vanliga batterier alstrar mer värme under drift än LFP gör, om så är fallet borde LFP-bilarna få sämre räckvidd vintertid (eftersom man behöver växla över till direktverkande el och starta batterivärmaren vid varmare temperaturer än man hade behövt om man hade använt vanliga batterier istället).
Nu snackar vi kvalitetsinlägg! Tackar ödmjukast för info och länken, ska spana in den mer djupgående.

Men ni som har och har kört osv, olika sträckor hastigheter osv, lite spontan range-info…?:)
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2021 15:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Anders A Andersson »

Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Model Y SR+ 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

Anders A Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Tyvärr är min killgissning att det är hårdare konkurrens i Kina, därav prissänkningen i Kina.

Tesla är inte dumma, så länge de säljer bra så sänker de inte priset.

Men helt klart har Tesla utrymme att sänka priset om de vill.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Anders A Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Tyvärr är min killgissning att det är hårdare konkurrens i Kina, därav prissänkningen i Kina.

Tesla är inte dumma, så länge de säljer bra så sänker de inte priset.

Men helt klart har Tesla utrymme att sänka priset om de vill.
Dom har ju iofs sänkt priset på SR+ här med 30k för inte sååå längesen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Anders A Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Tyvärr är min killgissning att det är hårdare konkurrens i Kina, därav prissänkningen i Kina.

Tesla är inte dumma, så länge de säljer bra så sänker de inte priset.

Men helt klart har Tesla utrymme att sänka priset om de vill.
Dom har ju iofs sänkt priset på SR+ här med 30k för inte sååå längesen.
Borde kosta samma , alternativt lite lite dyrare här än Norge, då hade Otroligt många fler valt en Model 3 tror jag med tanke på den hade varit billigare än många snarlika modeller i den storleken. Men nej, då är vi 200.000 dyrare än Norge, helt orimligt.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Elbilar är momsbefriade i Norge därav en stor del av skillnaden
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Äntligen

TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wannabee »

https://insideevs.com/news/536736/2013- ... ire-drain/

Läste här att självurladdningen på Model 3 med LFP batterier är bortemot det dubbla jämfört med icke LFP batterier
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

wannabee skrev:
https://insideevs.com/news/536736/2013- ... ire-drain/

Läste här att självurladdningen på Model 3 med LFP batterier är bortemot det dubbla jämfört med icke LFP batterier
Man läser så mycket så. Min drog 3% på 3 veckor. Helt ok tycker jag.
Vamp_drain.PNG
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Nu börjar temperaturen falla. Hur är det med laddhastigheten?
Har laddat på supercharger fyra gånger under höstlovet, temperatur mellan 12 och 5 grader. Det laddar på i samma hastighet som i somras vid jämförbara procent. Däremot har jag noterat att batterivärmaren går på direkt vid avfärd men efter ett tag slår den av. Den är sedan avstängd en stund. Sedan slår den på, kör ett tag, sedan av igen. På så vis håller det på under timmarna man kör mot laddaren (batteriet kallnar väl antagligen och måste då värmas upp igen). Gissar att det kommer till en punkt då det är så kallt ute att batterivärmaren inte mäktar med att hålla temperaturen uppe trots att den kör konstant (och inte som nu slår på och av). Frågan är vid vilken temperatur det inträffar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av mikebike »

Dinsdale skrev:
Nu börjar temperaturen falla. Hur är det med laddhastigheten?
Har laddat på supercharger fyra gånger under höstlovet, temperatur mellan 12 och 5 grader. Det laddar på i samma hastighet som i somras vid jämförbara procent. Däremot har jag noterat att batterivärmaren går på direkt vid avfärd men efter ett tag slår den av. Den är sedan avstängd en stund. Sedan slår den på, kör ett tag, sedan av igen. På så vis håller det på under timmarna man kör mot laddaren (batteriet kallnar väl antagligen och måste då värmas upp igen). Gissar att det kommer till en punkt då det är så kallt ute att batterivärmaren inte mäktar med att hålla temperaturen uppe trots att den kör konstant (och inte som nu slår på och av). Frågan är vid vilken temperatur det inträffar.
Ja, det är "nytt" och gäller även LR. Tre timmar innan startar min förvärmning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Man kan också scrolla längst ner i listan med köranvisningar och trycka på ta bort laddstopp, sen svänga av själv.

Jag testade för övrigt att ta bort laddstoppen och sen slå på det 30 min innan ankomst en gång. Det märktes ingen försämring i laddhastighet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Jaegaern »

Angående laddhastighet så känns det typ som kurvan för min MY LR. Smackar på bra innan 20%, sen ner till hälften av max. Max ligger ju på närmre 250kW, medan LFP M3 ligger på 170kW.

Om man kikar på dessa tester då. https://insideevs.com/news/514857/mic-t ... -charging/

Jag tror fortfarande starkt på LFP och hoppas man kan erbjuda längre än dagens LR NCA, med 4680-paketering och allt vad det innebär. 3000 cykler och 100% SoC. Naaajs!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av fraggan »

Man kan också trycka på "förvämrningstexten" så slutar den att förvärma, har inte kunnat veriferat med ex scanmytesla men min förbrukning har minskat när jag gör det så jag gissar på att det beror på att den inte förvärmer. Texten försvinner helt oavsett hur nära SC man kommer, det är först när man avbryter rutten å lägger in den på nytt igen som den dyker upp igen.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wannabee »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Försöker översätta (har ingen Tesla ännu)

Du åker inte till scu utan bredvid, bilen förvärmer då inte automatiskt, laddningen tar då längre tid, men det gör inget då du ändå ska äta där och det tar ändå längre tid att äta, än tom en långsammare laddning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Nja, batterivärmaren startar ju så fort du börjar ladda, och den värmer upp till samma temp så det är knappast någon besparing.
Sätter du laddnivå till 100% så får du äta rätt länge oavsett. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

wannabee skrev:
Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Försöker översätta (har ingen Tesla ännu)

Du åker inte till scu utan bredvid, bilen förvärmer då inte automatiskt, laddningen tar då längre tid, men det gör inget då du ändå ska äta där och det tar ändå längre tid att äta, än tom en långsammare laddning?
Precis, om jag förvärmer (navigerar till supercharger) så laddar den från 15-60% på 10 minuter, eller 15-80% på 20 minuter.
Om jag inte navigerar så är batteriet ca 20 grader kallare, vet dock ej exakta laddtider då men betydligt långsammare och man hinner äta klart och behöver ej pressa batteriet till 100%
För man måste flytta bilen i när laddningen är klar.
2019 model 3 performance som laddar extra snabbt (250kW 10-30% med uppvärmt batteri)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:
Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Nja, batterivärmaren startar ju så fort du börjar ladda, och den värmer upp till samma temp så det är knappast någon besparing.
Sätter du laddnivå till 100% så får du äta rätt länge oavsett. ;)
Tror inte den hinner värma upp 20 grader på 20 minuter, själva laddningen hjälper till att hetta upp också, så lite spar man nog, men inte därför jag navigerar till plats bredvid.
Men vill jag ej pausa eller pausa kort så navigerar jag givetvis.

Mitt exempel gällde sommartid när batteritempen är ca 20 grader utan uppvärmning.
Vintertid bör man nog alltid navigera om man inte ska äta trerätters.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Peter Andersson »

I kina lanseras billigare M3.

6.16 in i filmen.

Skriv svar