Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Elbilar är momsbefriade i Norge därav en stor del av skillnaden
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Äntligen

TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wannabee »

https://insideevs.com/news/536736/2013- ... ire-drain/

Läste här att självurladdningen på Model 3 med LFP batterier är bortemot det dubbla jämfört med icke LFP batterier
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

wannabee skrev:
https://insideevs.com/news/536736/2013- ... ire-drain/

Läste här att självurladdningen på Model 3 med LFP batterier är bortemot det dubbla jämfört med icke LFP batterier
Man läser så mycket så. Min drog 3% på 3 veckor. Helt ok tycker jag.
Vamp_drain.PNG
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Nu börjar temperaturen falla. Hur är det med laddhastigheten?
Har laddat på supercharger fyra gånger under höstlovet, temperatur mellan 12 och 5 grader. Det laddar på i samma hastighet som i somras vid jämförbara procent. Däremot har jag noterat att batterivärmaren går på direkt vid avfärd men efter ett tag slår den av. Den är sedan avstängd en stund. Sedan slår den på, kör ett tag, sedan av igen. På så vis håller det på under timmarna man kör mot laddaren (batteriet kallnar väl antagligen och måste då värmas upp igen). Gissar att det kommer till en punkt då det är så kallt ute att batterivärmaren inte mäktar med att hålla temperaturen uppe trots att den kör konstant (och inte som nu slår på och av). Frågan är vid vilken temperatur det inträffar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av mikebike »

Dinsdale skrev:
Nu börjar temperaturen falla. Hur är det med laddhastigheten?
Har laddat på supercharger fyra gånger under höstlovet, temperatur mellan 12 och 5 grader. Det laddar på i samma hastighet som i somras vid jämförbara procent. Däremot har jag noterat att batterivärmaren går på direkt vid avfärd men efter ett tag slår den av. Den är sedan avstängd en stund. Sedan slår den på, kör ett tag, sedan av igen. På så vis håller det på under timmarna man kör mot laddaren (batteriet kallnar väl antagligen och måste då värmas upp igen). Gissar att det kommer till en punkt då det är så kallt ute att batterivärmaren inte mäktar med att hålla temperaturen uppe trots att den kör konstant (och inte som nu slår på och av). Frågan är vid vilken temperatur det inträffar.
Ja, det är "nytt" och gäller även LR. Tre timmar innan startar min förvärmning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Man kan också scrolla längst ner i listan med köranvisningar och trycka på ta bort laddstopp, sen svänga av själv.

Jag testade för övrigt att ta bort laddstoppen och sen slå på det 30 min innan ankomst en gång. Det märktes ingen försämring i laddhastighet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Jaegaern »

Angående laddhastighet så känns det typ som kurvan för min MY LR. Smackar på bra innan 20%, sen ner till hälften av max. Max ligger ju på närmre 250kW, medan LFP M3 ligger på 170kW.

Om man kikar på dessa tester då. https://insideevs.com/news/514857/mic-t ... -charging/

Jag tror fortfarande starkt på LFP och hoppas man kan erbjuda längre än dagens LR NCA, med 4680-paketering och allt vad det innebär. 3000 cykler och 100% SoC. Naaajs!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av fraggan »

Man kan också trycka på "förvämrningstexten" så slutar den att förvärma, har inte kunnat veriferat med ex scanmytesla men min förbrukning har minskat när jag gör det så jag gissar på att det beror på att den inte förvärmer. Texten försvinner helt oavsett hur nära SC man kommer, det är först när man avbryter rutten å lägger in den på nytt igen som den dyker upp igen.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wannabee »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Försöker översätta (har ingen Tesla ännu)

Du åker inte till scu utan bredvid, bilen förvärmer då inte automatiskt, laddningen tar då längre tid, men det gör inget då du ändå ska äta där och det tar ändå längre tid att äta, än tom en långsammare laddning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Nja, batterivärmaren startar ju så fort du börjar ladda, och den värmer upp till samma temp så det är knappast någon besparing.
Sätter du laddnivå till 100% så får du äta rätt länge oavsett. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

wannabee skrev:
Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Försöker översätta (har ingen Tesla ännu)

Du åker inte till scu utan bredvid, bilen förvärmer då inte automatiskt, laddningen tar då längre tid, men det gör inget då du ändå ska äta där och det tar ändå längre tid att äta, än tom en långsammare laddning?
Precis, om jag förvärmer (navigerar till supercharger) så laddar den från 15-60% på 10 minuter, eller 15-80% på 20 minuter.
Om jag inte navigerar så är batteriet ca 20 grader kallare, vet dock ej exakta laddtider då men betydligt långsammare och man hinner äta klart och behöver ej pressa batteriet till 100%
För man måste flytta bilen i när laddningen är klar.
2019 model 3 performance som laddar extra snabbt (250kW 10-30% med uppvärmt batteri)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:
Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Nja, batterivärmaren startar ju så fort du börjar ladda, och den värmer upp till samma temp så det är knappast någon besparing.
Sätter du laddnivå till 100% så får du äta rätt länge oavsett. ;)
Tror inte den hinner värma upp 20 grader på 20 minuter, själva laddningen hjälper till att hetta upp också, så lite spar man nog, men inte därför jag navigerar till plats bredvid.
Men vill jag ej pausa eller pausa kort så navigerar jag givetvis.

Mitt exempel gällde sommartid när batteritempen är ca 20 grader utan uppvärmning.
Vintertid bör man nog alltid navigera om man inte ska äta trerätters.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Peter Andersson »

I kina lanseras billigare M3.

6.16 in i filmen.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3591
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Snabbladdning typ SuC sliter på batteriet genom [Lithium Plating]. Det blir mindre lithium plating om batteriet är förvärmt. De som forskat på det och släppt forskningsrapporter har ofta kommit fram till att minst 40 graders batteritemp är bra eftersom det reducerar just lithium platingen.
Batteriet blir varmt av snabbladdning, men uppvärmningen kommer från inre resistansen och den process som skapar lithium plating så den lösningen är inte bäst.

Det är nog smart att värma batteriet och besparingen på att inte värma upp går nog med råga upp i rök i form av ökat batterislitage om man inte förvärmt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Nu har jag inte LFP, men om jag ska äta mat, brukar jag navigera till en plats precis bredvid SuC. Så man hinner äta klart maten i lugn och ro innan laddningen blir klar. Man sparar också in uppvärmningskostnaden 8-)
Snabbladdning typ SuC sliter på batteriet genom [Lithium Plating]. Det blir mindre lithium plating om batteriet är förvärmt. De som forskat på det och släppt forskningsrapporter har ofta kommit fram till att minst 40 graders batteritemp är bra eftersom det reducerar just lithium platingen.
Batteriet blir varmt av snabbladdning, men uppvärmningen kommer från inre resistansen och den process som skapar lithium plating så den lösningen är inte bäst.

Det är nog smart att värma batteriet och besparingen på att inte värma upp går nog med råga upp i rök i form av ökat batterislitage om man inte förvärmt.
Det är därför laddhastigheten är väsentligt lägre vid kallt batteri. Tror inte uppvärmning till 50 grader och 250kW på ett 80kWh batteri förbättrar livslängden. Det är en bekvämlighetsfråga att kunna ladda 250kW och då tror jag degraderingen ökar, dock inom teslas toleranser. Lite som att varva en fossilbil mot rödmarkeringen, med kall motor skulle det vara skadligare, men i detta fall har tesla begränsat laddningen vid kallare batteri.
Som vissa av BMWs M modeller som hade/har begränsning/varning på varvtalet vid kall motor.
Att hinna äta klart maten är också bekvämt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3591
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
[

Det är därför laddhastigheten är väsentligt lägre vid kallt batteri. Tror inte uppvärmning till 50 grader och 250kW på ett 80kWh batteri förbättrar livslängden.
De som forskar på det påstår att batteritempen bör vara minst 40 grader eller mer vid snabbladdning.
Temperaturen vid en snabbladdning sker under så kort kort tid att det inte blir någon mätbar påverkan, enligt forskarna.( 50 grader under ett år degraderar förstås batteriet).

Låg temperatur innebär hög inre resistans vilket minskar laddströmmen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter »

Konstigt att man aldrig hör något om batteridegradering på de andra elbilsmärkena.
Eller har de inte någon kontroll på det de andra elbilsägarna?
Åldersdegraderingen borde vara samma i procent som Teslorna tycker man.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3591
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av AAKEE »

Dexter skrev:
Konstigt att man aldrig hör något om batteridegradering på de andra elbilsmärkena.
Eller har de inte någon kontroll på det de andra elbilsägarna?
Åldersdegraderingen borde vara samma i procent som Teslorna tycker man.
Det med likadan calendar aging skulle ju enbart gälla om de andra märkena körde med NCA-kemi i sina batterier vilket jag inte vet om någon annan tillverkare använder. Och dessutom under förutsättning att batterierna är ungefär lika stora och att det går välja att inte ladda fullt.

Det har diskuterats en del kring Nissan Leaf ’s batteridegradering på nätet. Det finks nog lite runt andra elbilar med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

Nissans Leafs batterier går knappt att snabbladda alls om de är över 40 grader.
Dom verkar laddad snabbast runt 20 grader och sedan avtar farten vid högre temp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3591
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Nissans Leafs batterier går knappt att snabbladda alls om de är över 40 grader.
Dom verkar laddad snabbast runt 20 grader och sedan avtar farten vid högre temp.
Ja, men det beror med säkerhet på att man inte har någon aktiv kylning av batterierna. Har man inte termal control måste man begränsa laddningen så inte batteriet överhettar. Just överhettning av batterier och Nissan Leaf är ett ”hett ämne” på forum.

Batterier mår bra av att hållas (lagom) varma vid snabbladdning. Tesla gör det genom att förvärma batterierna till rätt temperatur och sedan hålla temperaturen i schack medelst bra termal management/bra kylning. Därför låter en tesla en hel del om man superchargrar.
According to these results, fast charging at high temperatures
lessens the risk of Li plating. However, prolonged exposure to temperatures over 45 °C should be avoided as it increases the positive electrode (and cell) impedance
Källan:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... abb70d/pdf
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3599
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tellus »

Dokumentet visar det vi och tesla redan vet, att det är bra att ha hög temperatur(45grader) på batteriet vid snabb laddning.
Men om 250kW(3C) vid 45 grader är mer eller mindre skadligt vs 120kW(1,5C) vid 30 grader är svårare att läsa ut.

Med tanke på Teslas låga laddhastigheter vid kallt batteri tror jag inte dom tagit några risker här, så att starta snabbladdning med ett batteri på 0 grader vs 25 vs 45 tror jag har mindre betydelse för batteriets livslängd.
Men min personliga gissning är att 250kW och 45 grader är lite mer skadligt. Efter sådan snabbladdning, när man åker vidare så får ACn också jobba hårt en bra stund för att sänka temperaturen på batteriet, dvs AC kompressorns livslängd förkortas ;) och elräkningen blir dyr.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3591
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av AAKEE »

Jag har läst fler researchrapporter som avhandlar ämnet, tog bara den första som exempel.
Jag skulle påstå att det finns data på att man nästan inte får någon lithiumplating vid höga temperaturer, vilket gör att snabbladdningen inte alls tär lika mycket då.

Jag kommer inte aktivt ladda SuC utan förvärmning. Är det så att jag inte kan/hinner förvärma ordentligt törs jag nog ladda iallafall, eftersom det kommer bli enstaka fall under bilens livslängd men någon aktiv kall-laddning kommer inte ske med min bil.

Jag har en 21 med värmepump, den behöver knappast kämpa hårdare med att flytta värme från batteriet efter SuC än vid minus 30 som vi har här uppe i perioder. Så för min del skulle jag inte avstå att den går en liten stund under/efter SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Körde från Skåne ner till Österrike i helgen. Strax under noll grader hela vägen.

Totalt blev de 9 SuC stopp längs vägen. Tyvärr har jag ingen ScanMyTesla app/HW utan drar slutsatserna endast baserat på vad jag noterade på displayen.

Vid de första stoppen hade jag beräknad SoC vid SuC på runt 20-30% och då förvärmde bilen nästan hela vägen. Fick då laddhastighet runt 120kW vid SoC på 50% plan och fin kurva. Därefter gick jag aggressivare och siktade på 5-10% SoC vid SuC. Laddningen startade då något högre de första sekunderna (160-170kW) men tappade fort och vid 50% SoC låg den närmare 100kW, bilen förvärmde inte heller förrän de var ca 5-10 km kvar till SuC.

Min amatörmässiga slutsats är att trots att jag matade Autobahn i 130-150km/h är de inte tillräckligt för att hålla ett LFP batteri varmt runt nollan. De krävs den extra värme som statorn ger vid förvärmning. För att få till de måste de finnas marginal i batteriet att värma upp de. Sen kan man naturligtvis räkna på de mer, för vad som händer är att om förvärming ej sker, då kommer jag ha en lägre förbrukning, då kommer jag inte behöva ladda lika mycket. Så kontentan är kanske att de inte spelar någon som helst roll.

Någon annan som kört vintertid en längre sträcka (100+ mil) och har erfarenheter att dela med sig av?

Min förbrukning ligger på 230Wh/km för denna resan, fullastad mil + bakbox.
TM3 SR+ MiC
Skriv svar