Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Moderator: Redaktion
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Vid låg SoC må hans laddning vara snabbare men efter 50% så är de samma som den mjukvaran jag har som är 2020.48.OlleEV skrev:Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Min teori är att de är utomhus temperatemperaturen som är skillnaden.
Min SR+ MiC ligger vid 60% SoC på en laddhastighet runt 60kW. Jämför jag den med Tesla Björns laddning av en SR+ US så ligger han på 70kW vid samma SoC.
TM3 SR+ MiC
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update
Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
viewtopic.php?p=506229#p506229vibrationsfri skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update
Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Härligt att se!ville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
Tack samt MVH
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det är nog samma som vanligt. LFP som har lägre energidensitet får bara plats i sr+.B99 skrev:Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtubeville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Är det andra lägre effekter på M3 SR (US) med Panasonic, pga. mindre batteribank, som gäller jämfört med M3 LR (US) med Panasonic?Hampus M3 skrev:Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtubeville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Kör en sväng till sälen till helgen. Då är de minus igen. Återkommer hur de går på SuC.Hampus M3 skrev:Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtubeville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Körde från mellansverige till västerbottensfjällen i lördags-söndags. 116 mil. Gick som en dans! Nu blev laddstoppen som naturliga bensträckare till skillnad från förut när det kändes som vi fick sitta o vänta. Äntligen är bilen allt jag hoppats på! Även i minusgrader och utan en massa laddstopp innan tar den över 100kw till iaf 50 soc.
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Körde Lund sälen nu i veckan. Har den senaste mjukvaran. Verkar ladda ännu fortare nu.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Nästan sommar temperaturer ute!
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Tycker det fungerar bra.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Såg i den här filmen att laddningen verkar gå riktigt snabbt.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Sökte på några sträckor I abetterrouteplaner mellan mic lfp och us. Fick några procent längre räckvidd på Lfp trots att de står ratade med samma Wltp? Får ni samma och är det så att det skiljer lite?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 723
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Jag har nyss hämtat ut en SR+ med LPF. Har laddat på supercharger två gånger två olika dagar, ca 25% till 100% och 39% till 80%.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.
Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.
Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)Holve skrev:
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt
TM3 SR+ MiC
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 28 mar 2021 11:34
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
420kmHolve skrev:54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Inte illa.
Vad kan man räkna med för range på vintern?
Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.
Vad kan man räkna med för range på vintern?
Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Brukar ju kunna vara 10-15% kortare range på vintern men lite mindre batterikapacitet och högre luftmotstånd plus väglag. Men jag tycker att Abetterrouteplanner stämmer ganska väl så det går ju prova rutter i den. Så det är nog bäst för långresor. Korta vardags körningar kan dra upp förbrukningen rejält eftersom bilen ska värmas varje gång. Det blir svårt att säga så mycket om egentligen.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Faktiskt bättre än SR+ US om man jämför med
17-50% på under 8 min, de är baske mig bra
TM3 SR+ MiC