Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Kör en sväng till sälen till helgen. Då är de minus igen. Återkommer hur de går på SuC.
TM3 SR+ MiC
OlleEV
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2021 20:52

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av OlleEV »

Körde från mellansverige till västerbottensfjällen i lördags-söndags. 116 mil. Gick som en dans! Nu blev laddstoppen som naturliga bensträckare till skillnad från förut när det kändes som vi fick sitta o vänta. Äntligen är bilen allt jag hoppats på! Även i minusgrader och utan en massa laddstopp innan tar den över 100kw till iaf 50 soc.
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Körde Lund sälen nu i veckan. Har den senaste mjukvaran. Verkar ladda ännu fortare nu.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
4.5 grader.jpg
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
0 grader.jpg
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Nästan sommar temperaturer ute!
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av esteen »

Tycker det fungerar bra.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.
2021-04-23_15-10-25.jpg
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av esteen »

En annan laddning samma helg.
3-71% på 22 min.
2021-04-23_15-14-23.jpg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Såg i den här filmen att laddningen verkar gå riktigt snabbt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

Sökte på några sträckor I abetterrouteplaner mellan mic lfp och us. Fick några procent längre räckvidd på Lfp trots att de står ratade med samma Wltp? Får ni samma och är det så att det skiljer lite?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Jag har nyss hämtat ut en SR+ med LPF. Har laddat på supercharger två gånger två olika dagar, ca 25% till 100% och 39% till 80%.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.

Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Holve skrev:

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)

350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt
TM3 SR+ MiC
Duke_Wayne
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 mar 2021 11:34

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Duke_Wayne »

Holve skrev:
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
420km
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Inte illa.

Vad kan man räkna med för range på vintern?

Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av LarsL »

Brukar ju kunna vara 10-15% kortare range på vintern men lite mindre batterikapacitet och högre luftmotstånd plus väglag. Men jag tycker att Abetterrouteplanner stämmer ganska väl så det går ju prova rutter i den. Så det är nog bäst för långresor. Korta vardags körningar kan dra upp förbrukningen rejält eftersom bilen ska värmas varje gång. Det blir svårt att säga så mycket om egentligen.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Markraryd_2021-06-11.jpg
Laddade i värmen idag. Kom in med något högt SoC men den tuffade på mycket bra.
Faktiskt bättre än SR+ US om man jämför med

17-50% på under 8 min, de är baske mig bra
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Verkar som vi har en bil med bra batteri =)

TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Holve skrev:
Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
Läser du tidigare i tråden så ser du att de finns mycket data om vinter.

Själv har jag kört sedan dec och alltid laddat fort. De borde finnas flera grafer i denna tråden.
TM3 SR+ MiC
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av HenrikC »

Zalman3 skrev:
Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

r33z skrev:
Verkar som vi har en bil med bra batteri =)

Bortsett från att iaf min bil verkar gilla att lägga sig på 54 kW vid laddning på supercharger tycker jag den videon stämmer ganska väl på de sista 50% av batteriet. Den matar på i sina 54kW tills precis på slutet då den saktar in nånstans efter 90%.

Har dock aldrig lyckats komma upp i höga laddhastigheter i början. Kanske för att bilen är ny, kanske för att jag lyckats misstolka vilka stolpar som delar laddeffekt med andra och därmed fått halv effekt (150/2 är ju 75 vilket bilen maxade på trots att jag anlände till v2-laddare med under 10% laddning).
Har laddat några gånger på supercharger v3 i sollentuna men där är det nästan alltid bara en eller två laddare lediga, resten är upptagna. Iom att supercharger v3 lastbalanserar mellan samtliga laddstolpar och jag inte vet vad övriga bilar laddar med för hastighet just nu, är det svårt att säga vad som gör att det även med v3 inte går över 75. Får testa andra v3 vid tillfälle.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

LFP batterier verkar vara grymma!


De 92 kilowatt som nu rapporteras med en laddning på 87 procent är till exempel mer än Tesla Model 3 Long Range med ett större batteri.
https://teslamag.de/news/lade-ueberrasc ... tung-38178
Screenshot_20210619-173919_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Zalman3 skrev:
Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Ja, Tesla ville inte ens ha batterierna till att börja med. Planen var att importera batterier från Panasonic. Men CCP förbjöd Tesla att importera batterier till Kina (fri marknad existerar inte i Kina, vilket gör det än mer ironiskt när CPP protesterar mot att de inte kan sälja Huaweis spionteknik till västerländska länder). Därav att Tesla fick nöja sig med det bästa de kunde få tag på ifrån kinesiska leverantörer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Har laddat till 100% några gånger och skrivit upp laddeffekten mot slutet:

Supercharger v2 (efter att ha laddat från 40%-nånting, hade snöflingesymbol på batteriet i början av laddningen):
90%: 34 kW
...
96%: 24 kW
97%: 21 kW
98%: 17 kW
99%: 13 kW
100%: 7 kW

Lidl 50 kW (som inte verkar vilja ladda snabbare än 41):
96%: 28 kW
97%: 26 kW
98%: 21 kW
99%: 14 kW
100%: 7 kW

Det är väl ändå rätt ok
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Skriv svar