Tretrix skrev:
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra?
Jag håller med till en stor del, men ändå inte helt. Max. laddeffekt är mest intressant ur ett utvecklingsperspektiv och kul för oss nördar, men precis som du säger så är det ju inte det som är ensamt avgörande för oss som slutkunder och användare.
Problemet med att kika hur lång tid det tar att ladda till x % är ju att det beror till stor del på hur stort batteripacket är. Är det bara på 20 kWh så är det givet att det går snabbare att nå tex. 80% dit, än att nå 80% på att batteripack som är på 100 kWh.
Om de samtidigt 80%, så har ju ändå bilen med 100 kWh:ar batteripack laddat 5 ggr så mycket och effektivare. Så det måttet att nå x% SOC säger väldigt lite, om man inte råkar ha lika stora batteripaket.
Ett bättre mått är ju att kika på hur många kWh man laddar i snitt på tex. 10 minuter. Eller hur många minuter det tar att fylla på batteribanken med tex. 30 kWh.
Fast egentligen är inte heller det så intressant för oss bilister i vardagen. Vad säger det att du laddat bilen med 30 kWh ensamt? Inte mycket egentligen. Det är först när man kan översätta till vad 30 kWh innebär i möjlig bilsträcka som det mätetalet får en praktisk relevans.
Precis som en 1 liter bensin kan innebära väldigt olika körsträckor beroende på vilken bil du häller den i. Häller du 1 liter bensin i en Fiat Panda med 0,9 liters 2-cylindrig motor så betyder det något helt annat i körsträcka än om du häller det i en Mercedes G-wagen med 4-liters V8.
Elbilar tappar inte i effektivitet på högpresterande motorer som hos ICE, men du har ändå väldigt stora variationer i hur effektiva elbilar är i framdrivning (drivlina, luftmotstånd, vikt, däck, etc.).
Så för att vara mest relevant för oss slutanvändare, och översätta till något som man direkt kan relatera till, så tycker jag att det bästa kanske kan vara att kika på ett av följande två alternativ:
1. Hur många x antal minuter måste jag ladda på snabbladdning för att ta mig de y antal mil jag har kvar hem (eller till nästa laddare)?
2. Eller så kan man se på hur många x mil extra räckvidd får bilen om jag stannar och äter lunch i y minuter medans jag laddar.
Men jag tycker du tänker i rätt banor helt klart (förutom att just den lilla saken med att ladda till 100% på SuC).