Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av renes »

Erxon skrev:
Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Menar du kW? kWh verkar inte rätt i ovanstående mening.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av billyohgren »

Hur är det med dessa batterier, tror ni att Tesla kan skicka ut en mjukvaruuppdatering som justerar laddkurvan? eller kan det inte bli bättre med de här batterierna?
Jag önskar själv en bil från Kina pga att kvalitén verkar vara så mycket högre, men tråkigt med det sämre batteriet.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

billyohgren skrev:
Hur är det med dessa batterier, tror ni att Tesla kan skicka ut en mjukvaruuppdatering som justerar laddkurvan? eller kan det inte bli bättre med de här batterierna?
Jag önskar själv en bil från Kina pga att kvalitén verkar vara så mycket högre, men tråkigt med det sämre batteriet.
Värme är de första som kommer öka mottagen effekt. Se de tyska loggarna här:

Screenshot 2021-01-27 at 14.48.40.png
Rött är varma batterier.

Om tesla kommer fram till att dessa batterier är tåliga, då kan de kräma på mer effekt än vad som tas emot, de kommer resultera i överbliven effekt blir värme åt batteriet. De kommer jämna ut skillnaden i början. Vid 50% SoC är skillnaden inte så stor längre, antagligen för att batterierna har laddat ett tag och är då mer lika i temperatur.

Tesla kan även ha begränsat effekten medvetet, de vet vi inget om, kommer dom i så fall ändra de när dom fått in tillräckligt med data? Mycket möjligt.

Ryktet säger att de kommer en uppdatering under feb.

Jag har kört 350 mil med min. Eftersom man alltid laddar den till 100% så kommer jag långt. Har en så länge aldrig behövt snabbladda den. Har bara gjort de för att testa. Kommer 25mil nu när de är runt nollan.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Xeik skrev:
martinot skrev:
Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).
Fast Figge82 skrev väl att den är just väldigt bra ihopbyggd? Så jag ser det mer som att du håller med han generellt, förutom ang batterierna då ;)
Nja, var mer att jag uppfattade det som att han var anklagande mot oss andra på forumet att vi skulle påstått att så inte var fallet. Vilket är en bild som jag inte känner igen från forumet. Tvärt om; väldigt många i forumet som länkat till artiklar och skrivit just om att M3-bilarna från Kina håller högre kvalitet än de från USA. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Taycan kan redan nu idag ladda med upp till 280 kW (antar att du menar kW, och inte kWh, men rätta mig om jag förstått dig fel), och snart med potentiellt upp till 350 kW med ny mjukvara/batteripaket.

Så tycker att Tesla börjar ligga efter när man bara kan ladda runt 230 kW på deras V3. Även om det är 250 kW i teorin på V3 har jag i praktiken aldrig fått högre än 230 kW laddeffekt på vår bil. Men har iofs. bara testat V3 nu på vintern med kallare temperaturer mellan 1 - 6 grader, så kanske går att få lite högre effekt på sommarhalvåret (förhoppningsvis).

V3 med 230/250 kW är väl OK, men hade helst sett att Tesla snart kommer med V4 som kan rycka upp effekten lite för att komma ikapp det försprång som Porsche/VAG har i dagsläget. Hoppas att V4 och nästa generation Model Y från Berlin med de nya batteripacken med 4680-batterierna kan komma upp i alla fall minst 300-350 kW.

Vill gå fram i utvecklingen och tekniken (inte bakåt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Taycan kan redan nu idag ladda med upp till 280 kW (antar att du menar kW, och inte kWh, men rätta mig om jag förstått dig fel), och snart med potentiellt upp till 350 kW med ny mjukvara/batteripaket.

Så tycker att Tesla börjar ligga efter när man bara kan ladda runt 230 kW på deras V3. Även om det är 250 kW i teorin på V3 har jag i praktiken aldrig fått högre än 230 kW laddeffekt på vår bil. Men har iofs. bara testat V3 nu på vintern med kallare temperaturer mellan 1 - 6 grader, så kanske går att få lite högre effekt på sommarhalvåret (förhoppningsvis).

V3 med 230/250 kW är väl OK, men hade helst sett att Tesla snart kommer med V4 som kan rycka upp effekten lite för att komma ikapp det försprång som Porsche/VAG har i dagsläget. Hoppas att V4 och nästa generation Model Y från Berlin med de nya batteripacken med 4680-batterierna kan komma upp i alla fall minst 300-350 kW.

Vill gå fram i utvecklingen och tekniken (inte bakåt).
Har haft 250kw flera ggr (krävs varmare väder samt aktiv körning långt innan laddning på V3 samt låg SoC).

V4 och 4680 cellerna blir säker grymt bra och långt mycket högre än 350kw peak.

Mvh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Taycan kan redan nu idag ladda med upp till 280 kW (antar att du menar kW, och inte kWh, men rätta mig om jag förstått dig fel), och snart med potentiellt upp till 350 kW med ny mjukvara/batteripaket.

Så tycker att Tesla börjar ligga efter när man bara kan ladda runt 230 kW på deras V3. Även om det är 250 kW i teorin på V3 har jag i praktiken aldrig fått högre än 230 kW laddeffekt på vår bil. Men har iofs. bara testat V3 nu på vintern med kallare temperaturer mellan 1 - 6 grader, så kanske går att få lite högre effekt på sommarhalvåret (förhoppningsvis).

V3 med 230/250 kW är väl OK, men hade helst sett att Tesla snart kommer med V4 som kan rycka upp effekten lite för att komma ikapp det försprång som Porsche/VAG har i dagsläget. Hoppas att V4 och nästa generation Model Y från Berlin med de nya batteripacken med 4680-batterierna kan komma upp i alla fall minst 300-350 kW.

Vill gå fram i utvecklingen och tekniken (inte bakåt).
Har haft 250kw flera ggr (krävs varmare väder samt aktiv körning långt innan laddning på V3 samt låg SoC).

V4 och 4680 cellerna blir säker grymt bra och långt mycket högre än 350kw peak.

Mvh
Gott! Äntligen lite goda batterinyheter! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av NiklasTesla »

r33z skrev:
billyohgren skrev:
Hur är det med dessa batterier, tror ni att Tesla kan skicka ut en mjukvaruuppdatering som justerar laddkurvan? eller kan det inte bli bättre med de här batterierna?
Jag önskar själv en bil från Kina pga att kvalitén verkar vara så mycket högre, men tråkigt med det sämre batteriet.
Värme är de första som kommer öka mottagen effekt. Se de tyska loggarna här:

Screenshot 2021-01-27 at 14.48.40.png
Rött är varma batterier.

Om tesla kommer fram till att dessa batterier är tåliga, då kan de kräma på mer effekt än vad som tas emot, de kommer resultera i överbliven effekt blir värme åt batteriet. De kommer jämna ut skillnaden i början. Vid 50% SoC är skillnaden inte så stor längre, antagligen för att batterierna har laddat ett tag och är då mer lika i temperatur.

Tesla kan även ha begränsat effekten medvetet, de vet vi inget om, kommer dom i så fall ändra de när dom fått in tillräckligt med data? Mycket möjligt.

Ryktet säger att de kommer en uppdatering under feb.

Jag har kört 350 mil med min. Eftersom man alltid laddar den till 100% så kommer jag långt. Har en så länge aldrig behövt snabbladda den. Har bara gjort de för att testa. Kommer 25mil nu när de är runt nollan.
Titta ser ju ändå bra ut inför långresor (långt över 100kw peak).
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wheels »

Erxon skrev:
martinot skrev:
BMS tar alltid liten stund innan den kalibrerat in sig. Har inget att göra med vilken fabrik den är byggd i.

Generellt så håller jag inte med dig; allt som jag läst i trådar och nyheter om M3 från Kina, inklusive här på forumet, är att de har mycket bättre byggkvalitet än de i USA (amerikanarna är verkligen usla på att skruva ihop bilar).

Det som är trist är ju de sämre batterierna och usla laddhastigheten (Tesla och Elon hade velat köpa Pansonic från Japan, men fick endast använda kinabatterier för CCP). Men är man nöjd med långsam snabbladdning, och medveten om de skillnaderna, så kan det ju ändå vara ett OK val för en del (även om jag själv inte hade tyckt det var OK att gå bak i utvecklingen av batterier).

Förstår inte detta klagomål på att den bara laddar 55 kWh på SuC, om man åker en Leaf med Chademo som aldrig vart över 42 kWh så är det en önskedröm med dessa siffror, framför allt när den i början hamnar på över 80 kWh...
Klart att man inte vill ha "samma" laddhastighet som en "sur" Leaf el Kona när man köpt en prestigebil
Jag hade inte velat i alla fall
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

Istället för att fokusera på laddhastigheten, så hur lång tid tar det för er att ladda 20% till typ fullt?
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Tretrix skrev:
Istället för att fokusera på laddhastigheten, så hur lång tid tar det för er att ladda 20% till typ fullt?
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Tror det är bättre att jämföra och se på 10% - 70%, eller 10% - 80%. Sällan värt att ladda de sista 20 - 30%:en på laddstopp under resa.

Ytterligare bättre är att se på hur många mil man hinner trycka i under x antal minuter.

Alternativt hur många minuter det tar att ladda upp så man kommer x antal mil.

Detta då "100%" kan vara helt olika mellan både olika bilar (olika bilar drar olika mycket), och olika varianter på batteripaket i samma bilmodell (olika batteripaket är på olika kWh).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av jbark »

Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Fast inte 100% på snabbladdare...
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Theodad »

Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?

Hur är det med det där egentligen? Är det BRA att ladda till 100% Eller är det oskadligt att ladda till 100? ....eller bara mindre dåligt än de andra batterierna?

Jag hämtade ut min mic innan jul och är än så länge helnöjd...
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Nermin »

Det där är en mycket bra fråga som jag inte sett nåt bra svar på. Vad jag förstått så kommer uppgifterna om 100% laddning från Tesla i Kina .. men att Tesla i övrigt bekräftat detta har jag inte sett. Det hela kanske grundar sig i att LFP-tekniken i sig i allmänhet tillåter den typen av ”utsvävningar” :-) ... men att Tesla själva inte har tillräckligt med data så att de kan förutspå långsiktiga effekter. Kanske bäst att ladda till 100% lite mer återhållsamt (t.ex. 1 gg/v) tills vidare iaf.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av thnis »

jbark skrev:
Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Fast inte 100% på snabbladdare...
Ja helt korrekt. Att stå och blockera en SUC för andra för att snigelladda till 100% SOC istf att ladda till 80% SOC och sedan åka vidare till nästa laddare. Känns som att Tesla borde ta ett större ansvar och utbilda nya köpare av bilarna istf för att bara lämna över bilen och sen Tack o hej på dig! Det skulle gagna både nya och befintliga Teslaägare.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).

Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.

Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.

Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Laddar inte LFP batterierna snabbare 80-100%.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

Holve skrev:
Laddar inte LFP batterierna snabbare 80-100%.
Ja de laddar snabbare än de andra 80-100%.

Säkert 40-100 50-100 också . Men 0-80 så är den långsammare.
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tretrix »

martinot skrev:
Tretrix skrev:
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).

Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.

Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.

Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil). :)
Jag tycker det blir väldigt tråkig ton på många av svaren i trådarna här, inte just ditt men många andra - destruktiva och nedsättande.
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra? Det var ju väldigt dum av mig att skriva 100%, det rör tydligen upp hur många känslor som helst. Oavsett ser jag inget problem att vid få tillfällen ladda till 100 på SuC, jag har aldrig hållt en plats för någon (eller varit med om kö) och skulle det uppstå hoppas jag att folk som jag skulle flytta på sig. Anledningen att ladda till 100ish kan ju vara flera, men om det tar mig till mitt mål att stanna en gång längre så gör jag hellre det än stannar flera gånger kortare, men alla gör som dom vill?

När jag hämtade så fick jag informationen att man kan ladda till 100% hur ofta man vill, inte bara en gång i vecka som jag frågade om. Nu kommer jag sannorligt ändå ladda till 100 hemma ca 1 gång i veckan och försöka passa detta till en lite längre resa
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Tretrix skrev:
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra?
Jag håller med till en stor del, men ändå inte helt. Max. laddeffekt är mest intressant ur ett utvecklingsperspektiv och kul för oss nördar, men precis som du säger så är det ju inte det som är ensamt avgörande för oss som slutkunder och användare.

Problemet med att kika hur lång tid det tar att ladda till x % är ju att det beror till stor del på hur stort batteripacket är. Är det bara på 20 kWh så är det givet att det går snabbare att nå tex. 80% dit, än att nå 80% på att batteripack som är på 100 kWh.

Om de samtidigt 80%, så har ju ändå bilen med 100 kWh:ar batteripack laddat 5 ggr så mycket och effektivare. Så det måttet att nå x% SOC säger väldigt lite, om man inte råkar ha lika stora batteripaket.

Ett bättre mått är ju att kika på hur många kWh man laddar i snitt på tex. 10 minuter. Eller hur många minuter det tar att fylla på batteribanken med tex. 30 kWh.

Fast egentligen är inte heller det så intressant för oss bilister i vardagen. Vad säger det att du laddat bilen med 30 kWh ensamt? Inte mycket egentligen. Det är först när man kan översätta till vad 30 kWh innebär i möjlig bilsträcka som det mätetalet får en praktisk relevans.

Precis som en 1 liter bensin kan innebära väldigt olika körsträckor beroende på vilken bil du häller den i. Häller du 1 liter bensin i en Fiat Panda med 0,9 liters 2-cylindrig motor så betyder det något helt annat i körsträcka än om du häller det i en Mercedes G-wagen med 4-liters V8.

Elbilar tappar inte i effektivitet på högpresterande motorer som hos ICE, men du har ändå väldigt stora variationer i hur effektiva elbilar är i framdrivning (drivlina, luftmotstånd, vikt, däck, etc.).

Så för att vara mest relevant för oss slutanvändare, och översätta till något som man direkt kan relatera till, så tycker jag att det bästa kanske kan vara att kika på ett av följande två alternativ:

1. Hur många x antal minuter måste jag ladda på snabbladdning för att ta mig de y antal mil jag har kvar hem (eller till nästa laddare)?

2. Eller så kan man se på hur många x mil extra räckvidd får bilen om jag stannar och äter lunch i y minuter medans jag laddar.

Men jag tycker du tänker i rätt banor helt klart (förutom att just den lilla saken med att ladda till 100% på SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wannabee »

En artikel där nån testat lfp batteriet, och konstaterat att batterierna verkar ok, men att bilen meddelar fel om det. Typ du har 14% körsträcka kvar, men den är nästan noll. Har inte kollat videon i inlägget.

https://insideevs.com/features/486200/n ... a-model-3/
Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Figge82 »

Ännu en vinterresa. Söder om Gbg-vemdalsskalet.

Temp pendlande mellan 5 och 18 minusgrader.

Vid flera stopp på både V2/V3 toppade den över 100 från ca 20% laddstart.
Medelhastigheten låg i kvar på runt 75 till ca 70% innan den flackade ner mot 35.

Det är annorlunda mot vad jag upplevde förra fjällturen då maxeffekten låg runt 85 och medeleffekten kring 45.

Varken vid denna eller fg resa behövde jag dela SC station med annan.

Förkonditionering samma som inför tidigare resa men något tuffare körning men enligt hastighetsgränser..

Bra tycker jag!
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av billyohgren »

Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?

Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Skriv svar