Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Moderator: Redaktion
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Istället för att fokusera på laddhastigheten, så hur lång tid tar det för er att ladda 20% till typ fullt?
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Tror det är bättre att jämföra och se på 10% - 70%, eller 10% - 80%. Sällan värt att ladda de sista 20 - 30%:en på laddstopp under resa.Tretrix skrev:Istället för att fokusera på laddhastigheten, så hur lång tid tar det för er att ladda 20% till typ fullt?
Jag laddade senast idag, utan att lyckas få någon högre värme på batteriet
24-100% ca 70 min
Ytterligare bättre är att se på hur många mil man hinner trycka i under x antal minuter.
Alternativt hur många minuter det tar att ladda upp så man kommer x antal mil.
Detta då "100%" kan vara helt olika mellan både olika bilar (olika bilar drar olika mycket), och olika varianter på batteripaket i samma bilmodell (olika batteripaket är på olika kWh).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Fast inte 100% på snabbladdare...Tretrix skrev:Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Tretrix skrev:Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Hur är det med det där egentligen? Är det BRA att ladda till 100% Eller är det oskadligt att ladda till 100? ....eller bara mindre dåligt än de andra batterierna?
Jag hämtade ut min mic innan jul och är än så länge helnöjd...
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det där är en mycket bra fråga som jag inte sett nåt bra svar på. Vad jag förstått så kommer uppgifterna om 100% laddning från Tesla i Kina .. men att Tesla i övrigt bekräftat detta har jag inte sett. Det hela kanske grundar sig i att LFP-tekniken i sig i allmänhet tillåter den typen av ”utsvävningar” ... men att Tesla själva inte har tillräckligt med data så att de kan förutspå långsiktiga effekter. Kanske bäst att ladda till 100% lite mer återhållsamt (t.ex. 1 gg/v) tills vidare iaf.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Ja helt korrekt. Att stå och blockera en SUC för andra för att snigelladda till 100% SOC istf att ladda till 80% SOC och sedan åka vidare till nästa laddare. Känns som att Tesla borde ta ett större ansvar och utbilda nya köpare av bilarna istf för att bara lämna över bilen och sen Tack o hej på dig! Det skulle gagna både nya och befintliga Teslaägare.jbark skrev:Fast inte 100% på snabbladdare...Tretrix skrev:Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).Tretrix skrev:Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.
Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.
Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Laddar inte LFP batterierna snabbare 80-100%.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Ja de laddar snabbare än de andra 80-100%.Holve skrev:Laddar inte LFP batterierna snabbare 80-100%.
Säkert 40-100 50-100 också . Men 0-80 så är den långsammare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Jag tycker det blir väldigt tråkig ton på många av svaren i trådarna här, inte just ditt men många andra - destruktiva och nedsättande.martinot skrev:Tiden, som jag redan skrivit (om du nu bryr dig om att läsa vad som sagts i tråden innan du kommenterar).Tretrix skrev:Men nu handlar väl denna tråden om MIC och LFP som dessutom mår bra av att ladda till 100%?
Så jag förstår inte hur det kan vara relevant att inte mäta tid upp mot 100?
Vanliga Lithium-batterier går också utmärkt att ladda till 100% (bara en myt att det inte går bra), men man skall inte långvarigt ligga stadigvarande på så hög SOC.
Men när man är ute på resa, så vill man ha så korta laddstopp som möjligt. Då man får vänta förhållandevis väldigt länge för de sista 20-20%:en så brukar det oftast tidsmässigt inte löna sig.
Stick ut och res själv, så får du lite egen erfarenhet (eller kika på Björn Nylands videor om du inte någonsin reser med din elbil).
Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra? Det var ju väldigt dum av mig att skriva 100%, det rör tydligen upp hur många känslor som helst. Oavsett ser jag inget problem att vid få tillfällen ladda till 100 på SuC, jag har aldrig hållt en plats för någon (eller varit med om kö) och skulle det uppstå hoppas jag att folk som jag skulle flytta på sig. Anledningen att ladda till 100ish kan ju vara flera, men om det tar mig till mitt mål att stanna en gång längre så gör jag hellre det än stannar flera gånger kortare, men alla gör som dom vill?
När jag hämtade så fick jag informationen att man kan ladda till 100% hur ofta man vill, inte bara en gång i vecka som jag frågade om. Nu kommer jag sannorligt ändå ladda till 100 hemma ca 1 gång i veckan och försöka passa detta till en lite längre resa
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Jag håller med till en stor del, men ändå inte helt. Max. laddeffekt är mest intressant ur ett utvecklingsperspektiv och kul för oss nördar, men precis som du säger så är det ju inte det som är ensamt avgörande för oss som slutkunder och användare.Tretrix skrev:Jag är med dig, dåligt beskrivet men jag syftar på när man jämför så är det oftast bara högsta laddhastigheten, med det egentligen borde kanske vara snitthastighet som borde vara mest intressant? Och eftersom det inte är så lätt att jämföra(ta fram data) så kanske tiden det tar att ladda x-x% kan vara ett sätt att jämföra?
Problemet med att kika hur lång tid det tar att ladda till x % är ju att det beror till stor del på hur stort batteripacket är. Är det bara på 20 kWh så är det givet att det går snabbare att nå tex. 80% dit, än att nå 80% på att batteripack som är på 100 kWh.
Om de samtidigt 80%, så har ju ändå bilen med 100 kWh:ar batteripack laddat 5 ggr så mycket och effektivare. Så det måttet att nå x% SOC säger väldigt lite, om man inte råkar ha lika stora batteripaket.
Ett bättre mått är ju att kika på hur många kWh man laddar i snitt på tex. 10 minuter. Eller hur många minuter det tar att fylla på batteribanken med tex. 30 kWh.
Fast egentligen är inte heller det så intressant för oss bilister i vardagen. Vad säger det att du laddat bilen med 30 kWh ensamt? Inte mycket egentligen. Det är först när man kan översätta till vad 30 kWh innebär i möjlig bilsträcka som det mätetalet får en praktisk relevans.
Precis som en 1 liter bensin kan innebära väldigt olika körsträckor beroende på vilken bil du häller den i. Häller du 1 liter bensin i en Fiat Panda med 0,9 liters 2-cylindrig motor så betyder det något helt annat i körsträcka än om du häller det i en Mercedes G-wagen med 4-liters V8.
Elbilar tappar inte i effektivitet på högpresterande motorer som hos ICE, men du har ändå väldigt stora variationer i hur effektiva elbilar är i framdrivning (drivlina, luftmotstånd, vikt, däck, etc.).
Så för att vara mest relevant för oss slutanvändare, och översätta till något som man direkt kan relatera till, så tycker jag att det bästa kanske kan vara att kika på ett av följande två alternativ:
1. Hur många x antal minuter måste jag ladda på snabbladdning för att ta mig de y antal mil jag har kvar hem (eller till nästa laddare)?
2. Eller så kan man se på hur många x mil extra räckvidd får bilen om jag stannar och äter lunch i y minuter medans jag laddar.
Men jag tycker du tänker i rätt banor helt klart (förutom att just den lilla saken med att ladda till 100% på SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
En artikel där nån testat lfp batteriet, och konstaterat att batterierna verkar ok, men att bilen meddelar fel om det. Typ du har 14% körsträcka kvar, men den är nästan noll. Har inte kollat videon i inlägget.
https://insideevs.com/features/486200/n ... a-model-3/
https://insideevs.com/features/486200/n ... a-model-3/
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Ännu en vinterresa. Söder om Gbg-vemdalsskalet.
Temp pendlande mellan 5 och 18 minusgrader.
Vid flera stopp på både V2/V3 toppade den över 100 från ca 20% laddstart.
Medelhastigheten låg i kvar på runt 75 till ca 70% innan den flackade ner mot 35.
Det är annorlunda mot vad jag upplevde förra fjällturen då maxeffekten låg runt 85 och medeleffekten kring 45.
Varken vid denna eller fg resa behövde jag dela SC station med annan.
Förkonditionering samma som inför tidigare resa men något tuffare körning men enligt hastighetsgränser..
Bra tycker jag!
Temp pendlande mellan 5 och 18 minusgrader.
Vid flera stopp på både V2/V3 toppade den över 100 från ca 20% laddstart.
Medelhastigheten låg i kvar på runt 75 till ca 70% innan den flackade ner mot 35.
Det är annorlunda mot vad jag upplevde förra fjällturen då maxeffekten låg runt 85 och medeleffekten kring 45.
Varken vid denna eller fg resa behövde jag dela SC station med annan.
Förkonditionering samma som inför tidigare resa men något tuffare körning men enligt hastighetsgränser..
Bra tycker jag!
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Ja, min erfarenhet är just den du efterfrågar. Batteriet blir bättre och bättre i laddhastighet vilket varit den issue många brottats med.billyohgren skrev:Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Hur pass mycket bättre?Figge82 skrev:Ja, min erfarenhet är just den du efterfrågar. Batteriet blir bättre och bättre i laddhastighet vilket varit den issue många brottats med.billyohgren skrev:Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Lovande! Nån skillnad är det ju. I gruppen model 3 på Facebook var det en som varit uppe i 120 kw.
Laddeffekten du fått är betydligt högre än vad jag fick på senaste långresan för ett par veckor sedan (max 85 kw, snitt 50-60 kw, förvärmt o låg soc)
Ni som kan, vad kan det bero (undantaget förvärmn osv)? Kan bms:n fortfarande vara inblandad efter många mil?
Laddeffekten du fått är betydligt högre än vad jag fick på senaste långresan för ett par veckor sedan (max 85 kw, snitt 50-60 kw, förvärmt o låg soc)
Ni som kan, vad kan det bero (undantaget förvärmn osv)? Kan bms:n fortfarande vara inblandad efter många mil?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Jag åkte på en lite längre tur förra veckan.
Andra laddningen startade jag på 14% med 112kW som sjönkt snabbt till 70kW vid 20% och sedan låg det kvar på 70kW till 50% för att sedan sjunka stadigt ner till26kW vid 92% då jag kopplade ur.
Andra laddningen startade jag på 14% med 112kW som sjönkt snabbt till 70kW vid 20% och sedan låg det kvar på 70kW till 50% för att sedan sjunka stadigt ner till26kW vid 92% då jag kopplade ur.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.billyohgren skrev:Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Jag såg den, det var bara två felHampus M3 skrev:Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.billyohgren skrev:Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
1. Den kostar inte 520tkr som de andra nedsatta lagerbilarna kostade
2. Den är röd en vit, svart eller grå hade tilltalat mig mer.
Jag vet minst 1 som avbokade sin 520tkr-bil men lyckades aldrig haffa den igen, om den ens kom upp på sidan.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Men det måste varit ett misstag att dom låg ute för 520tkr. Det var ju bara under en dag. Då hade dom satt ordinariepriset som det tidigare kampanjpriset. Så det var ju rabatt på rabatt. Jag såg det själv och var lockad. Avstod dock för batteri och värmepump, samt faceliften.billyohgren skrev:Jag såg den, det var bara två felHampus M3 skrev:Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.billyohgren skrev:Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
1. Den kostar inte 520tkr som de andra nedsatta lagerbilarna kostade
2. Den är röd en vit, svart eller grå hade tilltalat mig mer.
Jag vet minst 1 som avbokade sin 520tkr-bil men lyckades aldrig haffa den igen, om den ens kom upp på sidan.
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det var över en helg, och jag pratade med en tjej på Tesla veckan efter. Inget misstag (officiellt iaf).Hampus M3 skrev:Men det måste varit ett misstag att dom låg ute för 520tkr. Det var ju bara under en dag. Då hade dom satt ordinariepriset som det tidigare kampanjpriset. Så det var ju rabatt på rabatt. Jag såg det själv och var lockad. Avstod dock för batteri och värmepump, samt faceliften.billyohgren skrev:Jag såg den, det var bara två felHampus M3 skrev:Det finns en MIC 2020 du kan köpa som lagerbil. Röd och prissänkt 40000kr under 2021års bilar.billyohgren skrev:Det har ju kommit lite uppdateringar på sistone, har jag förstått, har ni upplevt bättre laddhastigheter tro?
Jag vill köpa en MiC just på grund av kvalitén, men en ”dålig” laddhastighet känns sisådär.
Själv väntar jag på 2021 och hoppas Elon lever upp till vad han sagt, att dom tagit tag i kvalitén i Freemont från årsskiftet gällande lack och kaross-springor.
1. Den kostar inte 520tkr som de andra nedsatta lagerbilarna kostade
2. Den är röd en vit, svart eller grå hade tilltalat mig mer.
Jag vet minst 1 som avbokade sin 520tkr-bil men lyckades aldrig haffa den igen, om den ens kom upp på sidan.
Men ja, säkert svårt att att få tag i en för det priset igen.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
En dum fråga. Vilka model 3 bilar är MIC? Bara SR plus? Hur vet jag att jag får en sådan om jag beställer?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Om du tittar på en lager-bil så kan du se början på chassit-numret i URL- webbadressen på specifika bilen. LRW är tillverkad i kina. 5YJ är tillverkad i USA. Denna är från kina. Den enda som finns nu. https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3224 ... edirect=noOykkh47 skrev:En dum fråga. Vilka model 3 bilar är MIC? Bara SR plus? Hur vet jag att jag får en sådan om jag beställer?