Sida 1 av 8

Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 22 jan 2021 16:19
av ville9
Tänkte det var läge att starta en tråd för oss med LFP batterier.
Erfarenhetsutbyte m.m.
Vet att det finns trådar innan som är inne på ämnet men de börjar oftast i fel ände känns det som.
Självklart är även de som inte har just dessa bilar välkomna att diskutera :)

Jag hämtade ut min nya Model 3 MIC med LFP igår.
Jag ringde och tjatade lite på leveranspersonalen att de skulle ladda upp den innan.
När jag kom så hade den stått till 100% under natten.
Jag hämtade ut och åkte och bytte däck.
Sen var den på 97% vilket då var 321km
Med denna uträkning konstaterade jag att 100% då motsvarar 331km.


Kalibrering.
Körde ner bilen till 9%.
Lät den sova under natten, tryckte även på ”stäng av bilen knappen”
Det intressanta då var att morgonen efter så stod den på 16% batteri.
Den gick alltså från 9 till 16 genom att sova lite, reflektioner på det?

Sedan laddade jag fullt och lät laddsladden sitta kvar 2h efter. Nu visar 100% = 361km
Det har alltså ökat från 331 till 361km

Så det går framåt alltså.
Men innebär detta också att kapaciteten framöver eller enbart att batteriet lär sig visa rätt siffror?
Osäker på hur man ska tänka här?


Byggkvalitet
Byggkvalitet känns helt klart bättre än USA-tillverkade.
Hade en sådan innan som jag jämfört med och har förstås sett många andra.
Bilarna tillverkade i Kina andas mer kvalitet helt klart, är min reflektion iaf.


Supercharging
Till sist, laddning på supercharger.
Jag körde 10 mil till en SuC. Bilen förvärmde hela tiden och var nere på cirka 30% när jag började ladda.
Började på 70kW och sänktes sakta men säkert ner till 40kW där jag stoppade (på 60%batteri kanske)
Helt ok laddningshastighet ändå tycker jag.
Här är ju bilen helt klart sämre än de andra batterityperna. Men fördelen att man hela tiden kan ladda till 100% och att livslängden är mkt längre överväger ändå positivt.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 jan 2021 12:10
av pejvic
Det känns lite underligt att det gick från 9 till 16. Men inte så underligt om du parkerade inomhus kanske. jag tror att bilen blir bättre och bättre kalibrerad när du kör upp o ner. Ladda inte alltid till 100 utan låt den stanna på olika nivåer framöver ibland också.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 jan 2021 12:22
av Nermin
Hej, bra initiativ, en ”LFP” tråd känner jag också behövs. Brukar annars hänga på tyska TTF och ta del av deras erfarenheter. Avseende laddningen så har jag kört några ggr till 100%, men håller mig mestadels runt 75-80%. 100% skall motsvara ca 400km vilket tror jag inte stämmer alls (kanske 80 km/h i 20C). Tog en 10 mils tur igår med lite stadskörning och en del 70-80-90 vägar som tog ca 37% av batteriet. Höll 20,5C i bilen och körde rätt ”sportigt”. Nöjd överlag.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 jan 2021 12:57
av taliz
Nermin skrev:
Hej, bra initiativ, en ”LFP” tråd känner jag också behövs. Brukar annars hänga på tyska TTF och ta del av deras erfarenheter. Avseende laddningen så har jag kört några ggr till 100%, men håller mig mestadels runt 75-80%. 100% skall motsvara ca 400km vilket tror jag inte stämmer alls (kanske 80 km/h i 20C). Tog en 10 mils tur igår med lite stadskörning och en del 70-80-90 vägar som tog ca 37% av batteriet. Höll 20,5C i bilen och körde rätt ”sportigt”. Nöjd överlag.
Ja, räckviddsuppskattningen är ungefär motsvarande 90kmh i fint väder utan motvind och "ägg under gaspedalen".
Måste bilen värmas upp, man trycker på pedalen en del, det är motvind eller uppförsbacke etc så sjunker den rejält.
Samma sak i en avgasbil, men det märks mindre då man har en betydligt större "tank".

Jag hyrde en Zoe nyligen med 52kwh batteri, dvs ungefär lika stort som 3 SR. När jag returnerade den stod GOM på 18 mil vid 100%...

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 jan 2021 14:28
av ville9
Nermin skrev:
Hej, bra initiativ, en ”LFP” tråd känner jag också behövs. Brukar annars hänga på tyska TTF och ta del av deras erfarenheter. Avseende laddningen så har jag kört några ggr till 100%, men håller mig mestadels runt 75-80%. 100% skall motsvara ca 400km vilket tror jag inte stämmer alls (kanske 80 km/h i 20C). Tog en 10 mils tur igår med lite stadskörning och en del 70-80-90 vägar som tog ca 37% av batteriet. Höll 20,5C i bilen och körde rätt ”sportigt”. Nöjd överlag.
Intressant!
Vad visar bilen för körsträcka i miltal när du laddar 100%?
Och hur har det ändrats sedan du fick den?

Okej så din 10-milskörning igår då som tog 37% av batteriet indikerar ju att du kommit 27 mil med samma körning om du kört slut på batteriet.
Känns ju rätt ok, om du körde rätt sportigt vintertid :)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 jan 2021 16:06
av Nermin
Ställde in laddning till 100% över natten (har precis installerat Teslas Wall Connector) Laddningen avbröts vid 97% (373 km) och det stod att den är färdigladdad.. Nån timme senare stod det 98%. Antar att BMSen fortfarande inte är fullt kalibrerad. Har studerat räckviddsuppskattningar vid olika soc och sett bl.a. 202 km vid 50%, 320 km vid 80% och likn. men som sagt detta är önsketänkande. :-) 270 km vid dessa förhållanden och mitt körsätt är mer än tillräckligt. :-)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 jan 2021 17:57
av ville9
Nermin>
Spännande att våra bilar ter sig olika, din kommer inte upp till 100% men visar högre räckvidd i miltal än min.

Min kommer upp till 100% utan problem, möjligt att de kalibrerade lite på Service Center innan jag fick ut den.
Sen är ju skillnaden att min bara gått 20 mil totalt med :)

Men som sagt, din verkliga räckvidd känns helt ok, känns bra att höra.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 24 jan 2021 11:06
av r33z
Toppen med en tråd där de ligger focus på LFP batteriet. Som er andra så följer jag de tyska trådarna och känner en liten nervositet för att köra långt när de är riktigt kallt.
Har en planerad tur till Vemdalen från Lund vecka 8. Har inför köpet av min M3 intygat frun att de inte är några som helst problem och att hon knappt kommer märka att vi måste ladda :roll:

Kvalitén på bilen är riktigt bra på MiC, jämför med vänners US M3, de är väldigt skillnad.
Min tog 3-4 laddningar innan jag kom upp till 100% på mätaren, de läste sig själv utan att jag la ner tid på att låta den kalibreras vid olika nivåer.

Har själv gjort ett par tester hemma vid, för att få en känsla av hur min bil funkar vid laddning.
De gånger jag rullar in med kallt batteri och de är runt nollan så ligger den stabilt runt 35-40kW.

Förvärmning under färd på en SR+ inte är speciellt effektivt https://forums.tesla.com/discussion/170 ... -explained och att bara köra konstant på motorväg (lagligt) värmer knappt upp batteriet, efter 20 mil har jag fortfarande prickar kvar på regenereringen.
Testade igår att starta med kall batteri, de var runt nollan, har 13km till en snabbladdare. De var sent och mycket lite trafik, körde "jo-jo", +- 20km/h hela vägen till laddaren. Regenererings prickarna försvann snabbt. Vind ankost hade jag 17% SoC:
Screenshot 2021-01-24 at 10.34.25.png
Den startar fort men faller oxå snabbt:
Screenshot 2021-01-24 at 10.34.01.png
Notera att laddeffekten ökar efter några minuter, de måste tyda på att batteriet värmes av energin. Hade varit kul med en ScanMyTesla logg. Någon som hittat någon som utrett detta?

Här kommer min teori varför:
LFP batteriet är kobolt och nickel fritt. Dessa två ämnen används i batteri för att underlätta förflyttningen av elektroner. Därför kan man se denna snabba peak, de är precis när de närmaste lagren i batteriet mättas. Att batterierna är bättre mottagliga för energi när dom är varma, de är väl känt. För LFP är detta ett ännu större problem, de väger nämligen mer per kWh än de andra batterierna tesla använder. Mer massa att värma kräver mer energi. Dålig förvärmning och mer att värma, ingen bra kombo.
Går detta att lösa med mjukvara? Tveksamt skulle jag påstå, de är trots allt fysiken som är begränsningen här. Men jag hoppas innerligt att de ska komma på en metod för att styra mer värme till batteriet inför laddning, hur har jag ingen aning.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 24 jan 2021 20:40
av AAKEE
r33z skrev:
Här kommer min teori varför:
LFP batteriet är kobolt och nickel fritt. Dessa två ämnen används i batteri för att underlätta förflyttningen av elektroner. Därför kan man se denna snabba peak, de är precis när de närmaste lagren i batteriet mättas. Att batterierna är bättre mottagliga för energi när dom är varma, de är väl känt. För LFP är detta ett ännu större problem, de väger nämligen mer per kWh än de andra batterierna tesla använder. Mer massa att värma kräver mer energi. Dålig förvärmning och mer att värma, ingen bra kombo.
Går detta att lösa med mjukvara? Tveksamt skulle jag påstå, de är trots allt fysiken som är begränsningen här. Men jag hoppas innerligt att de ska komma på en metod för att styra mer värme till batteriet inför laddning, hur har jag ingen aning.
Om batteriet i sig inte skulle ha något problem med kraftig laddning(= hög uppvärmning) skulle laddcykeln kunna värma batteriet med hög laddström initialt vilket då skulle ge värme snabbt och kortare tid.

Är det inte mörjligen så att Tesla bygger erfarenhet och kommer artt kunna släppa på mer laddning senare ?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 24 jan 2021 22:22
av vibrationsfri
Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 10:35
av r33z
vibrationsfri skrev:
Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.
Har bara loggat senaste veckan, där ligger min ganska stabilt på 414.5 - 414.9km

Vorde verkligen spännande om Björn fick sätta tänderna i en MiC. Tveksamt dock, de är en "sällsynt" bil i Norge.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 11:15
av vibrationsfri
r33z skrev:
vibrationsfri skrev:
Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.
Har bara loggat senaste veckan, där ligger min ganska stabilt på 414.5 - 414.9km

Vorde verkligen spännande om Björn fick sätta tänderna i en MiC. Tveksamt dock, de är en "sällsynt" bil i Norge.
Du ser du har också 41,5. Dessutom kallt ute. Merparten av bilarna ska börja komma nu i feb så då får de många.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 11:42
av Hampus M3
vibrationsfri skrev:
r33z skrev:
vibrationsfri skrev:
Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.
Har bara loggat senaste veckan, där ligger min ganska stabilt på 414.5 - 414.9km

Vorde verkligen spännande om Björn fick sätta tänderna i en MiC. Tveksamt dock, de är en "sällsynt" bil i Norge.
Du ser du har också 41,5. Dessutom kallt ute. Merparten av bilarna ska börja komma nu i feb så då får de många.
Vad jag kan se så är bilarna som kommer i februari från Freemont.

Man kan se tidigare laster från Shanghai. Men det som ligger inlagt nu är Kalifornien allt ihop.
Förutsatt att denna lilla excell är fullständig.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 11:45
av esteen
Hampus M3 skrev:
vibrationsfri skrev:
r33z skrev:
vibrationsfri skrev:
Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.
Har bara loggat senaste veckan, där ligger min ganska stabilt på 414.5 - 414.9km

Vorde verkligen spännande om Björn fick sätta tänderna i en MiC. Tveksamt dock, de är en "sällsynt" bil i Norge.
Du ser du har också 41,5. Dessutom kallt ute. Merparten av bilarna ska börja komma nu i feb så då får de många.
Vad jag kan se så är bilarna som kommer i februari från Freemont.

Man kan se tidigare laster från Shanghai. Men det som ligger inlagt nu är Kalifornien allt ihop.
Förutsatt att denna lilla excell är fullständig.

Det är bara UK som får bilar fprn China nu ser det ut som.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 11:51
av Hampus M3
esteen skrev:
Hampus M3 skrev:
vibrationsfri skrev:
r33z skrev:
vibrationsfri skrev:
Jag har snackat med flera som fått upp sina till 41,5-42 mil.

Ska bli intressant när Björn Nyland gör tester med en.
Har bara loggat senaste veckan, där ligger min ganska stabilt på 414.5 - 414.9km

Vorde verkligen spännande om Björn fick sätta tänderna i en MiC. Tveksamt dock, de är en "sällsynt" bil i Norge.
Du ser du har också 41,5. Dessutom kallt ute. Merparten av bilarna ska börja komma nu i feb så då får de många.
Vad jag kan se så är bilarna som kommer i februari från Freemont.

Man kan se tidigare laster från Shanghai. Men det som ligger inlagt nu är Kalifornien allt ihop.
Förutsatt att denna lilla excell är fullständig.

Det är bara UK som får bilar fprn China nu ser det ut som.
Ser du någon transport från Shanghai (SHG) 2021? Jag ser ingen alls om man ska lita på excellen.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 11:55
av esteen
Det enda som finns att gå på är att kika på de som redan finns i lager eller som är under transport.
Öppna en av dessa och kika på "page source" i Chrome och sök efter VIN.
Kina börjar LRW de som ligger på UK sidan är därifrån.
På bilderna så syns det att de har de nya panelerna på dörrarna också som inte US har ännu.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 12:22
av Hampus M3
esteen skrev:
Det enda som finns att gå på är att kika på de som redan finns i lager eller som är under transport.
Öppna en av dessa och kika på "page source" i Chrome och sök efter VIN.
Kina börjar LRW de som ligger på UK sidan är därifrån.
På bilderna så syns det att de har de nya panelerna på dörrarna också som inte US har ännu.
Okej, spännande.
Måste kolla varför dessa inte syns i excellen.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 12:39
av TeslaTissel
Hittade detta klipp med en fråga jag grunnar på och inte hittat svaret för.

Vad menas med MIC??


Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 12:45
av Hampus M3
TeslaTissel skrev:
Hittade detta klipp med en fråga jag grunnar på och inte hittat svaret för.

Vad menas med MIC??

Made in China

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 12:57
av vibrationsfri
Ok tesla gick ut med att från och med i feb kommer mic bilar framöver . Men då kommer alltså USA bilar nästa vända. säkerligen kommer det att komma olika båtar i framtiden både från US och C.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 13:11
av billyohgren
esteen skrev:
Det enda som finns att gå på är att kika på de som redan finns i lager eller som är under transport.
Öppna en av dessa och kika på "page source" i Chrome och sök efter VIN.
Kina börjar LRW de som ligger på UK sidan är därifrån.
På bilderna så syns det att de har de nya panelerna på dörrarna också som inte US har ännu.
Man kan även trycka på "se detaljer" på en bil, så står början av VIN i urlen till hemsidan :) inte för att något sätt är bättre än det andra, att titta i urlen är lite lättare på mobilen dock.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 18:33
av Svenssonsti
Har alla mic LFP? Eller hur vet man vilket batteri man har?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 20:32
av vibrationsfri
Svenssonsti skrev:
Har alla mic LFP? Eller hur vet man vilket batteri man har?
Från och med i höstas så skickas standard range + både med LFP och Panasonic i Europa. Om man vill veta vad man har eller vad man får så kan man kolla vin numret . Om det börjar på 5YJ så är det panasonic från USA. LRW är mic LFP.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 25 jan 2021 22:00
av Svenssonsti
Så då tolkar jag ditt svar som att alla mic har LFP.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 26 jan 2021 01:12
av martinot
TeslaTissel skrev:
Hittade detta klipp med en fråga jag grunnar på och inte hittat svaret för.

Vad menas med MIC??

Usch! Det där var ju förskräckligt seg SuC-laddning. Klart sämre än vad jag redan hade trott. :?

Är alla LFP-batterier så här kassa på snabbladdning?