Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 22 jan 2021 16:19
Tänkte det var läge att starta en tråd för oss med LFP batterier.
Erfarenhetsutbyte m.m.
Vet att det finns trådar innan som är inne på ämnet men de börjar oftast i fel ände känns det som.
Självklart är även de som inte har just dessa bilar välkomna att diskutera
Jag hämtade ut min nya Model 3 MIC med LFP igår.
Jag ringde och tjatade lite på leveranspersonalen att de skulle ladda upp den innan.
När jag kom så hade den stått till 100% under natten.
Jag hämtade ut och åkte och bytte däck.
Sen var den på 97% vilket då var 321km
Med denna uträkning konstaterade jag att 100% då motsvarar 331km.
Kalibrering.
Körde ner bilen till 9%.
Lät den sova under natten, tryckte även på ”stäng av bilen knappen”
Det intressanta då var att morgonen efter så stod den på 16% batteri.
Den gick alltså från 9 till 16 genom att sova lite, reflektioner på det?
Sedan laddade jag fullt och lät laddsladden sitta kvar 2h efter. Nu visar 100% = 361km
Det har alltså ökat från 331 till 361km
Så det går framåt alltså.
Men innebär detta också att kapaciteten framöver eller enbart att batteriet lär sig visa rätt siffror?
Osäker på hur man ska tänka här?
Byggkvalitet
Byggkvalitet känns helt klart bättre än USA-tillverkade.
Hade en sådan innan som jag jämfört med och har förstås sett många andra.
Bilarna tillverkade i Kina andas mer kvalitet helt klart, är min reflektion iaf.
Supercharging
Till sist, laddning på supercharger.
Jag körde 10 mil till en SuC. Bilen förvärmde hela tiden och var nere på cirka 30% när jag började ladda.
Började på 70kW och sänktes sakta men säkert ner till 40kW där jag stoppade (på 60%batteri kanske)
Helt ok laddningshastighet ändå tycker jag.
Här är ju bilen helt klart sämre än de andra batterityperna. Men fördelen att man hela tiden kan ladda till 100% och att livslängden är mkt längre överväger ändå positivt.
Erfarenhetsutbyte m.m.
Vet att det finns trådar innan som är inne på ämnet men de börjar oftast i fel ände känns det som.
Självklart är även de som inte har just dessa bilar välkomna att diskutera
Jag hämtade ut min nya Model 3 MIC med LFP igår.
Jag ringde och tjatade lite på leveranspersonalen att de skulle ladda upp den innan.
När jag kom så hade den stått till 100% under natten.
Jag hämtade ut och åkte och bytte däck.
Sen var den på 97% vilket då var 321km
Med denna uträkning konstaterade jag att 100% då motsvarar 331km.
Kalibrering.
Körde ner bilen till 9%.
Lät den sova under natten, tryckte även på ”stäng av bilen knappen”
Det intressanta då var att morgonen efter så stod den på 16% batteri.
Den gick alltså från 9 till 16 genom att sova lite, reflektioner på det?
Sedan laddade jag fullt och lät laddsladden sitta kvar 2h efter. Nu visar 100% = 361km
Det har alltså ökat från 331 till 361km
Så det går framåt alltså.
Men innebär detta också att kapaciteten framöver eller enbart att batteriet lär sig visa rätt siffror?
Osäker på hur man ska tänka här?
Byggkvalitet
Byggkvalitet känns helt klart bättre än USA-tillverkade.
Hade en sådan innan som jag jämfört med och har förstås sett många andra.
Bilarna tillverkade i Kina andas mer kvalitet helt klart, är min reflektion iaf.
Supercharging
Till sist, laddning på supercharger.
Jag körde 10 mil till en SuC. Bilen förvärmde hela tiden och var nere på cirka 30% när jag började ladda.
Började på 70kW och sänktes sakta men säkert ner till 40kW där jag stoppade (på 60%batteri kanske)
Helt ok laddningshastighet ändå tycker jag.
Här är ju bilen helt klart sämre än de andra batterityperna. Men fördelen att man hela tiden kan ladda till 100% och att livslängden är mkt längre överväger ändå positivt.