Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

r33z skrev:
Verkar som vi har en bil med bra batteri =)

Bortsett från att iaf min bil verkar gilla att lägga sig på 54 kW vid laddning på supercharger tycker jag den videon stämmer ganska väl på de sista 50% av batteriet. Den matar på i sina 54kW tills precis på slutet då den saktar in nånstans efter 90%.

Har dock aldrig lyckats komma upp i höga laddhastigheter i början. Kanske för att bilen är ny, kanske för att jag lyckats misstolka vilka stolpar som delar laddeffekt med andra och därmed fått halv effekt (150/2 är ju 75 vilket bilen maxade på trots att jag anlände till v2-laddare med under 10% laddning).
Har laddat några gånger på supercharger v3 i sollentuna men där är det nästan alltid bara en eller två laddare lediga, resten är upptagna. Iom att supercharger v3 lastbalanserar mellan samtliga laddstolpar och jag inte vet vad övriga bilar laddar med för hastighet just nu, är det svårt att säga vad som gör att det även med v3 inte går över 75. Får testa andra v3 vid tillfälle.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

LFP batterier verkar vara grymma!


De 92 kilowatt som nu rapporteras med en laddning på 87 procent är till exempel mer än Tesla Model 3 Long Range med ett större batteri.
https://teslamag.de/news/lade-ueberrasc ... tung-38178
Screenshot_20210619-173919_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Zalman3 skrev:
Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Ja, Tesla ville inte ens ha batterierna till att börja med. Planen var att importera batterier från Panasonic. Men CCP förbjöd Tesla att importera batterier till Kina (fri marknad existerar inte i Kina, vilket gör det än mer ironiskt när CPP protesterar mot att de inte kan sälja Huaweis spionteknik till västerländska länder). Därav att Tesla fick nöja sig med det bästa de kunde få tag på ifrån kinesiska leverantörer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Har laddat till 100% några gånger och skrivit upp laddeffekten mot slutet:

Supercharger v2 (efter att ha laddat från 40%-nånting, hade snöflingesymbol på batteriet i början av laddningen):
90%: 34 kW
...
96%: 24 kW
97%: 21 kW
98%: 17 kW
99%: 13 kW
100%: 7 kW

Lidl 50 kW (som inte verkar vilja ladda snabbare än 41):
96%: 28 kW
97%: 26 kW
98%: 21 kW
99%: 14 kW
100%: 7 kW

Det är väl ändå rätt ok
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Tabster
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 jul 2021 09:34

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tabster »

Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Du får ställa dig frågan om du vill köra kvickt eller ladda snabbt :)
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Fluffy skrev:
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.
Behöver inte ta det exakt ordagrant men tror du förstår principen, och givetvis är det 58kW batteriet jag syftar på.
Det viktiga var vad MiC laddar vintertid samt range vintertid på motorväg, temperatur södra Sverige
Vid 8-10% är jag/man oftast vid en laddare så behöver inte åka snabbt då, följer skyltarna på vägarna.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Id3 och model3 är 2 olika bilar. Om storleken på id3 och vad du får för pris med den utrustningsnivån som är ok för dig då är det väl bara att köpa den då den är billigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av taliz »

Räckvidd på en basutrustad Golf är säkert jämförbar med en fullutrustad BMW 3-serie, men ingen med något bakom pannbenet väljer den ena eller andra pga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Besvarar forfarande inte mina frågor om laddhastighet och räckvidd vintertid
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Det måste bli vinter först :-)

Tänk på att låga laddhastigheter till viss del kompenseras av lägre förbrukning i SR+ gentemot LR (eller tesla mot andra tillverkare som typiskt sett drar mer). Du kan ju också ladda batteriet till 100% innan avfärd utan att oroa dig för degradering, vilket sparar tid så tillvida att du kanske inte alls behöver stanna och ladda på vägen jämfört med ett "vanligt" batteri. Och då spelar ju inte laddhastigheten vid snabbladdare nån roll.

Det ska helt klart bli spännande i vinter att se hur det funkar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Dinsdale skrev:
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Det måste bli vinter först :-)

Tänk på att låga laddhastigheter till viss del kompenseras av lägre förbrukning i SR+ gentemot LR (eller tesla mot andra tillverkare som typiskt sett drar mer). Du kan ju också ladda batteriet till 100% innan avfärd utan att oroa dig för degradering, vilket sparar tid så tillvida att du kanske inte alls behöver stanna och ladda på vägen jämfört med ett "vanligt" batteri. Och då spelar ju inte laddhastigheten vid snabbladdare nån roll.

Det ska helt klart bli spännande i vinter att se hur det funkar.
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån :) men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Dexter86 skrev:
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån :) men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
Den första leveransen med LFP-batterier kom väl i slutet av förra året, uppdateringen som gav bättre laddhastighet kom då iaf en del av Sverige hade sportlov. Sen blev det varmare ute och alla rapporter om ökad laddhastighet måste därför tas med en stor nypa salt eftersom vädret också blivit varmare under samma period. Vi behöver vänta tills kommande vinter innan vi får vettig data.

Här är ett test gjort på LFP som som visar att om batteriet har optimal temperatur så får du i snitt 81 kW mellan 20% och 80%. Det tar 22-23 minuter att ladda. https://insideevs.com/news/514857/mic-t ... -charging/ känns som att det stämmer relativt väl med hur det funkar på supercharger v2 (det går lite snabbare med supercharger v3 är min erfarenhet).

Så länge du får upp batteriet i optimal temperatur på vintern borde det se identiskt ut vid supercharger oavsett utetemperatur. Har du varmgarage och/eller möjlighet till hemmaladdning så du kan förvärma batteriet mha nätström inför långresor vintertid borde laddhastigheten inte bli något problem.

Räckvidden är förstås fortfarande ett frågetecken iom att du behöver värme i kupén och batteriet behöver behålla sin optimala temperatur för att ge dig full räckvidd och normal laddhastighet. Men det problemet har alla elbilar. Det kan vara så att vanliga batterier alstrar mer värme under drift än LFP gör, om så är fallet borde LFP-bilarna få sämre räckvidd vintertid (eftersom man behöver växla över till direktverkande el och starta batterivärmaren vid varmare temperaturer än man hade behövt om man hade använt vanliga batterier istället).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Dinsdale skrev:
Dexter86 skrev:
Va det inte många som fick såna förra vintern da, nej?
Jo men den har ju inte sylvass range vintertid, så stanna o ladda kommer man ju inte ifrån :) men att stå där o fisa med 60-70kW känns ju sådär
Den första leveransen med LFP-batterier kom väl i slutet av förra året, uppdateringen som gav bättre laddhastighet kom då iaf en del av Sverige hade sportlov. Sen blev det varmare ute och alla rapporter om ökad laddhastighet måste därför tas med en stor nypa salt eftersom vädret också blivit varmare under samma period. Vi behöver vänta tills kommande vinter innan vi får vettig data.

Här är ett test gjort på LFP som som visar att om batteriet har optimal temperatur så får du i snitt 81 kW mellan 20% och 80%. Det tar 22-23 minuter att ladda. https://insideevs.com/news/514857/mic-t ... -charging/ känns som att det stämmer relativt väl med hur det funkar på supercharger v2 (det går lite snabbare med supercharger v3 är min erfarenhet).

Så länge du får upp batteriet i optimal temperatur på vintern borde det se identiskt ut vid supercharger oavsett utetemperatur. Har du varmgarage och/eller möjlighet till hemmaladdning så du kan förvärma batteriet mha nätström inför långresor vintertid borde laddhastigheten inte bli något problem.

Räckvidden är förstås fortfarande ett frågetecken iom att du behöver värme i kupén och batteriet behöver behålla sin optimala temperatur för att ge dig full räckvidd och normal laddhastighet. Men det problemet har alla elbilar. Det kan vara så att vanliga batterier alstrar mer värme under drift än LFP gör, om så är fallet borde LFP-bilarna få sämre räckvidd vintertid (eftersom man behöver växla över till direktverkande el och starta batterivärmaren vid varmare temperaturer än man hade behövt om man hade använt vanliga batterier istället).
Nu snackar vi kvalitetsinlägg! Tackar ödmjukast för info och länken, ska spana in den mer djupgående.

Men ni som har och har kört osv, olika sträckor hastigheter osv, lite spontan range-info…?:)
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2021 15:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Anders A Andersson »

Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Model Y SR+ 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

Anders A Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Tyvärr är min killgissning att det är hårdare konkurrens i Kina, därav prissänkningen i Kina.

Tesla är inte dumma, så länge de säljer bra så sänker de inte priset.

Men helt klart har Tesla utrymme att sänka priset om de vill.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Anders A Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Tyvärr är min killgissning att det är hårdare konkurrens i Kina, därav prissänkningen i Kina.

Tesla är inte dumma, så länge de säljer bra så sänker de inte priset.

Men helt klart har Tesla utrymme att sänka priset om de vill.
Dom har ju iofs sänkt priset på SR+ här med 30k för inte sååå längesen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Anders A Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
Kinatillverkade M3 SR sänker priset i Kina med ca 6%.
Då borde man kunna sänka priset i Sverige också.
I Norge kostar en M3 SR 349.900Nok.

Innan Tesla Model 3 med bakhjulsdrift och LFP-batteri från CATL i Kina drar av subventionen för prisvärda elbilar, kostar det nu 251 740 yen, motsvarande cirka 33 000 euro; efter att ha inkluderat premien återstår motsvarande knappt 31 000 euro. Det är cirka 2000 euro mindre än tidigare, vilket motsvarar en minskning med cirka 6 procent.
https://teslamag.de/news/preis-schere-u ... euro-39641
Har just beställt en SR+ MIC (förmodligen). Ska jag avvakta eller vad tror ni?
Tyvärr är min killgissning att det är hårdare konkurrens i Kina, därav prissänkningen i Kina.

Tesla är inte dumma, så länge de säljer bra så sänker de inte priset.

Men helt klart har Tesla utrymme att sänka priset om de vill.
Dom har ju iofs sänkt priset på SR+ här med 30k för inte sååå längesen.
Borde kosta samma , alternativt lite lite dyrare här än Norge, då hade Otroligt många fler valt en Model 3 tror jag med tanke på den hade varit billigare än många snarlika modeller i den storleken. Men nej, då är vi 200.000 dyrare än Norge, helt orimligt.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Elbilar är momsbefriade i Norge därav en stor del av skillnaden
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Äntligen

TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av wannabee »

https://insideevs.com/news/536736/2013- ... ire-drain/

Läste här att självurladdningen på Model 3 med LFP batterier är bortemot det dubbla jämfört med icke LFP batterier
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

wannabee skrev:
https://insideevs.com/news/536736/2013- ... ire-drain/

Läste här att självurladdningen på Model 3 med LFP batterier är bortemot det dubbla jämfört med icke LFP batterier
Man läser så mycket så. Min drog 3% på 3 veckor. Helt ok tycker jag.
Vamp_drain.PNG
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Nu börjar temperaturen falla. Hur är det med laddhastigheten?
Har laddat på supercharger fyra gånger under höstlovet, temperatur mellan 12 och 5 grader. Det laddar på i samma hastighet som i somras vid jämförbara procent. Däremot har jag noterat att batterivärmaren går på direkt vid avfärd men efter ett tag slår den av. Den är sedan avstängd en stund. Sedan slår den på, kör ett tag, sedan av igen. På så vis håller det på under timmarna man kör mot laddaren (batteriet kallnar väl antagligen och måste då värmas upp igen). Gissar att det kommer till en punkt då det är så kallt ute att batterivärmaren inte mäktar med att hålla temperaturen uppe trots att den kör konstant (och inte som nu slår på och av). Frågan är vid vilken temperatur det inträffar.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar