Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

OlleEV
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2021 20:52

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av OlleEV »

Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

OlleEV skrev:
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Vid låg SoC må hans laddning vara snabbare men efter 50% så är de samma som den mjukvaran jag har som är 2020.48.
Min teori är att de är utomhus temperatemperaturen som är skillnaden.

Min SR+ MiC ligger vid 60% SoC på en laddhastighet runt 60kW. Jämför jag den med Tesla Björns laddning av en SR+ US så ligger han på 70kW vid samma SoC.
TM3 SR+ MiC
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update

Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

vibrationsfri skrev:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update

Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
viewtopic.php?p=506229#p506229
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av ville9 »

Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av NiklasTesla »

ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Härligt att se!

Tack samt MVH
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av B99 »

Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

B99 skrev:
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
Det är nog samma som vanligt. LFP som har lägre energidensitet får bara plats i sr+.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Hampus M3 »

ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Är det andra lägre effekter på M3 SR (US) med Panasonic, pga. mindre batteribank, som gäller jämfört med M3 LR (US) med Panasonic?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Kör en sväng till sälen till helgen. Då är de minus igen. Återkommer hur de går på SuC.
TM3 SR+ MiC
OlleEV
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2021 20:52

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av OlleEV »

Körde från mellansverige till västerbottensfjällen i lördags-söndags. 116 mil. Gick som en dans! Nu blev laddstoppen som naturliga bensträckare till skillnad från förut när det kändes som vi fick sitta o vänta. Äntligen är bilen allt jag hoppats på! Även i minusgrader och utan en massa laddstopp innan tar den över 100kw till iaf 50 soc.
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Körde Lund sälen nu i veckan. Har den senaste mjukvaran. Verkar ladda ännu fortare nu.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
4.5 grader.jpg
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
0 grader.jpg
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Nästan sommar temperaturer ute!
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av esteen »

Tycker det fungerar bra.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.
2021-04-23_15-10-25.jpg
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av esteen »

En annan laddning samma helg.
3-71% på 22 min.
2021-04-23_15-14-23.jpg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Såg i den här filmen att laddningen verkar gå riktigt snabbt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

Sökte på några sträckor I abetterrouteplaner mellan mic lfp och us. Fick några procent längre räckvidd på Lfp trots att de står ratade med samma Wltp? Får ni samma och är det så att det skiljer lite?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Jag har nyss hämtat ut en SR+ med LPF. Har laddat på supercharger två gånger två olika dagar, ca 25% till 100% och 39% till 80%.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.

Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Holve skrev:

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)

350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt
TM3 SR+ MiC
Duke_Wayne
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 mar 2021 11:34

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Duke_Wayne »

Holve skrev:
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
420km
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Inte illa.

Vad kan man räkna med för range på vintern?

Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av LarsL »

Brukar ju kunna vara 10-15% kortare range på vintern men lite mindre batterikapacitet och högre luftmotstånd plus väglag. Men jag tycker att Abetterrouteplanner stämmer ganska väl så det går ju prova rutter i den. Så det är nog bäst för långresor. Korta vardags körningar kan dra upp förbrukningen rejält eftersom bilen ska värmas varje gång. Det blir svårt att säga så mycket om egentligen.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Markraryd_2021-06-11.jpg
Laddade i värmen idag. Kom in med något högt SoC men den tuffade på mycket bra.
Faktiskt bättre än SR+ US om man jämför med

17-50% på under 8 min, de är baske mig bra
TM3 SR+ MiC
Skriv svar