Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Moderator: Redaktion
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Vi kikar på en Model 3 SR+. Idag har vi en Model S 75. Det känns som att SR skall ge samma räckvidd som en S75. Är det någon som gjort samma byte och kan dela erfarenhet?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Startade med förinställd avfärd. Bilen fullastad med hela familjen o fjällpackning. Vägde bilen på vågen utanför Helsingborg, 2160kg, dvs endast 20kg övervikt.
Boxmonterad bak.
3-5 grader, fuktig vägbana. Körde på farthållare enligt gällande hastighet.
50% motorväg
Undviker regenerering, möter med gasen i nedförsbackarna. Upp mot 50% försvinner annars i värme. Temperaturen på 21grader auto.
Sr+ verkar super effektiv och boxen bak gör inget på förbrukningen.
Boxmonterad bak.
3-5 grader, fuktig vägbana. Körde på farthållare enligt gällande hastighet.
50% motorväg
Undviker regenerering, möter med gasen i nedförsbackarna. Upp mot 50% försvinner annars i värme. Temperaturen på 21grader auto.
Sr+ verkar super effektiv och boxen bak gör inget på förbrukningen.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Fanns inte några LR som var MIC nu, så det ska vara en MIA du beställt.b0urne skrev:Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Fick du med en refferal-kod så du får fria mil?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Okej tack då vet jag.ville9 skrev:Fanns inte några LR som var MIC nu, så det ska vara en MIA du beställt.b0urne skrev:Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Fick du med en refferal-kod så du får fria mil?
Jag har en bekant som gav mig sin.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Detta var glädjande nyheter för dom som köpt en MIC. Klar förbättring mot de siffror som presenterats tidigare under vintern.nek0 skrev:Tesla sitter inte och latar sig
[/yt]
Dock så säger det inte så mycket om hur mycket som gjorts. Då det mesta som skrivits tidigare grundas på tester i vinterförhållanden, men detta testet var gjort i svensk sommar-temperatur (19 grader c).
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Den laddar ju över 150 kW en kort stund.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Halleluja! Är det någon som kan bekräfta detta? Såfall är mitt impulsköp innan nyår på god väg från att vara en besvikelse till bara glädje..
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det ser ju bättre ut, men som jag skrev innan så är detta vid 19 grader c. Det säkert du och mångas andra reagerat på är laddhastigheten runt nollan.OlleEV skrev:Halleluja! Är det någon som kan bekräfta detta? Såfall är mitt impulsköp innan nyår på god väg från att vara en besvikelse till bara glädje..
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Vid låg SoC må hans laddning vara snabbare men efter 50% så är de samma som den mjukvaran jag har som är 2020.48.OlleEV skrev:Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Min teori är att de är utomhus temperatemperaturen som är skillnaden.
Min SR+ MiC ligger vid 60% SoC på en laddhastighet runt 60kW. Jämför jag den med Tesla Björns laddning av en SR+ US så ligger han på 70kW vid samma SoC.
TM3 SR+ MiC
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update
Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
viewtopic.php?p=506229#p506229vibrationsfri skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update
Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Härligt att se!ville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
Tack samt MVH
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det är nog samma som vanligt. LFP som har lägre energidensitet får bara plats i sr+.B99 skrev:Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtubeville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Är det andra lägre effekter på M3 SR (US) med Panasonic, pga. mindre batteribank, som gäller jämfört med M3 LR (US) med Panasonic?Hampus M3 skrev:Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtubeville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Kör en sväng till sälen till helgen. Då är de minus igen. Återkommer hur de går på SuC.Hampus M3 skrev:Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtubeville9 skrev:Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.
Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen
Edit: länken till filmen var inte med först
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Körde från mellansverige till västerbottensfjällen i lördags-söndags. 116 mil. Gick som en dans! Nu blev laddstoppen som naturliga bensträckare till skillnad från förut när det kändes som vi fick sitta o vänta. Äntligen är bilen allt jag hoppats på! Även i minusgrader och utan en massa laddstopp innan tar den över 100kw till iaf 50 soc.
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Körde Lund sälen nu i veckan. Har den senaste mjukvaran. Verkar ladda ännu fortare nu.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.
TM3 SR+ MiC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Nästan sommar temperaturer ute!
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Tycker det fungerar bra.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.