Sida 5 av 8

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 20 feb 2021 18:59
av hencjo
Vi kikar på en Model 3 SR+. Idag har vi en Model S 75. Det känns som att SR skall ge samma räckvidd som en S75. Är det någon som gjort samma byte och kan dela erfarenhet?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 20 feb 2021 19:31
av r33z
Startade med förinställd avfärd. Bilen fullastad med hela familjen o fjällpackning. Vägde bilen på vågen utanför Helsingborg, 2160kg, dvs endast 20kg övervikt.
Boxmonterad bak.
3-5 grader, fuktig vägbana. Körde på farthållare enligt gällande hastighet.
50% motorväg
Undviker regenerering, möter med gasen i nedförsbackarna. Upp mot 50% försvinner annars i värme. Temperaturen på 21grader auto.

Sr+ verkar super effektiv och boxen bak gör inget på förbrukningen.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 20 feb 2021 19:46
av b0urne
Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 20 feb 2021 19:54
av ville9
b0urne skrev:
Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Fanns inte några LR som var MIC nu, så det ska vara en MIA du beställt.
Fick du med en refferal-kod så du får fria mil?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 20 feb 2021 20:37
av b0urne
ville9 skrev:
b0urne skrev:
Beställt men Model 3 LR, hur vet jag om den är MIC eller MIA?
Beställt en "lager bil", inte fått något VIN nummer än
Fanns inte några LR som var MIC nu, så det ska vara en MIA du beställt.
Fick du med en refferal-kod så du får fria mil?
Okej tack då vet jag.

Jag har en bekant som gav mig sin.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 14:02
av nek0
Tesla sitter inte och latar sig :)
[/yt]

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 14:28
av Hampus M3
nek0 skrev:
Tesla sitter inte och latar sig :)
[/yt]
Detta var glädjande nyheter för dom som köpt en MIC. Klar förbättring mot de siffror som presenterats tidigare under vintern.
Dock så säger det inte så mycket om hur mycket som gjorts. Då det mesta som skrivits tidigare grundas på tester i vinterförhållanden, men detta testet var gjort i svensk sommar-temperatur (19 grader c).

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 14:57
av Zalman3
M3 MIC.jpg
Den laddar ju över 150 kW en kort stund.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 17:08
av OlleEV
Halleluja! Är det någon som kan bekräfta detta? Såfall är mitt impulsköp innan nyår på god väg från att vara en besvikelse till bara glädje..

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 17:10
av Hampus M3
OlleEV skrev:
Halleluja! Är det någon som kan bekräfta detta? Såfall är mitt impulsköp innan nyår på god väg från att vara en besvikelse till bara glädje..
Det ser ju bättre ut, men som jag skrev innan så är detta vid 19 grader c. Det säkert du och mångas andra reagerat på är laddhastigheten runt nollan.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 17:19
av OlleEV
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 19:24
av r33z
OlleEV skrev:
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Vid låg SoC må hans laddning vara snabbare men efter 50% så är de samma som den mjukvaran jag har som är 2020.48.
Min teori är att de är utomhus temperatemperaturen som är skillnaden.

Min SR+ MiC ligger vid 60% SoC på en laddhastighet runt 60kW. Jämför jag den med Tesla Björns laddning av en SR+ US så ligger han på 70kW vid samma SoC.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 01 mar 2021 14:20
av vibrationsfri
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update

Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 01 mar 2021 15:50
av r33z
vibrationsfri skrev:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update

Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
viewtopic.php?p=506229#p506229

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 07 mar 2021 10:33
av ville9
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 11:03
av NiklasTesla
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Härligt att se!

Tack samt MVH

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 12:30
av B99
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 14:06
av vibrationsfri
B99 skrev:
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
Det är nog samma som vanligt. LFP som har lägre energidensitet får bara plats i sr+.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 20:17
av Hampus M3
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 09 mar 2021 01:09
av martinot
Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Är det andra lägre effekter på M3 SR (US) med Panasonic, pga. mindre batteribank, som gäller jämfört med M3 LR (US) med Panasonic?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 09 mar 2021 07:38
av r33z
Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Kör en sväng till sälen till helgen. Då är de minus igen. Återkommer hur de går på SuC.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 09 mar 2021 13:35
av OlleEV
Körde från mellansverige till västerbottensfjällen i lördags-söndags. 116 mil. Gick som en dans! Nu blev laddstoppen som naturliga bensträckare till skillnad från förut när det kändes som vi fick sitta o vänta. Äntligen är bilen allt jag hoppats på! Även i minusgrader och utan en massa laddstopp innan tar den över 100kw till iaf 50 soc.
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 12 mar 2021 09:27
av r33z
Körde Lund sälen nu i veckan. Har den senaste mjukvaran. Verkar ladda ännu fortare nu.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
4.5 grader.jpg
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
0 grader.jpg
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 19 apr 2021 22:40
av Holve
Nästan sommar temperaturer ute!
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 apr 2021 15:12
av esteen
Tycker det fungerar bra.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.