Edit: Missade att tiden gäller Kinabilar (jag svarade bara på frågan). Min är en M3P från USA....
Moderator: Redaktion
ville9 skrev:Andreas_b skrev:Körde idag sträckan Göteborg till Stockholm TOR. Bilen drog i snitt 195 och jag laddade i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog.
I Ödeshög startade laddning på ca. 100 och låg länge runt 70 för att sedan gå ner lite när jag närmade mig 80%.
Stannade sedan i Norrköping och där startade laddningen på 105 och jag laddade bara en kort stund. Stannade senare i Sillekrog med 20% kvar men där kom jag inte upp över 60 kw.
På hemvägen laddade jag första gången i Sillekrog men kom inte heller då upp i mer än 60, pendlade mer mellan 30-40 ungefär halva effekten jämfört med tidigare. Körde snabbt då vidare när det var möjligt mot Norrköping.
Laddade i Norrköping och kom snabbt upp över 100 kW och låg länge över 75 kW.
Laddade i Ödeshög och startade även här över 100 och låg länge över 70 för att sluta vid 80 procent på ca 50 kW.
Körde hastighetsbegränsning med moms och tycker både förbrukning och laddhastighet är som förväntat.
Kan någon förklara varför jag fick så låg hastighet vid laddning på Sillekrog. När jag körde upp hade jag ju kört dryga 40 mil och förvärmning var aktiverad. Även temperaturen ute var högre där än vid övriga laddare.
Tack för bra sammanställning!
Har tyvärr inget svar på varför laddningen haltade så pass mkt i sillekrog.
Låter som något lokalt problem ju![]()
Hursomhelst, kul att du ändå nådde bra laddnivåer, över 100kw känns lovande.
Hur upplever du dessa siffror jämfört när du hämtade ut din?
Antar att det har förbättrats allt eftersom?
Figge82 skrev:Ca 25 mil sträckkörning med god förvärmning. Vid -20 till -25 är den ner mot 23 mil. Låg fläkt och 19 grader i kupén.
kenjon skrev:35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare.
mastodontfilmsmats skrev:kenjon skrev:35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare.
Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?
Andreas_b skrev:mastodontfilmsmats skrev:kenjon skrev:35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare.
Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?
Det är väldig skillnad om du ligger 10 plus skyltat, speciellt 130 gör att förbrukningen snabbt går över 200 och du får räkna 20 mil som en vinst. Ligger du i 70 så kan du lätt åka över 30 mil på vintern. Sammanfattat har jag svårt att se hur man kan köra längre än 30 mil på motorväg på vintern, speciellt på 120-vägarna.
r33z skrev:Körde idag första långtur ned min SR+ MIC. 50 mil, takbox på draget. Laddade över förväntan, 110-40kw 10%-80% SoC
Förbrukning med boxen låg på 166kw/km, riktigt bra.
Den började förvärma 15 mil innan, de gjorde nog susen för laddningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster