Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare kenjon » 18 feb 2021 10:45

35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)

Edit: Missade att tiden gäller Kinabilar (jag svarade bara på frågan). Min är en M3P från USA....
Senast redigerad av kenjon 18 feb 2021 16:52, redigerad totalt 1 gång.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Andreas_b » 18 feb 2021 11:55

ville9 skrev:
Andreas_b skrev:Körde idag sträckan Göteborg till Stockholm TOR. Bilen drog i snitt 195 och jag laddade i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog.
I Ödeshög startade laddning på ca. 100 och låg länge runt 70 för att sedan gå ner lite när jag närmade mig 80%.

Stannade sedan i Norrköping och där startade laddningen på 105 och jag laddade bara en kort stund. Stannade senare i Sillekrog med 20% kvar men där kom jag inte upp över 60 kw.

På hemvägen laddade jag första gången i Sillekrog men kom inte heller då upp i mer än 60, pendlade mer mellan 30-40 ungefär halva effekten jämfört med tidigare. Körde snabbt då vidare när det var möjligt mot Norrköping.

Laddade i Norrköping och kom snabbt upp över 100 kW och låg länge över 75 kW.

Laddade i Ödeshög och startade även här över 100 och låg länge över 70 för att sluta vid 80 procent på ca 50 kW.

Körde hastighetsbegränsning med moms och tycker både förbrukning och laddhastighet är som förväntat.

Kan någon förklara varför jag fick så låg hastighet vid laddning på Sillekrog. När jag körde upp hade jag ju kört dryga 40 mil och förvärmning var aktiverad. Även temperaturen ute var högre där än vid övriga laddare.


Tack för bra sammanställning!

Har tyvärr inget svar på varför laddningen haltade så pass mkt i sillekrog.
Låter som något lokalt problem ju :roll:

Hursomhelst, kul att du ändå nådde bra laddnivåer, över 100kw känns lovande.
Hur upplever du dessa siffror jämfört när du hämtade ut din?
Antar att det har förbättrats allt eftersom?

Jag har inte gjort en så lång resa tidigare så har inte så mycket att jämföra med. Men det känns inte som förbrukning ändrats över tid, men förbrukningen ändras betydligt efter väder och vind. Vissa resor har jag ner mot 175 och rekordet så här långt är 155 vid minusgrader. Hade jag valt bil igen hade jag nog valt en LR för att slippa ladda så mycket på resor. Som pendlingsbil är den dock suverän.
Andreas_b
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 sep 2020 18:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare Figge82 » 18 feb 2021 16:02

Ca 25 mil sträckkörning med god förvärmning. Vid -20 till -25 är den ner mot 23 mil. Låg fläkt och 19 grader i kupén.
Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav mastodontfilmsmats » 18 feb 2021 16:42

Figge82 skrev:Ca 25 mil sträckkörning med god förvärmning. Vid -20 till -25 är den ner mot 23 mil. Låg fläkt och 19 grader i kupén.


Ganska kraftig skillnad mot 35 mil ovan, spännande variationer. Gäller detta fråm full laddning?
23 mil i - 25 är ändå nästan acceptabelt. Fast inte alls. Oväntat lite är det i vart fall inte.
mastodontfilmsmats
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav mastodontfilmsmats » 18 feb 2021 16:44

kenjon skrev:35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)


Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?
mastodontfilmsmats
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Andreas_b » 18 feb 2021 17:16

mastodontfilmsmats skrev:
kenjon skrev:35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)


Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?

Det är väldig skillnad om du ligger 10 plus skyltat, speciellt 130 gör att förbrukningen snabbt går över 200 och du får räkna 20 mil som en vinst. Ligger du i 70 så kan du lätt åka över 30 mil på vintern. Sammanfattat har jag svårt att se hur man kan köra längre än 30 mil på motorväg på vintern, speciellt på 120-vägarna.
Andreas_b
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 sep 2020 18:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare Tretrix » 18 feb 2021 18:34

Jag skapade ett ärende i appen efter en längre skidresa som tog orimligt lång tid, med diverse problem såsom att batteriet inte gick att ladda fullt (ca 80%) bla.
Fick ett svar nu att dom har inspekterat batteriet remote och kan inte hitta några fel, men fick bekräftat att det finns mjukvaruproblem/begränsningar som kommer lösas OTA (ingen tid dock)
Felet med att inte ladda fullt är ett kalibreringssfel och batteriet var fullt.
När jag kom hem så hade min Range sjunkit till ca 290 km vid 100%, men efter lite användning å batteriet får sitta och vila en timme vid olika batterinivåer så är jag återigen uppe över 400km.. Så det finns lite att jobba på, men jag tycker det är skönt att dom bekräftat att det är problem i mjukvaran och inte batteriet
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare kenjon » 18 feb 2021 22:10

Andreas_b skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
kenjon skrev:35+ mil ungefär, bilen står ute så batteriet är riktigt kallt. Men jag laddar bara till 80 %, och när jag kör blir det lite varmare, så förbrukningen minskar (kan börja på drygt 300 och gå ner till runt 200 efter en timma), och räckvidden ökar då. Och nu ska det bli varmare. :-)


Runt 200Wh/km borde ju ge 27-28 mil tänker jag?

Det är väldig skillnad om du ligger 10 plus skyltat, speciellt 130 gör att förbrukningen snabbt går över 200 och du får räkna 20 mil som en vinst. Ligger du i 70 så kan du lätt åka över 30 mil på vintern. Sammanfattat har jag svårt att se hur man kan köra längre än 30 mil på motorväg på vintern, speciellt på 120-vägarna.

Jag har väldigt lite motorväg härikring, nästan bara 80-väg. Och jag är ganska laglydig....
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare r33z » 20 feb 2021 16:51

Körde idag första långtur ned min SR+ MIC. 50 mil, takbox på draget. Laddade över förväntan, 110-40kw 10%-80% SoC

Förbrukning med boxen låg på 166kw/km, riktigt bra.

Den började förvärma 15 mil innan, de gjorde nog susen för laddningen.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inläggav Teslaägare Tretrix » 20 feb 2021 18:05

r33z skrev:Körde idag första långtur ned min SR+ MIC. 50 mil, takbox på draget. Laddade över förväntan, 110-40kw 10%-80% SoC

Förbrukning med boxen låg på 166kw/km, riktigt bra.

Den började förvärma 15 mil innan, de gjorde nog susen för laddningen.

166?? Hur fort kör du då och temperatur? Har nog aldrig varit på så låg nivå
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.