M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Grymt bra info och tack för videoklippen!
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tommy59 »

AAKEE skrev:
Här finns en dynotest med en M3P, videon publicerad november 2019, så det var en äldre Model 3 Performance och antagligen före några av uppdateringarna som gav mer effekt.
De testar effekten med olika SOC, från nära fullt till 40%.

http://www.mountainpassperformance.com/ ... rious-soc/

Har kopierat bilden ur artikeln och handritat in guesstimates för 30% samt 20% SOC. Inte avsett som någon exakt vetenskap utan bara för att få en hum om vilka effekter en gammal M3P ger vid olika SOC.
8725401D-EFD5-4464-8433-248682C99C03.jpeg
Vid 110km/h och 30% SOC är effekten runt 310hk.
Vid 110km/h och 20% SOC är effekten runt 285hk.

Min M3P där batteriet sannolikt är mycket kallare än deras(inomhus med upprepade fullgasrepor) drog en batterieffekt på cirka 260-265kW, vilket blir runt 310hp om verkningsgraden är 85% på motorn vid fullgas(antaget värde som känns rimligt).

100-120 på 1.75s med en bilvikt på 1960kg(tjänstevikt 1933+systembolagspåse+handlat på ICA) ger en accelererande effekt av 190kW. Till det kommer luftmotstånd+rullmotstånd samt drivlinans förluster. Jämn fart i 110 tar kanske 25kW och för fullgasacceleration med småslirande hjul kan vi nog slänga på 15-20kw ytterligare i förluster. Summan blir 230-235kW, eller 310-320hk.

Slutsatsen blir att nya M3P levererar minst lika mycket effekt som de gamla vid låg SOC numera. Sannolikt mer, om batteriet är varmt.
Bra analys och bra jobbat! Kan man tänka sig att Tesla skruvar till saker lite mer längre fram med tanke på det något större batteriet?
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Tommy59 skrev:
Bra analys och bra jobbat! Kan man tänka sig att Tesla skruvar till saker lite mer längre fram med tanke på det något större batteriet?
Jag är rätt ny på Tesla så det finns nog de som har mer erfarenhet av hur Tesla hanterar sånt.

Det jag läst är att det brukar komma förändringar efterhand som Tesla får mer driftdata på sina bilar.

En möjlig tweak skulle kunna vara att batteriet inte laddas riktigt fullt om man tottar på spänningen vid 100%, batteriet ligger på 4.18-4.19V / cell, standarden är att 4.20v / cell är fullt laddat.
Iom det så rymmer ett nytt batteri utan degradering 80.6-81.1 kWh och inte 82.1 kWh som är märkstorleken på batteriet.
Man kan tänka sig att man ökar maxspänningen till 4.20V när det finns tillräckliga data på batteriet, vilket skulle ge oss runt en kWh extra. (Eller så visar det sig att det är bäst för batteriet att låta det vara som det är).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tellus »

Nu verkar tesla har "löst" problemet med att 2019/2020 var snabbare än 2021. Orsaken är som vi vet att octovalve/värmepump systemet sänker batteritempen i 2021 och då blir det lägre effektuttag.

Min 2019 har värmt batteriet till ca 25 grader vid uppvärmning av kupén oavsett inkopplad till nätet eller ej.

Nu idag var batteriet 14 grader (soc60%) och vid förvärmning så värmer den inte batteriet längre :geek:
Blev nog efter senaste uppdateringen för några dagar sedan (2021.4.15)
Om det inte var något tillfälligt fel eller något som gått sönder.

Bilen kändes rejält slöare, uppskattningsvis ca 100hk borta.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Tellus skrev:
Nu verkar tesla har löst "problemet" med att 2019/2020 var snabbare än 2021. Orsaken är som vi vet att octovalve/värmepump systemet sänker batteritempen i 2021 och då blir det lägre effektuttag.

Min 2019 har värmt batteriet till ca 25 grader vid uppvärmning av kupén oavsett inkopplad till nätet eller ej.

Nu idag var batteriet 14 grader (soc60%) och vid förvärmning så värmer den inte batteriet längre :geek:
Blev nog efter senaste uppdateringen för några dagar sedan (2021.4.15)
Om det inte var något tillfälligt fel eller något som gått sönder.

Bilen kändes rejält slöare, uppskattningsvis ca 100hk borta.
Fattar inte varför Elon, som ju gillar fart, håller på så här och förstör prestandaversionerna av sina egna bilar.
Väntar spänt på M3P som vi beställt och jag har försökt att skruva ner förväntningarna på accelerationen om man inte har 100% SoC en varm sommardag med perfekt temperatur på 25 grader. Vi blir säkert nöjda ändå men om nu förutsättningarna är på plats så tycker jag det är dumt av Tesla/Elon att strypa effekten (vilket det i praktiken blir)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
Nu verkar tesla har "löst" problemet med att 2019/2020 var snabbare än 2021. Orsaken är som vi vet att octovalve/värmepump systemet sänker batteritempen i 2021 och då blir det lägre effektuttag.

Min 2019 har värmt batteriet till ca 25 grader vid uppvärmning av kupén oavsett inkopplad till nätet eller ej.

Nu idag var batteriet 14 grader (soc60%) och vid förvärmning så värmer den inte batteriet längre :geek:
Blev nog efter senaste uppdateringen för några dagar sedan (2021.4.15)
Om det inte var något tillfälligt fel eller något som gått sönder.

Bilen kändes rejält slöare, uppskattningsvis ca 100hk borta.
Får ta tillbaka mitt påstående, idag börja den värma batteriet när det var 15 grader batteritemp. Skulle åka så hann inte vänta och se hur länge den värmde.

Hade dock 83% SOC. Kan vara så att den väljer att inte värma vid lägre SOC.
Edit. Det värmde batteriet till 22 grader. Fick 400kW vid 78% !
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Får ta tillbaka mitt påstående, idag börja den värma batteriet när det var 15 grader batteritemp. Skulle åka så hann inte vänta och se hur länge den värmde.

Hade dock 83% SOC. Kan vara så att den väljer att inte värma vid lägre SOC.
Edit. Det värmde batteriet till 22 grader. Fick 400kW vid 78% !
Min M3P ’21 verkade ju sluta dra värme från batteriet vid lägre SOC och värma batteriet istället( se högre upp i tråden), vilket gör att prestandan har blivit bättre vid låg SOC och låg utetemp.

Tesla jobbar väl med effektivisering så det är väl bra att det kommer nya programvaror med förbättringar.
För just P bordexdet nästan finnas ett val om man vill åka extra energisnålt eller om man vill ha extra kul. Det skulle vara enkelt att ordna med mjukvara.

Jag har ioffsg bara kört med vinterdäck(dubbdäck) så jag har tagit det rätt lugnt för däckens skull men har inte upplevt att det är ett problem med lägre effekt vid låg SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Boden, sommardäck monterade.
30% SOC, sport mode aktiverat.

Varken frun eller dottern tyckte att den var trött när vi åkte och hämt-matade. ”Som en katapult” och så liknande var det som sas.
Dottern som brukar benämna bilen med nedvärderande med ett uttryck man inte får använda numera pga kränkande särbehandling* etc. drog ett väldigt brett leende :D

*) Bilar är tydligen okey att kränka fortfarande :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
timanle
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2021 22:18

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av timanle »

Har någon testat på Performance om Track Mode gör någon skillnad i effektuttag/SoC/etc?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

timanle skrev:
Har någon testat på Performance om Track Mode gör någon skillnad i effektuttag/SoC/etc?
Finns någon video på tuben där de testar track mode vs sport, är nog ingen större skillnad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar