Man får kanske ta något av värdena för ID3 med en nypa salt? Jag har grejat mycket med trimning, effektmätningar och accelerationstester. Har lite utrustning för det också.Agathorn skrev:[
Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.
Men om det är så att 100-120 vid 20% SoC t.ex. tar 1-2 sekunder så är jag nöjd! Sedan är det ju många variabler involverade såklart, inte minst temperatur.
ID3 Pure performance ska ha 150kW effekt? Tjänstevikt 1805-1934kg?
Om vi tänker oss 100-120 på 2s så är det i närheten av den Audi biturbo jag nyligen sålde(ca 320hk, och 1820kg tjänstevikt). Det låter kantboll på möjligt med Id3.
20km/h fartändring på 2s är 0.283G
Med en vikt på 1850kg blir det en accelererande kraft av 5136N. Vid den genomsnittsliga farten 110km/h blir det en accelererande effekt på 156.9kW.
Motoreffekten som krävs skall övervinna rull- och luftmotstånd utöver accelerationen. Vid 110km/h ligger det på i storleksordningen 20kW, så vi behöver 177kW i snitt mellan 100-120 för att klara 2s. Vw uppger 150kw motoreffekt, och vi vet att en Tesla model 3 ger mest effekt vid kring 80km/h, sedan minskar effekten med ölande fart. Väldigt troligt att det är minst lika uttalat på Id3 som enligt det jag läste bara går 160km/h.
Så om det stämmer ger Vw Id3 20% mer effekt än fabriksspecen vid 5mil range.
En viktig parameter i dessa sammanhang är SOC samt batteritemperatur. Bägge är hämmande för batteriets möjlighet att leverera ström men tillsammans blir det värre.