M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av KatarinaTH »

Hej!
Vet inte om denna har varit uppe i forumet redan, i så fall har jag missat den.

Enligt Tesla Björn går 2021-versionen av Performance in i limp mode lite väl snabbt, effekten stryps märkbart redan efter 50 % tror jag det var. Då man oftast laddar den till 80% kommer man hyffsat snabbt ner till 50%...

Är det någon som har en ny performance som testat? Det bör ju vara samma på alla kan jag tycka...
Senast redigerad av KatarinaTH, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av HelectriC »

det var en av grejerna jag inte gillade med min MS75D, så fort den kom ner på 50-55% så blev det märkbart reducerad kraft.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3773
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

KatarinaTH skrev:
Hej!
Vet inte om denna har varit uppe i forumet redan, i så fall har jag missat den.

Enligt Tesla Björn går 2021-versionen av Performance in i limp mode lite väl snabbt, effekten stryps märkbart redan efter 50 % tror jag det var. Då man oftast laddar den till 80% kommer man hyffsat snabbt ner till 50%...

Är det någon som har en ny performance som testat? Det bör ju vara samma på alla kan jag tycka...
Det är normalt att man begränsar effekten för att spara batteriet vid låg SOC. Bara söka på power vs state of charge, eller kanske SOC.
Det blir sämre prestanda med 50% laddning än med 90% så det är inget konstigt heller.

Jag har en M3P '21, märkte av det när jag körde hem från leverans, hade kring 20% och det var cirka -5. Körde i Chill mode och provade fullgas i 110km/h på motorväg. Det var märkbart mindre effekt men inget problem att ta sig fram på motorväg. Man ska nog tänka sig för innan man försöker sig på en sportig omkörning så man verkligen hinner köra om innan möte med låg SOC.

Batteritypen är ju ny i nya model 3 Performance, 2170L-cellen. Gissningsvis är cellen inte sämre men Tesla har nog begränsat så att de är på safe side tills de har mer data. Jag är inte ett dugg orolig.

Att kalla det "Limp mode" tycker jag blir lite fel, eller i vart fall risk för en feltolkning. Självklart, det ÄR begränsad effekt så det är = limited performance men LIMP-mode brukar man kalla det när det är ngt fel på en ICE-motor och den tänder motorlampan och man kan köra hem eller till verkstan med begränsad effekt istället för att beställa bärgare. Mindre effekt vid låg SOC är inte den sortens LIMP mode alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av dd88 »

Dopade prestandasiffror har ju blivit populära på senare år och är väl en fråga om tid innan konsumenterna börjar begära en konsekvent specifikation, för visst är det svårt att claima ett värde om det enbart kan uppnås under väldigt specifika omständigheter.

Tror det var Carfection som började med "peak" och "typical" för ett tag sen men länge sen jag såg dom använda det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
Dopade prestandasiffror har ju blivit populära på senare år och är väl en fråga om tid innan konsumenterna börjar begära en konsekvent specifikation, för visst är det svårt att claima ett värde om det enbart kan uppnås under väldigt specifika omständigheter.

Tror det var Carfection som började med "peak" och "typical" för ett tag sen men länge sen jag såg dom använda det.
Det är ju inte särskilt svårt att uppnå reklamerade siffror, så länge batteriet inte är kallt och man har hög SoC, det är inga hemligheter. Men det är lite tråkigt kan jag tycka att man i stort sett aldrig har full effekt när man kör långt. På autobahn kör jag gärna i spannet 10-70% eftersom laddningen går fortast då, men i mitt fall betydde det att jag bara hade full effekt i ca 20%, sen dalar det och då ska man inte ens komma på tanken att göra en snabb omkörning eller liknande som vid hög SoC inte är några problem. Borde kanske varit något standardiserat sätt, med tex siffror för SoC 100, 50 och 25%, så man vet vad man har att vänta när man köper ny bil.
Polestaren börjar inte tappa nämnvärd effekt förrän jag kommer ner mot 30% ca, så det är ju lite bättre, men ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av dd88 »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Dopade prestandasiffror har ju blivit populära på senare år och är väl en fråga om tid innan konsumenterna börjar begära en konsekvent specifikation, för visst är det svårt att claima ett värde om det enbart kan uppnås under väldigt specifika omständigheter.

Tror det var Carfection som började med "peak" och "typical" för ett tag sen men länge sen jag såg dom använda det.
Det är ju inte särskilt svårt att uppnå reklamerade siffror, så länge batteriet inte är kallt och man har hög SoC, det är inga hemligheter. Men det är lite tråkigt kan jag tycka att man i stort sett aldrig har full effekt när man kör långt. På autobahn kör jag gärna i spannet 10-70% eftersom laddningen går fortast då, men i mitt fall betydde det att jag bara hade full effekt i ca 20%, sen dalar det och då ska man inte ens komma på tanken att göra en snabb omkörning eller liknande som vid hög SoC inte är några problem. Borde kanske varit något standardiserat sätt, med tex siffror för SoC 100, 50 och 25%, så man vet vad man har att vänta när man köper ny bil.
Polestaren börjar inte tappa nämnvärd effekt förrän jag kommer ner mot 30% ca, så det är ju lite bättre, men ändå.
Nej det är klart det går, men vissa bilar behöver launch control för att nå sin 0-100 -tid, andra behöver laddat och svalt boostbatteri för acceleration och så har vi elbilar som har ett fönster av peakvärde.

För min del så hade det räckt med "typical" och "peak" som jag nämnde ovan, är ju egentligen "typical" som är mest intressant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Ändå rätt skrämmande i Teslabjörns video. Redan vid 50% SOC så är gamla M3LR snabbare än Performance. Sedan dalar det snabbt ner. I filmen hade han svårt att hålla 92 km/h när han hade någon mils räckvidd kvar.
Han sa att en som kontaktade honom fick sin bil att gå ner i limp mode emot slutet och då kunde han inte köra snabbare än 35 km/h.
Jag är sugen på M3P men detta måste de fixa först.

Vid 50% SOC=285 kw
Vid 26% SOC=170 kw
Vid 13% SOC=128 kw
Vid 7% SOC=56(!) kw
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av BrooklynS »

Hur tänker ni då? Skall man kunna ta ut 400 kW ur ett batteri som har 5% kvar? Vad händer tror ni?

Det är väl bra att det finns system som hindrar föraren att förstöra batteriet.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

BrooklynS skrev:
Hur tänker ni då? Skall man kunna ta ut 400 kW ur ett batteri som har 5% kvar? Vad händer tror ni?

Det är väl bra att det finns system som hindrar föraren att förstöra batteriet.
Motsvarande Long Range som Björn körde under samma förutsättningar hade följande effekt:

50% SOC: 285 kw
26% SOC: 270 kw
20% SOC: 255 kw
13% SOC: 188 kw
7% SOC: 106 kw

Dessa siffrorna känns ju i alla fall lite mer rimliga. Att "performance" har hälften av effekten av Long Range anser i alla fall jag vara ett rätt allvarligt problem.
Och att inte kunna hålla tempot i trafiken på en 100 km/h-väg känns ju rent av trafikfarligt.
Detta är vid +1 grad alltså. Så absolut inga extrema temperaturer. Lär vara ännu värre vid minusgrader då antar jag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Hur tänker ni då? Skall man kunna ta ut 400 kW ur ett batteri som har 5% kvar? Vad händer tror ni?

Det är väl bra att det finns system som hindrar föraren att förstöra batteriet.

Det är ju en klar försämring mot hur det är på äldre bilar så jag vet inte om det är ett genidrag av Tesla direkt.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
KatarinaTH skrev:
Hej!
Vet inte om denna har varit uppe i forumet redan, i så fall har jag missat den.

Enligt Tesla Björn går 2021-versionen av Performance in i limp mode lite väl snabbt, effekten stryps märkbart redan efter 50 % tror jag det var. Då man oftast laddar den till 80% kommer man hyffsat snabbt ner till 50%...

Är det någon som har en ny performance som testat? Det bör ju vara samma på alla kan jag tycka...
Det är normalt att man begränsar effekten för att spara batteriet vid låg SOC. Bara söka på power vs state of charge, eller kanske SOC.
Det blir sämre prestanda med 50% laddning än med 90% så det är inget konstigt heller.

Jag har en M3P '21, märkte av det när jag körde hem från leverans, hade kring 20% och det var cirka -5. Körde i Chill mode och provade fullgas i 110km/h på motorväg. Det var märkbart mindre effekt men inget problem att ta sig fram på motorväg. Man ska nog tänka sig för innan man försöker sig på en sportig omkörning så man verkligen hinner köra om innan möte med låg SOC.

Batteritypen är ju ny i nya model 3 Performance, 2170L-cellen. Gissningsvis är cellen inte sämre men Tesla har nog begränsat så att de är på safe side tills de har mer data. Jag är inte ett dugg orolig.

Att kalla det "Limp mode" tycker jag blir lite fel, eller i vart fall risk för en feltolkning. Självklart, det ÄR begränsad effekt så det är = limited performance men LIMP-mode brukar man kalla det när det är ngt fel på en ICE-motor och den tänder motorlampan och man kan köra hem eller till verkstan med begränsad effekt istället för att beställa bärgare. Mindre effekt vid låg SOC är inte den sortens LIMP mode alls.
LIMP mode car nog mer Teslabjörns benämning på det när den tillslut inte gick snabbare än 35 km/h. Så var det nog bara några procent kvar av batteriet.
Skönt att höra att den i alla fall fungerar på motorväg vid 20% SOC. Efter det blir det kanske värre.
Håller tummarna att Tesla kan skruva upp effekten lite mer.
Vore intressant att höra om någon mer ny M3P-ägare har reagerat på detta
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tellus »

Siffrorna om kW i teslabjörns video är felaktiga, han har inte så låg effekt som scan my tesla visar och som han tror.

I en uppdatering av tesla för 1-2 månader sedan så blev "max discharge power" felaktiga.
Jag påpekade det direkt till Bjørn och han berätta om det i nästa video, att dom är 30-40% felaktiga.

Ett sätt att upptäcka det är att om exempelvis scan my tesla visar 200kW max discharge och man trycker full "gas" så blir aktuell discharge ca 270kW.
Förut kunde man aldrig få högre discharge än max discharge.

Så terorin att gamla lr eller performance är snabbare än nya performance vid låg SOC bygger på felaktigheter.

Dock inte sagt att nya batteriet är som det gamla vid låg SOC
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Tellus skrev:
Siffrorna om kW i teslabjörns video är felaktiga, han har inte så låg effekt som scan my tesla visar och som han tror.

I en uppdatering av tesla för 1-2 månader sedan så blev "max discharge power" felaktiga.
Jag påpekade det direkt till Bjørn och han berätta om det i nästa video, att dom är 30-40% felaktiga.

Ett sätt att upptäcka det är att om exempelvis scan my tesla visar 200kW max discharge och man trycker full "gas" så blir aktuell discharge ca 270kW.
Förut kunde man aldrig få högre discharge än max discharge.

Så terorin att gamla lr eller performance är snabbare än nya performance vid låg SOC bygger på felaktigheter.

Dock inte sagt att nya batteriet är som det gamla vid låg SOC
Gamla LR hade ju dock över dubbla effekten jämfört med P vid lite lägre SOC. Så 30% felaktiga siffror förklarar ju inte hela tappet.
Samt att han nämner att hans egna LR aldrig går ner i limp mode.
Som han säger så borde Tesla kunna fixa detta genom att leda mer värme till batterierna. Lite sämre räckvidd men det måste ju ändå vara att föredra kan jag tycka.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3773
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
Skönt att höra att den i alla fall fungerar på motorväg vid 20% SOC. Efter det blir det kanske värre.
Håller tummarna att Tesla kan skruva upp effekten lite mer.
Vore intressant att höra om någon mer ny M3P-ägare har reagerat på detta
Jag körde längs E4 till umeå, höll 110-120-ish till SUC Umeå, skulle ha 7% kvar när jag var framme men den slog ned på 6%( antagligen körde jag aningen fortare än den hade räknat med. Det var inga problem att åka motorvägsfart tills jag svängde av E4(hade 7% då).

Fullgas testade jag från 110 km/h vid 20% som jag skrev innan, under det tänkte jag mest på att vara snäll mot batteriet så jag ville ändå inte pröva gasa för hårt.
Jag upplevde ingen effektbegränsning som påverkade körningen efter 20%. Det var ingen issue då och det kommer sannolikt inte vara en issue för mig. Var inte ner på 1%, så där har jag inte provat. Inga planer på det heller.

De lithiumbatterier jag använt innan där man utnyttjar lite kraft använder man inte under 20% utan slutar vid 20% för att batteriet ska hålla i längden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3773
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
Gamla LR hade ju dock över dubbla effekten jämfört med P vid lite lägre SOC. Så 30% felaktiga siffror förklarar ju inte hela tappet.
Samt att han nämner att hans egna LR aldrig går ner i limp mode.
Som han säger så borde Tesla kunna fixa detta genom att leda mer värme till batterierna. Lite sämre räckvidd men det måste ju ändå vara att föredra kan jag tycka.
Det är ju ett nytt batteri så det är sannolikt så att det går kräma ur mer effekt men Tesla har säkert mjukvaruskyddat det lite extra så folk inte sliter ut batterierna. Antagligen släpper man på mer power när det finns data. Så har det gjorts förr både för laddning och urladdning.
Föreslår att man försöker se det positiva i att Tesla är rädd om batteriet åt kunden, och att man lägger behovet av kunskap och ”know how to” på Tesla och låter kunden ha ett bekymmersfritt bilägande när det gäller batteriet.
Garantin på 8 år och, ehhh...19K mil gör ju att Tesla blir rätt måna om att dw faktiskt ska hålla inom spec ända tills dess.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av MarkusL »

Detta fenomen beror ju på att nya bilar med värmepump använder batteriets värme för att värma kupen vilket inte äldre bilar gör. Ett kallt batteri med 5% levererar inte mycket effekt men ett varmt batteri gör det. Förhoppningsvis fixas detta i någon uppdatering så batteriet inte kyls av så mycket. Finns också workaround att hela tiden navigera till närmsta supercharger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Remuz »

Körde ner min P till 0% (2km kvar), var inga problem att hålla motorvägsfart. Ett år gammal bil dock, men på min X behövde man lite drygt 30kW för att hålla 120km/h. Borde väl vara runt 20kW på en 3a då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tommy59 »

Remuz skrev:
Körde ner min P till 0% (2km kvar), var inga problem att hålla motorvägsfart. Ett år gammal bil dock, men på min X behövde man lite drygt 30kW för att hålla 120km/h. Borde väl vara runt 20kW på en 3a då...
Har en 2021 M3P och pendlar dagligen 16 mil på motorväg. Ligger på 130-140 i snitt och ofta under 20% SOC utan att det är något problem att hålla fart. Märker givetvis skillnad om man trycker till men bilen är fortfarande kvickare än min förra fossilbil. Har inte hamnat under 8-9% ännu så där har jag inget att komma med.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tommy59 »

AAKEE skrev:
KatarinaTH skrev:
Hej!
Vet inte om denna har varit uppe i forumet redan, i så fall har jag missat den.

Enligt Tesla Björn går 2021-versionen av Performance in i limp mode lite väl snabbt, effekten stryps märkbart redan efter 50 % tror jag det var. Då man oftast laddar den till 80% kommer man hyffsat snabbt ner till 50%...

Är det någon som har en ny performance som testat? Det bör ju vara samma på alla kan jag tycka...
Det är normalt att man begränsar effekten för att spara batteriet vid låg SOC. Bara söka på power vs state of charge, eller kanske SOC.
Det blir sämre prestanda med 50% laddning än med 90% så det är inget konstigt heller.

Jag har en M3P '21, märkte av det när jag körde hem från leverans, hade kring 20% och det var cirka -5. Körde i Chill mode och provade fullgas i 110km/h på motorväg. Det var märkbart mindre effekt men inget problem att ta sig fram på motorväg. Man ska nog tänka sig för innan man försöker sig på en sportig omkörning så man verkligen hinner köra om innan möte med låg SOC.

Batteritypen är ju ny i nya model 3 Performance, 2170L-cellen. Gissningsvis är cellen inte sämre men Tesla har nog begränsat så att de är på safe side tills de har mer data. Jag är inte ett dugg orolig.

Att kalla det "Limp mode" tycker jag blir lite fel, eller i vart fall risk för en feltolkning. Självklart, det ÄR begränsad effekt så det är = limited performance men LIMP-mode brukar man kalla det när det är ngt fel på en ICE-motor och den tänder motorlampan och man kan köra hem eller till verkstan med begränsad effekt istället för att beställa bärgare. Mindre effekt vid låg SOC är inte den sortens LIMP mode alls.
Varför kör du i chillmode? Jag har inte förstått vad man har det till. Kör mycket stadstrafik men även en hel del motorväg och kan inte komma på när det skulle kunna vara användbart.....
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av iAkita »

MarkusL skrev:
Detta fenomen beror ju på att nya bilar med värmepump använder batteriets värme för att värma kupen vilket inte äldre bilar gör. Ett kallt batteri med 5% levererar inte mycket effekt men ett varmt batteri gör det. Förhoppningsvis fixas detta i någon uppdatering så batteriet inte kyls av så mycket. Finns också workaround att hela tiden navigera till närmsta supercharger.
Precis vad jag tänkte. Kraftigt minskad förbrukning vintertid till priset av sämre prestanda (och ska man vara ärlig så är väl prestandan fullt tillräcklig även vid lägre SoC jämfört med andra bilar). I vilket fall, ska bli intressant att se om skillnaden mellan nya och gamla batteriet försvinner när det blir varmare. Det skulle bekräfta din tes.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av MarkusL »

iAkita skrev:
MarkusL skrev:
Detta fenomen beror ju på att nya bilar med värmepump använder batteriets värme för att värma kupen vilket inte äldre bilar gör. Ett kallt batteri med 5% levererar inte mycket effekt men ett varmt batteri gör det. Förhoppningsvis fixas detta i någon uppdatering så batteriet inte kyls av så mycket. Finns också workaround att hela tiden navigera till närmsta supercharger.
Precis vad jag tänkte. Kraftigt minskad förbrukning vintertid till priset av sämre prestanda (och ska man vara ärlig så är väl prestandan fullt tillräcklig även vid lägre SoC jämfört med andra bilar). I vilket fall, ska bli intressant att se om skillnaden mellan nya och gamla batteriet försvinner när det blir varmare. Det skulle bekräfta din tes.
Är ingen tes riktigt utan redan bekräftat av Teslabjörn i någon av alla hans videos. Han kör tom workarounden att navigera till supercharger för att kringgå problemet. Blir däremot intressant om att se om den utvinner kyla ur batteriet på sommaren för att kyla av kupen. :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3773
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Tommy59 skrev:
Varför kör du i chillmode? Jag har inte förstått vad man har det till. Kör mycket stadstrafik men även en hel del motorväg och kan inte komma på när det skulle kunna vara användbart.....
Jag bor i norra Sverige och använder dubbdäck.
Tycker om motoreffekt och acceleration alldeles för mycket för att kombinationen Performance+jag skulle fungera med vinterdäck.
Det skulle antagligen kosta minst en omgång vinterdäck per år.
Kommet såklart inte använda Chill med sommardäck, alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av KatarinaTH »

Osäker på om workarounden med att navigera till SC funkar då vi har 10 mil till närmsta... Kanske för långt för att den ska börja värma?
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:
Skönt att höra att den i alla fall fungerar på motorväg vid 20% SOC. Efter det blir det kanske värre.
Håller tummarna att Tesla kan skruva upp effekten lite mer.
Vore intressant att höra om någon mer ny M3P-ägare har reagerat på detta
Jag körde längs E4 till umeå, höll 110-120-ish till SUC Umeå, skulle ha 7% kvar när jag var framme men den slog ned på 6%( antagligen körde jag aningen fortare än den hade räknat med. Det var inga problem att åka motorvägsfart tills jag svängde av E4(hade 7% då).

Fullgas testade jag från 110 km/h vid 20% som jag skrev innan, under det tänkte jag mest på att vara snäll mot batteriet så jag ville ändå inte pröva gasa för hårt.
Jag upplevde ingen effektbegränsning som påverkade körningen efter 20%. Det var ingen issue då och det kommer sannolikt inte vara en issue för mig. Var inte ner på 1%, så där har jag inte provat. Inga planer på det heller.

De lithiumbatterier jag använt innan där man utnyttjar lite kraft använder man inte under 20% utan slutar vid 20% för att batteriet ska hålla i längden.
Tack för infon där om när du hade 7 % kvar och i alla fall kunde köra i 120 km/h. Det får en ju lite lugnare måste jag säga! Under 7% har jag också svårt att se att vi kommer komma ner till om vi planerar körningen lite. Men tiden får utvisa.
Sedan som flera nämner så hoppas man ju också att Tesla kommer skruva upp effekten något när de har mer data. Förutsatt att batterierna klarar av det. Borde ju också gå att skjuta till mer värme om det är något som krävs. Om Tesla är villiga att offra lite räckvidd.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3773
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M2P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
Tack för infon där om när du hade 7 % kvar och i alla fall kunde köra i 120 km/h. Det får en ju lite lugnare måste jag säga! Under 7% har jag också svårt att se att vi kommer komma ner till om vi planerar körningen lite. Men tiden får utvisa.
Sedan som flera nämner så hoppas man ju också att Tesla kommer skruva upp effekten något när de har mer data. Förutsatt att batterierna klarar av det. Borde ju också gå att skjuta till mer värme om det är något som krävs. Om Tesla är villiga att offra lite räckvidd.
Det kommer säkert både mer laddfart och pwr vid lägre SOC.

Jag gissar att om man börjar värma batteriet vid låg soc är det såpass dyrt ur range-hänseende att man går back. För uttagbar effekt är det ju bra.

Jag skulle ju ladda på Umeå Supercharger enligt reseplaneringen så mitt batteri förvärmdes ju innan det blev riktigt låg SOC, så jag vet inte hur den hade betett dig om jag inte hade haft en Supercharger tunad i navigatorn.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar