M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

KatarinaTH skrev:
Hej!
Flyttar upp denna tråden :) Nu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu :P
Läste häromdagen på Teslamotorsclub.com om att 2021.4.11 har förbättrat eller löst problemet.
Antagligen har Tesla nu den data de behöver och har därmed släppt på effekten.

”eivissa” är tysk om jag inte missminner mig och har gjort många vettiga inlägg, han verkar klart pålitlig, 0-100 på 4s med 20% SOC och svagt uppför. Batteriet verkar hyfsat varmt dock:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5377720

”Problemet” eller snarare begränsningen låg i att programvaran inte tillät batterispänningen att sjunka under 295V under acceleration, vilket begränsar effektuttaget. Med 2021.4.11 låter den spänningen sjunka till 270V, vilket är ungefär som de äldre M3P.

Vi kan nog räkna med att den går ungefär som en äldre P nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av rolundb »

AAKEE skrev:
KatarinaTH skrev:
Hej!
Flyttar upp denna tråden :) Nu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu :P
Läste häromdagen på Teslamotorsclub.com om att 2021.4.11 har förbättrat eller löst problemet.
Antagligen har Tesla nu den data de behöver och har därmed släppt på effekten.

”eivissa” är tysk om jag inte missminner mig och har gjort många vettiga inlägg, han verkar klart pålitlig, 0-100 på 4s med 20% SOC och svagt uppför. Batteriet verkar hyfsat varmt dock:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5377720

”Problemet” eller snarare begränsningen låg i att programvaran inte tillät batterispänningen att sjunka under 295V under acceleration, vilket begränsar effektuttaget. Med 2021.4.11 låter den spänningen sjunka till 270V, vilket är ungefär som de äldre M3P.

Vi kan nog räkna med att den går ungefär som en äldre P nu.
Skönt att höra! Tack för sammanställning :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tellus »

Men har dom åtgärdat så inte octovalve suger ur för mycket värme ur batteriet? Var det inte det som var ägget?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Men har dom åtgärdat så inte octovalve suger ur för mycket värme ur batteriet? Var det inte det som var ägget?
Oklart.

Först och främst var det absolut inte bara det, i så fall. Det låg en begränsning så att när man gav fullt med låg SOC så släppte inte systemet på att effekt till motorerna. Hade det bara vart att batteriet var kallt och inte "orkat" leverera ström hade vi sett en rejäl spänningsdropp, antagligen under den spänningen som en äldre M3P ger vid full gas och låg SOC. Ju mer effekt man tar ut ur ett batteri desto mer sjunker spänningen, och med lägre SOC ökar inre resistansen och då vill batterispänningen sjunka ännu mer för samma effekt. Här hade absolut Tesla "skyddat" batteriet mot höga strömmar vid lägre SOC, det gärs lämpligen genom att begränsa ström och/eller min-spänning. En äldre M3P låter spänningen sjunka ned mot 270V någonstans(minns inte exakt) medan 21 M3P tidigare stoppade på 295V. Nu släpper även '21 M3P ned spänningen till samma nivåer ungefär. Då kan vi räkna med samma effekter också, såvida batterierna har samma egenskaper när det gäller att leverera ström(inre resistans) och om batterierna har samma temperatur.

När det gäller batteritemperaturen så har jag inte sett några direkta skillnader. Har oftast telen igång med SMT (liggandes på laddplats såklart) och tittar så jag har ngt att göra till och från jobbet. Mitt batteri hamnar fortfarande på 12 grader efter tillräckligt lång körning. Har jag planerat avresa kan det vara betydligt varmare men då tar octovalven värmen och efterhand blir det 12C. Startar jag ovärmt, värms det med en eller två grader per mil(grovt) och stannar på 12C.

Som jag skrev i mitt inlägg, "eivissa" hade dock batteriet varmare än det blir vid normal körning, om han förvärmt för SuC eller kört det varmt vet jag inte.
Man skulle kunna önska sig en lösning där Tesla ger M3P möjlighet att styra batterivärmen lite mer, tex i track mode.

I övrigt så önskar jag inte att de slutar ta värme från batteriet då hela iden med octovalve och att använda överskottsvärme är riktigt bra. Sunt framtidstänk. Personligen är jag lätt beredd att offra effekt när SOC är låg(jag kommer ändå aldrig att pina mitt batteri under 20% SOC, m.ht mina erfarenheter av lithiumbatterier i andra applikationer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tellus »

Batteriet i 2019/2020 m3p ligger runt 25 grader även vid vinterkörning, så om 2021 sjunker till ~12 grader så blir det en jäkla skillnad på effekt oavsett SOC.

Tänkte att en firmware uppdatering borde sluta suga ur tempen vid ~ 20 grader, alternativt en Sport/Eco inställning som styr batteritemp på 2021an
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

AAKEE: Har du möjlighet att testa hur accelerationen är i intervallet 80-120 km/h på din M3P -21:a? Kanske runt 20 % SOC och då ej när man precis laddat så att batteriet är varmt. Eller vid 30-40 % SoC är såklart också av intresse. 0-100 intresserar mig inte lika mycket utan det är vardagskörningen med rejält bra acceleration vid omkörningar som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag och frun är sugna på köp nu efter att Tesla verkar, i alla fall delvis, ha åtgärdat problemet men det vore bra med lite mer "bevis" på att effekten är ok nu.

Han som testade i Tyskland verkade ju ha rätt varmt batteri som det skrevs om, så det känns inte som att jag vågar lita på det riktigt.

Om det blir köp sedan kan man ju alltid använda din referral kod ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
AAKEE: Har du möjlighet att testa hur accelerationen är i intervallet 80-120 km/h på din M3P -21:a? Kanske runt 20 % SOC och då ej när man precis laddat så att batteriet är varmt. Eller vid 30-40 % SoC är såklart också av intresse. 0-100 intresserar mig inte lika mycket utan det är vardagskörningen med rejält bra acceleration vid omkörningar som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag och frun är sugna på köp nu efter att Tesla verkar, i alla fall delvis, ha åtgärdat problemet men det vore bra med lite mer "bevis" på att effekten är ok nu.

Han som testade i Tyskland verkade ju ha rätt varmt batteri som det skrevs om, så det känns inte som att jag vågar lita på det riktigt.

Om det blir köp sedan kan man ju alltid använda din referral kod ;)
Jag kan testa lite försiktigt.
Som jag har beskrivit innan kommer jag vara restriktiv med att belasta batteriet hårt under 20% SOC.
Sen har jag ju rätt nya dubbade vintersäck så jag kommer vara lite försiktig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar :)
Japp, jag gör det jag tycker är okey. Någon kort burst vid 20% är ok, dock har jag bestämt mig för att vara snäll mot batteriet under 20%.

Läs detta inlägg på TMC, eivissa har loggat både tidigare mjukvara och 2021.4.11. Rätt stor skillnad:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5383028
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:
okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar :)
Japp, jag gör det jag tycker är okey. Någon kort burst vid 20% är ok, dock har jag bestämt mig för att vara snäll mot batteriet under 20%.

Läs detta inlägg på TMC, eivissa har loggat både tidigare mjukvara och 2021.4.11. Rätt stor skillnad:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5383028
Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.

Men om det är så att 100-120 vid 20% SoC t.ex. tar 1-2 sekunder så är jag nöjd! Sedan är det ju många variabler involverade såklart, inte minst temperatur.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
[

Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.

Men om det är så att 100-120 vid 20% SoC t.ex. tar 1-2 sekunder så är jag nöjd! Sedan är det ju många variabler involverade såklart, inte minst temperatur.
Man får kanske ta något av värdena för ID3 med en nypa salt? Jag har grejat mycket med trimning, effektmätningar och accelerationstester. Har lite utrustning för det också.
ID3 Pure performance ska ha 150kW effekt? Tjänstevikt 1805-1934kg?

Om vi tänker oss 100-120 på 2s så är det i närheten av den Audi biturbo jag nyligen sålde(ca 320hk, och 1820kg tjänstevikt). Det låter kantboll på möjligt med Id3.
20km/h fartändring på 2s är 0.283G
Med en vikt på 1850kg blir det en accelererande kraft av 5136N. Vid den genomsnittsliga farten 110km/h blir det en accelererande effekt på 156.9kW.
Motoreffekten som krävs skall övervinna rull- och luftmotstånd utöver accelerationen. Vid 110km/h ligger det på i storleksordningen 20kW, så vi behöver 177kW i snitt mellan 100-120 för att klara 2s. Vw uppger 150kw motoreffekt, och vi vet att en Tesla model 3 ger mest effekt vid kring 80km/h, sedan minskar effekten med ölande fart. Väldigt troligt att det är minst lika uttalat på Id3 som enligt det jag läste bara går 160km/h.
Så om det stämmer ger Vw Id3 20% mer effekt än fabriksspecen vid 5mil range.

En viktig parameter i dessa sammanhang är SOC samt batteritemperatur. Bägge är hämmande för batteriets möjlighet att leverera ström men tillsammans blir det värre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »



Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:


Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Hinner inte kolla nu, middagsdags. Kollar senare.
Tog en sväng när jag ändå skulle iväg.
DET ÄR -5 ute, bilen hade stått två timmar i garage sen jag kom från jobbet, började med batteritemp 10 grader.

Det snöar och är i grunden lite isbelagd väg. Fick leta för att hitta någorlunda fäste, är dock inte säker på att effekten inte drogs ned pga hjulspinn. Man hörde att hjulen slirade vid alla repor, och vid några fick jag aningen bättre fäste.
Har även filmat accelerationer, men de får komma senare.
Här 21% SOC
67AD25C1-7552-4530-A694-13CE145149B6.png
Jag tror inte det är något problem att klara 100-120 under två s, butt-dynon gissar på mellan 1.5 och 2, antagligen strax under 2s.
Notera att batteritempen är 18 grader. Började med 10C och den steg mot klassiska 12 grader, som brukade vara konstant. När SOC gick ned ökar batteritempen vilket den inte gjorde innan. Antagligen en av anledningarna att de kan släppa på mer effekt nu.

Bilen går rätt bra ned till 21% SOC nu, jag anar att det hade blivit mer klipp om jag fått fäste. Känslan vid 120 km/h är att det är lite mer, kanske 10-15%, än min (sålda) Audi biturbo med cirka 320hk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:


Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Hinner inte kolla nu, middagsdags. Kollar senare.
Tog en sväng när jag ändå skulle iväg.
DET ÄR -5 ute, bilen hade stått två timmar i garage sen jag kom från jobbet, började med batteritemp 10 grader.

Det snöar och är i grunden lite isbelagd väg. Fick leta för att hitta någorlunda fäste, är dock inte säker på att effekten inte drogs ned pga hjulspinn. Man hörde att hjulen slirade vid alla repor, och vid några fick jag aningen bättre fäste.
Har även filmat accelerationer, men de får komma senare.
Här 21% SOC
67AD25C1-7552-4530-A694-13CE145149B6.png
Jag tror inte det är något problem att klara 100-120 under två s, butt-dynon gissar på mellan 1.5 och 2, antagligen strax under 2s.
Notera att batteritempen är 18 grader. Började med 10C och den steg mot klassiska 12 grader, som brukade vara konstant. När SOC gick ned ökar batteritempen vilket den inte gjorde innan. Antagligen en av anledningarna att de kan släppa på mer effekt nu.

Bilen går rätt bra ned till 21% SOC nu, jag anar att det hade blivit mer klipp om jag fått fäste. Känslan vid 120 km/h är att det är lite mer, kanske 10-15%, än min (sålda) Audi biturbo med cirka 320hk.
[Edit]Lånade frugans telefon och handklockade 100-120, ganska primitivt men tiden verkar ligga på 1.5-1.6s
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Härligt, stort tack! Då känns ju kraften som faktiskt rätt ok även nere vid 20% SOC! Inte några 450 hästar som Teslas siffror säger men acceptabelt! Oftast har man ju mer än 20% kvar och då lär ju effekten vara klart högre.
Då får man kanske börja fundera på ett köp :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
Härligt, stort tack! Då känns ju kraften som faktiskt rätt ok även nere vid 20% SOC! Inte några 450 hästar som Teslas siffror säger men acceptabelt! Oftast har man ju mer än 20% kvar och då lär ju effekten vara klart högre.
Då får man kanske börja fundera på ett köp :)
Kollade id3-videon, tog mig en paus i matlagningen. Snabbt mätt med frugans mobil på samma sätt, 2.5-2.6s.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

AAKEE skrev:
Agathorn skrev:
Härligt, stort tack! Då känns ju kraften som faktiskt rätt ok även nere vid 20% SOC! Inte några 450 hästar som Teslas siffror säger men acceptabelt! Oftast har man ju mer än 20% kvar och då lär ju effekten vara klart högre.
Då får man kanske börja fundera på ett köp :)
Kollade id3-videon, tog mig en paus i matlagningen. Snabbt mätt med frugans mobil på samma sätt, 2.5-2.6s.
Skönt att M3P är snabbare än ID.3 :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Agathorn skrev:
Skönt att M3P är snabbare än ID.3 :)
Japp.

Att tänka på är att alla batterier som finns nu, ger mindre effekt med mindre laddningsnivå. Det är så det fungerar.
En elbil kommer alltid få mindre effekt med lägre SOC, så länge man nyttjar hela batteriets möjlighet att leverera ström/effekt.

Om vi har ett batteri som kan leverera 600hk fulladdat och sätter i en bil med 600hk elmotor, kommer effekten minska med minskande SOC.
Samma batteri i en bil med en klen 150hk motor kan bibehålla effekten konstant ned till väldigt låg SOC eftersom batteriet inte begränsar effekten förrän SOC blir så låg att batteriet inte jan leverera 150hk.
= Vi kan räkna med att elbilar med klena motorer och stort batteri påverkas (betydligt) mindre av SOC än elbilar med prestandainriktning.
En ytterligare faktor är att Tesla verkar ta batteriers hållbarhet på allvar så när det behövs för att bevara batteriet kommer Tesla att begränsa användningen så att batteriets livslängd inte äventyras.
Jag har sett en del klagomål på nerfade laddhastigheter här på forumet, tex vissavarianter av model S. Vissa blir upprörda, men jag tror man bör förstå att om Tesla lägger in en limit på laddhastighet så finns det sannolikt en anledning. Alternativet skulle vara i gen begränsning men ett batteri som kanske degraderar onormalt mycket. Jag vet vad jag föredrar i vart fall.

Batteriet 2170L som sitter i M3P 2021, med 5% mer energiinnehåll, innehåller lägre andel kobolt än tidigare om jag fattat det rätt.
Grundprincipen för lithiumbatterier är att blandningen av ämnen har olika syften.
Kobolt är det ämne som ger batteriet möjlighet att leverera mycket ström. Ska man göra ett batteri mer högeffektsinriktat, använder man mer kobolt.
Förändringen som man gjort innebär antagligen att man fått kompromissa med något för att kunna använda mindre kobolt, eller så har man hittat en lösning där man kan leverera samma effekt med mindre kobolt. Temperaturhöjningen jag såg idag vid låg SOC kan vara ett sätt att kompensera för detta.
Gissningsvis är det ingen större skillnad mot den äldre M3P nu. Jag har ibga data på det, utan antar att det är liknande effekt vid samma SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

https://youtu.be/i7aCz1UTiZs
Video med acceleration samt världen från Scan My Tesla.

Det är en slump att det råkade stå 264kw på tre av fyra skärmdumpar. Effektvärdet bläddrar väldigt fort vid fullgasacc, och alla körningar före dessa hade lägre effekt trots högre SOC pga att fästet var inte tillräckligt.

Testerna i 100-120 är ovanför max effekt och eftersom motoreffekten är lägre i farter under ca 80km/h då det blir motorns maximala vridmoment som begränsar och därmed inte batteriet, känns bilen ungefär lika rapp som med hög SOC vid 0-60km/h.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Här finns en dynotest med en M3P, videon publicerad november 2019, så det var en äldre Model 3 Performance och antagligen före några av uppdateringarna som gav mer effekt.
De testar effekten med olika SOC, från nära fullt till 40%.

http://www.mountainpassperformance.com/ ... rious-soc/

Har kopierat bilden ur artikeln och handritat in guesstimates för 30% samt 20% SOC. Inte avsett som någon exakt vetenskap utan bara för att få en hum om vilka effekter en gammal M3P ger vid olika SOC.
8725401D-EFD5-4464-8433-248682C99C03.jpeg
Vid 110km/h och 30% SOC är effekten runt 310hk.
Vid 110km/h och 20% SOC är effekten runt 285hk.

Min M3P där batteriet sannolikt är mycket kallare än deras(inomhus med upprepade fullgasrepor) drog en batterieffekt på cirka 260-265kW, vilket blir runt 310hp om verkningsgraden är 85% på motorn vid fullgas(antaget värde som känns rimligt).

100-120 på 1.75s med en bilvikt på 1960kg(tjänstevikt 1933+systembolagspåse+handlat på ICA) ger en accelererande effekt av 190kW. Till det kommer luftmotstånd+rullmotstånd samt drivlinans förluster. Jämn fart i 110 tar kanske 25kW och för fullgasacceleration med småslirande hjul kan vi nog slänga på 15-20kw ytterligare i förluster. Summan blir 230-235kW, eller 310-320hk.

Slutsatsen blir att nya M3P levererar minst lika mycket effekt som de gamla vid låg SOC numera. Sannolikt mer, om batteriet är varmt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Grymt bra info och tack för videoklippen!
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tommy59 »

AAKEE skrev:
Här finns en dynotest med en M3P, videon publicerad november 2019, så det var en äldre Model 3 Performance och antagligen före några av uppdateringarna som gav mer effekt.
De testar effekten med olika SOC, från nära fullt till 40%.

http://www.mountainpassperformance.com/ ... rious-soc/

Har kopierat bilden ur artikeln och handritat in guesstimates för 30% samt 20% SOC. Inte avsett som någon exakt vetenskap utan bara för att få en hum om vilka effekter en gammal M3P ger vid olika SOC.
8725401D-EFD5-4464-8433-248682C99C03.jpeg
Vid 110km/h och 30% SOC är effekten runt 310hk.
Vid 110km/h och 20% SOC är effekten runt 285hk.

Min M3P där batteriet sannolikt är mycket kallare än deras(inomhus med upprepade fullgasrepor) drog en batterieffekt på cirka 260-265kW, vilket blir runt 310hp om verkningsgraden är 85% på motorn vid fullgas(antaget värde som känns rimligt).

100-120 på 1.75s med en bilvikt på 1960kg(tjänstevikt 1933+systembolagspåse+handlat på ICA) ger en accelererande effekt av 190kW. Till det kommer luftmotstånd+rullmotstånd samt drivlinans förluster. Jämn fart i 110 tar kanske 25kW och för fullgasacceleration med småslirande hjul kan vi nog slänga på 15-20kw ytterligare i förluster. Summan blir 230-235kW, eller 310-320hk.

Slutsatsen blir att nya M3P levererar minst lika mycket effekt som de gamla vid låg SOC numera. Sannolikt mer, om batteriet är varmt.
Bra analys och bra jobbat! Kan man tänka sig att Tesla skruvar till saker lite mer längre fram med tanke på det något större batteriet?
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av AAKEE »

Tommy59 skrev:
Bra analys och bra jobbat! Kan man tänka sig att Tesla skruvar till saker lite mer längre fram med tanke på det något större batteriet?
Jag är rätt ny på Tesla så det finns nog de som har mer erfarenhet av hur Tesla hanterar sånt.

Det jag läst är att det brukar komma förändringar efterhand som Tesla får mer driftdata på sina bilar.

En möjlig tweak skulle kunna vara att batteriet inte laddas riktigt fullt om man tottar på spänningen vid 100%, batteriet ligger på 4.18-4.19V / cell, standarden är att 4.20v / cell är fullt laddat.
Iom det så rymmer ett nytt batteri utan degradering 80.6-81.1 kWh och inte 82.1 kWh som är märkstorleken på batteriet.
Man kan tänka sig att man ökar maxspänningen till 4.20V när det finns tillräckliga data på batteriet, vilket skulle ge oss runt en kWh extra. (Eller så visar det sig att det är bäst för batteriet att låta det vara som det är).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Tellus »

Nu verkar tesla har "löst" problemet med att 2019/2020 var snabbare än 2021. Orsaken är som vi vet att octovalve/värmepump systemet sänker batteritempen i 2021 och då blir det lägre effektuttag.

Min 2019 har värmt batteriet till ca 25 grader vid uppvärmning av kupén oavsett inkopplad till nätet eller ej.

Nu idag var batteriet 14 grader (soc60%) och vid förvärmning så värmer den inte batteriet längre :geek:
Blev nog efter senaste uppdateringen för några dagar sedan (2021.4.15)
Om det inte var något tillfälligt fel eller något som gått sönder.

Bilen kändes rejält slöare, uppskattningsvis ca 100hk borta.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)

Inlägg av Agathorn »

Tellus skrev:
Nu verkar tesla har löst "problemet" med att 2019/2020 var snabbare än 2021. Orsaken är som vi vet att octovalve/värmepump systemet sänker batteritempen i 2021 och då blir det lägre effektuttag.

Min 2019 har värmt batteriet till ca 25 grader vid uppvärmning av kupén oavsett inkopplad till nätet eller ej.

Nu idag var batteriet 14 grader (soc60%) och vid förvärmning så värmer den inte batteriet längre :geek:
Blev nog efter senaste uppdateringen för några dagar sedan (2021.4.15)
Om det inte var något tillfälligt fel eller något som gått sönder.

Bilen kändes rejält slöare, uppskattningsvis ca 100hk borta.
Fattar inte varför Elon, som ju gillar fart, håller på så här och förstör prestandaversionerna av sina egna bilar.
Väntar spänt på M3P som vi beställt och jag har försökt att skruva ner förväntningarna på accelerationen om man inte har 100% SoC en varm sommardag med perfekt temperatur på 25 grader. Vi blir säkert nöjda ändå men om nu förutsättningarna är på plats så tycker jag det är dumt av Tesla/Elon att strypa effekten (vilket det i praktiken blir)
Skriv svar