Long Range vs. Performance? (2021)
Moderator: Redaktion
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag är också ointresserad av bankörning och stötiga däck, men släp däremot!
Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Kör själv P som tjänstebil. För mig var det ett helt rätt val, supernöjd. Jag tycker att extrakostnaden är värd var enda krona. Fantastiskt kul, även om man inte utnyttjar draget i bilen till fullo varje dag så finns det där när man vill, en skön känsla.
Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.
Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.
Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig .
Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.
Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.
Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig .
Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.WilleTesla skrev:Kör själv P som tjänstebil. För mig var det ett helt rätt val, supernöjd. Jag tycker att extrakostnaden är värd var enda krona. Fantastiskt kul, även om man inte utnyttjar draget i bilen till fullo varje dag så finns det där när man vill, en skön känsla.
Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.
Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.
Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig .
Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Hej
Tänkte först köpa M3 Performance men vi behöver iaf en dragkrok i familjen. Så det blev M3 Long Range m drag, men uppgraderar du den för 20K så skiljer det väldigt lite mot Performance...
Tänkte först köpa M3 Performance men vi behöver iaf en dragkrok i familjen. Så det blev M3 Long Range m drag, men uppgraderar du den för 20K så skiljer det väldigt lite mot Performance...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km...
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Bra idé, röda bromsok måste jag försöka sälja in hos min fru, bästa argumentet för att få henne med! !simonk skrev:Jag är också ointresserad av bankörning och stötiga däck, men släp däremot!
Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
De enda gångerna jag har accelererat ordentligt med LR är på lämpliga motorvägspåfarter. Barnen tycker det är jättekul, men frugan klagar över att behöva tryckas in i sätet. Fartresurserna är minst sagt good enough!holden skrev:Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
Sen det blev snöigt här har jag däremot övergått till Chill mode, så nu är det slut på fartfesten under ett tag!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Vi får skaffa nya fruar, min tycker likadant och jag har bara SR+!simonk skrev:De enda gångerna jag har accelererat ordentligt med LR är på lämpliga motorvägspåfarter. Barnen tycker det är jättekul, men frugan klagar över att behöva tryckas in i sätet. Fartresurserna är minst sagt good enough!holden skrev:Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
Sen det blev snöigt här har jag däremot övergått till Chill mode, så nu är det slut på fartfesten under ett tag!
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Min fru tyckte absolut att vi skulle ha awd. Alternativen var Sr+ eller Performance, så då var valet enkelt
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag har väl besudlat andra trådar med samma info men kanske kan vara bra info i denna tråd också.
Vi har en 2019 sr+ med 18" och en 2019 performance med 20"
Skillnaden i stötighet är nästan omärkbar och endast i låga hastigheter är performance lite stötigare.
Bullret är samma i båda och har tydligen inte blivit mindre i 2021 heller.
Är man van med tysta komfortbilar så kommer båda kännas lite stötiga och bullriga men dom har så många andra fördelar så bristerna glöms snabbt.
Vi har en 2019 sr+ med 18" och en 2019 performance med 20"
Skillnaden i stötighet är nästan omärkbar och endast i låga hastigheter är performance lite stötigare.
Bullret är samma i båda och har tydligen inte blivit mindre i 2021 heller.
Är man van med tysta komfortbilar så kommer båda kännas lite stötiga och bullriga men dom har så många andra fördelar så bristerna glöms snabbt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Spännande – bra och trevlig feedback.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Hej, viss skillnad men märks inte så mycket. Främst om man testar 0-100 acceleration, men väldigt liten skillnad i vardagen skulle jag säga.JazzMatazz skrev:Spännande – bra och trevlig feedback.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
Mvh Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Yes, en mycket trevlig och märkbar skillnad. Var det värt 20000? Ja, i relation till att komma närmare en P i acceleration och bra mycket rappare i registret 40-80 upplever jag. Vid rödljusen drar man alltid allt och alla (men det gjorde man ju iofs innan också)JazzMatazz skrev:Spännande – bra och trevlig feedback.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
2023 M3P vit/vit
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag blir smått galen av att jämföra dessa två versioner. Många bra resonemang i trådarna här och på Internet, men informationen går isär en del – det är ju subjektiva berättelser och erfarenheter som inte alltid rimmar, ens med samma version av M3. Kanske det som gör det knepigt.
Jag förstår att allt handlar om personliga förutsättningar och preferens när det kommer till köp eller leasing av dessa två versioner (även om de är väldigt nära varandra i pris och förmånsvärde idag), men nu har jag fastnat för komfort vs. stötigheten mellan de två. Hur stor skillnad kan det vara? Köper man en Performance vill man ju ha sportkänsla och kanske en bättre väghållning, däremot är det ju skönt med komfort på långresor. Flera av de reportage jag har läst/sett säger dock att en Performance är skönare att köra på motorvägar och således kanske en minst lika bra (om inte bättre) för just långresor med vanlig körning. Att den inte gillar "pothols" i stadskörning kan man ju räkna ut. Vad säger ni?
Jag är, av flera anledningar, närmare en Performance just nu men det kan ändras här precis närsomhelst.
Vänligen, J.
Jag förstår att allt handlar om personliga förutsättningar och preferens när det kommer till köp eller leasing av dessa två versioner (även om de är väldigt nära varandra i pris och förmånsvärde idag), men nu har jag fastnat för komfort vs. stötigheten mellan de två. Hur stor skillnad kan det vara? Köper man en Performance vill man ju ha sportkänsla och kanske en bättre väghållning, däremot är det ju skönt med komfort på långresor. Flera av de reportage jag har läst/sett säger dock att en Performance är skönare att köra på motorvägar och således kanske en minst lika bra (om inte bättre) för just långresor med vanlig körning. Att den inte gillar "pothols" i stadskörning kan man ju räkna ut. Vad säger ni?
Jag är, av flera anledningar, närmare en Performance just nu men det kan ändras här precis närsomhelst.
Vänligen, J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag har kört en M3P i 3600 mil.
Det är ingen noterbar skillnad komfortmässigt vs LR när det kommer till fjädringen. Performance är väldigt mjuk och komfortabel. Nästan lite för mjuk med tanke på prestandan.
Det som gör lite skillnad är storleken på hjulen.
Enda anledningen till att köpa LR är om man vill ha drag och det ska vara fullt lagligt(annars kan man ju eftermontera det på P, men då blir det ju inte lagligt..).
Det är ingen noterbar skillnad komfortmässigt vs LR när det kommer till fjädringen. Performance är väldigt mjuk och komfortabel. Nästan lite för mjuk med tanke på prestandan.
Det som gör lite skillnad är storleken på hjulen.
Enda anledningen till att köpa LR är om man vill ha drag och det ska vara fullt lagligt(annars kan man ju eftermontera det på P, men då blir det ju inte lagligt..).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag äger en M3LR med accelerationsboosten. Performance har jag inte provat sedan Corona-pandemin bröt ut, så jag har inte någon färsk minnesbild av M3P. Det jag kan säga om M3LR är att det jag helst skulle vilja förbättra är saker som inte blir bättre med performance-varianten, men oftast inte sämre heller. Prestandan hos M3LR är så pass bra att jag knappast längtar efter mer. I de fall jag skulle vilja ha mer pulver så är det i farter som är olagliga i Sverige, men utifrån effektmätningar jag sett så är skillnaden ganska liten mellan P och LR AWD i det intervallet.
Jag skulle definitivt vilja ha följsammare fjädring. Före Teslan hade jag en BMW 335i med adaptivt chassi och där gick det att med ett knapptryck växla mellan sportläge och komfortläge. I komfortläge gick den väldigt följsamt och fint över ojämnheter, samtidigt som köregenskaperna var riktigt vassa i sportläget. Det hade jag velat ha på Teslan också. Men M3LR är riktigt rolig att köra i vardagen, men jag skulle föredrar följsammare fjädring vid vardagskörning.
På motorväg är M3LR fin att köra, så länge asfalten är i bra skick. Däremot bullrar den en hel del och skickar upp mycket av vägens ojämnheter när man kör på sliten svensk asfalt. Att förbättra bilen i det avseendet skulle ligga högt på min önskelista. Dock är problemet klart mindre med mina dubbfria vinterdäck än de originalmonterade sommardäcken (18 tum). Just genom att det är så värdesätter jag att ha minsta möjliga hjuldiameter.
I övrigt är mina invändningar mot bilen sådana att de inte har med P eller LR att göra (t ex vindrutetorkarautomatik, att snö faller in i bagageutrymmet när luckan öppnas, m m).
Valet mellan bilarna är sådant att det mycket handlar om personliga preferenser, vilka egenskaper man värdesätter högst, m m, så du måste prova själv under omständigheter som är lämpliga.
Jag skulle definitivt vilja ha följsammare fjädring. Före Teslan hade jag en BMW 335i med adaptivt chassi och där gick det att med ett knapptryck växla mellan sportläge och komfortläge. I komfortläge gick den väldigt följsamt och fint över ojämnheter, samtidigt som köregenskaperna var riktigt vassa i sportläget. Det hade jag velat ha på Teslan också. Men M3LR är riktigt rolig att köra i vardagen, men jag skulle föredrar följsammare fjädring vid vardagskörning.
På motorväg är M3LR fin att köra, så länge asfalten är i bra skick. Däremot bullrar den en hel del och skickar upp mycket av vägens ojämnheter när man kör på sliten svensk asfalt. Att förbättra bilen i det avseendet skulle ligga högt på min önskelista. Dock är problemet klart mindre med mina dubbfria vinterdäck än de originalmonterade sommardäcken (18 tum). Just genom att det är så värdesätter jag att ha minsta möjliga hjuldiameter.
I övrigt är mina invändningar mot bilen sådana att de inte har med P eller LR att göra (t ex vindrutetorkarautomatik, att snö faller in i bagageutrymmet när luckan öppnas, m m).
Valet mellan bilarna är sådant att det mycket handlar om personliga preferenser, vilka egenskaper man värdesätter högst, m m, så du måste prova själv under omständigheter som är lämpliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag har en Model 3 LR RWD men har provkört LR AWD och P.
Idag hade jag valt en P. Dels har jag inget behov av drag och dels tycker jag att prisskillnaden mellan P och LR AWD är för liten.
Men med det sagt så räcker prestandan mer än väl till även i LR AWD. Även om det inte svartnar för ögonen vilket hände när jag körde P...
Idag hade jag valt en P. Dels har jag inget behov av drag och dels tycker jag att prisskillnaden mellan P och LR AWD är för liten.
Men med det sagt så räcker prestandan mer än väl till även i LR AWD. Även om det inte svartnar för ögonen vilket hände när jag körde P...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag saknar en bra jämförelse i acc i omkörningsfarter tex 40-80 eller 60-100 eller 70-110 mellan lr, lr+ och P.
Någon som vet var man kan finna det?
Har el lrawd idag men saknar faktiskt trackmode mest, tex kunna ställa in mer drivning fram i snö och stänga av antisladd...
Någon som vet var man kan finna det?
Har el lrawd idag men saknar faktiskt trackmode mest, tex kunna ställa in mer drivning fram i snö och stänga av antisladd...
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Håller med. Hade man kunnat får Track Mode på AWD LR som extratillval så hade det ju varit ett mycket intressant mellanalternativ mellan AWD LR och P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Håller med ovanstående.
Hade en P i två dagar när min LR fixade värmepumpen och Track mode var fantastiskt.
Inte bara för att kunna drifta i alla rondeller som en 18-åring i sin 940, utan även för att fördela kraften.
Fantastisk känsla av kontroll.
Vet iofs inte om det är värt 1500:-/mån i förmånsvärde men ändå...
Hade en P i två dagar när min LR fixade värmepumpen och Track mode var fantastiskt.
Inte bara för att kunna drifta i alla rondeller som en 18-åring i sin 940, utan även för att fördela kraften.
Fantastisk känsla av kontroll.
Vet iofs inte om det är värt 1500:-/mån i förmånsvärde men ändå...
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Absolut.martinot skrev:Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
Eller om det skulle ingå i acceleration boost kanske.
Nu köpte jag till slut boosten ändå men med track mode pålagt hade det nog känns som en mer rimlig prislapp.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Ja, det hade varit ett alternativ. Har avstått acc boost då jag tyckte det var för högt pris i förhållande till extra hk. Med Track Mode så hade jag nog kunnat tänka mig det.Vulgarsonic skrev:Absolut.martinot skrev:Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
Eller om det skulle ingå i acceleration boost kanske.
Nu köpte jag till slut bootsen ändå men med track mode pålagt hade det nog känns som en mer rimlig prislapp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag har letat lite på nätet vad skillnaden är mellan de olika model 3 när det gäller motorerna.
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.Dexter skrev:Jag har letat lite på nätet vad skillnaden är mellan de olika model 3 när det gäller motorerna.
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.