Long Range vs. Performance? (2021)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av simonk »

Jag är också ointresserad av bankörning och stötiga däck, men släp däremot!

Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
IMG_20201025_130534.jpg
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av WilleTesla »

Kör själv P som tjänstebil. För mig var det ett helt rätt val, supernöjd. Jag tycker att extrakostnaden är värd var enda krona. Fantastiskt kul, även om man inte utnyttjar draget i bilen till fullo varje dag så finns det där när man vill, en skön känsla.

Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.

Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.

Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig :-) .

Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av holden »

WilleTesla skrev:
Kör själv P som tjänstebil. För mig var det ett helt rätt val, supernöjd. Jag tycker att extrakostnaden är värd var enda krona. Fantastiskt kul, även om man inte utnyttjar draget i bilen till fullo varje dag så finns det där när man vill, en skön känsla.

Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.

Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.

Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig :-) .

Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av _Peter »

Hej

Tänkte först köpa M3 Performance men vi behöver iaf en dragkrok i familjen. Så det blev M3 Long Range m drag, men uppgraderar du den för 20K så skiljer det väldigt lite mot Performance...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av ducce916 »

simonk skrev:
Jag är också ointresserad av bankörning och stötiga däck, men släp däremot!

Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
Bra idé, röda bromsok måste jag försöka sälja in hos min fru, bästa argumentet för att få henne med! :D !
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av simonk »

holden skrev:
Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
De enda gångerna jag har accelererat ordentligt med LR är på lämpliga motorvägspåfarter. Barnen tycker det är jättekul, men frugan klagar över att behöva tryckas in i sätet. Fartresurserna är minst sagt good enough!

Sen det blev snöigt här har jag däremot övergått till Chill mode, så nu är det slut på fartfesten under ett tag!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av ducce916 »

simonk skrev:
holden skrev:
Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
De enda gångerna jag har accelererat ordentligt med LR är på lämpliga motorvägspåfarter. Barnen tycker det är jättekul, men frugan klagar över att behöva tryckas in i sätet. Fartresurserna är minst sagt good enough!

Sen det blev snöigt här har jag däremot övergått till Chill mode, så nu är det slut på fartfesten under ett tag!
Vi får skaffa nya fruar, min tycker likadant och jag har bara SR+!
msand
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 aug 2020 14:31

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av msand »

Min fru tyckte absolut att vi skulle ha awd. Alternativen var Sr+ eller Performance, så då var valet enkelt :roll: :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Tellus »

Jag har väl besudlat andra trådar med samma info men kanske kan vara bra info i denna tråd också.
Vi har en 2019 sr+ med 18" och en 2019 performance med 20"
Skillnaden i stötighet är nästan omärkbar och endast i låga hastigheter är performance lite stötigare.
Bullret är samma i båda och har tydligen inte blivit mindre i 2021 heller.
Är man van med tysta komfortbilar så kommer båda kännas lite stötiga och bullriga men dom har så många andra fördelar så bristerna glöms snabbt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av JazzMatazz »

Spännande – bra och trevlig feedback.

En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?

/J.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av HenricL »

JazzMatazz skrev:
Spännande – bra och trevlig feedback.

En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?

/J.
Hej, viss skillnad men märks inte så mycket. Främst om man testar 0-100 acceleration, men väldigt liten skillnad i vardagen skulle jag säga.
Mvh Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av steffe68 »

JazzMatazz skrev:
Spännande – bra och trevlig feedback.

En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?

/J.
Yes, en mycket trevlig och märkbar skillnad. Var det värt 20000? Ja, i relation till att komma närmare en P i acceleration och bra mycket rappare i registret 40-80 upplever jag. Vid rödljusen drar man alltid allt och alla (men det gjorde man ju iofs innan också) :D
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av JazzMatazz »

Jag blir smått galen av att jämföra dessa två versioner. Många bra resonemang i trådarna här och på Internet, men informationen går isär en del – det är ju subjektiva berättelser och erfarenheter som inte alltid rimmar, ens med samma version av M3. Kanske det som gör det knepigt.

Jag förstår att allt handlar om personliga förutsättningar och preferens när det kommer till köp eller leasing av dessa två versioner (även om de är väldigt nära varandra i pris och förmånsvärde idag), men nu har jag fastnat för komfort vs. stötigheten mellan de två. Hur stor skillnad kan det vara? Köper man en Performance vill man ju ha sportkänsla och kanske en bättre väghållning, däremot är det ju skönt med komfort på långresor. Flera av de reportage jag har läst/sett säger dock att en Performance är skönare att köra på motorvägar och således kanske en minst lika bra (om inte bättre) för just långresor med vanlig körning. Att den inte gillar "pothols" i stadskörning kan man ju räkna ut. Vad säger ni?

Jag är, av flera anledningar, närmare en Performance just nu men det kan ändras här precis närsomhelst.

Vänligen, J.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av taliz »

Jag har kört en M3P i 3600 mil.
Det är ingen noterbar skillnad komfortmässigt vs LR när det kommer till fjädringen. Performance är väldigt mjuk och komfortabel. Nästan lite för mjuk med tanke på prestandan.
Det som gör lite skillnad är storleken på hjulen.
Enda anledningen till att köpa LR är om man vill ha drag och det ska vara fullt lagligt(annars kan man ju eftermontera det på P, men då blir det ju inte lagligt..).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Niklas Z »

Jag äger en M3LR med accelerationsboosten. Performance har jag inte provat sedan Corona-pandemin bröt ut, så jag har inte någon färsk minnesbild av M3P. Det jag kan säga om M3LR är att det jag helst skulle vilja förbättra är saker som inte blir bättre med performance-varianten, men oftast inte sämre heller. Prestandan hos M3LR är så pass bra att jag knappast längtar efter mer. I de fall jag skulle vilja ha mer pulver så är det i farter som är olagliga i Sverige, men utifrån effektmätningar jag sett så är skillnaden ganska liten mellan P och LR AWD i det intervallet.
Jag skulle definitivt vilja ha följsammare fjädring. Före Teslan hade jag en BMW 335i med adaptivt chassi och där gick det att med ett knapptryck växla mellan sportläge och komfortläge. I komfortläge gick den väldigt följsamt och fint över ojämnheter, samtidigt som köregenskaperna var riktigt vassa i sportläget. Det hade jag velat ha på Teslan också. Men M3LR är riktigt rolig att köra i vardagen, men jag skulle föredrar följsammare fjädring vid vardagskörning.
På motorväg är M3LR fin att köra, så länge asfalten är i bra skick. Däremot bullrar den en hel del och skickar upp mycket av vägens ojämnheter när man kör på sliten svensk asfalt. Att förbättra bilen i det avseendet skulle ligga högt på min önskelista. Dock är problemet klart mindre med mina dubbfria vinterdäck än de originalmonterade sommardäcken (18 tum). Just genom att det är så värdesätter jag att ha minsta möjliga hjuldiameter.
I övrigt är mina invändningar mot bilen sådana att de inte har med P eller LR att göra (t ex vindrutetorkarautomatik, att snö faller in i bagageutrymmet när luckan öppnas, m m).

Valet mellan bilarna är sådant att det mycket handlar om personliga preferenser, vilka egenskaper man värdesätter högst, m m, så du måste prova själv under omständigheter som är lämpliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av pefreli »

Jag har en Model 3 LR RWD men har provkört LR AWD och P.

Idag hade jag valt en P. Dels har jag inget behov av drag och dels tycker jag att prisskillnaden mellan P och LR AWD är för liten.

Men med det sagt så räcker prestandan mer än väl till även i LR AWD. Även om det inte svartnar för ögonen vilket hände när jag körde P... :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Black »

Jag saknar en bra jämförelse i acc i omkörningsfarter tex 40-80 eller 60-100 eller 70-110 mellan lr, lr+ och P.
Någon som vet var man kan finna det?
Har el lrawd idag men saknar faktiskt trackmode mest, tex kunna ställa in mer drivning fram i snö och stänga av antisladd...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av martinot »

Håller med. Hade man kunnat får Track Mode på AWD LR som extratillval så hade det ju varit ett mycket intressant mellanalternativ mellan AWD LR och P. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av JoeMad »

Håller med ovanstående.
Hade en P i två dagar när min LR fixade värmepumpen och Track mode var fantastiskt.
Inte bara för att kunna drifta i alla rondeller som en 18-åring i sin 940, utan även för att fördela kraften.
Fantastisk känsla av kontroll.

Vet iofs inte om det är värt 1500:-/mån i förmånsvärde men ändå...
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Alfa »

LR med track mode. Ja tack!!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av martinot »

Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Vulgarsonic »

martinot skrev:
Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
Absolut.
Eller om det skulle ingå i acceleration boost kanske.
Nu köpte jag till slut boosten ändå men med track mode pålagt hade det nog känns som en mer rimlig prislapp.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
martinot skrev:
Hade lätt gett 5-10 papp för det. Enkla pengar för Tesla att tjäna på en mjukvara som redan är färdigutvecklad, och kan säljas i princip utan någon kostnad. 95% vinstmarginal på en sådan produkt rakt in i Teslas kvartalsbokslut.
Absolut.
Eller om det skulle ingå i acceleration boost kanske.
Nu köpte jag till slut bootsen ändå men med track mode pålagt hade det nog känns som en mer rimlig prislapp.
Ja, det hade varit ett alternativ. Har avstått acc boost då jag tyckte det var för högt pris i förhållande till extra hk. Med Track Mode så hade jag nog kunnat tänka mig det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Dexter »

Jag har letat lite på nätet vad skillnaden är mellan de olika model 3 när det gäller motorerna.
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av taliz »

Dexter skrev:
Jag har letat lite på nätet vad skillnaden är mellan de olika model 3 när det gäller motorerna.
Eftersom jag var nyfiken och tyckte det var intressant.
2018 SR har 258Hk (192kW) IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2019 SR samma som ovan.
2020 SR 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2020 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak.
2020 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak
2021 SR+ 283Hk(211kW)IPMSYNRM bakhjulsdriven.
2021 LR AWD 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 252Hk(188kW)IPMSYNRM bak
2021 Performance 197Hk(147kW) Induktionsmotor fram 283Hk(211kW)IPMSYNRM bak.
Det förklarar lite varför LR inte blir exakt likadan som P efter Boostuppgraderingen också.
Denna sidan kan man välja årsmodell och spec.
https://www.guideautoweb.com/en/makes/t ... -plus-rwd/
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.

Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar