Bluetooth TPMS

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

Är det någon som vet om det går få tag på bluetooth TPMS någonstans ännu?
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av models4karl »

Den nya BLE-TPMS-Sensorerna går att köpa på tesla service center.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Hampus M3 »

models4karl skrev:
Den nya BLE-TPMS-Sensorerna går att köpa på tesla service center.
Bra att de kommit in. Vad kostar dom?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

models4karl skrev:
Den nya BLE-TPMS-Sensorerna går att köpa på tesla service center.
Tack för det snabba svaret. :)
De går väl på ca 500kr/st misstänker jag.
Fördelen med dem är ju att de inte behöver kalibreras vad jag har hört.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av pejvic »

740 STYCK ENLIGT FACEBOOKGRUPPEN.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

Rocko skrev:
3520:- för 4st.
Fick hem idag :D
Som tur för mig var det dom svarta som fanns hemma. Ska ha svarta vinterfälgar.
Vilken dimension på dina fälgar och däck tog du?
I registreringsbeviset i min står orginal däck 245/35 20 0ch fälg 9,0tum bredd och 20 tum dia.
Jag har köpt 235/35-20 på vinterdäcken och fälgen 8,5tum bredd och 20 tum dia.
Men det gör inte så mycket eftersom vinterfälgen är då 12,7 mm smalare och däcket då 10mm smalare.
Ska ju vara bättre med smalare däck på vintern. :)
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av models4karl »

Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

models4karl skrev:
Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Vet faktiskt int vad de väger.
Men om man kränger av däcken från fälgen så behöver man balansera om eftersom det borde vara svårt att få däcket exakt till fälgen som det satt innan ändå.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

Rocko skrev:
Dexter skrev:
Rocko skrev:
3520:- för 4st.
Fick hem idag :D
Som tur för mig var det dom svarta som fanns hemma. Ska ha svarta vinterfälgar.
Vilken dimension på dina fälgar och däck tog du?
I registreringsbeviset i min står orginal däck 245/35 20 0ch fälg 9,0tum bredd och 20 tum dia.
Jag har köpt 235/35-20 på vinterdäcken och fälgen 8,5tum bredd och 20 tum dia.
Men det gör inte så mycket eftersom vinterfälgen är då 12,7 mm smalare och däcket då 10mm smalare.
Ska ju vara bättre med smalare däck på vintern. :)
Tog samma som du på vinterhjulen. 235 :-)
Dessa kommer jag köra på.
Tellus Black Matt 20" 8,5" bredd.
Med "smala 235" friktionsdäck. ;)
Påminner lite om ditt val av fälg.
20210210_170239.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av AAKEE »

Rocko skrev:
models4karl skrev:
Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Ja!
Man kränger ju av däcket för att få i den vilket också gör att ombalansering krävs.
Det krävs absolut balansering. De väger bedömt 40-50g/st, man kan nog i vart fall räkna med runt 40g mer än ventilen man tar bort.
Frågan är om det går klämma dit den genom att bara pressa loss ena däckssidan och lirka in den under däcket.
Har bytt nån ventil så för länge sen men de här är aaningen större och däcken är styvare numera.

(Japp, har fått mina från Tesla idag).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Fluffy »

Någon som vet hur precisa de nya bluetooth Tpms ventilerna är? Ventilerna visade 2.7 idag, inte så konstigt då de stod i 2.8 igår med 10 graders varmare temp. Dock när temperaturen gick upp så låg de kvar på 2.7 och fick varning på ett av däcken som visade 2.7 . Texten blev gulmarkerad på det däcket men inte de andra.

När jag fyllde på på cirkle k visade de på 2,5 (vet att de kan visa konstigt på nacken) men fyllde till 2,9 enligt macken och då visade Tpms också 2.9 efter en stunds körande. Trodde jag skulle få 3,1.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av AAKEE »

Fluffy skrev:
Någon som vet hur precisa de nya bluetooth Tpms ventilerna är? Ventilerna visade 2.7 idag, inte så konstigt då de stod i 2.8 igår med 10 graders varmare temp. Dock när temperaturen gick upp så låg de kvar på 2.7 och fick varning på ett av däcken som visade 2.7 . Texten blev gulmarkerad på det däcket men inte de andra.

När jag fyllde på på cirkle k visade de på 2,5 (vet att de kan visa konstigt på nacken) men fyllde till 2,9 enligt macken och då visade Tpms också 2.9 efter en stunds körande. Trodde jag skulle få 3,1.
Hade du kört innan, dagen före ? Däcken blir ju varmare av körning vilket ökar trycket.
Cirka 0.1Bar per 10 grader, och eftersom de bara har tiondels bars upplösning kan det ju fort vart 2.8 pga körning innan, som blir 2.7 vid när det svalnar( utöver dina 10 grader lägre temperatur)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Fluffy »

AAKEE skrev:
Fluffy skrev:
Någon som vet hur precisa de nya bluetooth Tpms ventilerna är? Ventilerna visade 2.7 idag, inte så konstigt då de stod i 2.8 igår med 10 graders varmare temp. Dock när temperaturen gick upp så låg de kvar på 2.7 och fick varning på ett av däcken som visade 2.7 . Texten blev gulmarkerad på det däcket men inte de andra.

När jag fyllde på på cirkle k visade de på 2,5 (vet att de kan visa konstigt på nacken) men fyllde till 2,9 enligt macken och då visade Tpms också 2.9 efter en stunds körande. Trodde jag skulle få 3,1.
Hade du kört innan, dagen före ? Däcken blir ju varmare av körning vilket ökar trycket.
Cirka 0.1Bar per 10 grader, och eftersom de bara har tiondels bars upplösning kan det ju fort vart 2.8 pga körning innan, som blir 2.7 vid när det svalnar( utöver dina 10 grader lägre temperatur)
Jag har inte kört någon lång sträcka, det har varit unge för samma varje dag. Jag ser att däcktrycket går upp 0.1 ibland när jag kört en sträcka.

Tyckte det bara var lite konstigt att jag fyllde 0.4 enligt macken och fick 0.2 ökning i tpms i bilen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av AAKEE »

Specade däcktryck brukar vara med kalla däck, och redan några kilometer värmer däcken rätt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
Specade däcktryck brukar vara med kalla däck, och redan några kilometer värmer däcken rätt bra.
Fast med "kalla däck" menas typ +20 grader.
Nu när det är -11 har jag larm på samtliga och 5 km stadstrafik räcker inte för att värma upp dem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av bolleboll »

AAKEE skrev:
Rocko skrev:
models4karl skrev:
Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Ja!
Man kränger ju av däcket för att få i den vilket också gör att ombalansering krävs.
Det krävs absolut balansering. De väger bedömt 40-50g/st, man kan nog i vart fall räkna med runt 40g mer än ventilen man tar bort.
Frågan är om det går klämma dit den genom att bara pressa loss ena däckssidan och lirka in den under däcket.
Har bytt nån ventil så för länge sen men de här är aaningen större och däcken är styvare numera.

(Japp, har fått mina från Tesla idag).
För mig krävdes att ligga in om 5g gränsen för att undvika vibrationer i ett av däcken efteråt. Det normala 10g var inte tillräckligt.
Så japp, det behövs definitivt ombalansering när man sätter dit TPMS eller pillar med något på däcket.

Och japp, det går att stoppa dit sensorerna utan att kränga av däcket.

EDIT: gram ska det ju vara,. Tack för påpekandet, och tillhörande humor!! : :D
DSC_2786.JPG
Senast redigerad av bolleboll, redigerad totalt 1 gånger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

Ja allting går ju med våld tydligen. :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5284
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bolleboll skrev:
För mig krävdes att ligga in om 5mg gränsen för att undvika vibrationer i ett av däcken efteråt. Det normala 10mg var inte tillräckligt.
Så japp, det behövs definitivt ombalansering när man sätter dit TPMS eller pillar med något på däcket.
Det blir till att omballansera efter varje körning om du ska lyckas hålla dig inom 5 mg. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Specade däcktryck brukar vara med kalla däck, och redan några kilometer värmer däcken rätt bra.
Fast med "kalla däck" menas typ +20 grader.
Nu när det är -11 har jag larm på samtliga och 5 km stadstrafik räcker inte för att värma upp dem.
Ja, de angivna trycken är med kalla däck. Man ska lägga till 0,1 Bar per 10 grader kallare.
Min står i garage med plus 10-12 och det är mestadels kring -15- -20 här så jag har pumpat 3.2 med kalla döck(garagekalla) för att ha lagom motsvarande 2.9 Bar ute.

Det jag menar med kalla är att om du tex räknat som jag men har nykört när du fyller upp till 3.2 kommer det inte vara 3.2 när däcken svalnat, och därför inte heller rätt tryck ute i kylan.

Man skulle faktiskt kunna säga att kalla däck inte är +20 utan icke nykörda i den omgivande temperatur man kommer köra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av KatarinaTH »

bolleboll skrev:
AAKEE skrev:
Rocko skrev:
models4karl skrev:
Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Ja!
Man kränger ju av däcket för att få i den vilket också gör att ombalansering krävs.
Det krävs absolut balansering. De väger bedömt 40-50g/st, man kan nog i vart fall räkna med runt 40g mer än ventilen man tar bort.
Frågan är om det går klämma dit den genom att bara pressa loss ena däckssidan och lirka in den under däcket.
Har bytt nån ventil så för länge sen men de här är aaningen större och däcken är styvare numera.

(Japp, har fått mina från Tesla idag).
För mig krävdes att ligga in om 5mg gränsen för att undvika vibrationer i ett av däcken efteråt. Det normala 10mg var inte tillräckligt.
Så japp, det behövs definitivt ombalansering när man sätter dit TPMS eller pillar med något på däcket.

Och japp, det går att stoppa dit sensorerna utan att kränga av däcket.
DSC_2786.JPG
Du menar gram och inte milligram hoppas jag? Annars stör det ju om en liten sten fastnar i däcket, bara.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av AAKEE »

KatarinaTH skrev:
Du menar gram och inte milligram hoppas jag? Annars stör det ju om en liten sten fastnar i däcket, bara.
Alternativt att han tar medicin mot att känna vibrationerna :roll:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Limmet »

någon som vet var jag kan beställa TPMS bluetooth till m3 performance?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

Limmet skrev:
någon som vet var jag kan beställa TPMS bluetooth till m3 performance?
Jag hämtade mina hos Tesla återförsäljare.
Köpte orginal 4-Pack komplett med muttrar och lock.
Har för mig jag betalade 3200:- för dem.
Det finns 2 färger att välja mellan Svarta eller Silver tror jag det var.
Köper man dem per styck så blir det nog 3500-3600kr
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Limmet »

Grymt. tack för åka förbi i Norrköping
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Bluetooth TPMS

Inlägg av Dexter »

Limmet skrev:
Grymt. tack för åka förbi i Norrköping
Ring till dem och kontrollera att de har dem hemma så du inte kör i onödan.
Skriv svar