Restvärdet på lånet förändras, dvs på 3 år kanske du får ett restvärde på 53% enligt planen (ej garanterat varken upp eller ner). Tar du längre tid kanske restvärdet beräknas till 10% eller kanske tom 0%. Månadskostnaden förändras inte så mycket.
Men om jag väljer 3 år, och sedan vill ha kvar bilen då måste jag väl amortera av restvärdet efter 3 år? Eller kan jag bara fortsätta betala av lånet tills att jag väljer att sälja bilen?
Om jag kan välja ett lån med 0.25% ränta och ha kvar det i 7 år tills jag betalat av bilen helt så låter det ju som en dröm då behöver jag inte sälja av aktier efter 3 år utan att låta dessa fortsätta med sin värdeökning samtidigt som jag betalar av på mitt billån.
Normalt sett, efter erfarenhet blir du kontaktad innan det går ut och får lite olika val. Dels kan du betala av allt, sälja bilen, lägga upp en ny plan osv. Oklart vad som sker med räntan då. Troligen inte samma rabatt.
Räntan är med allra största sannolikhet rörlig. Det innebär att det är en ränterabatt som ligger. Höjd räntan med 0,2% får vi 0,45% medan de som signat ett kontrakt på 2,2% får 2,4%.
Men som sagt, din månadskostnad förändras inte nämnvärt av att ta en längre avbetalningstid.
Jag är inne på slutet av min 4-åriga låneperiod på Model S. Började med 0,25% ränta, nu har jag 0,8%, så räntan är helt klart rörlig och ränterabatt är ett bra sätt att se på saken. DNB erbjuder nu förlängning 12 månader, men då måste jag amortera ner till 30% av ursprungligt lånebelopp på den tiden, eller 36 månader för att betala av hela lånet. Båda till 3.5% ränta.
Inte jättefördelaktiga villkor för förlängning med andra ord, så ett längre lån när rabatten är såhär stor är nog att föredra.
Det var exakt det här jag tänkte på, om jag sätter 5-7 år redan från början, följer rabatten med då? Det vore ju perfekt isåfall.
Annars känns det lite sisådär att man inte får 0.25% under de tre första åren. Då kan man ju nästan vänta med leverans tills efter bonusen höjs, om nu beslutet kan tas snart
Jag är inne på slutet av min 4-åriga låneperiod på Model S. Började med 0,25% ränta, nu har jag 0,8%, så räntan är helt klart rörlig och ränterabatt är ett bra sätt att se på saken. DNB erbjuder nu förlängning 12 månader, men då måste jag amortera ner till 30% av ursprungligt lånebelopp på den tiden, eller 36 månader för att betala av hela lånet. Båda till 3.5% ränta.
Inte jättefördelaktiga villkor för förlängning med andra ord, så ett längre lån när rabatten är såhär stor är nog att föredra.
Jag trodde leasingen löpte på med samma villkor om man inte gjorde något. Har du privatlån eller företagsleasing?
Jag är inne på slutet av min 4-åriga låneperiod på Model S. Började med 0,25% ränta, nu har jag 0,8%, så räntan är helt klart rörlig och ränterabatt är ett bra sätt att se på saken. DNB erbjuder nu förlängning 12 månader, men då måste jag amortera ner till 30% av ursprungligt lånebelopp på den tiden, eller 36 månader för att betala av hela lånet. Båda till 3.5% ränta.
Inte jättefördelaktiga villkor för förlängning med andra ord, så ett längre lån när rabatten är såhär stor är nog att föredra.
Jag trodde leasingen löpte på med samma villkor om man inte gjorde något. Har du privatlån eller företagsleasing?
Privatlån. Den informationen jag har fått är att jag måste teckna ett förlängningslån med ovanstående villkor, varit i kontakt med två olika personer på DNB. Därmed inte sagt att det är ett faktum, verkar råda viss förvirring hos dem.
Allt via Teslakalkylen.com och på en SR+ för 603tkr. Jag har inte fyllt i skatt eller liknande i kalkylerna utan bara inköpsvärde, bonus, 36 månader samt 52% restvärde
1. Ränta 0.49% (vilket är den effektiva räntan på 0.25% från DnB)
Miljöbonus 60tkr
Privat kostnad per månad: 3187kr
Med kontantinsats utslagen: 6537kr
2. Ränta 2.25% (vanliga räntan från DnB via tesla)
Miljöbonus 70tkr
Privat kostnad per månad: 3481kr
Med kontantinsats utslagen: 6831kr
3. Ränta på 1.2% (om man skulle kunna baka in i bolån)
Miljöbonus 70tkr
Privat kostnad per månad: 3146kr
Med kontantinsats utslagen: 6496kr
Så med andra ord blir det ju rätt fördelaktigt ändå med alt 1. Och om räntan går upp för alternativ 1 så kommer ju desamma hända för alternativ 2.
Att höja sitt bolån (givet att man har utrymme) betyder väl en del avgifter antar jag och då blir det väl inte värt en hundring extra i månaden. Dock så kan man ju binda lånet och det kanske finns något skönt med att bara ha ett lån att ha koll på och förhandla räntor för?
Hur var det nu, tar Teslakalkylen i beaktning dessa 30% man får tillbaka för räntekostnaden?
Vi har rätt förmånligt bolån men det är inte i närheten av de 0,56% som den effektiva räntan på DnB-finansieringen blir.
Dessutom skulle vi trilla över 50% belåning och det får andra negativa effekter.
Nä, ingen har nog så bra bolån men den fina räntan går du endast innan april, och efter april får du 10tkr mer i bonus. Så även ett dyrare bolån än 0.49% (eller mer vid längre tid) skulle kunna vara värt/samma.
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.
De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april..
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.
De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april..
Har du hört med Tesla själva? Jag fick leveransdatum 29e mars. Klart jag skulle älska om den kom några dagar senare dock ”under transport” stod det när jag beställde.
EDIT: och stod det inte att räntan gäller endast om bilen levereras innan april?
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.
De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april..
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.
De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april..
Har du hört med Tesla själva? Jag fick leveransdatum 29e mars. Klart jag skulle älska om den kom några dagar senare dock ”under transport” stod det när jag beställde.
EDIT: och stod det inte att räntan gäller endast om bilen levereras innan april?
Jag har frågat Tesla om leveransdatum eftersom jag behövde förlänga leasingen på nuvarande bil. De kunde inte lova något alls men gissade på slutet av Mars. I värsta fall klarar vi oss några veckor utan bil.
Bilen jag klickade på stod det inte "Under transport" på vilket jag tolkade som att den fanns här redan, men så var det uppenbarligen inte.
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Har pratat med 2 säljare idag. Det är ett absolut krav att bilen levereras i mars för att få 0.25% räntan. Tydligen enormt viktigt för Tesla hur många bilar de säljer ett visst kvartal.
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Till den du har finansieringsavtal med, dvs DNB i ditt fall.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Till den du har finansieringsavtal med, dvs DNB i ditt fall.
Njae, infon jag fick är att det skall till Telsa. DNB fyller sen upp enligt fakturan.
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Till den du har finansieringsavtal med, dvs DNB i ditt fall.
Njae, infon jag fick är att det skall till Telsa. DNB fyller sen upp enligt fakturan.
Jag betalade det till Tesla, 2 dagar efter att jag hämtat bilen. Upptäckte att pengarna låg kvar på kontot, blev något strul med överföringen men hörde inget från Tesla.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Ser ut som det är 0.25 % på även icke-lagerbilar när man bygger en ny på Teslas sida?
Ja, det är det. Även en egenkonfigurerad bil är "lagerbil" i att beställningen matchas mot en bil på väg till Sverige under Q1. Lagerbilar kan också vara under transport.
Blir osäker på om man ska köpa en M3 nu eller chansa och invänta en eventuell prissänkning.
Räntesänkningen är värd runt 35 000 på en 7-årig löptid. Om du inte betalar så mycket ränta i övrigt så att du når upp till brytet för lägre avdrag så är det värt 24 500 efter skatteavdrag. Väntar du till efter april med att ta ut bilen får du ytterligare 10 000 i ersättning för miljöbonus.
Ergo, om du antar att priset kommer sjunka med mer än 14 500kr är det lönsamt att vänta.
Sen kan du bara svara själv på om det är så pass lönsamt att det är värt att köra skrotbil ett halvår extra.