Man betalar faktiskt av bilen snabbare med upplägget att betala på 84 mån, jämfört med att betala av 50% på 36 månader. Efter 36 månader återstår 38% av lånet att betala jämfört med 50%...MWall skrev:Visserligen. Men räntan kan gå upp.timanle skrev:Valde också 84 månader.
0,25% är lägre än inflationstakten.
I praktiken ”gratis pengar”.
Finns även en vits att betala av bilen i en takt som gör att bilen hela tiden är värd mer än lånet.
Ränta 0,25%
Moderator: Redaktion
Re: Ränta 0,25%
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Re: Ränta 0,25%
Även om räntan går upp har man ju fortfarande en ränterabatt vilket gör att det blir billigare än ett annat lån med rörlig ränta.MWall skrev:Visserligen. Men räntan kan gå upp.timanle skrev:Valde också 84 månader.
0,25% är lägre än inflationstakten.
I praktiken ”gratis pengar”.
Finns även en vits att betala av bilen i en takt som gör att bilen hela tiden är värd mer än lånet.
Du kan ju fortfarande amortera på skulden men om man kan är det ju smartast att amortera så mycket man kan på lånet med högst ränta och så lite som möjligt på det med lägst ränta. Bäst är ju givetvis att betala av hela lånet direkt men det är ju inte därför man har ett lån.
Att man skulle ha ett annat lån med lägre ränta än 0,25% är ju inte troligt.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ränta 0,25%
Hur går till egentligen? 84 månader är ju 7 år.Beppo skrev:Man betalar faktiskt av bilen snabbare med upplägget att betala på 84 mån, jämfört med att betala av 50% på 36 månader. Efter 36 månader återstår 38% av lånet att betala jämfört med 50%...MWall skrev:Visserligen. Men räntan kan gå upp.timanle skrev:Valde också 84 månader.
0,25% är lägre än inflationstakten.
I praktiken ”gratis pengar”.
Finns även en vits att betala av bilen i en takt som gör att bilen hela tiden är värd mer än lånet.
Re: Ränta 0,25%
På ett lån med restvärde på 50% amorterar man bara av 30% av bilens pris de första tre åren, plus 20% kontantinsats. På ett lån utan restvärde upplagt över 84 månader betalar man 20% kontantinsats och amorterar ca 43% av lånet under de första 36 månaderna (räknat på rak amortering). Lån med restvärde är att lura sig själv att bilen är billigare än vad den faktiskt är genom att skjuta betalningen på framtiden. Förr eller senare ska restvärdet på 50% betalas.MWall skrev:Hur går till egentligen? 84 månader är ju 7 år.Beppo skrev:Man betalar faktiskt av bilen snabbare med upplägget att betala på 84 mån, jämfört med att betala av 50% på 36 månader. Efter 36 månader återstår 38% av lånet att betala jämfört med 50%...MWall skrev:Visserligen. Men räntan kan gå upp.timanle skrev:Valde också 84 månader.
0,25% är lägre än inflationstakten.
I praktiken ”gratis pengar”.
Finns även en vits att betala av bilen i en takt som gör att bilen hela tiden är värd mer än lånet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- linkopia013
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 02 apr 2021 20:05
Re: Ränta 0,25%
Här har vi något intressant på g.iAkita skrev:På ett lån med restvärde på 50% amorterar man bara av 30% av bilens pris de första tre åren, plus 20% kontantinsats. På ett lån utan restvärde upplagt över 84 månader betalar man 20% kontantinsats och amorterar ca 43% av lånet under de första 36 månaderna (räknat på rak amortering). Lån med restvärde är att lura sig själv att bilen är billigare än vad den faktiskt är genom att skjuta betalningen på framtiden. Förr eller senare ska restvärdet på 50% betalas.MWall skrev:Hur går till egentligen? 84 månader är ju 7 år.Beppo skrev:Man betalar faktiskt av bilen snabbare med upplägget att betala på 84 mån, jämfört med att betala av 50% på 36 månader. Efter 36 månader återstår 38% av lånet att betala jämfört med 50%...MWall skrev:Visserligen. Men räntan kan gå upp.timanle skrev:Valde också 84 månader.
0,25% är lägre än inflationstakten.
I praktiken ”gratis pengar”.
Finns även en vits att betala av bilen i en takt som gör att bilen hela tiden är värd mer än lånet.
Jag har primärt velat ha en finansiering utan restvärde, och med rak amorteringar, snarare än annuitet. Jag trodde däremot inte att det var möjligt genom Teslas (DNBs) finansieringsalternativ.
Kan Teslasäljaren ge en offert/kostnadsöversikt med denna finansieringslösning, eller hur får jag lättast tag i en "officiell" offert kring detta? Teslasäljaren som jag har varit i kontakt med har enbart gett mig offerter med 36 månader och olika restvärdesnivåer.
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Re: Ränta 0,25%
linkopia013 skrev:Här har vi något intressant på g.iAkita skrev:På ett lån med restvärde på 50% amorterar man bara av 30% av bilens pris de första tre åren, plus 20% kontantinsats. På ett lån utan restvärde upplagt över 84 månader betalar man 20% kontantinsats och amorterar ca 43% av lånet under de första 36 månaderna (räknat på rak amortering). Lån med restvärde är att lura sig själv att bilen är billigare än vad den faktiskt är genom att skjuta betalningen på framtiden. Förr eller senare ska restvärdet på 50% betalas.MWall skrev:Hur går till egentligen? 84 månader är ju 7 år.
Jag har primärt velat ha en finansiering utan restvärde, och med rak amorteringar, snarare än annuitet. Jag trodde däremot inte att det var möjligt genom Teslas (DNBs) finansieringsalternativ.
Kan Teslasäljaren ge en offert/kostnadsöversikt med denna finansieringslösning, eller hur får jag lättast tag i en "officiell" offert kring detta? Teslasäljaren som jag har varit i kontakt med har enbart gett mig offerter med 36 månader och olika restvärdesnivåer.
Ok, det är 20% insats förstås. Ja då blir det annat.
Håller dock inte med om att lån med restvärde är att lura sig själv. Tvärtom så brukar 50% efter 3 år vara ganska säkert. Då betalar man såklart resterande 50% med pengarna man får när man säljer bilen. Om man amorterar snabbare än vad bilen tappar så är det ju en form av sparande.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ränta 0,25%
Var det nån som lyckades med konststycket att få sin leverans försenad till efter 31 mars och ändå fick 0,25% ränta?
Model Y LR AWD 2022
Re: Ränta 0,25%
Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Re: Ränta 0,25%
Kan Teslasäljaren ge en offert/kostnadsöversikt med denna finansieringslösning, eller hur får jag lättast tag i en "officiell" offert kring detta? Teslasäljaren som jag har varit i kontakt med har enbart gett mig offerter med 36 månader och olika restvärdesnivåer.[/quote]
Jag tog kontakt direkt med Dnb själv...
Maila hit..: Bilkreditbord@dnb.se
Jag tog kontakt direkt med Dnb själv...
Maila hit..: Bilkreditbord@dnb.se
Re: Ränta 0,25%
Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.Fredrik j skrev:Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Re: Ränta 0,25%
Nackdelen är dock att bostad, aktier, fonder m.m. även kan sjunka i värde. Detta gäller bostäder i större utsträckning än aktier och fonder. Bostäder måste man dels betala en hel del avgifter för att köpa och sälja och dessutom sluts bostäder om inga ytterligare investeringar görs.Reconnnn skrev:Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.Fredrik j skrev:Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- linkopia013
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 02 apr 2021 20:05
Re: Ränta 0,25%
Jag tog kontakt direkt med Dnb själv...Jonte73 skrev:Kan Teslasäljaren ge en offert/kostnadsöversikt med denna finansieringslösning, eller hur får jag lättast tag i en "officiell" offert kring detta? Teslasäljaren som jag har varit i kontakt med har enbart gett mig offerter med 36 månader och olika restvärdesnivåer.
Maila hit..: Bilkreditbord@dnb.se[/quote]
Tack!
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ränta 0,25%
Du får dock inte samma bra ränta, när leasingtiden går ut går räntan tillbaka till DNBs "standardränta" som sannolikt är väsentligt högre än det pris du fick inledningsvis.Gimbo skrev:Annars är det bara att fortsätta betala efter att leasingtiden gått ut. Du behöver inte teckna nytt avtal utan befintligt löper vidare tills bilen köps loss
DNB gör det också rätt svårt att lista ut vilken ränta du faktiskt har, jag har iaf inte hittat något sätt att se det, varken på faktura eller hemsida. Jag fick ringa och prata med dom för att få fram vilken ränta jag faktiskt betalar efter den ordinarie tiden löpt ut, och den var som sagt väsentligt högre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ränta 0,25%
Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.Reconnnn skrev:Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.Fredrik j skrev:Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Re: Ränta 0,25%
Mycket intressant. Hade ju varit vinstlotten för de som lyckades (hoppas någon här på TCS fick det).jonasl skrev:Var det nån som lyckades med konststycket att få sin leverans försenad till efter 31 mars och ändå fick 0,25% ränta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ränta 0,25%
fth skrev:Du får dock inte samma bra ränta, när leasingtiden går ut går räntan tillbaka till DNBs "standardränta" som sannolikt är väsentligt högre än det pris du fick inledningsvis.Gimbo skrev:Annars är det bara att fortsätta betala efter att leasingtiden gått ut. Du behöver inte teckna nytt avtal utan befintligt löper vidare tills bilen köps loss
DNB gör det också rätt svårt att lista ut vilken ränta du faktiskt har, jag har iaf inte hittat något sätt att se det, varken på faktura eller hemsida. Jag fick ringa och prata med dom för att få fram vilken ränta jag faktiskt betalar efter den ordinarie tiden löpt ut, och den var som sagt väsentligt högre.
/fth
Företagsleasing?
Re: Ränta 0,25%
Självklart inte. Men det påverkar hur mycket mer du kan i framtiden låna upp på huset för att kunna göra andra investeringar (bygga ut, nytt badrum, kök) som påverkar bostadsvärdet positivt. Lägger du dem i bilen har du inte kapital du kan utnyttja.Fredrik j skrev:Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.Reconnnn skrev:Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.Fredrik j skrev:Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Sen påverkar den låga räntan dig mest de första 3 åren tror jag räknade ut att ca 60% av vinsten låg de första 3 åren. Det är inte så många 1000 lappar som finns kvar att tjäna år 4-7. Speciellt om du investerat mellanskillnaden år 1-3 i fonder aktier.
Re: Ränta 0,25%
Håller med om första delen.Reconnnn skrev:Självklart inte. Men det påverkar hur mycket mer du kan i framtiden låna upp på huset för att kunna göra andra investeringar (bygga ut, nytt badrum, kök) som påverkar bostadsvärdet positivt. Lägger du dem i bilen har du inte kapital du kan utnyttja.Fredrik j skrev:Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.Reconnnn skrev:Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.Fredrik j skrev:Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Sen påverkar den låga räntan dig mest de första 3 åren tror jag räknade ut att ca 60% av vinsten låg de första 3 åren. Det är inte så många 1000 lappar som finns kvar att tjäna år 4-7. Speciellt om du investerat mellanskillnaden år 1-3 i fonder aktier.
Den andra delen du skriver förutsätter en stabil avkastning från börsen under 3år. Många tar det för givet.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ränta 0,25%
Ja, men jag killgissar att DNB har samma princip för privatleasing.MWall skrev:Företagsleasing?
DNB har väl ingen anledning att fortsätta att erbjuda Teslas rabatter när dom förnyar avtalet i "egen regi"?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ränta 0,25%
fth skrev:Ja, men jag killgissar att DNB har samma princip för privatleasing.MWall skrev:Företagsleasing?
DNB har väl ingen anledning att fortsätta att erbjuda Teslas rabatter när dom förnyar avtalet i "egen regi"?
/fth
Tror inte privatleasingen "rullar på". Tyckte jag såg nån som skrev det. Man fick lägga upp en ny eller köpa ut.
Re: Ränta 0,25%
Precis. Ränterabatten är ju Teslas sätt att lämna rabatt på bilarna samtidigt som man håller ett "fast" pris. Alla tillverkare har ju "grundrabatter". Väldigt få lyckas köpa en bil till listpris. Om vi pratar om ordinare, masstillverkade bilar.fth skrev:Ja, men jag killgissar att DNB har samma princip för privatleasing.MWall skrev:Företagsleasing?
DNB har väl ingen anledning att fortsätta att erbjuda Teslas rabatter när dom förnyar avtalet i "egen regi"?
/fth
Tesla kan ju inte betala rabatt på bilen även i nästa steg.
Re: Ränta 0,25%
Jo såklart är det inte givet. Men det är uppenbarligen pengar du ändå inte behöver eftersom du annars hade lagt dem på en bil. Tittar man över mer än 3 år så bör du kunna få ett antal % plus på dina investeringar. Rent generellt är det bättre att ha pengar i investeringar än i bilar sen kan man såklart förlora dem när de är investerade också.Fredrik j skrev:Håller med om första delen.Reconnnn skrev:Självklart inte. Men det påverkar hur mycket mer du kan i framtiden låna upp på huset för att kunna göra andra investeringar (bygga ut, nytt badrum, kök) som påverkar bostadsvärdet positivt. Lägger du dem i bilen har du inte kapital du kan utnyttja.Fredrik j skrev:Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.Reconnnn skrev:Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.Fredrik j skrev:Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Sen påverkar den låga räntan dig mest de första 3 åren tror jag räknade ut att ca 60% av vinsten låg de första 3 åren. Det är inte så många 1000 lappar som finns kvar att tjäna år 4-7. Speciellt om du investerat mellanskillnaden år 1-3 i fonder aktier.
Den andra delen du skriver förutsätter en stabil avkastning från börsen under 3år. Många tar det för givet.
Re: Ränta 0,25%
Du får det att låta som att man bara köper en bil om man har pengar över man inte behöver. Många behöver en bil.Reconnnn skrev:Men det är uppenbarligen pengar du ändå inte behöver eftersom du annars hade lagt dem på en bil.
Re: Ränta 0,25%
linkopia013 skrev:Lite halv-OT - Men vad är anledningen till att du valde 84 månader? Jag kikar själv på finansieringsalternativet privatavbetalning, men har initialt utgått från 36 månader. Tilläggsfråga på detta, vad valde du för restvärde på bilen?MagnusR skrev:Fick 0,25% på 84 månader privat avbetalning. Bytte även bil under väntetiden men valde mellan lagerbilar under transport. Inga problem och bra hantering från Tesla-säljaren.
Hämtar ut 31/3.
Enkla svaret; för att det passade mig. Ville ha max handlingsfrihet och räknar med att ha bilen minst 4 år men kanske längre. Även viss osäkerhet hur mycket jag kommer att köra. Visst kan räntan gå upp men just nu blir den totala kreditkostnaden på ett lån i den här storleken bara ca 11-12 tkr på 7 år vilket inte är så dåligt. En ”normal” ränta hos en vanlig bilhandlare tycker jag ofta ligger runt 4% även om det kan finnas kampanjer.
Dessutom kan lånet med ränterabatten överlåtas till annan privatperson vid försäljning vilket kan vara ett argument vid privatannonsering.
Och nej - inget restvärde.
M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
Re: Ränta 0,25%
Då misstolkar du mig eller jag uttrycker mig dåligt. Det jag menar är att när du gör en kalkyl för vilken bil du ska ha och vilken finansiering du väljer så kollar man ju på hur mycket man kan lägga på denna bil. Exempelvis så kan en tesla kosta allt från 5000kr - 7000kr i månaden. Om du då väljer en finansiering som kostar 7000kr i månaden så har du uppenbarligen de där extra 2000kr som du inte behövde för dina övriga räkningarn. Det du då måste fundera på är om att lägga mellanskillnaden på 2000kr på en bil som tappar värde är bättre än att lägga dem på något som kan öka i värde och vilket som blir den bästa affären för just dig. Har man svårt att hålla i pengarna och vet med sig själv att man kommer köpa godis för allt då är det bättre att lägga dem i bilen exempelvis. Men vet man att man kommer kunna investera dem i något som kan öka i värde då ser beräkningen annorlunda ut. Alltid bra att ha lätt rörliga pengarFredrik j skrev:Du får det att låta som att man bara köper en bil om man har pengar över man inte behöver. Många behöver en bil.Reconnnn skrev:Men det är uppenbarligen pengar du ändå inte behöver eftersom du annars hade lagt dem på en bil.