Ränta 0,25%

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Gimbo skrev:
Annars är det bara att fortsätta betala efter att leasingtiden gått ut. Du behöver inte teckna nytt avtal utan befintligt löper vidare tills bilen köps loss
Du får dock inte samma bra ränta, när leasingtiden går ut går räntan tillbaka till DNBs "standardränta" som sannolikt är väsentligt högre än det pris du fick inledningsvis.

DNB gör det också rätt svårt att lista ut vilken ränta du faktiskt har, jag har iaf inte hittat något sätt att se det, varken på faktura eller hemsida. Jag fick ringa och prata med dom för att få fram vilken ränta jag faktiskt betalar efter den ordinarie tiden löpt ut, och den var som sagt väsentligt högre.

/fth

Företagsleasing?
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Reconnnn »

Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.
Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.
Självklart inte. Men det påverkar hur mycket mer du kan i framtiden låna upp på huset för att kunna göra andra investeringar (bygga ut, nytt badrum, kök) som påverkar bostadsvärdet positivt. Lägger du dem i bilen har du inte kapital du kan utnyttja.
Sen påverkar den låga räntan dig mest de första 3 åren tror jag räknade ut att ca 60% av vinsten låg de första 3 åren. Det är inte så många 1000 lappar som finns kvar att tjäna år 4-7. Speciellt om du investerat mellanskillnaden år 1-3 i fonder aktier.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.
Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.
Självklart inte. Men det påverkar hur mycket mer du kan i framtiden låna upp på huset för att kunna göra andra investeringar (bygga ut, nytt badrum, kök) som påverkar bostadsvärdet positivt. Lägger du dem i bilen har du inte kapital du kan utnyttja.
Sen påverkar den låga räntan dig mest de första 3 åren tror jag räknade ut att ca 60% av vinsten låg de första 3 åren. Det är inte så många 1000 lappar som finns kvar att tjäna år 4-7. Speciellt om du investerat mellanskillnaden år 1-3 i fonder aktier.
Håller med om första delen.

Den andra delen du skriver förutsätter en stabil avkastning från börsen under 3år. Många tar det för givet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Företagsleasing?
Ja, men jag killgissar att DNB har samma princip för privatleasing.

DNB har väl ingen anledning att fortsätta att erbjuda Teslas rabatter när dom förnyar avtalet i "egen regi"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Företagsleasing?
Ja, men jag killgissar att DNB har samma princip för privatleasing.

DNB har väl ingen anledning att fortsätta att erbjuda Teslas rabatter när dom förnyar avtalet i "egen regi"?

/fth

Tror inte privatleasingen "rullar på". Tyckte jag såg nån som skrev det. Man fick lägga upp en ny eller köpa ut.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
MWall skrev:
Företagsleasing?
Ja, men jag killgissar att DNB har samma princip för privatleasing.

DNB har väl ingen anledning att fortsätta att erbjuda Teslas rabatter när dom förnyar avtalet i "egen regi"?

/fth
Precis. Ränterabatten är ju Teslas sätt att lämna rabatt på bilarna samtidigt som man håller ett "fast" pris. Alla tillverkare har ju "grundrabatter". Väldigt få lyckas köpa en bil till listpris. Om vi pratar om ordinare, masstillverkade bilar.
Tesla kan ju inte betala rabatt på bilen även i nästa steg.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Reconnnn »

Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Fredrik j skrev:
Om man ska bygga upp ett sparkapital i bilens värde vs. låneskuld gäller det ju att man samtidigt inte har ett annat lån med högre ränta än 0,25%.
Om man har det är det bättre att bygga på sitt sparande dör istället. På sin bostad t.ex. om man har ett lån på den.
En bostad kan man dessutom belåna igen om man skulle behöva pengarna. Har du värdet i bilen måste du sälja den för att få loss pengarna.
Fördel med att lägga pengarna i bostad eller annan investering (aktier, fonder...) är ju att de dessutom kan öka i värde. Valde själv att lägga bilen på 36 månarder för att få lägsta månadskostnaden vilket ger mer att lägga i annat sparande.
Din bostads marknadsvärde påverkas ju inte hur mycket lån du har.
Självklart inte. Men det påverkar hur mycket mer du kan i framtiden låna upp på huset för att kunna göra andra investeringar (bygga ut, nytt badrum, kök) som påverkar bostadsvärdet positivt. Lägger du dem i bilen har du inte kapital du kan utnyttja.
Sen påverkar den låga räntan dig mest de första 3 åren tror jag räknade ut att ca 60% av vinsten låg de första 3 åren. Det är inte så många 1000 lappar som finns kvar att tjäna år 4-7. Speciellt om du investerat mellanskillnaden år 1-3 i fonder aktier.
Håller med om första delen.

Den andra delen du skriver förutsätter en stabil avkastning från börsen under 3år. Många tar det för givet.
Jo såklart är det inte givet. Men det är uppenbarligen pengar du ändå inte behöver eftersom du annars hade lagt dem på en bil. Tittar man över mer än 3 år så bör du kunna få ett antal % plus på dina investeringar. Rent generellt är det bättre att ha pengar i investeringar än i bilar sen kan man såklart förlora dem när de är investerade också.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
Men det är uppenbarligen pengar du ändå inte behöver eftersom du annars hade lagt dem på en bil.
Du får det att låta som att man bara köper en bil om man har pengar över man inte behöver. Många behöver en bil.
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av MagnusR »

linkopia013 skrev:
MagnusR skrev:
Fick 0,25% på 84 månader privat avbetalning. Bytte även bil under väntetiden men valde mellan lagerbilar under transport. Inga problem och bra hantering från Tesla-säljaren.
Hämtar ut 31/3.
Lite halv-OT - Men vad är anledningen till att du valde 84 månader? Jag kikar själv på finansieringsalternativet privatavbetalning, men har initialt utgått från 36 månader. Tilläggsfråga på detta, vad valde du för restvärde på bilen?

Enkla svaret; för att det passade mig. :) Ville ha max handlingsfrihet och räknar med att ha bilen minst 4 år men kanske längre. Även viss osäkerhet hur mycket jag kommer att köra. Visst kan räntan gå upp men just nu blir den totala kreditkostnaden på ett lån i den här storleken bara ca 11-12 tkr på 7 år vilket inte är så dåligt. En ”normal” ränta hos en vanlig bilhandlare tycker jag ofta ligger runt 4% även om det kan finnas kampanjer.
Dessutom kan lånet med ränterabatten överlåtas till annan privatperson vid försäljning vilket kan vara ett argument vid privatannonsering.
Och nej - inget restvärde.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Reconnnn »

Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Men det är uppenbarligen pengar du ändå inte behöver eftersom du annars hade lagt dem på en bil.
Du får det att låta som att man bara köper en bil om man har pengar över man inte behöver. Många behöver en bil.
Då misstolkar du mig eller jag uttrycker mig dåligt. Det jag menar är att när du gör en kalkyl för vilken bil du ska ha och vilken finansiering du väljer så kollar man ju på hur mycket man kan lägga på denna bil. Exempelvis så kan en tesla kosta allt från 5000kr - 7000kr i månaden. Om du då väljer en finansiering som kostar 7000kr i månaden så har du uppenbarligen de där extra 2000kr som du inte behövde för dina övriga räkningarn. Det du då måste fundera på är om att lägga mellanskillnaden på 2000kr på en bil som tappar värde är bättre än att lägga dem på något som kan öka i värde och vilket som blir den bästa affären för just dig. Har man svårt att hålla i pengarna och vet med sig själv att man kommer köpa godis för allt då är det bättre att lägga dem i bilen exempelvis. Men vet man att man kommer kunna investera dem i något som kan öka i värde då ser beräkningen annorlunda ut. Alltid bra att ha lätt rörliga pengar :)
sweskane
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 apr 2021 22:33

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av sweskane »

rolundb skrev:
NiklasTesla skrev:
Gimbo skrev:
Ränterabatten de har pågång just nu är det för att en prissänkning på M3 kommer när MY lanseras må tro?
Skulle gissa (även om jag inte vet) på att den försvinner i slutet av Mars när bonus höjs till 70tkr.

MVH
Känns mycket sannolikt. Precis så jag resonerade och varför jag inte väntade in den höjda bonusen.


Här var det några som slog huvudet på spiken! Kom sänkt pris med besked,, 30k på long range... plus att miljöbonusen nu är 10 k mer så i princip 40k billigare....
Skriv svar