Ränta 0,25%

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jonasl »

Vi har rätt förmånligt bolån men det är inte i närheten av de 0,56% som den effektiva räntan på DnB-finansieringen blir.

Dessutom skulle vi trilla över 50% belåning och det får andra negativa effekter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av billyohgren »

jonasl skrev:
Vi har rätt förmånligt bolån men det är inte i närheten av de 0,56% som den effektiva räntan på DnB-finansieringen blir.

Dessutom skulle vi trilla över 50% belåning och det får andra negativa effekter.
Nä, ingen har nog så bra bolån :) men den fina räntan går du endast innan april, och efter april får du 10tkr mer i bonus. Så även ett dyrare bolån än 0.49% (eller mer vid längre tid) skulle kunna vara värt/samma.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jonasl »

Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.

De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av billyohgren »

jonasl skrev:
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.

De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april.. :)
Har du hört med Tesla själva? Jag fick leveransdatum 29e mars. Klart jag skulle älska om den kom några dagar senare dock :) ”under transport” stod det när jag beställde.

EDIT: och stod det inte att räntan gäller endast om bilen levereras innan april?
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jbark »

jonasl skrev:
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.

De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april.. :)
Ja vissa kan nog ha den turen men de är nog få...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jonasl »

billyohgren skrev:
jonasl skrev:
Jag har ju skrivit kontrakt på 0,25% ränta nu med DnB, i det finns inga förbehåll om leveransdatum. Det är alltså upp till Tesla att leverera innan 1 april.

De hävdar att bilen fortfarande är i USA men det betyder rimligen att den är under transport, annars finns väl knappt en chans att den dyker upp här i tid. Och det är klart att man hoppas lite lite på att det blir april.. :)
Har du hört med Tesla själva? Jag fick leveransdatum 29e mars. Klart jag skulle älska om den kom några dagar senare dock :) ”under transport” stod det när jag beställde.

EDIT: och stod det inte att räntan gäller endast om bilen levereras innan april?
Jag har frågat Tesla om leveransdatum eftersom jag behövde förlänga leasingen på nuvarande bil. De kunde inte lova något alls men gissade på slutet av Mars. I värsta fall klarar vi oss några veckor utan bil.

Bilen jag klickade på stod det inte "Under transport" på vilket jag tolkade som att den fanns här redan, men så var det uppenbarligen inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av eizzmar »

Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Arn »

Har pratat med 2 säljare idag. Det är ett absolut krav att bilen levereras i mars för att få 0.25% räntan. Tydligen enormt viktigt för Tesla hur många bilar de säljer ett visst kvartal.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jonasl »

Jag fick en separat faktura från Tesla via mail, betalas till deras konto.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av ChristerSjo »

eizzmar skrev:
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Till den du har finansieringsavtal med, dvs DNB i ditt fall.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Gangalo »

ChristerSjo skrev:
eizzmar skrev:
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Till den du har finansieringsavtal med, dvs DNB i ditt fall.
Njae, infon jag fick är att det skall till Telsa. DNB fyller sen upp enligt fakturan.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Jontez »

Gangalo skrev:
ChristerSjo skrev:
eizzmar skrev:
Kanske lite OT, men till vem ska man betala kontantinsatsen? Till Tesla eller DNB? Har avtal klart med DNB men den enda fakturan jag fått är från Tesla på 710.780 -1000kr dvs 709.780 kr. Antar att det blir som lägst 20% in till Teslas konto och DNB resten?
Till den du har finansieringsavtal med, dvs DNB i ditt fall.
Njae, infon jag fick är att det skall till Telsa. DNB fyller sen upp enligt fakturan.
Jag betalade det till Tesla, 2 dagar efter att jag hämtat bilen. Upptäckte att pengarna låg kvar på kontot, blev något strul med överföringen men hörde inget från Tesla.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av ippii »

Ser ut som det är 0.25 % på även icke-lagerbilar när man bygger en ny på Teslas sida?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Klintan »

ippii skrev:
Ser ut som det är 0.25 % på även icke-lagerbilar när man bygger en ny på Teslas sida?
Ja, det är det. Även en egenkonfigurerad bil är "lagerbil" i att beställningen matchas mot en bil på väg till Sverige under Q1. Lagerbilar kan också vara under transport.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Gimbo »

Ränterabatten de har pågång just nu är det för att en prissänkning på M3 kommer när MY lanseras må tro?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av NiklasTesla »

Gimbo skrev:
Ränterabatten de har pågång just nu är det för att en prissänkning på M3 kommer när MY lanseras må tro?
Skulle gissa (även om jag inte vet) på att den försvinner i slutet av Mars när bonus höjs till 70tkr.

MVH
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av rolundb »

NiklasTesla skrev:
Gimbo skrev:
Ränterabatten de har pågång just nu är det för att en prissänkning på M3 kommer när MY lanseras må tro?
Skulle gissa (även om jag inte vet) på att den försvinner i slutet av Mars när bonus höjs till 70tkr.

MVH
Känns mycket sannolikt. Precis så jag resonerade och varför jag inte väntade in den höjda bonusen.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Gimbo »

Blir osäker på om man ska köpa en M3 nu eller chansa och invänta en eventuell prissänkning.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av McFace »

Gimbo skrev:
Blir osäker på om man ska köpa en M3 nu eller chansa och invänta en eventuell prissänkning.
Räntesänkningen är värd runt 35 000 på en 7-årig löptid. Om du inte betalar så mycket ränta i övrigt så att du når upp till brytet för lägre avdrag så är det värt 24 500 efter skatteavdrag. Väntar du till efter april med att ta ut bilen får du ytterligare 10 000 i ersättning för miljöbonus.

Ergo, om du antar att priset kommer sjunka med mer än 14 500kr är det lönsamt att vänta.

Sen kan du bara svara själv på om det är så pass lönsamt att det är värt att köra skrotbil ett halvår extra.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jonasl »

Jag har lite beslutsångest. En Y vore bättre för mig.. men om en månad har vi ingen bil. Är tveksam till några större mängder Y i år.

Och sen har den väl inte fått några nya lampor heller, fast det kommer säkert på Berlinbilarna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av johantd04 »

jonasl skrev:
Jag har lite beslutsångest. En Y vore bättre för mig.. men om en månad har vi ingen bil. Är tveksam till några större mängder Y i år.

Och sen har den väl inte fått några nya lampor heller, fast det kommer säkert på Berlinbilarna.
Jag har samma problem som du. M3 är lite för liten för oss. Eller det är främst frugan som inte var helt nöjd. Medan MY skulle vara helt perfekt. I maj står jag utan bil och funderar på om jag ska övertala frugan att ta en M3 ett år. Eller bara vänta. Ta hyrbil över sommaren och hoppas på det bästa gällande leveranser. Dessutom är Y märkbart dyrare så, ja...
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Jonny »

johantd04 skrev:
jonasl skrev:
Jag har lite beslutsångest. En Y vore bättre för mig.. men om en månad har vi ingen bil. Är tveksam till några större mängder Y i år.

Och sen har den väl inte fått några nya lampor heller, fast det kommer säkert på Berlinbilarna.
Jag har samma problem som du. M3 är lite för liten för oss. Eller det är främst frugan som inte var helt nöjd. Medan MY skulle vara helt perfekt. I maj står jag utan bil och funderar på om jag ska övertala frugan att ta en M3 ett år. Eller bara vänta. Ta hyrbil över sommaren och hoppas på det bästa gällande leveranser. Dessutom är Y märkbart dyrare så, ja...
Vi verkar vara flera med samma dilemma. Har en Y beställd sedan ett år men bestämde mig nu för en M3 LR som jag får den 15:e. 0,25 ränta gjorde att det blev ett bra tillfälle, även om en bilaffär nog för det mesta innebär en ekonomisk förlust. Men fick bra pris på Y:n så den beställningen behåller jag. Har nu en Audi A4 Avant från 2017 att göra mig av med så bara ni hör av er om ni är billösa i väntan på Y:-).
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av jonasl »

Sjukt jobbigt.. Det vore trist att tappa ett par 100K i onödan på att köra 3 i några år för att den både tappar värde när Y kommer och att de kanske till och med sänker priset. Men å andra sidan så kan man ju inte bara vänta hela tiden..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av MagnusR »

Lade om mitt 0,25%-lån från 48 till 84 månader idag. Snabbt och enkelt via min säljare. Inget krångel.
Kan konstatera att total kreditkostnad för 84 månader (20% kontant) blir ca 11000 kr för hela perioden (om räntan är oförändrad dvs). Men just nu säger kalkylen det. Helt ok om man ställer det mot leverans efter 1 april och högre miljöpremie men ordinarie ränta. Tog intryck av det några av er skrivit om full handlingsfrihet över lång tid. Kan ju ändå lösa lånet när jag vill.
Leverans 31/3. M3 LR.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ränta 0,25%

Inlägg av Klintan »

MagnusR skrev:
Lade om mitt 0,25%-lån från 48 till 84 månader idag. Snabbt och enkelt via min säljare. Inget krångel.
Kan konstatera att total kreditkostnad för 84 månader (20% kontant) blir ca 11000 kr för hela perioden (om räntan är oförändrad dvs). Men just nu säger kalkylen det. Helt ok om man ställer det mot leverans efter 1 april och högre miljöpremie men ordinarie ränta. Tog intryck av det några av er skrivit om full handlingsfrihet över lång tid. Kan ju ändå lösa lånet när jag vill.
Leverans 31/3. M3 LR.
Är nog en bra idé. När du vill sälja blir den lättare att sälja privat, vad jag förstår så går det att överlåta avtalet.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar