Variant E3CD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Variant E3CD?

Inlägg av Merlin »

Pasjostrom skrev:
anting1 skrev:
Såg denna från blogtesla.se

Det är ju alltid något nytt på G, men när LR kommer med rattvärme, nya lamporna och Panasonic-batterier kanske det är bästa tillfället på länge att slå till då.
Mycket möjligt att det blir så som beskrivs i bilden att det kommer en ”LR+”, men jag tror snarare att Tesla i så fall bara rullar ut en uppdatering generellt för LR när tillgången på batterier finns.

Vem vet...
Där har hittats LR bilar redan som har det nya panasonic batteriet men det är mjukvaru begränsat att uppträda som det gamla panasonic.
Efterhand som panasonic uppdaterar sina tillveknings linor så kommer den gamla cellen att försvinna.

Eftersom Tesla behöver alla celler som de kan få tag i och har indikerar att de kommer att fortsätta med flera tillverkare,
och de vill göra tillverkningen av bilarna så enkel som möjlig med så få val som möjlig.

Detta får mig att tro att de kommer att använda "mjukvara" att göre alla batteripack få lika som möjligt.
Så därför så tror jag inte på en LR+ i detta läget.

Men jag kan ha fel, det har hänt förut. T.ex. så trodde jag aldrig att GB skulle lämna EC... :o
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10373
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Variant E3CD?

Inlägg av Legato »

Gällande 3P...

Är det nån som har koll på om alla lagerbilar är tillverkade 2021, 2020 eller blandat?

Jag hade helt missat att förmånsvärdet rasat på 3P!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Variant E3CD?

Inlägg av MaxE »

Hur vet man vilket batteri man har? Kn man lista ut det mha VIN numret?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Variant E3CD?

Inlägg av Klintan »

MaxE skrev:
Hur vet man vilket batteri man har? Kn man lista ut det mha VIN numret?
Står under tekniska data på fordonsuppgifter hos Transportstyrelsen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Variant E3CD?

Inlägg av AAKEE »

Merlin skrev:
Där har hittats LR bilar redan som har det nya panasonic batteriet men det är mjukvaru begränsat att uppträda som det gamla panasonic.
Nja, det tror jag inte.
Om man refererar till tyska registreringsbevis bör man veta att den batteristorleken de sätter på regbeviset verkar fullständigt slumpartat.

LR 2021 har såvitt jag sett bara haft det gamla panasonicbatteriet( egentligen 77.8 men man har låst laddningen till cirka 75kwh) eller LG-batteriet på 74.5kwh.
Variantkoden i EU var tidigare E3D för alla panasonicbatterier. (D i benämningen står för Dual engine).
M3 performance 2021 med nya 82kwh-batteriet hade också E3D som benämning.

I början på februari gjorde Tesla en ny certifiering med nya benämningar på varianten;
E3CD: Gamla panasonicbatteriet 77.8kwh
E3LD: Nya panasonicbatteriet 82.1kwh
E5D: LG-batteriet 74.5kwh

I LR+ har tesla låst laddningen på panasonic så att man har ungefär samma batteristorlek & range oavsett om man får panna eller LG.

Här är data lånade med tillåtelse från ”eivissa” som rotat fram certifieringsdokumenten.
1FF369D0-9C1A-45FC-B2F5-95733959D98A.jpeg
324FC418-514F-45AB-B78A-B2C0B77B4594.jpeg
Vi kan se att LR kommer/kan komma att få den nya 2170L-cellen( =82kwh-batteriet). Det har dock inte dykt upp några några än såvitt jag sett.
Här måste man gå på variantkoden E3LD i regbevis som referens. Exempelvis tyska regpapper fungerar inte, då det återkommande visats att det kan stå 75/77/79/82 kwh oavsett vilket batteri man har. Tyskland har fortsatt att slumpa värden efter att Tesla börjat med den nya variantkodningen. En bil kan ha E5D, vara kontrollerad till 74.5kwh med Scan My Tesla och ändå står det 82kwh i tyska papprena. De tyska regbevisen har vart underlag för en massa oro sista månadarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Variant E3CD?

Inlägg av Merlin »

AAKEE skrev:
Merlin skrev:
Där har hittats LR bilar redan som har det nya panasonic batteriet men det är mjukvaru begränsat att uppträda som det gamla panasonic.
Nja, det tror jag inte.
Om man refererar till tyska registreringsbevis bör man veta att den batteristorleken de sätter på regbeviset verkar fullständigt slumpartat.

LR 2021 har såvitt jag sett bara haft det gamla panasonicbatteriet( egentligen 77.8 men man har låst laddningen till cirka 75kwh) eller LG-batteriet på 74.5kwh.
Variantkoden i EU var tidigare E3D för alla panasonicbatterier. (D i benämningen står för Dual engine).
M3 performance 2021 med nya 82kwh-batteriet hade också E3D som benämning.

I början på februari gjorde Tesla en ny certifiering med nya benämningar på varianten;
E3CD: Gamla panasonicbatteriet 77.8kwh
E3LD: Nya panasonicbatteriet 82.1kwh
E5D: LG-batteriet 74.5kwh

I LR+ har tesla låst laddningen på panasonic så att man har ungefär samma batteristorlek & range oavsett om man får panna eller LG.

Här är data lånade med tillåtelse från ”eivissa” som rotat fram certifieringsdokumenten.
1FF369D0-9C1A-45FC-B2F5-95733959D98A.jpeg
324FC418-514F-45AB-B78A-B2C0B77B4594.jpeg
Vi kan se att LR kommer/kan komma att få den nya 2170L-cellen( =82kwh-batteriet). Det har dock inte dykt upp några några än såvitt jag sett.
Här måste man gå på variantkoden E3LD i regbevis som referens. Exempelvis tyska regpapper fungerar inte, då det återkommande visats att det kan stå 75/77/79/82 kwh oavsett vilket batteri man har. Tyskland har fortsatt att slumpa värden efter att Tesla börjat med den nya variantkodningen. En bil kan ha E5D, vara kontrollerad till 74.5kwh med Scan My Tesla och ändå står det 82kwh i tyska papprena. De tyska regbevisen har vart underlag för en massa oro sista månadarna.
De jag har hört om har varit i USA. Gällande tyskland så vet jag inte, har inte koll på de tyska forumen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Variant E3CD?

Inlägg av AAKEE »

Merlin skrev:
De jag har hört om har varit i USA. Gällande tyskland så vet jag inte, har inte koll på de tyska forumen.
Är det verifierade data eller folks egna gissningar?
(Jag läser en del på teslamotorsclub och har inte sett någon sådan bekräftad info. Kan såklart ha missat det, då det inte är det jag läser om i första hand).
Allmänna uppfattningen på TMC verkar vara att det är brist på den nya 2170L-cellen, det är anledningen att Tesla förser LR med LG_batterier.
Elon har twittrat(tror det var twitter) att alla SR kommer få LFP eftersom det är brist på lithium.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Variant E3CD?

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
Merlin skrev:
Där har hittats LR bilar redan som har det nya panasonic batteriet men det är mjukvaru begränsat att uppträda som det gamla panasonic.
Nja, det tror jag inte.
Om man refererar till tyska registreringsbevis bör man veta att den batteristorleken de sätter på regbeviset verkar fullständigt slumpartat.

LR 2021 har såvitt jag sett bara haft det gamla panasonicbatteriet( egentligen 77.8 men man har låst laddningen till cirka 75kwh) eller LG-batteriet på 74.5kwh.
Variantkoden i EU var tidigare E3D för alla panasonicbatterier. (D i benämningen står för Dual engine).
M3 performance 2021 med nya 82kwh-batteriet hade också E3D som benämning.

I början på februari gjorde Tesla en ny certifiering med nya benämningar på varianten;
E3CD: Gamla panasonicbatteriet 77.8kwh
E3LD: Nya panasonicbatteriet 82.1kwh
E5D: LG-batteriet 74.5kwh

I LR+ har tesla låst laddningen på panasonic så att man har ungefär samma batteristorlek & range oavsett om man får panna eller LG.

Här är data lånade med tillåtelse från ”eivissa” som rotat fram certifieringsdokumenten.
1FF369D0-9C1A-45FC-B2F5-95733959D98A.jpeg
324FC418-514F-45AB-B78A-B2C0B77B4594.jpeg
Vi kan se att LR kommer/kan komma att få den nya 2170L-cellen( =82kwh-batteriet). Det har dock inte dykt upp några några än såvitt jag sett.
Här måste man gå på variantkoden E3LD i regbevis som referens. Exempelvis tyska regpapper fungerar inte, då det återkommande visats att det kan stå 75/77/79/82 kwh oavsett vilket batteri man har. Tyskland har fortsatt att slumpa värden efter att Tesla börjat med den nya variantkodningen. En bil kan ha E5D, vara kontrollerad till 74.5kwh med Scan My Tesla och ändå står det 82kwh i tyska papprena. De tyska regbevisen har vart underlag för en massa oro sista månadarna.
AWD SR?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Variant E3CD?

Inlägg av Merlin »

AAKEE skrev:
Merlin skrev:
De jag har hört om har varit i USA. Gällande tyskland så vet jag inte, har inte koll på de tyska forumen.
Är det verifierade data eller folks egna gissningar?
(Jag läser en del på teslamotorsclub och har inte sett någon sådan bekräftad info. Kan såklart ha missat det, då det inte är det jag läser om i första hand).
Allmänna uppfattningen på TMC verkar vara att det är brist på den nya 2170L-cellen, det är anledningen att Tesla förser LR med LG_batterier.
Elon har twittrat(tror det var twitter) att alla SR kommer få LFP eftersom det är brist på lithium.
Det var väll inte 100% verifierat, men tilltalande indikationer att det var något annorlunda med packen.

2170 celler har alltid varit en bristvara oberoende av version.
Jag tror att det är så här, Tesla pushar sin production allt vad dom kan och har de LR att bygga och det just nu inte finns de gamla packen eller LG packen tillgängliga så använder de de nya packen i LR ifall de bedömmer att de har tillräckligt till de performance de ska bygga för den batchen av bilar de bygger just nu.

Det innebär att det är väldigt få pack i LR just nu, kanske 1 på 500 bilar byggda typ, men kvoten kommer att ändras efterhand panasonic bygger om sina linjer för att producera L varianten istället.

Dock så tror jag inte Tesla kommer att säga något om ändringen under lång tid. Tittar vi på hur LR och P ligger i pris är där utrymme för en modell till?
Tror inte det. Den kan inte vara dyrare än P och utrymmet ner till priset LR är inte tillräckligt stort för att LR försäljningen skulle överleva en LR+.

Alla skulle välja LR+ istället och eftersom bara den nya versionen av panasonic kan användas som det verkar just nu skulle det placera Tesla i ett läge de inte vill vara i.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Variant E3CD?

Inlägg av AAKEE »

När det gäller US läste jag ett rykte(gissning, snarare) förra veckan om att man skulle börja med 2170L i SR först eftersom den är mindre, vilket gör att antalet celler räcker till fler bilar. Inte omöjligt men häromdagen sa ju Elon Musk att alla SR skulle få LFP eftersom det är brist på lithium ”men inte på järn”.

Det är nog sannolikt att det bara kommer ut 2170L framgent.

Såg en diskussion på TMC där man påpekade att LR AWD bara hade certifierats i USA med 77.8kwh-batteriet.
Vilket innebär att den inte kan säljas med LG-batteriet eller 2170L.
M3P i sin tur är bara certifierad 2021 med 2170L.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar