Ny Model 3 i väntan på Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Jonny »

Beställde en MY LR för ett år sedan och väntan är olidlig. Funderar nu på en ny M3 LR med drag, går på 711000kr, samma pris som den MY LR jag beställt (innan prishöjningen). Om jag plockar ut en M3 nu i mitten på mars (0,25 ränta) och får bonusen i mitten på september, tror ni att min Model Y har kommit då? Och om jag då säljer 3:an, kommer andrahandsvärdet att sjunka som en sten och jag gör en brakförlust?

Såklart omöjliga frågor att veta svaret på men tar gärna emot era teorier kring detta. Sunt förnuft kanske säger att jag borde vänta lugnt på MY men längtar otåligt efter att bli elburen och vill sälja dieseln nu.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av simonk »

Personligen gissar jag att det kan ta lite längre tid än så. Vet inte om det är gemensam kö, men annars kan man tänka sig att Sverige inte är först ut.

Sen sägs det ju att man skall vänta något år med nya bilmodeller för att vädra ut barnsjukdomar. Kanske även gäller nya bilfabriker?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av simonk »

Spinner vidare litegrand. :-)

Nu svär jag kanske i kyrkan, men behöver du verkligen en Model Y? Som jag ser det finns det ett par fördelar med MY:

* Om man har behov av det (många barn) så går den att få med 7 säten
* Stor bagagelucka för att lasta in skrymmande saker
* Lite större bagagevolym
* Högre markfrigång (om man har behov av det)
* Högre dragvikt (väl?)

Personligen tittade jag på Teslas presentation av MY när den kom, och ungefär då kom jag fram till att en M3 passar oss nog så bra. Den har ju också några fördelar:

* Enklare att lastsäkra bagage (sedan!), och enklare att fylla bagaget helt utan att riskera passagerarsäkerheten
* Aningens mer energieffektiv
* Kvickare :-)

Tidigare var ju värmepump mm exklusiva för MY, men de finns ju på M3 nu också. En del tror ju att byggkvaliten är bättre i Berlin, men det återstår nog att se?


Så, eftersom det alltid är dyrt att äga bilar, speciellt under kort tid, kanske en variant är att helt enkelt köpa en Model 3 och köra den rätt länge. Jag hade också kunnat tänka mig en MY, men det får bli om ganska många år i så fall. Är mycket nöjd med M3:an, och med två barn är det åtminstone inga problem storleksmässigt.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av mikebike »

Jag beställde en MY i början av oktober....och sedan en M3 några veckor senare eftersom det kändes primitivt att fortsätta köra fossilt i ytterligare ett år.
Jag räknar med att min MY kommer någon gång innan årsskiftet, så tidigt som september tror jag inte du behöver vara "rädd" för att få leverans.

Förutom fördelarna som simonk räknar så har vi lättare i- och ursteg och högre däcksidor som förhoppningsvis ger bättre komfort och mindre rusk för fälgskrap.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Jonny »

Kör Audi A4 Avant nu och har tre tonåringar i familjen samt ev.?kommande hund. Och då finns en del fördelar med Y samt att lite högre markfrigång kan vara bra på norrländska skogsvägar. Men, om Y:n kommer först efter september så känns det lugnt, då får jag ju lite tid att utvärdera 3:an och jag hinner få ut bonusen:-). Sjuttonåringen har snart eget körkort så då kanske det ändå inte blir så ofta alla tre ska med i baksätet. Som nämns ovan, M3 är beprövad nu och något längre räckvidd.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Hmpftfhdns »

simonk skrev:
Spinner vidare litegrand. :-)

Nu svär jag kanske i kyrkan, men behöver du verkligen en Model Y? Som jag ser det finns det ett par fördelar med MY:

* Om man har behov av det (många barn) så går den att få med 7 säten
* Stor bagagelucka för att lasta in skrymmande saker
* Lite större bagagevolym
* Högre markfrigång (om man har behov av det)
* Högre dragvikt (väl?)

Personligen tittade jag på Teslas presentation av MY när den kom, och ungefär då kom jag fram till att en M3 passar oss nog så bra. Den har ju också några fördelar:

* Enklare att lastsäkra bagage (sedan!), och enklare att fylla bagaget helt utan att riskera passagerarsäkerheten
* Aningens mer energieffektiv
* Kvickare :-)

Tidigare var ju värmepump mm exklusiva för MY, men de finns ju på M3 nu också. En del tror ju att byggkvaliten är bättre i Berlin, men det återstår nog att se?


Så, eftersom det alltid är dyrt att äga bilar, speciellt under kort tid, kanske en variant är att helt enkelt köpa en Model 3 och köra den rätt länge. Jag hade också kunnat tänka mig en MY, men det får bli om ganska många år i så fall. Är mycket nöjd med M3:an, och med två barn är det åtminstone inga problem storleksmässigt.
”Lite större bagagevolym”? Nån som hittat en faktisk siffra på MY med uppfällda baksäten? Det skiljer nog en del — speciellt med tanke på att kombi/SUV/halvkombi inte får räkna med utrymmet ovanför ”hatthyllan”/fönsterlinjen i sina bagagevolymer enligt vda-normen. En Saab 9-5 kombi har på pappret ungefär samma som en M3 — men det är stor skillnad på själva bagageutrymmets storlek.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jonny skrev:
Kör Audi A4 Avant nu och har tre tonåringar i familjen samt ev.?kommande hund. Och då finns en del fördelar med Y samt att lite högre markfrigång kan vara bra på norrländska skogsvägar. Men, om Y:n kommer först efter september så känns det lugnt, då får jag ju lite tid att utvärdera 3:an och jag hinner få ut bonusen:-). Sjuttonåringen har snart eget körkort så då kanske det ändå inte blir så ofta alla tre ska med i baksätet. Som nämns ovan, M3 är beprövad nu och något längre räckvidd.
Om din huvudsakliga anledning att inte ta M3 nu är att du är orolig att du ska få leverans av MY i september så känns det som det borde vara lugnt (även om ingen vet förstås, men sannolikheten att du är bland de första i Europa måste vara liten). Skulle Tesla få igång fabriken med volym så snabbt kan du ju alltid skjuta upp leveransen eller tacka nej och beställa en ny.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av slugger75 »

Jonny skrev:
Beställde en MY LR för ett år sedan och väntan är olidlig. Funderar nu på en ny M3 LR med drag, går på 711000kr, samma pris som den MY LR jag beställt (innan prishöjningen). Om jag plockar ut en M3 nu i mitten på mars (0,25 ränta) och får bonusen i mitten på september, tror ni att min Model Y har kommit då? Och om jag då säljer 3:an, kommer andrahandsvärdet att sjunka som en sten och jag gör en brakförlust?

Såklart omöjliga frågor att veta svaret på men tar gärna emot era teorier kring detta. Sunt förnuft kanske säger att jag borde vänta lugnt på MY men längtar otåligt efter att bli elburen och vill sälja dieseln nu.
Svar på fråga 1: Nej. Såklart svårt att veta men jag gissar på december -21 / januari -22. Fabriken ska byggas och allt ska komma igång. Därefter ska Sverige prioriteras.
Svar på fråga 2: Nej. Det bör finnas en ordentlig efterfrågan på begagnade Model 3 även efter att Y-leveranserna kommer igång.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Jonny »

Hmpftfhdns skrev:
Jonny skrev:
Kör Audi A4 Avant nu och har tre tonåringar i familjen samt ev.?kommande hund. Och då finns en del fördelar med Y samt att lite högre markfrigång kan vara bra på norrländska skogsvägar. Men, om Y:n kommer först efter september så känns det lugnt, då får jag ju lite tid att utvärdera 3:an och jag hinner få ut bonusen:-). Sjuttonåringen har snart eget körkort så då kanske det ändå inte blir så ofta alla tre ska med i baksätet. Som nämns ovan, M3 är beprövad nu och något längre räckvidd.
Om din huvudsakliga anledning att inte ta M3 nu är att du är orolig att du ska få leverans av MY i september så känns det som det borde vara lugnt (även om ingen vet förstås, men sannolikheten att du är bland de första i Europa måste vara liten). Skulle Tesla få igång fabriken med volym så snabbt kan du ju alltid skjuta upp leveransen eller tacka nej och beställa en ny.

Jo men en lite hake är att om jag skjuter upp leverans så får jag ett pris som är ca 50000 högre än när jag beställde. Men det är klart, kan ju också bli så att priserna om ett år snarare gått ner för MY.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av simonk »

Hmpftfhdns skrev:

”Lite större bagagevolym”? Nån som hittat en faktisk siffra på MY med uppfällda baksäten? Det skiljer nog en del — speciellt med tanke på att kombi/SUV/halvkombi inte får räkna med utrymmet ovanför ”hatthyllan”/fönsterlinjen i sina bagagevolymer enligt vda-normen. En Saab 9-5 kombi har på pappret ungefär samma som en M3 — men det är stor skillnad på själva bagageutrymmets storlek.
Ja, det kanske är ganska stor skillnad, visste inte riktigt hur det räknades. Men jag vill ändå tillägga att M3 har förvånansvärt rymligt bagage. Vi reser ofta med massor av packning och har inga problem att få plats med det. Hade en Outlander PHEV innan, och M3 rymmer i praktiken lika mycket, åtminstone som lätt går att packa in.

Med hundgaller mot bagageutrymmet är det nog iofs lättare att fylla en kombi rejält.


Däremot nämner Jonny hund, och det var en fördel med MY som jag tänkte på men sen glömde bort.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jonny skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Jonny skrev:
Kör Audi A4 Avant nu och har tre tonåringar i familjen samt ev.?kommande hund. Och då finns en del fördelar med Y samt att lite högre markfrigång kan vara bra på norrländska skogsvägar. Men, om Y:n kommer först efter september så känns det lugnt, då får jag ju lite tid att utvärdera 3:an och jag hinner få ut bonusen:-). Sjuttonåringen har snart eget körkort så då kanske det ändå inte blir så ofta alla tre ska med i baksätet. Som nämns ovan, M3 är beprövad nu och något längre räckvidd.
Om din huvudsakliga anledning att inte ta M3 nu är att du är orolig att du ska få leverans av MY i september så känns det som det borde vara lugnt (även om ingen vet förstås, men sannolikheten att du är bland de första i Europa måste vara liten). Skulle Tesla få igång fabriken med volym så snabbt kan du ju alltid skjuta upp leveransen eller tacka nej och beställa en ny.

Jo men en lite hake är att om jag skjuter upp leverans så får jag ett pris som är ca 50000 högre än när jag beställde. Men det är klart, kan ju också bli så att priserna om ett år snarare gått ner för MY.
Samtidigt är ju det det värsta som kan hända och vi tror att det är liten sannolikhet att det händer -- så kanske värt risken. Bilaffärer blir man inte rik på oavsett. Bara du som kan bedöma hur olidlig väntan under osäkerhet är. Jag avbokade min MY även om jag helst velat ha den och tog en annan elbil som kan fylla samma behov och levereras snabbare.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av simonk »

Möjligen är det värt att ställa samma fråga i Model Y-forumet också, finns ju viss risk att folk här (som jag!) är jäviga. :-)

Det jag skulle ta mig en allvarlig funderare på är med hunden i ditt fall, annars låter det som om en M3 skulle fungera nästan lika bra.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av kenjon »

Jag tänker byta min M3 till en MY, främst pga ett högre insteg och en större bagagelucka.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av vibrationsfri »

Kan du då locka med att de kan överta DNB lånet med den räntan när du säljer är de ju fint .
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Jonny »

Ja hade först inte tänkt låna men med den räntan är det ju dumt att inte göra det. Och går räntan att ärva så borde det ju vara positivt för andrahandsvärdet. Alternativt lägga det på MY när den väl kommer.

Och jag övervägde lägga tråden under ämnet Model Y men nu får jag ju mer positiva argument för M3:-)
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av simonk »

Jonny skrev:
Ja hade först inte tänkt låna men med den räntan är det ju dumt att inte göra det. Och går räntan att ärva så borde det ju vara positivt för andrahandsvärdet. Alternativt lägga det på MY när den väl kommer.

Och jag övervägde lägga tråden under ämnet Model Y men nu får jag ju mer positiva argument för M3:-)
Tror trots allt risken är hyggligt stor att MY inte kommer börja levereras till Sverige särskilt tidigt. Det är nästan ett skäl gott nog. Inte så att jag eller någon annan kan annat än spekulera förstås, men det är trots allt en helt ny bilfabrik, (vad det verkar) ett nytt sätt att bygga bilen, och säkert en rätt ordentlig kö att beta av.

Man skall ju inte heller glömma att M3 är snyggare, rent objektivt ;-)

Och glöm nu för allt i världen inte att gå via referralkod!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Ny Model 3 i väntan på Y?

Inlägg av Jonny »

Nja, det där om vilken som är snyggast är jag inte så säker på;-). Men skönt höra att 3:an är snyggast rent ”objektivt”:-).

Och angående koden så är det ordnat med den som lät mig provköra.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Skriv svar