Bromsar gnisslar bakåt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av Remuz »

Jag inser att rubriken är knäpp, men jag förklarar nedan. Mina bromsar gnisslar galet mycket, men endast när man rullar bakåt och bromsar mjukt. Detta är fruktansvärt irriterande då jag fickparkerar några gånger om dagen. När man då trycker sig in i det hål som är runt 60cm längre än bilen så gnisslar det galet när man ska vicka sig in fram och tillbaka.

Jag har testat att köra fort framåt och bromsa hårt många gånger för att få bort det, men icke. Ska dra till en GDS imorn och se om man kan se något...

Tips tack
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av Gadget »

Grus i bromssköldarna skulle jag tippa på. Har haft samma sak flera ggr. Aldrig haft en bil som som det händer på så ofta. Hitta en yta och kör fram o tillbaka med stora hjulutslag så brukar det lossna.
Senast redigerad av Gadget, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av Henrik_O »

Det har diskuterats i en annan tråd tidigare men hittar inte den nu. Vi var många som hade ett högt gnissel/tjut vid de situationer du beskrev med model 3 hösten -19. Jag hanterade det genom att bromsa hårdare än jag egentligen ville alt väntade tills regenereringen gjorde att bilen stannade av sig själv, men så hux flux när bilen var ca 3mån gammal försvann problemet av sig själv. Så tyvärr har jag ingen lösning, hade kanske tur. Jag gissar dock att det löste sig för de flesta för det var länge sedan jag såg någon nämna problemet.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av Curik »

Får så på min MS också, fast mest vid rattutslag. Brukar lösa sig, antar att det är sten/grus.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av taliz »

Min lät som en trumpet när jag backade eller vred på ratten.
En drös hårda inbromsningar från motorvägsfart löste det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av Remuz »

Har nu testat hårda inbromsningar och maxat rattutslag medan man kör fram och tillbaka. Inget funkar. Ska dra på sommarhjulen i helgen och försöka kolla om något sitter fast nånstans när jag ändå plockar av hjulen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bromsar gnisslar bakåt

Inlägg av Remuz »

Bytte till sommarhjul igår. Passade då på att putsa bromsskivor med microfiber. Kunde inte se nåt innan och ingen skillnad efter men nu låter det inte längre...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar