Inför beställning M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inför beställning M3

Inlägg av AAKEE »

JazzMatazz skrev:
Nyfiken!

Varför skulle svart färg vara "sämre" än de andra färgerna på de nya modellerna? Inte alls vad jag har läst eller uppfattat i andra trådar.

Jag är helsåld på svart M3P-modell, av flera anledningar.

/J.
Svart är solid svart. Inte säker på att den har någon klarlack. Det har i vart fall vart en del problem att hålla den fräsch. Jag funderade men tordes inte, då jag historiskt behållit mina bilar rätt länge.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inför beställning M3

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Det är 235/35. Har justerat inlägget ovan.
Jag hade för mig det, men var inte 100% säker så jag gick in på Transportstyrelsen och tog copy paste där, läste inte ens att det stod 245. Tänkte att det torde stämma :oops:
Nu har jag i vart fall vart ut och lyft på ett däck och läst, 235/35.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Inför beställning M3

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev:
Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
Har man följt batteridebatten med nya större batterier på M3P refresh, eller Panasonic VS LG så inser man att det är många rykten och mycket oro. Det är säkert 10 här på forumet som senarelagt eller funderat på det mht batterier av olika slag.

För ett par månader sedan ville inte folk ta i LG-batterierna med tång(E5D till Long Range), trots att de inte visste något alls om dem.
Kollar man på lite andra forum så är ju grejen nu att en model 3 med värmepump kyler ned batteriet till cirka 10-12 grader under körning. Värmen tas för att värma kupen. Kvar blir ett kallt batteri som ger bilen sämre prestanda när den är kall.
Det finns redan folk som snart sagt vägrar ta i Panasonicbatterierna med tång, eftersom det visat sig att LG antagligen inte är lika temperaturkänsliga när det gäller att leverera effekt i kyla.

Om ryktet säger att det inte är rattvärme nu, men om två månader kommer det, så kommer säkert ett helt gäng folk vänta med besättning mht rattvärmen. Det vill nog inte Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Dexter »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Det är 235/35. Har justerat inlägget ovan.
Jag hade för mig det, men var inte 100% säker så jag gick in på Transportstyrelsen och tog copy paste där, läste inte ens att det stod 245. Tänkte att det torde stämma :oops:
Nu har jag i vart fall vart ut och lyft på ett däck och läst, 235/35.
Du har helt rätt.
Hos TS står det att det ska vara 245/35 20 och alternativt kan man ha 235/35 20 som godkänd storlek.
Jag trodde också att jag hade 245 men det är "bara" 235 på de levererade sommardäcken med uberturbine fälgen.
Ser faktiskt lite stretched ut eftersom det är 9" bred fälg.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Frippanecci »

Dexter skrev:
AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Det är 235/35. Har justerat inlägget ovan.
Jag hade för mig det, men var inte 100% säker så jag gick in på Transportstyrelsen och tog copy paste där, läste inte ens att det stod 245. Tänkte att det torde stämma :oops:
Nu har jag i vart fall vart ut och lyft på ett däck och läst, 235/35.
Du har helt rätt.
Hos TS står det att det ska vara 245/35 20 och alternativt kan man ha 235/35 20 som godkänd storlek.
Jag trodde också att jag hade 245 men det är "bara" 235 på de levererade sommardäcken med uberturbine fälgen.
Ser faktiskt lite stretched ut eftersom det är 9" bred fälg.

Det är inte alls vackert - jag bytte till 245or när jag la om till vinterdäck, tänker nog köra 255 på sommaren.
- så vill någon ha flång nya 235or till pre 2021, så PMa.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Mastrovious
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2021 22:53

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Mastrovious »

Okej... tack för input kring däcken. Nu snurrar tankarna åt alla håll. Fick precis svar från Tesla gällande vilken extrautrustning man kan beställa "over the air" och bl a Acc Boost på LR modellen.

Ni med erfarenhet - M3P eller LR med acc boost? Det gör en jävla skillnad på förmånsvärdet att köra LR + acc boost kontra M3P. Är det ett vettigt alternativ att köra LR med Acc boost? Man tappar fälgar och dämpningen antar jag, i övrigt samma modellerna emellan eller?
Användarvisningsbild
T-PWR
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 okt 2020 22:20
Ort: Smålandsstenar

Re: Inför beställning M3

Inlägg av T-PWR »

Även bromsar, kolfibervinge och topphastighet skiljer. Men det kan man säkert leva utan. ;)
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Inför beställning M3

Inlägg av TBC »

Jag gillar iaf fälgarna och vingen hade jag nog köpt ändå på LR så för 20k i merkostnad så hade jag valt en Performance om man ändå är redo att betala 20k för boosten. Visst det blir väl 600kr mer i månaden i förmånsvärde men känslan att ha en performance måste vara ha det mervärdet känmer jag och därför har jag också valt det.
Mastrovious
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2021 22:53

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Mastrovious »

TBC skrev:
Jag gillar iaf fälgarna och vingen hade jag nog köpt ändå på LR så för 20k i merkostnad så hade jag valt en Performance om man ändå är redo att betala 20k för boosten. Visst det blir väl 600kr mer i månaden i förmånsvärde men känslan att ha en performance måste vara ha det mervärdet känmer jag och därför har jag också valt det.
njae 600 kr är väl i underkant. 7183 kr för M3P och 5804 kr för LR om jag räknar in 20k i extrautrustning för boosten (5427 kr för vanlig LR). Översatt blir det en skillnad (för mig med min lön) på ish 1000 kr per månad netto.

Men det är klart, bromsar, vingen, dämparna och däck+fälg samt gött drag. Kanske ändå är värt det i slutändan :)

EDIT: Detta kan väl ändå inte stämma? Fick detta av säljaren på Tesla: "Du kan köpa till Accelerations boost på LR för ca 20.000:- och det kan du göra enkelt via ditt Tesla-konto. Då ökar accelerationen i din bil från 4,4 s (0-100) till 3,7 s (0-100)."
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Inför beställning M3

Inlägg av TBC »

Mastrovious skrev:
TBC skrev:
Jag gillar iaf fälgarna och vingen hade jag nog köpt ändå på LR så för 20k i merkostnad så hade jag valt en Performance om man ändå är redo att betala 20k för boosten. Visst det blir väl 600kr mer i månaden i förmånsvärde men känslan att ha en performance måste vara ha det mervärdet känmer jag och därför har jag också valt det.
njae 600 kr är väl i underkant. 7183 kr för M3P och 5804 kr för LR om jag räknar in 20k i extrautrustning för boosten (5427 kr för vanlig LR). Översatt blir det en skillnad (för mig med min lön) på ish 1000 kr per månad netto.

Men det är klart, bromsar, vingen, dämparna och däck+fälg samt gött drag. Kanske ändå är värt det i slutändan :)

EDIT: Detta kan väl ändå inte stämma? Fick detta av säljaren på Tesla: "Du kan köpa till Accelerations boost på LR för ca 20.000:- och det kan du göra enkelt via ditt Tesla-konto. Då ökar accelerationen i din bil från 4,4 s (0-100) till 3,7 s (0-100)."
Från Teslakalkylen så fick jag iaf 1200 i diff brutto vilket blir 600 netto. Men jag har valt reducerat förmånsvärde.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Henrik P »

5427:- för en valig LR kan väl inte stämma? Fick av Teslasäljaren att en blå inklusive drag hamnar på 4780:-?
Mastrovious
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2021 22:53

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Mastrovious »

Henrik P skrev:
5427:- för en valig LR kan väl inte stämma? Fick av Teslasäljaren att en blå inklusive drag hamnar på 4780:-?
Med lite lullull såklart :D Men skillnaden upp till Performance va stor, om man inte som föregående skribent väljer att man köra minst 3000 mil
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Inför beställning M3

Inlägg av TBC »

https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Det är väl den vänstra kolumnen som gäller under hela perioden om man reggar innan 1 juli? Eller förväntar du en senare leverans?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Inför beställning M3

Inlägg av vibrationsfri »

Bättre kylning också på P om man ska köra bana eller köra hårt under längre tid. Med trackmode.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inför beställning M3

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev:
Arn skrev:
Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
Har man följt batteridebatten med nya större batterier på M3P refresh, eller Panasonic VS LG så inser man att det är många rykten och mycket oro. Det är säkert 10 här på forumet som senarelagt eller funderat på det mht batterier av olika slag.

För ett par månader sedan ville inte folk ta i LG-batterierna med tång(E5D till Long Range), trots att de inte visste något alls om dem.
Kollar man på lite andra forum så är ju grejen nu att en model 3 med värmepump kyler ned batteriet till cirka 10-12 grader under körning. Värmen tas för att värma kupen. Kvar blir ett kallt batteri som ger bilen sämre prestanda när den är kall.
Det finns redan folk som snart sagt vägrar ta i Panasonicbatterierna med tång, eftersom det visat sig att LG antagligen inte är lika temperaturkänsliga när det gäller att leverera effekt i kyla.

Om ryktet säger att det inte är rattvärme nu, men om två månader kommer det, så kommer säkert ett helt gäng folk vänta med besättning mht rattvärmen. Det vill nog inte Tesla.
Själv vägrar jag ta i sunkiga kinesiska batterier med tång. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mastrovious
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2021 22:53

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Mastrovious »

TBC skrev:
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/

Det är väl den vänstra kolumnen som gäller under hela perioden om man reggar innan 1 juli? Eller förväntar du en senare leverans?
Japp det stämmer men går direkt på skattmasens uträkning och får mina siffror. Målet är ju leverans innan 1 juli
Användarvisningsbild
Rally
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2020 16:08

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Rally »

Vi står inför ett privatköp dvs ingen leasing och har några frågor inför köp: Riskerar vi ett lägre andrahandsvärde med att döda momsen? Om vi beställer en lagerbil nu”riskerar” vi att få den redan mars och missa de extra 10.000,- i miljöbonus, verkar ju inte gå att styra lev datum, alternativt vänta med beställning och kanske få vänta till i juni ... hur hade ni gjort? Av forumet förstår vi att rattvärme, kanske, kommer att finnas... går det att få info om hårdvaran finns? Verkar ju vara en något osäker värld med Tesla köp... många frågetecken som ingen annan tillverkare hade kommit undan med. Tacksam för alla kommentarer då vi känner oss osäkra. Vi tänker oss köpa en P om inte någon starkt avråder med tanke på andrahandsvärde etc.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Inför beställning M3

Inlägg av vibrationsfri »

Rally skrev:
Vi står inför ett privatköp dvs ingen leasing och har några frågor inför köp: Riskerar vi ett lägre andrahandsvärde med att döda momsen? Om vi beställer en lagerbil nu”riskerar” vi att få den redan mars och missa de extra 10.000,- i miljöbonus, verkar ju inte gå att styra lev datum, alternativt vänta med beställning och kanske få vänta till i juni ... hur hade ni gjort? Av forumet förstår vi att rattvärme, kanske, kommer att finnas... går det att få info om hårdvaran finns? Verkar ju vara en något osäker värld med Tesla köp... många frågetecken som ingen annan tillverkare hade kommit undan med. Tacksam för alla kommentarer då vi känner oss osäkra. Vi tänker oss köpa en P om inte någon starkt avråder med tanke på andrahandsvärde etc.
Kolla ränterabatten . 0,25 i ränta denna månad. Yes beställer du nu lär den komma i mars. Ränterabatten ger mycket mer än de där 10k.
Användarvisningsbild
Rally
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2020 16:08

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Rally »

Vi tänkte inte ta något lån...
Mastrovious
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2021 22:53

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Mastrovious »

Rally skrev:
Vi tänkte inte ta något lån...
Kanske kan trixa till det och be dom registrera bilen 1 april även om den kommer innan... jag lyckades med den bedriften på BMW fast omvänt, de registrerade bilen på sig själv (bilfirman) och sålde den till mig för att slippa förra höjningen av bonus malus 2018.

PS. Jag går själv i tankarna om att välja P eller LR. Jag landar nog i att LR + ev acc boost blir bäst upplägg. Ska tilläggas att jag tänker mig det som en tjänstebil så jag är mer beroende av förmånsvärdet och bryr mig egentligen inte så mycket om andrahandsvärdet heller.
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Daviday »

Rally skrev:
Vi står inför ett privatköp dvs ingen leasing och har några frågor inför köp: Riskerar vi ett lägre andrahandsvärde med att döda momsen? Om vi beställer en lagerbil nu”riskerar” vi att få den redan mars och missa de extra 10.000,- i miljöbonus, verkar ju inte gå att styra lev datum, alternativt vänta med beställning och kanske få vänta till i juni ... hur hade ni gjort? Av forumet förstår vi att rattvärme, kanske, kommer att finnas... går det att få info om hårdvaran finns? Verkar ju vara en något osäker värld med Tesla köp... många frågetecken som ingen annan tillverkare hade kommit undan med. Tacksam för alla kommentarer då vi känner oss osäkra. Vi tänker oss köpa en P om inte någon starkt avråder med tanke på andrahandsvärde etc.
Vet inte om det gäller P men jag beställde M3 LR för två dagar sedan och fick 2021-04-11 som preliminärt leveransdatum
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Inför beställning M3

Inlägg av eizzmar »

Rally skrev:
Vi står inför ett privatköp dvs ingen leasing och har några frågor inför köp: Riskerar vi ett lägre andrahandsvärde med att döda momsen? Om vi beställer en lagerbil nu”riskerar” vi att få den redan mars och missa de extra 10.000,- i miljöbonus, verkar ju inte gå att styra lev datum, alternativt vänta med beställning och kanske få vänta till i juni ... hur hade ni gjort? Av forumet förstår vi att rattvärme, kanske, kommer att finnas... går det att få info om hårdvaran finns? Verkar ju vara en något osäker värld med Tesla köp... många frågetecken som ingen annan tillverkare hade kommit undan med. Tacksam för alla kommentarer då vi känner oss osäkra. Vi tänker oss köpa en P om inte någon starkt avråder med tanke på andrahandsvärde etc.
Det är inga konstigheter angående hårdvaran. Tesla ”kommer inte undan” med något alls. Du får det som står med i specifikationerna i konfiguration. Det är det som Tesla lovar. Rattvärme står inte där nu, det är bara rykten och spekulationer. Att köpa en Tesla är tvärt om egentligen. Du får antingen det som står eller extra funktioner du inte visste om på köpet.

Rattvärmen är inte bekräftad av Tesla därför åker de kommer de inte undan med något. De håller på att skifta tillverkningen så att nya bilar antagligen utrustas med rattvärme, men det är först när Tesla kan garantera att rattvärme finns som de kommer skriva ut det på hemsidan. Nu kan de inte garantera det och därför står det heller inte med bland specifikationerna. Helt korrekt utfört alltså.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Inför beställning M3

Inlägg av rolundb »

Daviday skrev:
Rally skrev:
Vi står inför ett privatköp dvs ingen leasing och har några frågor inför köp: Riskerar vi ett lägre andrahandsvärde med att döda momsen? Om vi beställer en lagerbil nu”riskerar” vi att få den redan mars och missa de extra 10.000,- i miljöbonus, verkar ju inte gå att styra lev datum, alternativt vänta med beställning och kanske få vänta till i juni ... hur hade ni gjort? Av forumet förstår vi att rattvärme, kanske, kommer att finnas... går det att få info om hårdvaran finns? Verkar ju vara en något osäker värld med Tesla köp... många frågetecken som ingen annan tillverkare hade kommit undan med. Tacksam för alla kommentarer då vi känner oss osäkra. Vi tänker oss köpa en P om inte någon starkt avråder med tanke på andrahandsvärde etc.
Vet inte om det gäller P men jag beställde M3 LR för två dagar sedan och fick 2021-04-11 som preliminärt leveransdatum
Fick du ändå ta del av ränterabatten?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Inför beställning M3

Inlägg av NiklasTesla »

Rally skrev:
Vi står inför ett privatköp dvs ingen leasing och har några frågor inför köp: Riskerar vi ett lägre andrahandsvärde med att döda momsen? Om vi beställer en lagerbil nu”riskerar” vi att få den redan mars och missa de extra 10.000,- i miljöbonus, verkar ju inte gå att styra lev datum, alternativt vänta med beställning och kanske få vänta till i juni ... hur hade ni gjort? Av forumet förstår vi att rattvärme, kanske, kommer att finnas... går det att få info om hårdvaran finns? Verkar ju vara en något osäker värld med Tesla köp... många frågetecken som ingen annan tillverkare hade kommit undan med. Tacksam för alla kommentarer då vi känner oss osäkra. Vi tänker oss köpa en P om inte någon starkt avråder med tanke på andrahandsvärde etc.

Hej Rally om du beställer ny bil nu lär du få bilen i slutet av Mars och kanske missar du 10tkr extra från staten men prata med Tesla då det kanske går att ställa på bilen/ta leverans i början av April samt dubbelkolla hårdvaran.

Glöm inte att klicka på någon av våra profiler innan du beställer då det där finns länk vilket gör att du får ca 150mil gratis Supercharging.

MVH
Användarvisningsbild
Rally
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 nov 2020 16:08

Re: Inför beställning M3

Inlägg av Rally »

Hej igen och tack för bra synpunkter. Helt korrekt att det inte står rattvärme och alltså inget som man kan räkna med default. Kanske kan gå att prata med dem om att ställa på bilen i april... såvida Tesla själva inte bryr sig om att få registreringen på mars. Är ju ganska vanligt att bilar registreras tidigare än de är sålda för att få en bra statistik eller uppnå mål etc. Generellt verkar ju andrahandsvärdet vara väldigt bra på model 3 men de flesta är ju bilar med avlyftbar moms i leasingupplägg. Å andra sidan är ju M3P ganska dyr som förmånsbil och kanske mindre känslig... Klickar jag bara på en profil? ... och slussas vidare till...
Skriv svar