Kul, och stort grattis!Mastrovious skrev:Tack för all input! Blir till att ta ett snack med Tesla på måndag och förhoppningsvis lägga en beställning. Lutar nog åt att jag beställer ny från fabrik och tar den i maj/juni för att va på den säkra sidan
Inför beställning M3
Moderator: Redaktion
Re: Inför beställning M3
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inför beställning M3
Kan passa på att "varna" för att det kan gå ganska snabbt när man väl beställer. Vi beställde i början av mars förra året, fick leveransbesked efter 24h och sen leverans lite drygt två veckor senareMastrovious skrev:Tack för all input! Blir till att ta ett snack med Tesla på måndag och förhoppningsvis lägga en beställning. Lutar nog åt att jag beställer ny från fabrik och tar den i maj/juni för att va på den säkra sidan
Åtminstone kan det vara så inför kvartalsslut.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Inför beställning M3
Hallå där...
Förmodligen en jävligt korkad fråga och troligen självklar.
Men jag har precis fått en offert från Tesla och då med ”Privat avbetalning”.
Detta på en lagerbil och med den låga räntan.
Det som min fråga gäller är detta...
Varför är det en summa att betala i 6 månader och en annan efter månad 7?
Tar ”Tesla/Dnb” hand om miljöbonusen? Eller förutsätts det att jag betalar in 60k?
Förmodligen en jävligt korkad fråga och troligen självklar.
Men jag har precis fått en offert från Tesla och då med ”Privat avbetalning”.
Detta på en lagerbil och med den låga räntan.
Det som min fråga gäller är detta...
Varför är det en summa att betala i 6 månader och en annan efter månad 7?
Tar ”Tesla/Dnb” hand om miljöbonusen? Eller förutsätts det att jag betalar in 60k?
Re: Inför beställning M3
Månadskostnaden efter 6 mån är om du använder bonusen som avbetalning. Du äger bilen så du får den.
Re: Inför beställning M3
Tack för svar.. då var det som jag misstänkte..pinussen skrev:Månadskostnaden efter 6 mån är om du använder bonusen som avbetalning. Du äger bilen så du får den.
Re: Inför beställning M3
Jag slog just till på en ny också Blir bra med lite refresh och uppgradering.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Inför beställning M3
Jag har haft både vit och grå. Gillar båda. Inte haft några färgfel osv på mina. Jag hade en av de första som kom och då långt innan vit blev gratis så var det väldigt få som beställde den.
jag såg vit live i USA innan jag beställde och bestämde mig direkt då.
Ang rattvärme så var det en i ett amerikanskt forum som sa sig veta att de nya bilarna ( som har stålrullhjul i ratten) dvs uppdaterade treorna som kom i december, har hårdvara för rattvärme. Han visade något papper på en ersättningsratt från Tesla där det stod. Sen om det stämmer vet man inte. Men det är typiskt Tesla att släppa rattvärmen senare.
jag såg vit live i USA innan jag beställde och bestämde mig direkt då.
Ang rattvärme så var det en i ett amerikanskt forum som sa sig veta att de nya bilarna ( som har stålrullhjul i ratten) dvs uppdaterade treorna som kom i december, har hårdvara för rattvärme. Han visade något papper på en ersättningsratt från Tesla där det stod. Sen om det stämmer vet man inte. Men det är typiskt Tesla att släppa rattvärmen senare.
Haft alla 3/Y
Re: Inför beställning M3
Grattis till en grym elbil för dig också!pinussen skrev:Jag slog just till på en ny också Blir bra med lite refresh och uppgradering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inför beställning M3
Tror iofs. det är medvetet gjort (vill undvika Osborne-effekten, och undvika allt säljstök och förvirring om vilka bilar som säljs med det eller inte). Då kan de senare släppa på funktionen när alla lagerbilar och alla beställda bilar har fått den nya ratten.pejvic skrev:Men det är typiskt Tesla att släppa rattvärmen senare.
Bara ren spekulation från min sida, men hade jag varit en biltillverkare som släppte kontinuerliga förbättringar så hade jag också gjort så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 feb 2021 22:53
Re: Inför beställning M3
Skickat lite frågor till säljaren för att få lite klarhet i om jag ska försöka få tag på en med leverans i mars eller vänta, har inte bråttom och vill ju gärna ha den senaste hårdvaran i bilen.
Har klurat lite på det här med däck och fälg. Är det någon som vet vad dimensionen är på såväl fälgar (ET mått etc) samt däck (är det olika fram och bak?)?
Har klurat lite på det här med däck och fälg. Är det någon som vet vad dimensionen är på såväl fälgar (ET mått etc) samt däck (är det olika fram och bak?)?
Re: Inför beställning M3
På Performance?Mastrovious skrev:Skickat lite frågor till säljaren för att få lite klarhet i om jag ska försöka få tag på en med leverans i mars eller vänta, har inte bråttom och vill ju gärna ha den senaste hårdvaran i bilen.
Har klurat lite på det här med däck och fälg. Är det någon som vet vad dimensionen är på såväl fälgar (ET mått etc) samt däck (är det olika fram och bak?)?
Fälg 9x20” ET34 mm
[Edit]Tog data från Transportstyrelsen, copy paste. Det stämmer inte, det är Däck 235/35R20.
Det är samma dim. runt om.
Håller jag med det som sagts.
Kan lägga till att det ofta verkar bli rykten och motsvarande om exakt utrustning osv. Man ska inte jaga upp sig för mycket avseende det.
För M3P har alla ’refresh’ / 2021 det nya stora 82.1 kwh-batteriet också utöver det som tidigare sagts.
Vad jag läst finns det egentligen inga kända varianter eller ändringar förutom eventuell rattvärme, vilket vi inte vet något om än.
Man kan hoppas att det redan sitter monterat från december men inget jag skulle räkna med. Finns det ingen beskrivning om rattvärme ingår när beställningen görs kan man inte kräva att det ska finnas när den väl kommer.
Jag satt och velade om färgval i början på november och dagen jag skulle beställa hade ”premiminär leverans” ändrats från december till februari. Inte mycket att göra åt tänkte jag, men man blir uppeingd av säljare efter att ordern är lagd(i vart fall blev jag det) och denne frågade när jag vimle ha leverans. ASAP, var ju svaret.
Jag matchades mot en bil (eller om det var bilen som matchades mot min beställning ) och fick leverans i December ändå. Det blev 6v från beställning till leverans.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Inför beställning M3
Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Inför beställning M3
Nyfiken!
Varför skulle svart färg vara "sämre" än de andra färgerna på de nya modellerna? Inte alls vad jag har läst eller uppfattat i andra trådar.
Jag är helsåld på svart M3P-modell, av flera anledningar.
/J.
Varför skulle svart färg vara "sämre" än de andra färgerna på de nya modellerna? Inte alls vad jag har läst eller uppfattat i andra trådar.
Jag är helsåld på svart M3P-modell, av flera anledningar.
/J.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Inför beställning M3
Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
235 på 2019-2020
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Inför beställning M3
Japp. Utan att känna någon på Tesla, eller ha direkt fakta i saken, så tror jag du tänker exakt rätt här.Arn skrev:Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inför beställning M3
Svart är solid svart. Inte säker på att den har någon klarlack. Det har i vart fall vart en del problem att hålla den fräsch. Jag funderade men tordes inte, då jag historiskt behållit mina bilar rätt länge.JazzMatazz skrev:Nyfiken!
Varför skulle svart färg vara "sämre" än de andra färgerna på de nya modellerna? Inte alls vad jag har läst eller uppfattat i andra trådar.
Jag är helsåld på svart M3P-modell, av flera anledningar.
/J.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Inför beställning M3
Det är 235/35. Har justerat inlägget ovan.Tellus skrev:Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Jag hade för mig det, men var inte 100% säker så jag gick in på Transportstyrelsen och tog copy paste där, läste inte ens att det stod 245. Tänkte att det torde stämma
Nu har jag i vart fall vart ut och lyft på ett däck och läst, 235/35.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Inför beställning M3
Har man följt batteridebatten med nya större batterier på M3P refresh, eller Panasonic VS LG så inser man att det är många rykten och mycket oro. Det är säkert 10 här på forumet som senarelagt eller funderat på det mht batterier av olika slag.Arn skrev:Om det nu finns hårdvara för rattvärme i vissa bilar och man har för avsikt att aktivera detta framöver via mjukvara, varför går man då inte ut med denna info? Är man rädd att det ska bli huggsexa om höga VINnr eller att folk ska lämna tillbaka sina bilar inom 7 dygn som man tydligen kan göra?
För ett par månader sedan ville inte folk ta i LG-batterierna med tång(E5D till Long Range), trots att de inte visste något alls om dem.
Kollar man på lite andra forum så är ju grejen nu att en model 3 med värmepump kyler ned batteriet till cirka 10-12 grader under körning. Värmen tas för att värma kupen. Kvar blir ett kallt batteri som ger bilen sämre prestanda när den är kall.
Det finns redan folk som snart sagt vägrar ta i Panasonicbatterierna med tång, eftersom det visat sig att LG antagligen inte är lika temperaturkänsliga när det gäller att leverera effekt i kyla.
Om ryktet säger att det inte är rattvärme nu, men om två månader kommer det, så kommer säkert ett helt gäng folk vänta med besättning mht rattvärmen. Det vill nog inte Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Inför beställning M3
Du har helt rätt.AAKEE skrev:Det är 235/35. Har justerat inlägget ovan.Tellus skrev:Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Jag hade för mig det, men var inte 100% säker så jag gick in på Transportstyrelsen och tog copy paste där, läste inte ens att det stod 245. Tänkte att det torde stämma
Nu har jag i vart fall vart ut och lyft på ett däck och läst, 235/35.
Hos TS står det att det ska vara 245/35 20 och alternativt kan man ha 235/35 20 som godkänd storlek.
Jag trodde också att jag hade 245 men det är "bara" 235 på de levererade sommardäcken med uberturbine fälgen.
Ser faktiskt lite stretched ut eftersom det är 9" bred fälg.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Inför beställning M3
Dexter skrev:Du har helt rätt.AAKEE skrev:Det är 235/35. Har justerat inlägget ovan.Tellus skrev:Är det bredare däck på 2021 ? Trodde bara fälgen blivit bredare och därav stretchen på däcket
235 på 2019-2020
Jag hade för mig det, men var inte 100% säker så jag gick in på Transportstyrelsen och tog copy paste där, läste inte ens att det stod 245. Tänkte att det torde stämma
Nu har jag i vart fall vart ut och lyft på ett däck och läst, 235/35.
Hos TS står det att det ska vara 245/35 20 och alternativt kan man ha 235/35 20 som godkänd storlek.
Jag trodde också att jag hade 245 men det är "bara" 235 på de levererade sommardäcken med uberturbine fälgen.
Ser faktiskt lite stretched ut eftersom det är 9" bred fälg.
Det är inte alls vackert - jag bytte till 245or när jag la om till vinterdäck, tänker nog köra 255 på sommaren.
- så vill någon ha flång nya 235or till pre 2021, så PMa.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 feb 2021 22:53
Re: Inför beställning M3
Okej... tack för input kring däcken. Nu snurrar tankarna åt alla håll. Fick precis svar från Tesla gällande vilken extrautrustning man kan beställa "over the air" och bl a Acc Boost på LR modellen.
Ni med erfarenhet - M3P eller LR med acc boost? Det gör en jävla skillnad på förmånsvärdet att köra LR + acc boost kontra M3P. Är det ett vettigt alternativ att köra LR med Acc boost? Man tappar fälgar och dämpningen antar jag, i övrigt samma modellerna emellan eller?
Ni med erfarenhet - M3P eller LR med acc boost? Det gör en jävla skillnad på förmånsvärdet att köra LR + acc boost kontra M3P. Är det ett vettigt alternativ att köra LR med Acc boost? Man tappar fälgar och dämpningen antar jag, i övrigt samma modellerna emellan eller?
Re: Inför beställning M3
Även bromsar, kolfibervinge och topphastighet skiljer. Men det kan man säkert leva utan.
Re: Inför beställning M3
Jag gillar iaf fälgarna och vingen hade jag nog köpt ändå på LR så för 20k i merkostnad så hade jag valt en Performance om man ändå är redo att betala 20k för boosten. Visst det blir väl 600kr mer i månaden i förmånsvärde men känslan att ha en performance måste vara ha det mervärdet känmer jag och därför har jag också valt det.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 feb 2021 22:53
Re: Inför beställning M3
njae 600 kr är väl i underkant. 7183 kr för M3P och 5804 kr för LR om jag räknar in 20k i extrautrustning för boosten (5427 kr för vanlig LR). Översatt blir det en skillnad (för mig med min lön) på ish 1000 kr per månad netto.TBC skrev:Jag gillar iaf fälgarna och vingen hade jag nog köpt ändå på LR så för 20k i merkostnad så hade jag valt en Performance om man ändå är redo att betala 20k för boosten. Visst det blir väl 600kr mer i månaden i förmånsvärde men känslan att ha en performance måste vara ha det mervärdet känmer jag och därför har jag också valt det.
Men det är klart, bromsar, vingen, dämparna och däck+fälg samt gött drag. Kanske ändå är värt det i slutändan
EDIT: Detta kan väl ändå inte stämma? Fick detta av säljaren på Tesla: "Du kan köpa till Accelerations boost på LR för ca 20.000:- och det kan du göra enkelt via ditt Tesla-konto. Då ökar accelerationen i din bil från 4,4 s (0-100) till 3,7 s (0-100)."
Re: Inför beställning M3
Från Teslakalkylen så fick jag iaf 1200 i diff brutto vilket blir 600 netto. Men jag har valt reducerat förmånsvärde.Mastrovious skrev:njae 600 kr är väl i underkant. 7183 kr för M3P och 5804 kr för LR om jag räknar in 20k i extrautrustning för boosten (5427 kr för vanlig LR). Översatt blir det en skillnad (för mig med min lön) på ish 1000 kr per månad netto.TBC skrev:Jag gillar iaf fälgarna och vingen hade jag nog köpt ändå på LR så för 20k i merkostnad så hade jag valt en Performance om man ändå är redo att betala 20k för boosten. Visst det blir väl 600kr mer i månaden i förmånsvärde men känslan att ha en performance måste vara ha det mervärdet känmer jag och därför har jag också valt det.
Men det är klart, bromsar, vingen, dämparna och däck+fälg samt gött drag. Kanske ändå är värt det i slutändan
EDIT: Detta kan väl ändå inte stämma? Fick detta av säljaren på Tesla: "Du kan köpa till Accelerations boost på LR för ca 20.000:- och det kan du göra enkelt via ditt Tesla-konto. Då ökar accelerationen i din bil från 4,4 s (0-100) till 3,7 s (0-100)."