Det är känt betydligt tidigare. Generellt kan man säga att en modell lever i ca 7 år med en refresh i mitten. Så redan nu när de presenterar en ny C-klass kan man förutspå nästa. Och nästa efter det...martinot skrev:Mercedes och de flesta andra tillverkare kör med modellår och olika tydliga generationer. De uppdaterar inte kontinuerligt som Tesla (mer continous delivery där).MWall skrev:Jo fast hur hanterar t ex Mercedes en ny generation eller en facelift? Knappast genom att hålla den hemlig så till den milda grad att man tar emot beställningar på den gamla modellen trots att man vet att man inte kommer kunna leverera.martinot skrev:Osborneeffekten är något som de flesta företag bör försöka undvika (https://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_effect).
Typiska biltillverkare, som kör med tydliga generationsgränser och modellår, brukar hantera det hela genom att inte i för lång tid i förväg avslöja kommande modeller. Sedan när de väl avslöjat de (vilket de måste göra ca. ett halvår innan leverans för att bygga hype och få ut nyheten genom media), så brukar de både rea ut äldre modeller, men även typiskt paketera de med en massa extra paket och utrustning som ingår i köpet. Sedan kan de typiskt marknadsföra de modellerna som "Classic" eller liknande, och sälja de parallellt med de nya modellerna under en tid.
Apropå det. Nya C-klassen har en hybrid med 25kWh batteri och med 60kW CCS samt 11kW trefas. Räckvidd på el ca 10 mil.