Model S eller Model 3
Moderator: Redaktion
Model S eller Model 3
Hej!
Jag är mycket sugen på att ansluta till klubben och köpa min första Tesla. Senaste dagarna har jag, efter att ha läst på lite, blivit sugen på att ta del av den senaste ränte-kampanjen och köpa mig en ny Model 3. Dock har jag blivit lite osäker när jag läst om den nya fabriken som byggs i Tyskland just nu.
Min farhåga är att Model 3 senare i år eller kanske nästa år, som en följd av förflyttningen till Europa, kommer sjunka påtagligt i pris. Det jag är rädd för då är inte egentligen en prissänkning på 10K utan kanske mer 100K. Jag har faktiskt ingen känsla för hur pass legit den farhågan är.
Hur som helst, med utgångspunkt i det resonemanget har jag öppnat upp för tanken att köpa en begagnad Model S från 2016-2017 där den största delen av värdeminskningen förhoppningsvis redan skett. En modell där exponeringen mot ett sänkt nypris antagligen är avsevärt lägre.
Vad tror och tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?
Ev. tankar som kan göra mig klokare i mitt beslut uppskattas!
MVH
Robin
Jag är mycket sugen på att ansluta till klubben och köpa min första Tesla. Senaste dagarna har jag, efter att ha läst på lite, blivit sugen på att ta del av den senaste ränte-kampanjen och köpa mig en ny Model 3. Dock har jag blivit lite osäker när jag läst om den nya fabriken som byggs i Tyskland just nu.
Min farhåga är att Model 3 senare i år eller kanske nästa år, som en följd av förflyttningen till Europa, kommer sjunka påtagligt i pris. Det jag är rädd för då är inte egentligen en prissänkning på 10K utan kanske mer 100K. Jag har faktiskt ingen känsla för hur pass legit den farhågan är.
Hur som helst, med utgångspunkt i det resonemanget har jag öppnat upp för tanken att köpa en begagnad Model S från 2016-2017 där den största delen av värdeminskningen förhoppningsvis redan skett. En modell där exponeringen mot ett sänkt nypris antagligen är avsevärt lägre.
Vad tror och tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?
Ev. tankar som kan göra mig klokare i mitt beslut uppskattas!
MVH
Robin
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: Model S eller Model 3
Detta blir en lång tråd.
Om du är rädd för kraftig värdeminskning på en ny bil ska du inte köpa en ny bil. Treorna har visserligen stått sig extremt bra hittills, men det har Model S också gjort de första åren. Sen kom den stora smällen. Det är ju omöjligt att veta vad som kommer hända. Jag kill-gissar att M3 blir mindre het när Model Y kommer till Europa.
Annars är S och 3 helt olika bilar. Vad har du för behov?
Om du är rädd för kraftig värdeminskning på en ny bil ska du inte köpa en ny bil. Treorna har visserligen stått sig extremt bra hittills, men det har Model S också gjort de första åren. Sen kom den stora smällen. Det är ju omöjligt att veta vad som kommer hända. Jag kill-gissar att M3 blir mindre het när Model Y kommer till Europa.
Annars är S och 3 helt olika bilar. Vad har du för behov?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S eller Model 3
Köp den bil du vill ha. Det är nästan omöjligt att spekulera i andrahandsvärden.
Re: Model S eller Model 3
Var i samma situation som dig för ett halvår sedan och mitt val blev en begagnad MS (facelift). Jag hade kört båda modellerna innan jag fattade mitt beslut.
För- och nackdelar med beggad MS:
+ Redan förlorat 500k i värde.
+ Avgjort snyggare.
+ Bättre komfort.
+ Bättre UX med instrumentering bakom ratten. Tycker även vertikal skärm är bättre än horisontell för navigering.
+ Mindre buller.
+ Stooooort bagageutrymme.
+ Möjlighet till fri SuC och premium connectivity.
+ Köper du en med AP1 får du fungerande regnsensor, helljusautomatik och slipper spökbromsningar.
- Tveksam kvalitet och dyra reparationer (varselljus, handtag, etc.)
- Galet dyr att försäkra.
- Inte så smidig i stan.
- Dålig laddkurva.
- Väldigt lågt baksäte för vuxna.
För och nackdelar med M3:
+ Effektivare.
+ Bättre laddkurva.
+ Möjlighet till dragkrok.
+ Aningen högre kvalitet.
+ Styvare chassi.
+ Mer direkt styrning.
+ Garanti.
- Vacker är den inte.
- För liten för en stor familj.
- Svennigaste/vanligaste elbilen i Sverige.
- Interiören upplevs billig.
- Högt vägljud.
- Ingen höjdare att inte ha instrumentkluster bakom ratten. Svårt att upptäcka antisladdindikering exempelvis.
För- och nackdelar med beggad MS:
+ Redan förlorat 500k i värde.
+ Avgjort snyggare.
+ Bättre komfort.
+ Bättre UX med instrumentering bakom ratten. Tycker även vertikal skärm är bättre än horisontell för navigering.
+ Mindre buller.
+ Stooooort bagageutrymme.
+ Möjlighet till fri SuC och premium connectivity.
+ Köper du en med AP1 får du fungerande regnsensor, helljusautomatik och slipper spökbromsningar.
- Tveksam kvalitet och dyra reparationer (varselljus, handtag, etc.)
- Galet dyr att försäkra.
- Inte så smidig i stan.
- Dålig laddkurva.
- Väldigt lågt baksäte för vuxna.
För och nackdelar med M3:
+ Effektivare.
+ Bättre laddkurva.
+ Möjlighet till dragkrok.
+ Aningen högre kvalitet.
+ Styvare chassi.
+ Mer direkt styrning.
+ Garanti.
- Vacker är den inte.
- För liten för en stor familj.
- Svennigaste/vanligaste elbilen i Sverige.
- Interiören upplevs billig.
- Högt vägljud.
- Ingen höjdare att inte ha instrumentkluster bakom ratten. Svårt att upptäcka antisladdindikering exempelvis.
Re: Model S eller Model 3
Minustecknen ovan för 3:an som jag upplever dem, förutom att jag tycker 3:an är rolig att köra, lite gokart-känsla:d3marcus skrev:Var i samma situation som dig för ett halvår sedan och mitt val blev en begagnad MS (facelift). Jag hade kört båda modellerna innan jag fattade mitt beslut.
För- och nackdelar med beggad MS:
+ Redan förlorat 500k i värde.
+ Avgjort snyggare.
+ Bättre komfort.
+ Bättre UX med instrumentering bakom ratten. Tycker även vertikal skärm är bättre än horisontell för navigering.
+ Mindre buller.
+ Stooooort bagageutrymme.
+ Möjlighet till fri SuC och premium connectivity.
+ Köper du en med AP1 får du fungerande regnsensor, helljusautomatik och slipper spökbromsningar.
- Tveksam kvalitet och dyra reparationer (varselljus, handtag, etc.)
- Galet dyr att försäkra.
- Inte så smidig i stan.
- Dålig laddkurva.
- Väldigt lågt baksäte för vuxna.
För och nackdelar med M3:
+ Effektivare.
+ Bättre laddkurva.
+ Möjlighet till dragkrok.
+ Aningen högre kvalitet.
+ Styvare chassi.
+ Mer direkt styrning.
+ Garanti.
- Vacker är den inte.
- För liten för en stor familj.
- Svennigaste/vanligaste elbilen i Sverige.
- Interiören upplevs billig.
- Högt vägljud.
- Ingen höjdare att inte ha instrumentkluster bakom ratten. Svårt att upptäcka antisladdindikering exempelvis.
Utseende kan man alltid diskutera, en del tycker vissa BMW-modeller är snygga, jag tycker de är fula. Skönhet ligger i betraktarens ögon.
Den absolut vanligaste elbilen i området där jag bor (Malmö och området söder därom) är Teslas S-modell, så om man ska benämna någon svennig så är det den.
Upplever inte interiören som billig, jämför med andra elbilar i samma prisklass, många känns betydligt billigare, mycket sköna stolar t ex.
Vägljudet är mycket beroende av underlaget, relativt högt på grov asfalt, mycket lågt på finare asfalt, typ danska eller franska motorvägar.
Att ha instrumentet vid sidan vänjer man sig snabbt vid, antisladdindikering, ska det behövas? Vid risk för sladd känner man det i bilen direkt utan att se någon indikering.
Re: Model S eller Model 3
Provkört S o X under några år när jag väntade på trean.
Haft min SR+ i 1½ år och är helnöjd.
Antisladd:
Försökt köra inspirerat på en stor parkering nu när vi fick vinter. Går inte, bilen e som en bandvagn.
Det rycker till lite sen går den rakt fram. Indikeringen? Aldrig sett...
H-mätaren:
Har kört hundkoja på 70-talet och andra bilar på senare år med mätaren i mitten. Verkligen inget jag tänker på.
Haft min SR+ i 1½ år och är helnöjd.
Antisladd:
Försökt köra inspirerat på en stor parkering nu när vi fick vinter. Går inte, bilen e som en bandvagn.
Det rycker till lite sen går den rakt fram. Indikeringen? Aldrig sett...
H-mätaren:
Har kört hundkoja på 70-talet och andra bilar på senare år med mätaren i mitten. Verkligen inget jag tänker på.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Model S eller Model 3
Tack för all input hittills! Vad gäller behov så duger Model 3 gott. Men för mig, som med alla andra köp med stora belopp, så handlar det också om att göra en smart affär. Dvs inte förlora mer pengar än nödvändigt.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: Model S eller Model 3
Då ska du kolla under säljes model 3 på forumet nu, röd eller vit du väljer självrolundb skrev:Tack för all input hittills! Vad gäller behov så duger Model 3 gott. Men för mig, som med alla andra köp med stora belopp, så handlar det också om att göra en smart affär. Dvs inte förlora mer pengar än nödvändigt.
Röd -130k från ny knappt använd
Vit -123k från ny liiite mer använd
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Model S eller Model 3
Det blev en ny Model 3 tillslut Vit LR med dragkrok
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Re: Model S eller Model 3
Kul! Grattis till en superkul och väldigt prisvärd bil (för sin prestanda)!rolundb skrev:Det blev en ny Model 3 tillslut Vit LR med dragkrok
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model S eller Model 3
Tack!! Ska bli spännande och se vad det blir för leveransdatum.martinot skrev:Kul! Grattis till en superkul och väldigt prisvärd bil (för sin prestanda)!rolundb skrev:Det blev en ny Model 3 tillslut Vit LR med dragkrok
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)