Model 3 som familjebil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Model 3 som familjebil

Inlägg av johantd04 »

Hej!

Det är dags för byte av bil (kör V90 idag) och vill ha en EV som nästa bil. Just nu står det mellan M3 och MY eftersom MX blir för dyr. Eftersom jag ska byta jobb måste min nuvarande bil tillbaka om två månader och kampanjen på 0.25% ränta på M3 är väldigt frestande.

Så till min fråga. Är det någon här som har, eller har haft, en M3 med en familj på 5 personer, och kan dela med sig hur det fungerat för er? Jag är lite orolig för att alla ska få plats utan att behöva trängas. Det ska tilläggas att barnen är 1,5 och 9 - vilket innebär att den yngsta sitter bakåtvänd med tvåans stol.

Eftersom vi också vill göra långresor är det viktigt att alla kan sitta bekvämt. Bagageutrymmet ser jag inte som ett problem eftersom det kan lösas med takbox och den yngsta har en kompakt vagn.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av taliz »

Enligt Google är baksätet i V90 140cm brett, i Model 3 138cm.
2cm gör nog inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Remuz »

Jag skulle säga nej med bakåtvänd stol och 5pers. Bytte från X till 3 när vi slapp den. Det är dock en definitionsfråga gällande ”bekvämt”.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av jonasl »

Jag är i samma situation ungefär och har beställt en M3. Är lite i valet och kvalet.. Våra barn är 2, 4,5 och 7. 7-åringen är dock 140 cm lång. Båda smågrabbarna åker bakåtvänt fortfarande.

Till vardags åker vi i princip aldrig hela familjen tillsammans, då sitter det största barnet i passagerarsätet fram och de två små i baksätet på ytterplatserna (man kan fälla passagerarstolen och ta sig in i mitten bak), där ryms det ledigt en vuxen i nuvarande bil.

Med de barnstolar vi har idag tror jag det blir svårt, samtidigt är det många i svenska model 3-facebookgruppen som har 3 barn i model 3 så det kan ju inte vara omöjligt.

Det känns en aning mera ekonomiskt tryggt att köpa en ny Model 3 jämfört med en Model X som säkert hade funkat bättre men den är både rejält dyr att försäkra och lär ju inte vara helt problemfri heller.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av swegarm »

3500 mil och 2,5 år utan ett enda problem så att inte Xen skulle vara problemfri behöver ju inte vara fallet.

(Inte ett enda problem med vår 3a efter 1.5 år 2500 mil heller , mer än frusna dörrhandtag)
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Denke »

Samma huvudvärk här, företaget säger el jag säger hybrid. Företaget vinner och än så länge är det lönsamt med elbil.
Men jag är så sugen nu på min Model 3.
För att den ska bli mer lastbar tänker jag att man får skaffa skidbox så får man med sig lite mer grejer, för bagaget är ju inte så familje rymligt tänker jag
Senast redigerad av Denke, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av ergo »

Hej, jag har tre barn (2,5,7) och bytte från 3a till S. S har mycket bredare baksäte. Det är inga problem att åka långt i vår S men 3 upplevde vi som för trång uppfylld med barnstolar. Dessutom packar Model S hur mycket som helst och är väldigt lättlastad i jämförelse med 3ans lilla lucka. Är inga problem att kasta in ett par snowracers eller en barncykel bak i S. Är väldigt nöjd med bytet faktiskt, funkar väldigt bra i vardagen och är grym på långturer.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Matte »

Vi har tre barn i model 3. Två bakåtvända och en på kudde. Det fungerar ok, men längtar tills mellanbarnet kan sitta på kudde också. Just nu kör vi en bakåtvänd och en bilkudde bak, så den andra vuxna får sätta sig bredvid dem. Det jobbiga är att få sig in och ut ur bilen, men tror inte att någon med tre småbarn njuter när de ska in i sin bil, oavsett bil. Tycker det är svårt att motivera en X, som skulle bli ca 70k dyrare per år för oss. En S är ett alternativ (och något jag funderar dagligen på 8-) , om ekonomin tillåter blir det det nästa gång). Jag skulle försöka testa/låna en trea för att vara säker, eftersom vi inte heller är speciellt kräsna och du kanske är det.

Bilen slukar packning så det är som du säger inget bekymmer!

Skulle vi kunna fixa en bältesförlängare till bilkudden så man inte behövde söka "bälteshonan" varje skulle gång skulle det också underlätta.

Vi har btw kört ca 2k mil långresor med familjen i den så har mycket erfarenhet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av nek0 »

Denke skrev:
Samma huvudvärk här, företaget säger el jag säger hybrid. Företaget vinner och än så länge är det lönsamt med elbil.
Men det kommer en morgondag som stolpskotten i Miljöpartiet inte såg eller såg komma.
Vågar inte ens tänka på hur en eventuell kilometerskatt ska se ut.
Så här ser det ut, just nu är det fri prissättning på alla chargers, men ingen är så naiv och tror att det är det nya.
Så inom kort ska staten ha sin del av kakan och den blir inte billig, hela landet är byggt runt skatt.
Varför skulle man på något vis kunna slippa beskattning?
Sen nästa fråga, hur kan det ens finnas ett miljöparti när alla andra partierna vill samma saker med miljön men är inte militanta ?
Kommer det kilometerskatt i framtiden spelar det ingen roll vad du har under motorhuven. Eventuell kilometerskatt kommer drabba alla bilar oavsett vad du har för drivlina. Fattar inte varför många tror att bara elbilarna ska få kilometerskatt.Är det något man hoppas på?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av MarkusL »

3 barn sitter bra där bak, battre än t.ex. passat men bökigare att få in bakåtvända barn p.g.a. sluttande tak. Finns massa trådar om detta. T.ex.
viewtopic.php?f=27&t=23695
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av johantd04 »

Tack för alla svar.

Både S och X tycker jag blir för dyrt. Hade gärna kört en X dock. En begagnad tycker jag inte blir mycket billigare eftersom försäkringen är rätt dyr och bonusen är motiverande. Dessutom tycker jag det är skönt att slippa oroa sig när man har en ny bil och betalar gärna lite extra för det :)

Det blir en provkörning imorgon så jag får ta med mig barnstol en och de två äldsta. Om det känns för trångt skulle nog en MY passa utmärkt. Leveranstiden är dock ett bekymmer. Eller snarare osäkerheten, att man inte vet när en leverans kan ske och risken för ytterligare förseningar (dessutom är .25% ränta på M3 extremt tilltalande).
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av vibrationsfri »

Priset på m3 har precis sänkts med 20 k plus 0,25 i ränta. Andrahandsvärdet är otroligt bra och många som ägt m3 och sålt har inte förlorat en krona. Du skulle ju kunna köpa m3 och om du vill byta till Y göra det senare om du då får ett bra pris.

Jag säljer precis min 1,5 åriga och köper en ny . med det som amorterats och miljöbonusen så får jag tillbaks insatsen jag la in fullt ut
. Då är det ändå till en bilhandlare. Privat skulle jag kunna få mer emellan än kontantinsatsen..
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av johantd04 »

vibrationsfri skrev:
Priset på m3 har precis sänkts med 20 k plus 0,25 i ränta. Andrahandsvärdet är otroligt bra och många som ägt m3 och sålt har inte förlorat en krona. Du skulle ju kunna köpa m3 och om du vill byta till Y göra det senare om du då får ett bra pris.

Jag säljer precis min 1,5 åriga och köper en ny . med det som amorterats och miljöbonusen så får jag tillbaks insatsen jag la in fullt ut
. Då är det ändå till en bilhandlare. Privat skulle jag kunna få mer emellan än kontantinsatsen..
Wow! Jag hoppades på att kunna göra just det, men var osäker på om det kunde bli värt det. Hade inte velat köpa en ny bil bara för att byta efter ett år och förlora en massa pengar på det. Men nu blev jag nästan helt övertygad om att det blir en M3. Förmodligen en M3P eftersom jag köper privat och har inget behov av dragkrok. Misstänker att provkörningen kommer ge mig den sista pushen som behövs :-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av jonasl »

Vad kör ni för barnstolar och hur är de placerade blir jag ju nyfiken på? Vi har gigantiska Besafe-stolar.. perfekt vore två bakåtvända (en blir framåt inom kort och kanske ytterligare två år den sista). Den äldste kör liten kudde men klarar sig snart helt utan.

En vuxen behöver kunna sitta bak, på långa resor klarar sig inte de två yngsta själva.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av johantd04 »

jonasl skrev:
Vad kör ni för barnstolar och hur är de placerade blir jag ju nyfiken på? Vi har gigantiska Besafe-stolar.. perfekt vore två bakåtvända (en blir framåt inom kort och kanske ytterligare två år den sista). Den äldste kör liten kudde men klarar sig snart helt utan.

En vuxen behöver kunna sitta bak, på långa resor klarar sig inte de två yngsta själva.
Den äldsta är tillräckligt lång och behöver inte kudde längre. Den mellersta som blir 6 om ett halvår har en britax bältesstol men det är dags för en kudde då han är lång för sin ålder. Den yngsta har en Axkid Rekid. Inte den minsta stolen. Tror inte det blir något problem att ha den bakåtvänt bakom passageraren. Det är egentligen bara bredden jag är orolig för. Som ni så behöver vi på långresor en vuxen i baksätet. Även om det skulle fungera utan så vill man inte vara fast på motorvägen med skrikande barn :-)
johantd04
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2021 19:19

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av johantd04 »

Idag har jag provkört en M3P och jag säger nog som de flesta säger efter första gången, wow! Vilken bil. Jag tycker den påminner väldigt mycket som Porsche 911 i sin karaktär. Nu var det ett tag sedan jag körde Porsche förvisso men otrolig körglädje. Vi är helt övertygade om att nästa bil blir en Tesla. Däremot blir det förmodligen inte en M3 utan en MY istället. Eftersom min tjänstebil ska tillbaka om 2 månader så funderar vi nu om vi ska stå utan bil ett tag eller köra M3 tills MY finns tillgänglig.

Då jag var lite osäker på om vi kunde få plats allihopa tog jag med barnstolar, vagn och hela familjen. Utrymmet var mer generöst än vad jag förväntade mig. Det var inga problem att ha en bakåtvänd stol bakom passageraren. Alla barn fick plats där bak om än något trångt. Jämfört med min V90 så var det inte mycket trängre. Däremot när frun satt i baksätet blev det något sämre. Främst för henne. Hon tyckte taket kom allt för nära och fick en liten känsla av klaustrofobi. Eftersom vi planerar att göra fler långresor än tidigare, för att ekonomin blir bättre med EV, så passar nog MY bättre för oss. Men ändå ett stort positivt intryck av rymligheten!

Så nu återstår det bara att fundera ut vad som är klokast. Ta en M3 ett år eller vänta. I och med pandemin så är behovet av bil mindre just nu och sommaren kan enkelt lösas med hyrbil. Frågan är bara när MY kan tänkas komma...

Tack igen alla som besvarat mina frågor!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av LarsL »

Jag har en Model 3 och har 3 barn som är 8, 11 och 14. Vi har fått det betydligt lättare med bil sedan vi slapp två stolar i bilen, nu har vi bara en bälteskudde så betydligt bättre.
Fördelen med Model 3 är att vi slipper tunneln i mitten så det blir en hyfsat bra plats där också. Jag hade en MB E-klass innan (sedan) och den kändes mindre inne i kupén.

Jag tycker det är lite synd att Teslas försäljnings ställen ligger mitt inne i stan dit det är svårt att ta sig. Vi försökte ta oss in med stolar och kuddar för några år sedan men det blev för jobbigt genom staden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av martinot »

johantd04 skrev:
Idag har jag provkört en M3P och jag säger nog som de flesta säger efter första gången, wow! Vilken bil. Jag tycker den påminner väldigt mycket som Porsche 911 i sin karaktär. Nu var det ett tag sedan jag körde Porsche förvisso men otrolig körglädje. Vi är helt övertygade om att nästa bil blir en Tesla.
Kul! :D

Jo, för de som inte testat en M3P, så brukar jag beskriva det som en Porsche på batteri (men med lite sämre byggkvalitet), eller som en stor go-cart. :)
johantd04 skrev:
Då jag var lite osäker på om vi kunde få plats allihopa tog jag med barnstolar, vagn och hela familjen. Utrymmet var mer generöst än vad jag förväntade mig. Det var inga problem att ha en bakåtvänd stol bakom passageraren. Alla barn fick plats där bak om än något trångt. Jämfört med min V90 så var det inte mycket trängre. Däremot när frun satt i baksätet blev det något sämre. Främst för henne. Hon tyckte taket kom allt för nära och fick en liten känsla av klaustrofobi. Eftersom vi planerar att göra fler långresor än tidigare, för att ekonomin blir bättre med EV, så passar nog MY bättre för oss. Men ändå ett stort positivt intryck av rymligheten!

Så nu återstår det bara att fundera ut vad som är klokast. Ta en M3 ett år eller vänta. I och med pandemin så är behovet av bil mindre just nu och sommaren kan enkelt lösas med hyrbil. Frågan är bara när MY kan tänkas komma...
Klarar ni er utan bil under ett halvår så är det ju den absolut enklaste lösningen. Finns ju hyrbilar om behov uppstår under tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av NiklasTesla »

Håller med. Haft Porsche Boxster S och Model 3 känns ganska lik fast mer high-tec, bättre utrymme och miljö 8-)

Om man klarar sig med utrymmet i Model 3 skulle jag gå på den direkt istället för att vänta på Model Y då Model Y är högre bil vilket lär kännas mindre sportbil.

MVH samt glöm inte Referral när du konfigurerar.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Tomas L »

NiklasTesla skrev:
Håller med. Haft Porsche Boxster S och Model 3 känns ganska lik fast mer high-tec, bättre utrymme och miljö 8-)

Om man klarar sig med utrymmet i Model 3 skulle jag gå på den direkt istället för att vänta på Model Y då Model Y är högre bil vilket lär kännas mindre sportbil.

MVH samt glöm inte Referral när du konfigurerar.
Som norrlänning så ser jag bara fördelar med hög markfrigång. :) Jag har en 11 och 13-åring och vi har inte lika stort behov av utrymme som för några år sedan då det skulle med sittvagnar och dylikt, då körde vi alltid med takbox. Nu tror jag att en 3:a räcker gott, men hade MY funnits tillgänglig, så hade vi valt den istället. De börjar prata om att skaffa hund och då hade en hatchback varit mer praktisk.
M3 LR AWD EAP 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Mickep »

En sedan fungerar som familjebil. Det blir bara mer planering och man tar inte med sånt som inte behövs ex till standen. (man ser trötta föräldrar som stoppar in uppblåsbara badsaker i bilen för att de inte orkar blåsa upp den varje dag.) På semester blir det också pga av den mindre bagageutrymmet mindre resväskor, men det gör det inte omöjligt att resa.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev:
En sedan fungerar som familjebil. Det blir bara mer planering och man tar inte med sånt som inte behövs ex till standen. (man ser trötta föräldrar som stoppar in uppblåsbara badsaker i bilen för att de inte orkar blåsa upp den varje dag.) På semester blir det också pga av den mindre bagageutrymmet mindre resväskor, men det gör det inte omöjligt att resa.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
Baby-Zen Yoyo så kan du säkert ha plats för minst 5 barnvagnar i en Model 3 (varav en fram går vet jag själv).

MVH
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av JazzMatazz »

Till er småbarnsföräldrar,

Jag har en 9-månaders hemma och ska köpa ny bilbarnstol till familjens nya M3P som anländer om ett par veckor.
Jag är 190 cm lång och skulle gärna ha bilbarnstolen bakom förarplatsen för att ge andra sidan/medpassagerare mer plats.

Har ni tips på märke och säker modell av bilbarnstol med ISOFIX i bra storlek?

Stort tack på förhand!

/J.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av jonasl »

Det är rätt bra med plats på längden i Model 3. Jag är 195 cm, har testat och fick utan problem plats framför en Besafe iZi Modular i-Size som inte ens är en särskilt liten stol.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av JazzMatazz »

jonasl skrev:
Det är rätt bra med plats på längden i Model 3. Jag är 195 cm, har testat och fick utan problem plats framför en Besafe iZi Modular i-Size som inte ens är en särskilt liten stol.
Tack Jonas! Kör nog på den – med twistfunktion.
Skriv svar