Model 3 som familjebil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Mickep »

En sedan fungerar som familjebil. Det blir bara mer planering och man tar inte med sånt som inte behövs ex till standen. (man ser trötta föräldrar som stoppar in uppblåsbara badsaker i bilen för att de inte orkar blåsa upp den varje dag.) På semester blir det också pga av den mindre bagageutrymmet mindre resväskor, men det gör det inte omöjligt att resa.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev:
En sedan fungerar som familjebil. Det blir bara mer planering och man tar inte med sånt som inte behövs ex till standen. (man ser trötta föräldrar som stoppar in uppblåsbara badsaker i bilen för att de inte orkar blåsa upp den varje dag.) På semester blir det också pga av den mindre bagageutrymmet mindre resväskor, men det gör det inte omöjligt att resa.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
Baby-Zen Yoyo så kan du säkert ha plats för minst 5 barnvagnar i en Model 3 (varav en fram går vet jag själv).

MVH
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av JazzMatazz »

Till er småbarnsföräldrar,

Jag har en 9-månaders hemma och ska köpa ny bilbarnstol till familjens nya M3P som anländer om ett par veckor.
Jag är 190 cm lång och skulle gärna ha bilbarnstolen bakom förarplatsen för att ge andra sidan/medpassagerare mer plats.

Har ni tips på märke och säker modell av bilbarnstol med ISOFIX i bra storlek?

Stort tack på förhand!

/J.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av jonasl »

Det är rätt bra med plats på längden i Model 3. Jag är 195 cm, har testat och fick utan problem plats framför en Besafe iZi Modular i-Size som inte ens är en särskilt liten stol.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av JazzMatazz »

jonasl skrev:
Det är rätt bra med plats på längden i Model 3. Jag är 195 cm, har testat och fick utan problem plats framför en Besafe iZi Modular i-Size som inte ens är en särskilt liten stol.
Tack Jonas! Kör nog på den – med twistfunktion.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av jonasl »

Det tror jag är grymt bra i en såpass låg bil som trean är.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Tars »

Vi är 5, och 3:an lämpar sig inte för oss i alla fall.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av MarkusL »

Tars skrev:
Vi är 5, och 3:an lämpar sig inte för oss i alla fall.
Vi är också 5 och trean har funkat jättebra för oss! Både baksäte och bagage. Bättre än S som har sämre takhöjd.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Tars »

MarkusL skrev:
Tars skrev:
Vi är 5, och 3:an lämpar sig inte för oss i alla fall.
Vi är också 5 och trean har funkat jättebra för oss! Både baksäte och bagage. Bättre än S som har sämre takhöjd.
Vi har en 4 månaders, en 5 åring och en 8 åring. Bak är det trångt på bredden. Men ja, 3:an har bättre takhöjd, men iom att de är barn spelar det ingen roll. S:en har bra mycket bättre lastutrymme. Men vi uppfattar utrymmena olika du och jag. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av MarkusL »

Tars skrev:
MarkusL skrev:
Tars skrev:
Vi är 5, och 3:an lämpar sig inte för oss i alla fall.
Vi är också 5 och trean har funkat jättebra för oss! Både baksäte och bagage. Bättre än S som har sämre takhöjd.
Vi har en 4 månaders, en 5 åring och en 8 åring. Bak är det trångt på bredden. Men ja, 3:an har bättre takhöjd, men iom att de är barn spelar det ingen roll. S:en har bra mycket bättre lastutrymme. Men vi uppfattar utrymmena olika du och jag. Bild
Tror inte vi uppfattar utrymmena olika, jag uppfattar också S babageutrymme större men då 3 är i klass med de vanliga familjekombibilarna på marknaden och S har absurt stort bagage menar jag bara att trean räcker bra, behöver likson inte mer bagageutrymme. S är här i en klass över de största SUVarna. Då vi ofta har en vuxen bak när vi åker hela familjen stör den låga takhöjden i S däremot.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle inte köra en 3a som familjebil om man är 5. Rätt smalt i baksätet så för att sitta bekvämt spiller man över till mittplatsen även i de 2 ytterplatserna om man är någorlunda normalbyggd, så sätter man in barnstolar och vill ha en vuxen där bak blir det tight. Takhöjden är ju lite sämre i S än 3an men ingen som jag haft i bilen och är under 190 cm har märkt någon skillnad, detta då jämfört med en S som har helglastaket (dvs inte öppningsbart). Varianterna med takluckan var annorlunda och där kunde man knappt sitta om man var över 175 typ…
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Threm »

Haft en Model S och har snart en Model 3. Det går lättare i en S eller X. Men det går i Model 3. Problemet är barnstolarna, dom bakåtvända som ska användas från 1-4 år. Så fort det problemet är ur vägen eller att du endast behöver ha bakåtvänd så är det inga problem med Model 3. Men man får säga att man får anpassa bilbarnstolar efter bilen i Model 3 medans man kan köpa vilket megamonster till bilbarnstol som helst i S och X.
Skriv svar