Model 3 som familjebil
Moderator: Redaktion
Model 3 som familjebil
Hej!
Det är dags för byte av bil (kör V90 idag) och vill ha en EV som nästa bil. Just nu står det mellan M3 och MY eftersom MX blir för dyr. Eftersom jag ska byta jobb måste min nuvarande bil tillbaka om två månader och kampanjen på 0.25% ränta på M3 är väldigt frestande.
Så till min fråga. Är det någon här som har, eller har haft, en M3 med en familj på 5 personer, och kan dela med sig hur det fungerat för er? Jag är lite orolig för att alla ska få plats utan att behöva trängas. Det ska tilläggas att barnen är 1,5 och 9 - vilket innebär att den yngsta sitter bakåtvänd med tvåans stol.
Eftersom vi också vill göra långresor är det viktigt att alla kan sitta bekvämt. Bagageutrymmet ser jag inte som ett problem eftersom det kan lösas med takbox och den yngsta har en kompakt vagn.
Det är dags för byte av bil (kör V90 idag) och vill ha en EV som nästa bil. Just nu står det mellan M3 och MY eftersom MX blir för dyr. Eftersom jag ska byta jobb måste min nuvarande bil tillbaka om två månader och kampanjen på 0.25% ränta på M3 är väldigt frestande.
Så till min fråga. Är det någon här som har, eller har haft, en M3 med en familj på 5 personer, och kan dela med sig hur det fungerat för er? Jag är lite orolig för att alla ska få plats utan att behöva trängas. Det ska tilläggas att barnen är 1,5 och 9 - vilket innebär att den yngsta sitter bakåtvänd med tvåans stol.
Eftersom vi också vill göra långresor är det viktigt att alla kan sitta bekvämt. Bagageutrymmet ser jag inte som ett problem eftersom det kan lösas med takbox och den yngsta har en kompakt vagn.
Re: Model 3 som familjebil
Enligt Google är baksätet i V90 140cm brett, i Model 3 138cm.
2cm gör nog inte mkt skillnad.
2cm gör nog inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 som familjebil
Jag skulle säga nej med bakåtvänd stol och 5pers. Bytte från X till 3 när vi slapp den. Det är dock en definitionsfråga gällande ”bekvämt”.
P85D svart/svart med gratis SuC
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 som familjebil
Jag är i samma situation ungefär och har beställt en M3. Är lite i valet och kvalet.. Våra barn är 2, 4,5 och 7. 7-åringen är dock 140 cm lång. Båda smågrabbarna åker bakåtvänt fortfarande.
Till vardags åker vi i princip aldrig hela familjen tillsammans, då sitter det största barnet i passagerarsätet fram och de två små i baksätet på ytterplatserna (man kan fälla passagerarstolen och ta sig in i mitten bak), där ryms det ledigt en vuxen i nuvarande bil.
Med de barnstolar vi har idag tror jag det blir svårt, samtidigt är det många i svenska model 3-facebookgruppen som har 3 barn i model 3 så det kan ju inte vara omöjligt.
Det känns en aning mera ekonomiskt tryggt att köpa en ny Model 3 jämfört med en Model X som säkert hade funkat bättre men den är både rejält dyr att försäkra och lär ju inte vara helt problemfri heller.
Till vardags åker vi i princip aldrig hela familjen tillsammans, då sitter det största barnet i passagerarsätet fram och de två små i baksätet på ytterplatserna (man kan fälla passagerarstolen och ta sig in i mitten bak), där ryms det ledigt en vuxen i nuvarande bil.
Med de barnstolar vi har idag tror jag det blir svårt, samtidigt är det många i svenska model 3-facebookgruppen som har 3 barn i model 3 så det kan ju inte vara omöjligt.
Det känns en aning mera ekonomiskt tryggt att köpa en ny Model 3 jämfört med en Model X som säkert hade funkat bättre men den är både rejält dyr att försäkra och lär ju inte vara helt problemfri heller.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model 3 som familjebil
3500 mil och 2,5 år utan ett enda problem så att inte Xen skulle vara problemfri behöver ju inte vara fallet.
(Inte ett enda problem med vår 3a efter 1.5 år 2500 mil heller , mer än frusna dörrhandtag)
(Inte ett enda problem med vår 3a efter 1.5 år 2500 mil heller , mer än frusna dörrhandtag)
Re: Model 3 som familjebil
Samma huvudvärk här, företaget säger el jag säger hybrid. Företaget vinner och än så länge är det lönsamt med elbil.
Men jag är så sugen nu på min Model 3.
För att den ska bli mer lastbar tänker jag att man får skaffa skidbox så får man med sig lite mer grejer, för bagaget är ju inte så familje rymligt tänker jag
Men jag är så sugen nu på min Model 3.
För att den ska bli mer lastbar tänker jag att man får skaffa skidbox så får man med sig lite mer grejer, för bagaget är ju inte så familje rymligt tänker jag
Senast redigerad av Denke, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 som familjebil
Hej, jag har tre barn (2,5,7) och bytte från 3a till S. S har mycket bredare baksäte. Det är inga problem att åka långt i vår S men 3 upplevde vi som för trång uppfylld med barnstolar. Dessutom packar Model S hur mycket som helst och är väldigt lättlastad i jämförelse med 3ans lilla lucka. Är inga problem att kasta in ett par snowracers eller en barncykel bak i S. Är väldigt nöjd med bytet faktiskt, funkar väldigt bra i vardagen och är grym på långturer.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Re: Model 3 som familjebil
Vi har tre barn i model 3. Två bakåtvända och en på kudde. Det fungerar ok, men längtar tills mellanbarnet kan sitta på kudde också. Just nu kör vi en bakåtvänd och en bilkudde bak, så den andra vuxna får sätta sig bredvid dem. Det jobbiga är att få sig in och ut ur bilen, men tror inte att någon med tre småbarn njuter när de ska in i sin bil, oavsett bil. Tycker det är svårt att motivera en X, som skulle bli ca 70k dyrare per år för oss. En S är ett alternativ (och något jag funderar dagligen på , om ekonomin tillåter blir det det nästa gång). Jag skulle försöka testa/låna en trea för att vara säker, eftersom vi inte heller är speciellt kräsna och du kanske är det.
Bilen slukar packning så det är som du säger inget bekymmer!
Skulle vi kunna fixa en bältesförlängare till bilkudden så man inte behövde söka "bälteshonan" varje skulle gång skulle det också underlätta.
Vi har btw kört ca 2k mil långresor med familjen i den så har mycket erfarenhet.
Bilen slukar packning så det är som du säger inget bekymmer!
Skulle vi kunna fixa en bältesförlängare till bilkudden så man inte behövde söka "bälteshonan" varje skulle gång skulle det också underlätta.
Vi har btw kört ca 2k mil långresor med familjen i den så har mycket erfarenhet.
Re: Model 3 som familjebil
Kommer det kilometerskatt i framtiden spelar det ingen roll vad du har under motorhuven. Eventuell kilometerskatt kommer drabba alla bilar oavsett vad du har för drivlina. Fattar inte varför många tror att bara elbilarna ska få kilometerskatt.Är det något man hoppas på?Denke skrev:Samma huvudvärk här, företaget säger el jag säger hybrid. Företaget vinner och än så länge är det lönsamt med elbil.
Men det kommer en morgondag som stolpskotten i Miljöpartiet inte såg eller såg komma.
Vågar inte ens tänka på hur en eventuell kilometerskatt ska se ut.
Så här ser det ut, just nu är det fri prissättning på alla chargers, men ingen är så naiv och tror att det är det nya.
Så inom kort ska staten ha sin del av kakan och den blir inte billig, hela landet är byggt runt skatt.
Varför skulle man på något vis kunna slippa beskattning?
Sen nästa fråga, hur kan det ens finnas ett miljöparti när alla andra partierna vill samma saker med miljön men är inte militanta ?
Re: Model 3 som familjebil
3 barn sitter bra där bak, battre än t.ex. passat men bökigare att få in bakåtvända barn p.g.a. sluttande tak. Finns massa trådar om detta. T.ex.
viewtopic.php?f=27&t=23695
viewtopic.php?f=27&t=23695
Re: Model 3 som familjebil
Tack för alla svar.
Både S och X tycker jag blir för dyrt. Hade gärna kört en X dock. En begagnad tycker jag inte blir mycket billigare eftersom försäkringen är rätt dyr och bonusen är motiverande. Dessutom tycker jag det är skönt att slippa oroa sig när man har en ny bil och betalar gärna lite extra för det
Det blir en provkörning imorgon så jag får ta med mig barnstol en och de två äldsta. Om det känns för trångt skulle nog en MY passa utmärkt. Leveranstiden är dock ett bekymmer. Eller snarare osäkerheten, att man inte vet när en leverans kan ske och risken för ytterligare förseningar (dessutom är .25% ränta på M3 extremt tilltalande).
Både S och X tycker jag blir för dyrt. Hade gärna kört en X dock. En begagnad tycker jag inte blir mycket billigare eftersom försäkringen är rätt dyr och bonusen är motiverande. Dessutom tycker jag det är skönt att slippa oroa sig när man har en ny bil och betalar gärna lite extra för det
Det blir en provkörning imorgon så jag får ta med mig barnstol en och de två äldsta. Om det känns för trångt skulle nog en MY passa utmärkt. Leveranstiden är dock ett bekymmer. Eller snarare osäkerheten, att man inte vet när en leverans kan ske och risken för ytterligare förseningar (dessutom är .25% ränta på M3 extremt tilltalande).
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Model 3 som familjebil
Priset på m3 har precis sänkts med 20 k plus 0,25 i ränta. Andrahandsvärdet är otroligt bra och många som ägt m3 och sålt har inte förlorat en krona. Du skulle ju kunna köpa m3 och om du vill byta till Y göra det senare om du då får ett bra pris.
Jag säljer precis min 1,5 åriga och köper en ny . med det som amorterats och miljöbonusen så får jag tillbaks insatsen jag la in fullt ut
. Då är det ändå till en bilhandlare. Privat skulle jag kunna få mer emellan än kontantinsatsen..
Jag säljer precis min 1,5 åriga och köper en ny . med det som amorterats och miljöbonusen så får jag tillbaks insatsen jag la in fullt ut
. Då är det ändå till en bilhandlare. Privat skulle jag kunna få mer emellan än kontantinsatsen..
Re: Model 3 som familjebil
Wow! Jag hoppades på att kunna göra just det, men var osäker på om det kunde bli värt det. Hade inte velat köpa en ny bil bara för att byta efter ett år och förlora en massa pengar på det. Men nu blev jag nästan helt övertygad om att det blir en M3. Förmodligen en M3P eftersom jag köper privat och har inget behov av dragkrok. Misstänker att provkörningen kommer ge mig den sista pushen som behövsvibrationsfri skrev:Priset på m3 har precis sänkts med 20 k plus 0,25 i ränta. Andrahandsvärdet är otroligt bra och många som ägt m3 och sålt har inte förlorat en krona. Du skulle ju kunna köpa m3 och om du vill byta till Y göra det senare om du då får ett bra pris.
Jag säljer precis min 1,5 åriga och köper en ny . med det som amorterats och miljöbonusen så får jag tillbaks insatsen jag la in fullt ut
. Då är det ändå till en bilhandlare. Privat skulle jag kunna få mer emellan än kontantinsatsen..
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 som familjebil
Vad kör ni för barnstolar och hur är de placerade blir jag ju nyfiken på? Vi har gigantiska Besafe-stolar.. perfekt vore två bakåtvända (en blir framåt inom kort och kanske ytterligare två år den sista). Den äldste kör liten kudde men klarar sig snart helt utan.
En vuxen behöver kunna sitta bak, på långa resor klarar sig inte de två yngsta själva.
En vuxen behöver kunna sitta bak, på långa resor klarar sig inte de två yngsta själva.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model 3 som familjebil
Den äldsta är tillräckligt lång och behöver inte kudde längre. Den mellersta som blir 6 om ett halvår har en britax bältesstol men det är dags för en kudde då han är lång för sin ålder. Den yngsta har en Axkid Rekid. Inte den minsta stolen. Tror inte det blir något problem att ha den bakåtvänt bakom passageraren. Det är egentligen bara bredden jag är orolig för. Som ni så behöver vi på långresor en vuxen i baksätet. Även om det skulle fungera utan så vill man inte vara fast på motorvägen med skrikande barnjonasl skrev:Vad kör ni för barnstolar och hur är de placerade blir jag ju nyfiken på? Vi har gigantiska Besafe-stolar.. perfekt vore två bakåtvända (en blir framåt inom kort och kanske ytterligare två år den sista). Den äldste kör liten kudde men klarar sig snart helt utan.
En vuxen behöver kunna sitta bak, på långa resor klarar sig inte de två yngsta själva.
Re: Model 3 som familjebil
Idag har jag provkört en M3P och jag säger nog som de flesta säger efter första gången, wow! Vilken bil. Jag tycker den påminner väldigt mycket som Porsche 911 i sin karaktär. Nu var det ett tag sedan jag körde Porsche förvisso men otrolig körglädje. Vi är helt övertygade om att nästa bil blir en Tesla. Däremot blir det förmodligen inte en M3 utan en MY istället. Eftersom min tjänstebil ska tillbaka om 2 månader så funderar vi nu om vi ska stå utan bil ett tag eller köra M3 tills MY finns tillgänglig.
Då jag var lite osäker på om vi kunde få plats allihopa tog jag med barnstolar, vagn och hela familjen. Utrymmet var mer generöst än vad jag förväntade mig. Det var inga problem att ha en bakåtvänd stol bakom passageraren. Alla barn fick plats där bak om än något trångt. Jämfört med min V90 så var det inte mycket trängre. Däremot när frun satt i baksätet blev det något sämre. Främst för henne. Hon tyckte taket kom allt för nära och fick en liten känsla av klaustrofobi. Eftersom vi planerar att göra fler långresor än tidigare, för att ekonomin blir bättre med EV, så passar nog MY bättre för oss. Men ändå ett stort positivt intryck av rymligheten!
Så nu återstår det bara att fundera ut vad som är klokast. Ta en M3 ett år eller vänta. I och med pandemin så är behovet av bil mindre just nu och sommaren kan enkelt lösas med hyrbil. Frågan är bara när MY kan tänkas komma...
Tack igen alla som besvarat mina frågor!
Då jag var lite osäker på om vi kunde få plats allihopa tog jag med barnstolar, vagn och hela familjen. Utrymmet var mer generöst än vad jag förväntade mig. Det var inga problem att ha en bakåtvänd stol bakom passageraren. Alla barn fick plats där bak om än något trångt. Jämfört med min V90 så var det inte mycket trängre. Däremot när frun satt i baksätet blev det något sämre. Främst för henne. Hon tyckte taket kom allt för nära och fick en liten känsla av klaustrofobi. Eftersom vi planerar att göra fler långresor än tidigare, för att ekonomin blir bättre med EV, så passar nog MY bättre för oss. Men ändå ett stort positivt intryck av rymligheten!
Så nu återstår det bara att fundera ut vad som är klokast. Ta en M3 ett år eller vänta. I och med pandemin så är behovet av bil mindre just nu och sommaren kan enkelt lösas med hyrbil. Frågan är bara när MY kan tänkas komma...
Tack igen alla som besvarat mina frågor!
Re: Model 3 som familjebil
Jag har en Model 3 och har 3 barn som är 8, 11 och 14. Vi har fått det betydligt lättare med bil sedan vi slapp två stolar i bilen, nu har vi bara en bälteskudde så betydligt bättre.
Fördelen med Model 3 är att vi slipper tunneln i mitten så det blir en hyfsat bra plats där också. Jag hade en MB E-klass innan (sedan) och den kändes mindre inne i kupén.
Jag tycker det är lite synd att Teslas försäljnings ställen ligger mitt inne i stan dit det är svårt att ta sig. Vi försökte ta oss in med stolar och kuddar för några år sedan men det blev för jobbigt genom staden.
Fördelen med Model 3 är att vi slipper tunneln i mitten så det blir en hyfsat bra plats där också. Jag hade en MB E-klass innan (sedan) och den kändes mindre inne i kupén.
Jag tycker det är lite synd att Teslas försäljnings ställen ligger mitt inne i stan dit det är svårt att ta sig. Vi försökte ta oss in med stolar och kuddar för några år sedan men det blev för jobbigt genom staden.
Re: Model 3 som familjebil
Kul!johantd04 skrev:Idag har jag provkört en M3P och jag säger nog som de flesta säger efter första gången, wow! Vilken bil. Jag tycker den påminner väldigt mycket som Porsche 911 i sin karaktär. Nu var det ett tag sedan jag körde Porsche förvisso men otrolig körglädje. Vi är helt övertygade om att nästa bil blir en Tesla.
Jo, för de som inte testat en M3P, så brukar jag beskriva det som en Porsche på batteri (men med lite sämre byggkvalitet), eller som en stor go-cart.
Klarar ni er utan bil under ett halvår så är det ju den absolut enklaste lösningen. Finns ju hyrbilar om behov uppstår under tiden.johantd04 skrev:Då jag var lite osäker på om vi kunde få plats allihopa tog jag med barnstolar, vagn och hela familjen. Utrymmet var mer generöst än vad jag förväntade mig. Det var inga problem att ha en bakåtvänd stol bakom passageraren. Alla barn fick plats där bak om än något trångt. Jämfört med min V90 så var det inte mycket trängre. Däremot när frun satt i baksätet blev det något sämre. Främst för henne. Hon tyckte taket kom allt för nära och fick en liten känsla av klaustrofobi. Eftersom vi planerar att göra fler långresor än tidigare, för att ekonomin blir bättre med EV, så passar nog MY bättre för oss. Men ändå ett stort positivt intryck av rymligheten!
Så nu återstår det bara att fundera ut vad som är klokast. Ta en M3 ett år eller vänta. I och med pandemin så är behovet av bil mindre just nu och sommaren kan enkelt lösas med hyrbil. Frågan är bara när MY kan tänkas komma...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 som familjebil
Håller med. Haft Porsche Boxster S och Model 3 känns ganska lik fast mer high-tec, bättre utrymme och miljö
Om man klarar sig med utrymmet i Model 3 skulle jag gå på den direkt istället för att vänta på Model Y då Model Y är högre bil vilket lär kännas mindre sportbil.
MVH samt glöm inte Referral när du konfigurerar.
Om man klarar sig med utrymmet i Model 3 skulle jag gå på den direkt istället för att vänta på Model Y då Model Y är högre bil vilket lär kännas mindre sportbil.
MVH samt glöm inte Referral när du konfigurerar.
Re: Model 3 som familjebil
Som norrlänning så ser jag bara fördelar med hög markfrigång. Jag har en 11 och 13-åring och vi har inte lika stort behov av utrymme som för några år sedan då det skulle med sittvagnar och dylikt, då körde vi alltid med takbox. Nu tror jag att en 3:a räcker gott, men hade MY funnits tillgänglig, så hade vi valt den istället. De börjar prata om att skaffa hund och då hade en hatchback varit mer praktisk.NiklasTesla skrev:Håller med. Haft Porsche Boxster S och Model 3 känns ganska lik fast mer high-tec, bättre utrymme och miljö
Om man klarar sig med utrymmet i Model 3 skulle jag gå på den direkt istället för att vänta på Model Y då Model Y är högre bil vilket lär kännas mindre sportbil.
MVH samt glöm inte Referral när du konfigurerar.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Model 3 som familjebil
En sedan fungerar som familjebil. Det blir bara mer planering och man tar inte med sånt som inte behövs ex till standen. (man ser trötta föräldrar som stoppar in uppblåsbara badsaker i bilen för att de inte orkar blåsa upp den varje dag.) På semester blir det också pga av den mindre bagageutrymmet mindre resväskor, men det gör det inte omöjligt att resa.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 som familjebil
Baby-Zen Yoyo så kan du säkert ha plats för minst 5 barnvagnar i en Model 3 (varav en fram går vet jag själv).Mickep skrev:En sedan fungerar som familjebil. Det blir bara mer planering och man tar inte med sånt som inte behövs ex till standen. (man ser trötta föräldrar som stoppar in uppblåsbara badsaker i bilen för att de inte orkar blåsa upp den varje dag.) På semester blir det också pga av den mindre bagageutrymmet mindre resväskor, men det gör det inte omöjligt att resa.
Två barnvagnar kan dock bli problem.
MVH
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Model 3 som familjebil
Till er småbarnsföräldrar,
Jag har en 9-månaders hemma och ska köpa ny bilbarnstol till familjens nya M3P som anländer om ett par veckor.
Jag är 190 cm lång och skulle gärna ha bilbarnstolen bakom förarplatsen för att ge andra sidan/medpassagerare mer plats.
Har ni tips på märke och säker modell av bilbarnstol med ISOFIX i bra storlek?
Stort tack på förhand!
/J.
Jag har en 9-månaders hemma och ska köpa ny bilbarnstol till familjens nya M3P som anländer om ett par veckor.
Jag är 190 cm lång och skulle gärna ha bilbarnstolen bakom förarplatsen för att ge andra sidan/medpassagerare mer plats.
Har ni tips på märke och säker modell av bilbarnstol med ISOFIX i bra storlek?
Stort tack på förhand!
/J.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 som familjebil
Det är rätt bra med plats på längden i Model 3. Jag är 195 cm, har testat och fick utan problem plats framför en Besafe iZi Modular i-Size som inte ens är en särskilt liten stol.
Model Y LR AWD 2022
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Model 3 som familjebil
Tack Jonas! Kör nog på den – med twistfunktion.jonasl skrev:Det är rätt bra med plats på längden i Model 3. Jag är 195 cm, har testat och fick utan problem plats framför en Besafe iZi Modular i-Size som inte ens är en särskilt liten stol.