Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parkerad.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel F-W
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 sep 2020 15:27

Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parkerad.

Inlägg av Daniel F-W »

Hej!
Jag har den senaste månaden märkt att klimatanläggningen i min TM3 LR startar av sig själv när bilen står låst och parkerad.
Först trodde jag att jag själv råkat starta denna men senast igår startade den av sig själv igen. (Detta upptäcks efter ca 1 timme senare pga att batteriet gått ned i procent).

När jag sedan stänger av klimatanläggningen via appen är den även avstängd i bilen nästa gång jag skall köra. (Dvs ingen ventilation alls).

Jag har bilen kopplad till Teslafi samt en GPS puck från Automile i OBD2 uttaget. (Möjligtvis dom som spöka till det?)

Är det någon som varit med om liknande problem?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Homer »

Liknande problem med min MS förra veckan. Stod med skärmarna på och värmde kupén hela natten. :( Vägrade gå ner sleep-mode.
Efter en omstart (vanliga varianten med knapparna på ratten) slutade den förvärma och skärmarna slocknade när bilen låstes, men var fortfarande online. Gick till slut ned i sleep-mode efter många timmar.
Vet inte om omstarten var den egentliga lösningen, eller vad som var fel från början..
Kör Teslamate och även lite annat som ABRP m.m, om något av de ställt till det. Bilen har också fått en fw-uppdatering sen dess (kör advanced) så möjligen kan betaversionen där vara en kandidat.
Användarvisningsbild
JohanBq
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 sep 2020 18:37

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av JohanBq »

Homer skrev:
... Gick till slut ned i sleep-mode efter många timmar...
Alltså, det där får i alla fall mig att undra om det är bilar eller spädbarn vi har köpt... :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Tellus »

Efter en uppdatering för flera månader sedan så ventileras kupén i 3an rätt lång tid efter man stängt av den. Tror bara det är fläkten som går så drar minimalt med ström. Men man hör att det susar utanför bilen. Funktionen är till för att förebygga unken lukt från klimatanläggningen, som tidigare var ett problem.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Daniel F-W
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 sep 2020 15:27

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Daniel F-W »

Tellus skrev:
Efter en uppdatering för flera månader sedan så ventileras kupén i 3an rätt lång tid efter man stängt av den. Tror bara det är fläkten som går så drar minimalt med ström. Men man hör att det susar utanför bilen. Funktionen är till för att förebygga unken lukt från klimatanläggningen, som tidigare var ett problem.

Min bil både värmer Kupé till 24 grader (Tidigare inställt) samt värmer batteri.
Det konstiga är att om jag parkerar bilen 07.00 på jobbet och låter den vara så startade den 14.30 och värmde bilen i ca 1 timme innan jag såg att batteriförbrukningen sjönk i rask takt.
Jag har även tagit detta med Tesla som ska kolla samtidigt som dom byter ett av bakljusen. (Fukt som vanligt).
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Trean »

Daniel F-W skrev:
Jag har bilen kopplad till Teslafi samt en GPS puck från Automile i OBD2 uttaget. (Möjligtvis dom som spöka till det?)
Har Model 3 fått OBD2-port nu? Min har inte det i alla fall.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1440
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av kenjon »

Det har väl alla bilar de senaste 15 åren, minst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diagnosuttag_(bilar)
På M3 sitter den under plastluckan mellan stolarna som du når från baksätet, under värmeutsläppen. Dock är nog inte själva kontakten standard, om det är det du menar?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av SpaceXla »

Har upptäckt flertalet gånger att klimatanläggningen startar adhoc och värmer kupén till inställd värme.
Jättekul att elda för kråkorna speciellt nu till vintern. Går ju lätt flertalet kwh per dygn om den står hela natten.
Eller om man åker iväg på semester.
Verkar ju vara ett vanligt problem och säkert många som inte ens noterar det. Har tesla ett avtal med elindustrin måntro?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SpaceXla skrev:
Har upptäckt flertalet gånger att klimatanläggningen startar adhoc och värmer kupén till inställd värme.
Jättekul att elda för kråkorna speciellt nu till vintern. Går ju lätt flertalet kwh per dygn om den står hela natten.
Eller om man åker iväg på semester.
Verkar ju vara ett vanligt problem och säkert många som inte ens noterar det. Har tesla ett avtal med elindustrin måntro?
Japp, med Skellefteå Kraft... :D

Jag har också haft några konstiga av/på med klimatanläggningen på senare tid i min Model S. Det började efter uppdateringen av Tesla appen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av infelicitas »

Ni har inte "Smart Preconditioning" påslagen, eller vad det heter på svenska. D.v.s. att bilen ska lära sig erat körmönster och se till att den är varm till tänkt avfärd själv?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Nicke Nyfiken »

infelicitas skrev:
Ni har inte "Smart Preconditioning" påslagen, eller vad det heter på svenska. D.v.s. att bilen ska lära sig erat körmönster och se till att den är varm till tänkt avfärd själv?
Nä ingen osmart preconditioning aktiv.

Det blir fel ibland om jag har öppnat appen. Även om jag inte ändrat något med värmen.
Ibland öppnas laddluckan om jag ändrar max laddningsnivå i appen.

Dessa tokigheterna började som sagt efter appuppdateringen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Klimatanläggning startar av sig själv när bilen är parke

Inlägg av Tellus »

"Boka tid" som det heter i appen kan vara lite svår att stänga av ibland, tror det beror på att den är platsberoende.
Så när jag parkerar i garage blir inte gps positioneringen exakt lika och då tror bilen att den är på annan plats där man tidigare förkonditionerat, fast det bara skiljer några meter.
Kanske kan bero på det.

Men lätt att kolla när man öppnar appen, det ska vara tomt under raden "boka tid" på huvudmenyn
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar