Tack för enastående svarErikHallq skrev:Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Provperiod EAP
Moderator: Redaktion
Re: Provperiod EAP
Re: Provperiod EAP
Ni kan kolla den här tråden från när jag undrade samma sak.Arn skrev:Tack för enastående svarErikHallq skrev:Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.Arn skrev:Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Re: Provperiod EAP
teargaz skrev:När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.
Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.
Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
Re: Provperiod EAP
Kan ju möjligtvis skilja sig på 3 och S.MWall skrev:teargaz skrev:När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.
Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.
Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
På trean fungerar det smidigt att göra full blink på både föreslaget filbyte och när jag själv vill byta.
Lätt dutt fungerar vid NOA föreslaget filbyte. Vid eget filbyte måste man hålla i lätt blink till halva filbytet är gjort. Det blir ibland då fel och filbytet avbryts. Tex om man glömmer hålla i blink vid eget filbyte. Eller om NOA föreslaget filbyte upphör.
Det fungerar då i båda fall med hel blinkers och risk för problem minskas.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Provperiod EAP
I standard ingår en Autopilot som kör själv på motorväg och större landsvägar men du ska alltid vara uppmärksam, hålla händerna på ratten och vara redo att ingripa. Bilen kan inte byta fil själv och inte ta avfarter för det krävs EAP. Småvägar, rondeller och korsningar klarar ingen relelesad version.M3170 skrev:Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
Re: Provperiod EAP
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.Jerker skrev:Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Provperiod EAP
Många har inte ens fått något mejl (eller mess).MarcusC skrev:Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.Jerker skrev:Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Provperiod EAP
Andra fick inte ens erbjudandet att prova alls, trots kontakt med Tesla....mikebike skrev:Många har inte ens fått något mejl (eller mess).MarcusC skrev:Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.Jerker skrev:Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Tesla Model Y
Re: Provperiod EAP
Nu har min provperiod försvunnit. Kommer sakna autofilbyte. Men lite för dyrt för det. Skulle nog överväga om det gick att bara köpa den för en billigare peng.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Provperiod EAP
Min provperiod försvann föra helgen men igår kväll kunde jag använda parkeringsassistans när jag skulle parkera hemma. Är det något som släpar efter eller är inte parkeringsassistans en del av EAP? Möjligheten till summon har försvunnit med att provperioden gick ut.
Re: Provperiod EAP
Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Re: Provperiod EAP
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Provperiod EAP
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?R2_m3 skrev:Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.
Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Provperiod EAP
Hade bara tid att prova EAP lite lite, det var ju inte sämre filbyten än på min S med AP2.5 utan snarare sagt bättre. Bara slå på blinkers så byter den, var väldigt skönt att ha det igen faktiskt så minst EAP blir det på nya bilen. Har nästan börjat fundera på FSD dock efter de senaste videorna som kommit ut i USA, börjar se riktigt tufft ut och kan nästan vara värt att köpa bara för att prova hur det utvecklas. Gissar på att betan kommer till Europa innan nya Model S gör...
Re: Provperiod EAP
Har för mig att han Elon pratade om "i vår - kanske i Maj"John Galt skrev:Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Provperiod EAP
"Q2 for sure" sa han i sitt tweet.AAKEE skrev:Har för mig att han Elon pratade om "i vår - kanske i Maj"John Galt skrev:Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Provperiod EAP
Ok, intressant. Tyckte det stod i mailet att man när som helst under prövoerioden kunde abbonera.
Re: Provperiod EAP
Det fungerar väl lite så som du säger angående FSD, dock bara 50% av priset. Dvs att folk med EAP betalar bara 50% av FSD priset, oavsett vad det blir. Men iofs är det ju ingen garanti på detMcFace skrev:Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?R2_m3 skrev:Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.
Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Provperiod EAP
Jo men det enda vi vet med säkerhet är att vi får 50% rabatt på FSD om vi äger EAP. När Tesla ökar priset på FSD har vi ingen aning om hur det påverkar priset på FSD för den som har EAP.ErikHallq skrev:Det fungerar väl lite så som du säger angående FSD, dock bara 50% av priset. Dvs att folk med EAP betalar bara 50% av FSD priset, oavsett vad det blir. Men iofs är det ju ingen garanti på detMcFace skrev:Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?R2_m3 skrev:Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.
Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Gick Tesla på förhand ut med att om man har EAP får man garanterat ingen (eller kanske garanterat halva) prisökning på FSD skulle det vara ett dragplåster.
Re: Provperiod EAP
Jag står i valet och kvalet. Din lilla, men utförliga, recension här har hjälpt mig mycket även om jag inte ännu bestämt mig. Tack för den!ErikHallq skrev:Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner
Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. I princip alla begränsningar och nackdelar med självkörande funktionerna är ju pga eu regler. Sen väljer tillverkarna olika approacher. Mercedes är mer erkännande att detta endast är assistans och är helt enkelt försiktigare. Den är mer sömlös mellan självkörande och assist, dock betydligt mer självsäker än tex VW motsvarighet som jag inte alls gillar.
Tesla är mer självsäker, men kör mer som en ivrig tonåring när något är lite oroligt/oklart runtomkring. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, båda har sina fördelar och nackdelar. VWs "autopilot" är dock alldeles för feg för mig. Volvo är något mittemellan Mercedes och Tesla i hur självsäker den känns, men var lite "dummare", dock har jag inte kört den senaste versionen av denna som ska erbjuda mer i linje av vad Tesla och Mercedes har idag
Enligt mig är EAP något som motsvarar vad tex Volvo och Mercedes erbjuder idag om man väljer de tillval som krävs (Mercedes är mycket otydliga i detta). Mercedes erbjuder också en "light" version av AP som bara håller sig i filen och har adaptiv farthållare. Den byter inte filer och anpassar inte farten efter kurvor, rondeller och korsningar, vilket den mer påkostade drive pilot hade som jag hade på min mercedes.
Det som EAP ger mig och som jag haft hos andra tillverkare
- Byter fil om jag slår på blinkers, oavsett om det är ett förslag från bilen eller ej. Dvs antingen bekräftar jag eller så "berättar" jag för bilen vad jag vill. Jag tycker att förslagen som bilen ger funkar rätt dåligt här i Sverige. Den tycker om att ligga för mycket i vänsterfilen, även fast jag har valt "mesigaste" läget på omkörning.
- Autoparkering
- Summon (om man blivit inparkerad)
- Kör av avfarten själv
Den fetmarkerade är väl i princip det enda nya för mig, men detta fungerar dåligt. Den blinkar alldeles för sent, precis när den börjar svänga, dvs precis (eller precis efter) att avfartsfilen börjar. Mercedesen är lite "försiktigare" med allt, men i grunden gör de precis samma sak.
Anledningen till att jag valde EAP var att för det första få samma samma funktioner som min tidigare bil och kunna låta bilen sköta filbyte, speciellt eftersom vanliga AP inte tillåter filbyte. Ett väldigt irriterande moment med vanliga AP. En annan anledning var auto parkering. Använder det ofta här i Stockholm, tycker det är så enkelt att låta bilen avgöra om jag får plats eller inte när jag ska fickparkera. När jag började kika på model 3 så var dock inte EAP ett alternativ, utan bara dubbelt så dyra FSD, och då hade jag bestämt mig för att inte köpa det. Sen dök EAP upp i precis rätt tid för mig
En sak som Mercedes gör bättre är att det räcker att endast dutta på blinkersen så byter den fil, men frågar inte efter handen på ratten direkt efter. Nu är jag ju rätt ny med Teslan, och jag märker att jag störs mindre och mindre av detta då jag hittat hur jag ska hålla handen för att sitta bekvämt och inte bli "plingad" på av systemet. Då sköter sig även filbytet sig väldigt smidigt också.
Så om jag ska rangordna:
1. Tesla EAP
2. Mercedes Drive pilot (Men väldigt stark 2a. Gillar man inte att Tesla är så bestämd, även när den inte kör helt "rätt" så skulle nog de byta plats i listan)
3. Tesla AP / Volvo Drive assist (nya versionen)
TLDR
Är det då värt att köpa EAP för ca 37k? Om du kör mycket motorväg, tex bor i Stockholmsområdet, är det värt. Om du utöver detta även fickparkerar mycket så är det definitivt värt det.
Hade det varit värt 70k (som var det enda alternativet förr) Nej, absolut inte.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Inväntar nästa möjlighet!