Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Arn »

ErikHallq skrev:
Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.

Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Tack för enastående svar
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av John Galt »

Arn skrev:
ErikHallq skrev:
Arn skrev:
Tack för svar. Men om man vill pilla på skärmen och inte kopplat in autopiloten och framförvarande bil saktar in medan jag har min fot på gaspedalen, kommer autobromsen då att förhindra kollision? Jag har aldrig någonsin varit med om att den bromsat själv. Har ändå "tidig" reaktion förvalt
Autobroms, som alltså är en nödbroms ska bromsa även om du har foten på gaspedalen helt utan autopilot. Däremot så har jag förstått det som om att du kan ta över, men då kräver det att du gasar ordentligt (alltså ger mer gaspådrag när nödbromsningen har påbörjats). Men autobromsen på bilar bromsar verkligen endast i nödfall. Se det mer som om att dess syfte är att minimera skadorna, snarare än att undvika olyckan helt. I optimala förhållande så kommer nödbromsen undvika olyckan, men då ska planeter och stjärnorna stå rätt på himlen etc etc. De utlöser verkligen i sista sekund, och är inget du kan testa dig fram utan att faktiskt utsätta dig själv eller andra för fara. Du får helt enkelt lita på att den finns där, men det är inte alls mening att man ska förlita sig på funktionen, den är endast där ifall du eller någon runt omkring sig felar ordentligt. Du skulle kunna ställa upp en stor kartong i storleken av en bil och försöka köra rakt in i den i 50km/h, då kanske den löses ut. Risken är dock stor att du skadar bilen.

Autopiloten däremot kommer bromsa in mycket tidigare, vilket även gäller hårda inbromsningar, det är däremot inte autobromsen (nödbromsen) som är det som bromsar då
Tack för enastående svar
Ni kan kolla den här tråden från när jag undrade samma sak.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Provperiod EAP

Inlägg av MWall »

teargaz skrev:
När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.

Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.

Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

MWall skrev:
teargaz skrev:
När jag dessutom förstod att jag måste dra ner blinkers hela vägen för att byta fil så blev det klockrent.

Va? När jag provade så stod det att auto lane change var "inhibited" när man hade lagt blinkersspaken hela vägen ner/upp. Jag fick dutta lite på spaken för att den skulle förstå att den skulle byta fil.

Eller det kanske skiljer mellan Model 3 och S?
Kan ju möjligtvis skilja sig på 3 och S.
På trean fungerar det smidigt att göra full blink på både föreslaget filbyte och när jag själv vill byta.
Lätt dutt fungerar vid NOA föreslaget filbyte. Vid eget filbyte måste man hålla i lätt blink till halva filbytet är gjort. Det blir ibland då fel och filbytet avbryts. Tex om man glömmer hålla i blink vid eget filbyte. Eller om NOA föreslaget filbyte upphör.
Det fungerar då i båda fall med hel blinkers och risk för problem minskas.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LarsL »

M3170 skrev:
Vad är det som ingår i standard autopilot, är det bara adaptiv farthållare eller finns det någon lane assist också och kan bilen köra själv kortare tid.
I standard ingår en Autopilot som kör själv på motorväg och större landsvägar men du ska alltid vara uppmärksam, hålla händerna på ratten och vara redo att ingripa. Bilen kan inte byta fil själv och inte ta avfarter för det krävs EAP. Småvägar, rondeller och korsningar klarar ingen relelesad version.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Jerker »

Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Provperiod EAP

Inlägg av MarcusC »

Jerker skrev:
Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.

Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Provperiod EAP

Inlägg av mikebike »

MarcusC skrev:
Jerker skrev:
Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.

Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Många har inte ens fått något mejl (eller mess).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Provperiod EAP

Inlägg av gellerstam »

mikebike skrev:
MarcusC skrev:
Jerker skrev:
Min provperiod skulle gått ut igår men jag har fortfarande kvar funktionerna.
Min skulle gått ut 31/3, men jag har fortfarande kvar den.

Man kanske inte fick så stor försäljning man trodde och då kan ha den lite extra? Eller många kan ju ha missat mailet och därför tar man inte bort det?
I bilen står det i alla fall att den ska gå ut 31/3
Många har inte ens fått något mejl (eller mess).
Andra fick inte ens erbjudandet att prova alls, trots kontakt med Tesla.... :-(
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

Nu har min provperiod försvunnit. Kommer sakna autofilbyte. Men lite för dyrt för det. Skulle nog överväga om det gick att bara köpa den för en billigare peng.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Rubiks »

Min provperiod försvann föra helgen men igår kväll kunde jag använda parkeringsassistans när jag skulle parkera hemma. Är det något som släpar efter eller är inte parkeringsassistans en del av EAP? Möjligheten till summon har försvunnit med att provperioden gick ut.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av John Galt »

Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Provperiod EAP

Inlägg av R2_m3 »

Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Provperiod EAP

Inlägg av McFace »

R2_m3 skrev:
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?

EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.

Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Provperiod EAP

Inlägg av OfarligTesla »

Hade bara tid att prova EAP lite lite, det var ju inte sämre filbyten än på min S med AP2.5 utan snarare sagt bättre. Bara slå på blinkers så byter den, var väldigt skönt att ha det igen faktiskt så minst EAP blir det på nya bilen. Har nästan börjat fundera på FSD dock efter de senaste videorna som kommit ut i USA, börjar se riktigt tufft ut och kan nästan vara värt att köpa bara för att prova hur det utvecklas. Gissar på att betan kommer till Europa innan nya Model S gör...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3777
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Provperiod EAP

Inlägg av AAKEE »

John Galt skrev:
Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Har för mig att han Elon pratade om "i vår - kanske i Maj"
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Provperiod EAP

Inlägg av frippan »

AAKEE skrev:
John Galt skrev:
Och det verkar inte ha kommit upp något abonnemangsalternativ. Fortfarande köp som gäller.
Har för mig att han Elon pratade om "i vår - kanske i Maj"
"Q2 for sure" sa han i sitt tweet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av John Galt »

Ok, intressant. Tyckte det stod i mailet att man när som helst under prövoerioden kunde abbonera.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Provperiod EAP

Inlägg av ErikHallq »

McFace skrev:
R2_m3 skrev:
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?

EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.

Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Det fungerar väl lite så som du säger angående FSD, dock bara 50% av priset. Dvs att folk med EAP betalar bara 50% av FSD priset, oavsett vad det blir. Men iofs är det ju ingen garanti på det
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Provperiod EAP

Inlägg av McFace »

ErikHallq skrev:
McFace skrev:
R2_m3 skrev:
Ja min försvann nu också.
Dock inser jag att det enda jag skulle vilja ha är att kunna stänga av ljudet på när man byter fil, så man slipper dignande varje gång man går ur eller aktiverar AP. Tycker det funkar smidigare att byta fil själv än att låta bilen göra det.
Jag hann inte testa summon, men jag tycker det blev väldigt bekväm körning med navigate on autopilot. Håller med om att det skulle räcka långt med att slippa slå på igen vid filbyte så länge man använder blinkers. Om jag inte minns helt fel är det så exempelvis Volvo fungerar?

EAP i nuvarande inkarnation skulle jag kanske överväga för 4000kr, men knappast 40 000kr.

Vill Tesla sälja EAP får de sockra lite. Säg "om du köper EAP är du garanterad FSD för nuvarande pris även om det stiger i framtiden". En FSD-option kanske skulle vara värt den här prislappen. Med betoning på kanske.
Det fungerar väl lite så som du säger angående FSD, dock bara 50% av priset. Dvs att folk med EAP betalar bara 50% av FSD priset, oavsett vad det blir. Men iofs är det ju ingen garanti på det
Jo men det enda vi vet med säkerhet är att vi får 50% rabatt på FSD om vi äger EAP. När Tesla ökar priset på FSD har vi ingen aning om hur det påverkar priset på FSD för den som har EAP.

Gick Tesla på förhand ut med att om man har EAP får man garanterat ingen (eller kanske garanterat halva) prisökning på FSD skulle det vara ett dragplåster.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av TeslaRoq »

ErikHallq skrev:
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner

Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. I princip alla begränsningar och nackdelar med självkörande funktionerna är ju pga eu regler. Sen väljer tillverkarna olika approacher. Mercedes är mer erkännande att detta endast är assistans och är helt enkelt försiktigare. Den är mer sömlös mellan självkörande och assist, dock betydligt mer självsäker än tex VW motsvarighet som jag inte alls gillar.

Tesla är mer självsäker, men kör mer som en ivrig tonåring när något är lite oroligt/oklart runtomkring. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, båda har sina fördelar och nackdelar. VWs "autopilot" är dock alldeles för feg för mig. Volvo är något mittemellan Mercedes och Tesla i hur självsäker den känns, men var lite "dummare", dock har jag inte kört den senaste versionen av denna som ska erbjuda mer i linje av vad Tesla och Mercedes har idag

Enligt mig är EAP något som motsvarar vad tex Volvo och Mercedes erbjuder idag om man väljer de tillval som krävs (Mercedes är mycket otydliga i detta). Mercedes erbjuder också en "light" version av AP som bara håller sig i filen och har adaptiv farthållare. Den byter inte filer och anpassar inte farten efter kurvor, rondeller och korsningar, vilket den mer påkostade drive pilot hade som jag hade på min mercedes.


Det som EAP ger mig och som jag haft hos andra tillverkare
- Byter fil om jag slår på blinkers, oavsett om det är ett förslag från bilen eller ej. Dvs antingen bekräftar jag eller så "berättar" jag för bilen vad jag vill. Jag tycker att förslagen som bilen ger funkar rätt dåligt här i Sverige. Den tycker om att ligga för mycket i vänsterfilen, även fast jag har valt "mesigaste" läget på omkörning.
- Autoparkering
- Summon (om man blivit inparkerad)
- Kör av avfarten själv

Den fetmarkerade är väl i princip det enda nya för mig, men detta fungerar dåligt. Den blinkar alldeles för sent, precis när den börjar svänga, dvs precis (eller precis efter) att avfartsfilen börjar. Mercedesen är lite "försiktigare" med allt, men i grunden gör de precis samma sak.

Anledningen till att jag valde EAP var att för det första få samma samma funktioner som min tidigare bil och kunna låta bilen sköta filbyte, speciellt eftersom vanliga AP inte tillåter filbyte. Ett väldigt irriterande moment med vanliga AP. En annan anledning var auto parkering. Använder det ofta här i Stockholm, tycker det är så enkelt att låta bilen avgöra om jag får plats eller inte när jag ska fickparkera. När jag började kika på model 3 så var dock inte EAP ett alternativ, utan bara dubbelt så dyra FSD, och då hade jag bestämt mig för att inte köpa det. Sen dök EAP upp i precis rätt tid för mig

En sak som Mercedes gör bättre är att det räcker att endast dutta på blinkersen så byter den fil, men frågar inte efter handen på ratten direkt efter. Nu är jag ju rätt ny med Teslan, och jag märker att jag störs mindre och mindre av detta då jag hittat hur jag ska hålla handen för att sitta bekvämt och inte bli "plingad" på av systemet. Då sköter sig även filbytet sig väldigt smidigt också.

Så om jag ska rangordna:

1. Tesla EAP
2. Mercedes Drive pilot (Men väldigt stark 2a. Gillar man inte att Tesla är så bestämd, även när den inte kör helt "rätt" så skulle nog de byta plats i listan)
3. Tesla AP / Volvo Drive assist (nya versionen)

TLDR
Är det då värt att köpa EAP för ca 37k? Om du kör mycket motorväg, tex bor i Stockholmsområdet, är det värt. Om du utöver detta även fickparkerar mycket så är det definitivt värt det.

Hade det varit värt 70k (som var det enda alternativet förr) Nej, absolut inte.
Jag står i valet och kvalet. Din lilla, men utförliga, recension här har hjälpt mig mycket även om jag inte ännu bestämt mig. Tack för den!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Skriv svar