Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av TeslaRoq »

ErikHallq skrev:
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner

Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. I princip alla begränsningar och nackdelar med självkörande funktionerna är ju pga eu regler. Sen väljer tillverkarna olika approacher. Mercedes är mer erkännande att detta endast är assistans och är helt enkelt försiktigare. Den är mer sömlös mellan självkörande och assist, dock betydligt mer självsäker än tex VW motsvarighet som jag inte alls gillar.

Tesla är mer självsäker, men kör mer som en ivrig tonåring när något är lite oroligt/oklart runtomkring. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, båda har sina fördelar och nackdelar. VWs "autopilot" är dock alldeles för feg för mig. Volvo är något mittemellan Mercedes och Tesla i hur självsäker den känns, men var lite "dummare", dock har jag inte kört den senaste versionen av denna som ska erbjuda mer i linje av vad Tesla och Mercedes har idag

Enligt mig är EAP något som motsvarar vad tex Volvo och Mercedes erbjuder idag om man väljer de tillval som krävs (Mercedes är mycket otydliga i detta). Mercedes erbjuder också en "light" version av AP som bara håller sig i filen och har adaptiv farthållare. Den byter inte filer och anpassar inte farten efter kurvor, rondeller och korsningar, vilket den mer påkostade drive pilot hade som jag hade på min mercedes.


Det som EAP ger mig och som jag haft hos andra tillverkare
- Byter fil om jag slår på blinkers, oavsett om det är ett förslag från bilen eller ej. Dvs antingen bekräftar jag eller så "berättar" jag för bilen vad jag vill. Jag tycker att förslagen som bilen ger funkar rätt dåligt här i Sverige. Den tycker om att ligga för mycket i vänsterfilen, även fast jag har valt "mesigaste" läget på omkörning.
- Autoparkering
- Summon (om man blivit inparkerad)
- Kör av avfarten själv

Den fetmarkerade är väl i princip det enda nya för mig, men detta fungerar dåligt. Den blinkar alldeles för sent, precis när den börjar svänga, dvs precis (eller precis efter) att avfartsfilen börjar. Mercedesen är lite "försiktigare" med allt, men i grunden gör de precis samma sak.

Anledningen till att jag valde EAP var att för det första få samma samma funktioner som min tidigare bil och kunna låta bilen sköta filbyte, speciellt eftersom vanliga AP inte tillåter filbyte. Ett väldigt irriterande moment med vanliga AP. En annan anledning var auto parkering. Använder det ofta här i Stockholm, tycker det är så enkelt att låta bilen avgöra om jag får plats eller inte när jag ska fickparkera. När jag började kika på model 3 så var dock inte EAP ett alternativ, utan bara dubbelt så dyra FSD, och då hade jag bestämt mig för att inte köpa det. Sen dök EAP upp i precis rätt tid för mig

En sak som Mercedes gör bättre är att det räcker att endast dutta på blinkersen så byter den fil, men frågar inte efter handen på ratten direkt efter. Nu är jag ju rätt ny med Teslan, och jag märker att jag störs mindre och mindre av detta då jag hittat hur jag ska hålla handen för att sitta bekvämt och inte bli "plingad" på av systemet. Då sköter sig även filbytet sig väldigt smidigt också.

Så om jag ska rangordna:

1. Tesla EAP
2. Mercedes Drive pilot (Men väldigt stark 2a. Gillar man inte att Tesla är så bestämd, även när den inte kör helt "rätt" så skulle nog de byta plats i listan)
3. Tesla AP / Volvo Drive assist (nya versionen)

TLDR
Är det då värt att köpa EAP för ca 37k? Om du kör mycket motorväg, tex bor i Stockholmsområdet, är det värt. Om du utöver detta även fickparkerar mycket så är det definitivt värt det.

Hade det varit värt 70k (som var det enda alternativet förr) Nej, absolut inte.
Jag står i valet och kvalet. Din lilla, men utförliga, recension här har hjälpt mig mycket även om jag inte ännu bestämt mig. Tack för den!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Skriv svar