Laddsladdar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Laddsladdar?

Inlägg av thebishop »

Vad följer det med för sladdar med en trea idag?

En umc såklart, men enfas/ trefas /?
Mennekes typ 2?

Med min S kunde man ju välja till vid beställning men nya webben känns inte uppenbart vad man får.

Vi får ev tillskott med en andrabil :-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddsladdar?

Inlägg av Teslaspolen »

Du får väl en evse med enfas (suck..) och en typ 2 32A trefas kabel.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Laddsladdar?

Inlägg av thebishop »

Så schuko och typ2.

Aj, saknar trefas, men ok...

Funkar en gammal model s umc med en trea?


:twisted:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddsladdar?

Inlägg av Teslaspolen »

thebishop skrev:
Så schuko och typ2.

Aj, saknar trefas, men ok...

Funkar en gammal model s umc med en trea?


:twisted:
Japp, inga problem!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddsladdar?

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
Så schuko och typ2.

Aj, saknar trefas, men ok...

Funkar en gammal model s umc med en trea?
Jo, det är snålt att Tesla (och alla andra biltillverkare) numera kör med 1-fas portabel EVSE som följer med vid leverans (istället för 3-fas som tidigare hos iaf. Tesla).

Teslas 3-fas (och 1-fas för den delen) UMC är inte modellunika, eller ens unika för Tesla, utan fungerar för alla bilar med Typ2-intag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Laddsladdar?

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
thebishop skrev:
Så schuko och typ2.

Aj, saknar trefas, men ok...

Funkar en gammal model s umc med en trea?
Jo, det är snålt att Tesla (och alla andra biltillverkare) numera kör med 1-fas portabel EVSE som följer med vid leverans (istället för 3-fas som tidigare hos iaf. Tesla).

Teslas 3-fas (och 1-fas för den delen) UMC är inte modellunika, eller ens unika för Tesla, utan fungerar för alla bilar med Typ2-intag.
Snålt? Är väl bara Tesla som överhuvud taget har skickat med en trefas UMC. Kanske inte alla som vill betala för det i bilpriset. En enfas är bra som nödladdare. Vill man ha trefas får man köpa till det. Helt ok för min del.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddsladdar?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi har faktiskt haft en fin 3-fas reseladdare i e-tron, tror att den ingår fortfarande.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddsladdar?

Inlägg av macksie »

Snålt? Absolut säger jag. Knappast har nån tänkt att: Vi levererar bilen med en billigare laddare än tidigare så kan vi sälja den billigare. Utan såklart tar de den delen som en extra marginal.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Laddsladdar?

Inlägg av ReNewAble »

macksie skrev:
Snålt? Absolut säger jag. Knappast har nån tänkt att: Vi levererar bilen med en billigare laddare än tidigare så kan vi sälja den billigare. Utan såklart tar de den delen som en extra marginal.
Varför det? Antingen hade de fått ta mer betalt för Model 3 eller så hade de fått ta mer betalt för de uppdateringar som de har gjort på Model S och X över tid. Ingenting är gratis. Ser hellre att man har valfrihet på den delen efter behov.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Laddsladdar?

Inlägg av thebishop »

Tack för alla svar, då är jag lite extra glad att jag har en gammal Model-S UMC v1 liggande (innan tesla kom med väggladdare hade jag trefas och en permanent UMC hemma, den kommer ju väl till pass nu då :-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Laddsladdar?

Inlägg av Henrik P »

Hur lång är typ 2 kabeln som levereras med Tesla 3 idag?
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Laddsladdar?

Inlägg av sebiva »

Till min är den 7.5m, uthämtad Dec-20.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddsladdar?

Inlägg av LarsL »

ReNewAble skrev:
martinot skrev:
thebishop skrev:
Så schuko och typ2.

Aj, saknar trefas, men ok...

Funkar en gammal model s umc med en trea?
Jo, det är snålt att Tesla (och alla andra biltillverkare) numera kör med 1-fas portabel EVSE som följer med vid leverans (istället för 3-fas som tidigare hos iaf. Tesla).

Teslas 3-fas (och 1-fas för den delen) UMC är inte modellunika, eller ens unika för Tesla, utan fungerar för alla bilar med Typ2-intag.
Snålt? Är väl bara Tesla som överhuvud taget har skickat med en trefas UMC. Kanske inte alla som vill betala för det i bilpriset. En enfas är bra som nödladdare. Vill man ha trefas får man köpa till det. Helt ok för min del.
Egentligen är ju CEE 3-fas eller 1-fas en bättre nödladdare än en schuko. Jag försöker ju alltid hitta ett CEE uttag ändå för att vara ”säker” på ledningarna.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Laddsladdar?

Inlägg av ReNewAble »

Henrik P skrev:
Hur lång är typ 2 kabeln som levereras med Tesla 3 idag?
De flesta verkar få en på 4-5m men några har fått en längre. Är tyvärr ospecificerat.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddsladdar?

Inlägg av martinot »

Henrik P skrev:
Hur lång är typ 2 kabeln som levereras med Tesla 3 idag?
Vet ej. Tror det varierar.

Jag fick en blå Mennekes på 4m vid mittan av 2019. Andra har fått blåa Mennekes på 7,5m. Andra har fått svarta Phoenix Contact (vet ej hur långa, men tror det var 5m).

Hur lång kabel behöver du?

Finns ju att beställa Typ2-kablar i valfria längder (beställde själv en Typ2 på 11-12m).

Jag köpte min här där du kan få en från 3m till 20m, men finns på många ställen: https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Laddsladdar?

Inlägg av Henrik P »

Tackar för era svar! Beställde Eease laddbox och en sladd med Teslaknapp. Tyvärr var sladden restnoterad där min leverantör köper in sina grejer så därför tänkte jag använda bilens sladd tills de får in den.
Klarar mig nog med 4-5 meter så det skall nog funka då!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddsladdar?

Inlägg av martinot »

Henrik P skrev:
Tackar för era svar! Beställde Eease laddbox och en sladd med Teslaknapp. Tyvärr var sladden restnoterad där min leverantör köper in sina grejer så därför tänkte jag använda bilens sladd tills de får in den.
Klarar mig nog med 4-5 meter så det skall nog funka då!
Gott, då skall det nog gå fint i mellantiden! :)

Jo, det är ju nackdelen med Grönt Bidrag (eller vad det heter nu förtiden) jämfört med det som hanterades av NV tidigare där man kunde få 50% betalt av allt runt detta, även om det var ifrån olika leverantörer som man själv köpte ifrån (var inte tvungen att köpa allt material från elektrikern).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar