Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Kravet gäller som sagt var bara fast anslutning men alla mobila laddboxar har läckströmsdetektering som jag fattar det.
Det är väl endast den äldre Zoen som går att ladda med 44kW växelström som har problemet med läckström. Nyare har inte detta problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ok. Men mobile connector 3-fas hade elektronisk avkänning då om jag läser kommentarerna ovan?
Ja den den slår av om det blir något fel och blinkar någon felkod som du får kolla i manualen.
1-Fas laddaren som följer med bilen har liknande elektroniklåda.
Det är egentligen fel att kalla dem laddare för det är laddsladdar med elektronik.
Laddaren är monterad i bilen.
Kravet för att ladda en EV är egentligen att man måste ha någon typ av jordfelsavkänning för DC och AC.
Då krävs JFB B eller elektronisk avkänning som stänger av spänningen.
Om man får DC felström ut på nätet så kommer dina grannars JFB A inte att fungera och då inte skydda mot personskador.
Samma problem med Solceller.
Kravet gäller som sagt var bara fast anslutning men alla mobila laddboxar har läckströmsdetektering som jag fattar det.
Det är väl endast den äldre Zoen som går att ladda med 44kW växelström som har problemet med läckström. Nyare har inte detta problem.
Ja det stämmer.
Har man inte DC jordfelsdetektering så utsätter man andra för fara utan att de vet om det.
Så därför är det viktigt att det inte kommer ut DC på elnätet.
Jag ser det som ett eget ansvar att man inte utsätter omgivningen för fara.
JFB A räddar liv om de fungerar.
Men det är inte säkert att alla som har EV:s känner till problemet.
Sollcellsanläggning kan ge samma problem.
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Om du regelbundet är vid din stuga så är det nog bättre att installera en riktig laddstation istället. Då får du ju dessutom bidrag för det.
Nu börjar den onyanserade skräckpropagandan om läckströmmar igen.
Här är tråden där vi diskuterade det förra gången. Vänligen läs den, och åtminstone försök förstå hur det fungerar innan ni delar myten att solcells- och elbilsägare utsätter grannarna för risker.
Nu börjar den onyanserade skräckpropagandan om läckströmmar igen.
Här är tråden där vi diskuterade det förra gången. Vänligen läs den, och åtminstone försök förstå hur det fungerar innan ni delar myten att solcells- och elbilsägare utsätter grannarna för risker.
Bra diskussions tråd helt klart.
Men det som gäller är de senaste elinstallations reglerna i slutändan.
Så bäst är att följa dem om man vill ha en ok anläggning.
Sen kan man ha en egen uppfattning ändå.
Är helt ny på det här... Hämtar min första Tesla model 3 i nästa vecka.
Jag har ett rött trefasuttag vid min stuga och har därför köpt Teslas Mobile connector 3-fas så jag ska kunna ladda snabbt där. Ju mer jag googlar desto mer frågor uppkommer. Har sladden jag köpt inbyggd jordfelsbrytare typ b eller inte? Vissa tredjepartssladdar verkar ha men denna hittar jag ingen info om. Behöver jag sätta dit en jordfelsbrytare typ b i stugan när jag använder den här sladden där?
Tacksam för lite hjälp här. Ska prata med elektriker i nästa vecka.
Dennis
Nej, det är inget krav eller något som du behöver göra. Det kravet gäller bara permanent monterade laddboxar som inte har inbyggt skydd för DC-läckage som andra påpekat.
Däremot skall ditt röda CEE-uttag som normalt vara avsäkrat och ha en normal JFB Typ A (för AC-läckage). Är ditt CEE uttag professionellt uppsatt så är det inget problem, och är du tveksam så kan du be att din elektriker att checka att det är installerat korrekt som ett normalt uttag skall vara.
För din elbils skull så behöver du dock inte ändra något på det. Bara att ansluta din portable EVSE (Tesla UMC i detta fallet) och ladda.
Grattis till din nya M3!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik