Giggsy skrev:Hej!
Min är M3P 2019 Juli, har gått 2100 mil.
Den visar nu i appen 466km när jag drar pilen till 100%. Jag har balanserat batteriet förra vecka så jag undrar om jag har för mycket degradering?
466/499= 6.6%, vilket inte är något att oroa sig för. Jag skulle dock påstå att dra pilen i appen inte är något speciellt bra sätt att kontrollera degraderingen. Det är nog ungefär som att köpa aktier efter att man hållt upp fingret i vinden.
Appen är inte alls samma sak som din bils batteri management system(BMS). Och även BMS kan ha lite fel ibland, beroende på diverse orsaker, vilket vi återkommer till.
Jag använder Scan My Tesla och ser den beräknade batterikapaciteten varje dag.
Dennhar stått på 80.1kwh i > två månader nu utom vid en resa under påsk då jag laddade fullt, då gick den upp till 80.6, fast batteriet rymde 81kwh.
Idag är kapaciteten på batteriet åter 80.1kWh, max räckvidd enligt Scan my Tesla = 505km medan appen just nu visar 497 km.
Ska du kontrollera degraderingen på ett hyfsat enkelt sätt, ladda bilen fullt tills laddningen är klar. Låt inte bilen stå så länge efter lasdningen utan gör det när du tänker köra efteråt.
Skulle du upptäcka att det verkar vara för mycket ”degradering” kan du göra lite åtgärder för att kalibrera BMS.
BMS försöker hela tiden räkna ut batteriets status. Vid vissa förhållanden får den inte tillräckligt med data och kan eventuellt underskatta räckvidden.
Det finns lite knep att ta till, gemensamt är att det ofta belastar batteriet lite extra så när man gör det nöter man lite mer på batteriet. Det ser ut att ha blivit en något för stor fokus på kilometerräckvidden tycker jag. Ska man göra åtgärder för att hjälpa BMS bör man inte göra det varje dag.