Släpvagnskontaktj****

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Släpvagnskontaktj****

Inlägg av point1 »

Hur gör man? Tips? Medsols, motsols? Går den verkligen att vrida, tror jag har lyckats någon gång av de 20 gånger jag har använt den.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av A76 »

Vrid höger när den skall låsa, vänster när den skall lossa.. :)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Alfred »

Lägger in en bild så det är lättare att beskriva. Det utstickande partiet ska vara riktat neråt mot marken när du för in kontakten. Utskottet sitter ihop med den räfflade ytan på bilden som omsluter hela kontakten som en ring.

När du fört in kontakten enligt ovan (utskottet ned mot marken) vrider du 45 grader medsols tills utskottet hamnar i passande läge mot det uppfällda täcklocket på bilens honkontakt. Då är kontakten i låst läge och sitter som berget.

När du ska ha loss vrider du tillbaka motsols 45 grader, sen enkelt att dra ut kontakten med betydligt mindre våld än som behövdes för de äldre sjupoliga kontakterna.

Åtminstone är det så det funkar på vår Model X. Har faktiskt inte hunnit testa kontakten på vår Model 3, men utgår från att de är likadana.

Bild
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Jerker »

På min 3:a så är det fruktansvärt trögt att vrida kontakten på plats. Jag kan vrida några grader sen måste jag trycka, vricka, kontakten lite uppåt och sen går det att vrida lite till osv. Men jag kan inte vrida mer än kanske 45 grader. Men det räcker.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
På min 3:a så är det fruktansvärt trögt att vrida kontakten på plats. Jag kan vrida några grader sen måste jag trycka, vricka, kontakten lite uppåt och sen går det att vrida lite till osv. Men jag kan inte vrida mer än kanske 45 grader. Men det räcker.
Kan väl bero lika mkt på kablaget du nyttjar som kontakten?
Om man tittar på spåren i kontakten så beror ju ev. motstånd på hur väl kablaget matchar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av LarsA »

Alfred skrev:
Lägger in en bild så det är lättare att beskriva. Det utstickande partiet ska vara riktat neråt mot marken när du för in kontakten. Utskottet sitter ihop med den räfflade ytan på bilden som omsluter hela kontakten som en ring.

När du fört in kontakten enligt ovan (utskottet ned mot marken) vrider du 45 grader medsols tills utskottet hamnar i passande läge mot det uppfällda täcklocket på bilens honkontakt. Då är kontakten i låst läge och sitter som berget.

När du ska ha loss vrider du tillbaka motsols 45 grader, sen enkelt att dra ut kontakten med betydligt mindre våld än som behövdes för de äldre sjupoliga kontakterna.

Åtminstone är det så det funkar på vår Model X. Har faktiskt inte hunnit testa kontakten på vår Model 3, men utgår från att de är likadana.

Bild
Annorlunda på model 3.
Håll kontakten vertikalt och rikta "handtaget" på kontakten mot fronten på bilen. För upp den mot bilens uttag och vrid mot vänster en fjärdedels varv tills "handtaget" är precis vid gångjärnet för täcklocket till uttaget. Blir så på min tesla, kanske avviker beroende på hur de har fått dit kontakten på fabriken.
Trögt i början fick använda rörtång de första 20 gångerna. Glöm inte att du kanske måste ändra ljuset till manuellt halvljus för att det ska tändas på släpet, tyvärr ställer den tillbaka till automatiskt ljus vid varje startprocedur ( tog mig ett halvår att komma ihåg att kolla ljusinställningen innan jag kör iväg med släpet). :D
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Sportsman
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 maj 2019 19:11
Ort: HESTRA

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Sportsman »

Hej!

Någon som vet vad som är fel då släpvagnsssymbolen lyser blått utan släp där bak. Avvaktiverar man släpvagnsläget i menyn under körning lyser den gult istället. Nästa gång bilen har stått ett tag lyser symbolen blått igen när man kör iväg. (Tesla model 3 )
Model 3 LR AWD drag Pearl White svart.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av evilirish »

Sitter adaptern kvar där bak?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5469
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av SwedishAdvocate »

A76 skrev:
Vrid höger när den skall låsa, vänster när den skall lossa.. :)
Righty-Tighty, Lefty-Loosey... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Alfred »

Sportsman skrev:
Hej!

Någon som vet vad som är fel då släpvagnsssymbolen lyser blått utan släp där bak. Avvaktiverar man släpvagnsläget i menyn under körning lyser den gult istället. Nästa gång bilen har stått ett tag lyser symbolen blått igen när man kör iväg. (Tesla model 3 )
Blått betyder trailer mode. Går inte att använda autopilot då och bilen anpassar sig för att det finns släp.

Gult betyder att den känner att något är inkopplat men att man stängt av trailer mode. Då kan man använda autopilot. Jag kör så när jag har skidbox monterad på kroken på vår X.

Inget som är fel med andra ord såvida inte symbolerna dyker upp utan att något är inkopplat.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Sportsman
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 maj 2019 19:11
Ort: HESTRA

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Sportsman »

Alfred skrev:
Sportsman skrev:
Hej!

Någon som vet vad som är fel då släpvagnsssymbolen lyser blått utan släp där bak. Avvaktiverar man släpvagnsläget i menyn under körning lyser den gult istället. Nästa gång bilen har stått ett tag lyser symbolen blått igen när man kör iväg. (Tesla model 3 )
Blått betyder trailer mode. Går inte att använda autopilot då och bilen anpassar sig för att det finns släp.

Gult betyder att den känner att något är inkopplat men att man stängt av trailer mode. Då kan man använda autopilot. Jag kör så när jag har skidbox monterad på kroken på vår X.

Inget som är fel med andra ord såvida inte symbolerna dyker upp utan att något är inkopplat.
Alfred skrev:
Sportsman skrev:
Hej!

Någon som vet vad som är fel då släpvagnsssymbolen lyser blått utan släp där bak. Avvaktiverar man släpvagnsläget i menyn under körning lyser den gult istället. Nästa gång bilen har stått ett tag lyser symbolen blått igen när man kör iväg. (Tesla model 3 )
Blått betyder trailer mode. Går inte att använda autopilot då och bilen anpassar sig för att det finns släp.

Gult betyder att den känner att något är inkopplat men att man stängt av trailer mode. Då kan man använda autopilot. Jag kör så när jag har skidbox monterad på kroken på vår X.

Inget som är fel med andra ord såvida inte symbolerna dyker upp utan att något är inkopplat.

Men jag har inget inkopplat och har detta fenomenet!
Model 3 LR AWD drag Pearl White svart.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Glöm inte att du kanske måste ändra ljuset till manuellt halvljus för att det ska tändas på släpet, tyvärr ställer den tillbaka till automatiskt ljus vid varje startprocedur ( tog mig ett halvår att komma ihåg att kolla ljusinställningen innan jag kör iväg med släpet). :D
Bra information till alla, men det där var ju faktiskt en helkorkad miss av Tesla! :?

Hoppas de rättar till det i kommande OTA-uppdateringar (borde vara en snabb och mycket enkel mjukvarusak att fixa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Alfred »

Sportsman skrev:
Men jag har inget inkopplat och har detta fenomenet!
Ajdå, då är något fel. Bäst att ta kontakt med Tesla och boka tid.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av CrazyGang »

Alfred skrev:
Sportsman skrev:
Men jag har inget inkopplat och har detta fenomenet!
Ajdå, då är något fel. Bäst att ta kontakt med Tesla och boka tid.
Hade samma fel: släpvagnssymbol i blått/gult/rött dök upp med jämna mellanrum. Fukt i kontakten, kan ev torkas ut om du ställer den på vädring med öppen lucka men sannolikt måste kablaget bytas som i mitt fall. Gick på garantin och tog någon timme på SC.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
LarsA skrev:
Glöm inte att du kanske måste ändra ljuset till manuellt halvljus för att det ska tändas på släpet, tyvärr ställer den tillbaka till automatiskt ljus vid varje startprocedur ( tog mig ett halvår att komma ihåg att kolla ljusinställningen innan jag kör iväg med släpet). :D
Bra information till alla, men det där var ju faktiskt en helkorkad miss av Tesla! :?

Hoppas de rättar till det i kommande OTA-uppdateringar (borde vara en snabb och mycket enkel mjukvarusak att fixa).
I Polestar får jag upp en fråga i kombiinstrumentet varje gång jag kopplar in något i elkontakten ”vill du genomföra ljuskontroll?”. Svarar jag då ”ja”, så är det bara att gå bak och ställa sig, så går bilen igenom alla olika ljus, så man tydligt ser om det samma händer på släpet och allt funkar. Ganska smart. Man kan samtidigt enkelt klicka bort om man vet att släpet är ok.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
På min 3:a så är det fruktansvärt trögt att vrida kontakten på plats. Jag kan vrida några grader sen måste jag trycka, vricka, kontakten lite uppåt och sen går det att vrida lite till osv. Men jag kan inte vrida mer än kanske 45 grader. Men det räcker.
Kan väl bero lika mkt på kablaget du nyttjar som kontakten?
Om man tittar på spåren i kontakten så beror ju ev. motstånd på hur väl kablaget matchar.
Om det är Teslans eller släpets kontakt det beror på vet jag inte. Båda borde väl vara gjorda efter en noggrann standard, så det förvånar mig att passformen är såpass dålig. Det hela förvärras ju av den häpnadsväckande korkade placeringen av kontakten i Teslan. Det måste ha brunnit många säkringar i hjärnkontoret på dem som utformade den här avtagbara kroken och likadant hos Tesla som valde att sätta den i sina bilar.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av point1 »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
På min 3:a så är det fruktansvärt trögt att vrida kontakten på plats. Jag kan vrida några grader sen måste jag trycka, vricka, kontakten lite uppåt och sen går det att vrida lite till osv. Men jag kan inte vrida mer än kanske 45 grader. Men det räcker.
Kan väl bero lika mkt på kablaget du nyttjar som kontakten?
Om man tittar på spåren i kontakten så beror ju ev. motstånd på hur väl kablaget matchar.
Om det är Teslans eller släpets kontakt det beror på vet jag inte. Båda borde väl vara gjorda efter en noggrann standard, så det förvånar mig att passformen är såpass dålig. Det hela förvärras ju av den häpnadsväckande korkade placeringen av kontakten i Teslan. Det måste ha brunnit många säkringar i hjärnkontoret på dem som utformade den här avtagbara kroken och likadant hos Tesla som valde att sätta den i sina bilar.
Jag hoppas att när konstruktören som gjorde denna lösningen kommer till helvetet (det gör man om man konstruerar sådana här totalt värdelösa lösningar) får koppla in och ut släpvagnskontakten på en Model 3 för all framtid. Lite som Sisyfos fast man får anta att konstruktören inte kommer finna någon glädje i sitt arbete.

Varför kunde de inte bara göra en lösning liknande BMW:

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
LarsA skrev:
Glöm inte att du kanske måste ändra ljuset till manuellt halvljus för att det ska tändas på släpet, tyvärr ställer den tillbaka till automatiskt ljus vid varje startprocedur ( tog mig ett halvår att komma ihåg att kolla ljusinställningen innan jag kör iväg med släpet). :D
Bra information till alla, men det där var ju faktiskt en helkorkad miss av Tesla! :?

Hoppas de rättar till det i kommande OTA-uppdateringar (borde vara en snabb och mycket enkel mjukvarusak att fixa).
I Polestar får jag upp en fråga i kombiinstrumentet varje gång jag kopplar in något i elkontakten ”vill du genomföra ljuskontroll?”. Svarar jag då ”ja”, så är det bara att gå bak och ställa sig, så går bilen igenom alla olika ljus, så man tydligt ser om det samma händer på släpet och allt funkar. Ganska smart. Man kan samtidigt enkelt klicka bort om man vet att släpet är ok.
Smart tänkt och smidig funktion!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Petah52
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 mar 2021 10:50
Ort: Mölnlycke

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Petah52 »

Jag har också tillbringat lång tid liggande på rygg under bilen mätande m m på Teslas 13-poliga honkontakt. Hittills har jag inte lyckats vrida Biltemas 13-poliga stickkontakt på plats. Jag har redan kvaddat en stickkontakt då jag slipade av ändan på den ca 2mm. Då delades kontakten i två delar! Den då kortare, vridbara delen går emellertid då att vrida på plats.

Nästa steg är att med min Dremel slipa spåren för de tre tapparna i kontakten. Är inte riktigt klar med den testen ännu. Om det löser problemet med min privata släpkärra så har jag förmodligen ändå problem om jag skall hyra en kärra någon gång.

Jag har
  • 1. Frågat personal hos Teslas SC i Mölndal utan att få något annat svar än att inte använda Biltemas kontakt utan t ex Autoexpertens kontakt, vilken är slående lik Biltemas.
    2. Ringt Tesla och bett att de berättar vilket fabrikat på 13-polig kontakt, alt 13=>7 polig adapter, som passar. Inget svar ännu! Det vore bra om fler ringer Tesla och tjatar! Telefonnummer: 0775888036
    3. Kontaktat Westfalia i hopp om att det är deras 13-poliga kontakt som sitter i Tesla. Tyvärr var svaret ett "Goddag yxskaft".
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
Användarvisningsbild
Petah52
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 mar 2021 10:50
Ort: Mölnlycke

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Petah52 »

Äntligen! Problemet är löst :D , för min kärra :( .

Efter att ha modifierat spåren i stickproppen från Biltema m h a min Dremel går det fint att montera den för hand till rätt position. I praktiken så trycker man in den i stort sett helt och vrider därefter. Spåren "hjälper" inte till alls till att trycka in kontakten. På bilden syns original till vänster och den modifierade till höger.

Att hyra någon annan kärra är ju förstås inte att tänka på, tyvärr. Däremot bör min kärra passa även andra 13-poliga honkontakter.
För att kunna hyra en kärra behöver jag förmodligen köpa en 13=>7-polig adapter och modifiera den på samma sätt som den nuvarande men det bästa vore om
  • Tesla återkallar bilar med dragkrok och byter 13-polig honkontakt till en vettig kontakt
    eller
    Åtminstone publicerar vilka 13-poliga adaptrar/stickproppar som fungerar
SläpvagnskopplingDiff.jpeg
Tesla Model 3 LR 2021, E5D LG battery
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Bjelke »

Coolt, nu ser den typ 3D-printad ut :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av Alfred »

Fwiw, testade idag att koppla på släpet på vår Model 3. Relativt nytt Fogelsta som alltså funkat utan problem på vår Model X hittills. Ska använda det imorgon för första gången med 3:an och var lite nervös efter rapporterna här om att det var svårt att koppla in kontakten.

Kan rapportera att det inte var några problem alls. Kontakten funkade precis som den skulle utan svårighet även om uttaget sitter lite avigt till så att man får stå på knä på marken.

Vår 3:a är levererad precis innan årsskiftet, så antingen har Tesla uppdaterat kontakterna eller så har ni med problem haft dåliga adaptrar/kablar. Om Tesla bytt kontakterna finns ju hopp om att ni borde kunna byta till en uppdaterad kontakt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Släpvagnskontaktj****

Inlägg av CrazyGang »

Jag fick en ny kontakt monterad i mars sedan den gamla börjat glappa och visade släpvagnssymbol jämt.

Den nya kontakten är avsevärt enklare att komma åt och kontaktdon jag tidigare använt med viss möda går nu i hur lätt som helst. Stor skillnad! Luckan öppnar också med mer marginal till bakre kanten, tidigare låg den dikt ann i öppet läge.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar