Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare cederstock » 05 apr 2021 18:27

Marknadsförd räckvidd för 2021 Model 3 LR är 580 km ("WLTP"). Vid första laddnings slut (maximal laddning) rapporterar bilen 539 km räckvidd. Det motsvarar 93% av den marknadsförda. Och då har jag inte ens dragit ur sladden och åkt en meter ännu. Är det inte ganska orimligt att marknadsföra ett räckvidd som inte ens bilen vid första laddning tror på?
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Fluffy » 05 apr 2021 18:33

Det finns hur många trådar som helst om detta. Det står även i manualen.

Räckvidden som visas är inte WLTP räckvidden
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare

Referralkod: jan50293

Inläggav TiborBlomhall » 05 apr 2021 18:42

Bilen "marknadsförs" inte med 580 km räckvidd utan det är en siffra EU tvingar biltillverkarna att uppge.

Alla biltillverkare tvingas uppge WLTP räckvidd på sina bilar. WLTP räckvidd har inget med verkligheten att göra. Det är ett jämförelsetal som kan användas att jämföra olika elbilars räckvidd.

539 kilometern bilens instrumentpanel rapporterar är däremot en något mer verklighetsförankrat siffra. Den baserar Tesla på en fast förbrukningssiffra man faktiskt kan nå bara man kör lagom fort på sommaren med ägg under gaspedalen. Kör man för fort eller i kallare väderlek stämmer dock inte den siffran heller.

Vill man ha en bra räckviddsuppskattning ska man slå in destination i navigatorn. Då beräknas en räckvidd baserat på vägval, hastighet, temperatur etc. De brukar stämma bra.

Jag förklarar det här med räckvidd i min bok Skaffa elbil. Du kan provläsa kapitlet här: https://www.bod.se/booksample?json=http ... ba686bfbca , se sidan 11
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare cederstock » 05 apr 2021 19:01

Ibland undrar man om vissa i Tesla-communityn har tappat verklighetsförankringen. Om det på Tesla hemsida klart och tydligt står att räckvidden är 580 km, är detta inte just marknadsföring av 580 km räckvidd? Att man (på vissa sidor) har en fotnot med förklaringen att siffran avser WLTP förändrar inte det faktum att man marknadsför just 580 km räckvidd. Oavsett om det är en jämförelsesiffra eller inte så bör den ju ha en förankringen i någon form av verklighet
Skärmavbild 2021-04-05 kl. 19.46.42.png
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 05 apr 2021 19:07

cederstock skrev:Ibland undrar man om vissa i Tesla-communityn har tappat verklighetsförankringen. Om det på Tesla hemsida klart och tydligt står att räckvidden är 580 km, är detta inte just marknadsföring av 580 km räckvidd? Att man (på vissa sidor) har en fotnot med förklaringen att siffran avser WLTP förändrar inte det faktum att man marknadsför just 580 km räckvidd. Oavsett om det är en jämförelsesiffra eller inte så bör den ju ha en förankringen i någon form av verklighet

Ja, verkligenheten är att enligt WLTP-testet uppnådde den 580 km. Man "marknadsför" 580 km räckvidd enligt WLTP helt enkelt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 05 apr 2021 19:08

Vad hade det gjort för skillnad om det Stig 539 eller 580 km i displayen? Hur du kör bilen har stor påverkan på din förbrukning och därmed din räckvidd oavsett. Det är nog större chans att du klarar 539 km än att du klarar 580 men det finns inget som säger att du garanterat kommer komma 539 km, verkligen inte om du håller motorvägsfart.
vigge50

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 05 apr 2021 19:10

Menar du att Tesla är annorlunda än andra elbilsproducenter i detta avseende?

Så här skriver audi på sin hemsida:

"Laddar du din Audi e-tron på natten och kör iväg nästa morgon med fulladdat batteri har elbilen en räckvidd på upp till 436 km i den realistiska WLTP-körcykeln".

Antagligen skulle jag hitta liknande formuleringar på andra tillverkares sidor, vilket är en följd av det som Tibor skrev ovan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Referralkod: niklas42449

Inläggav Teslaägare Fluffy » 05 apr 2021 19:11

Varför skulle någon vilja se en påstådd räckvidd som inte stämmer alls med verkligheten?
Hittills har uppvisad räckvidd och uppskattad kvarvarande räckvidd stämt väldigt bra för mig.

Eller föredrar du att den visar räckvidden 580km utan påslagen värme, ac körandes 46,5 km/h ?

Läs manualen
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare

Referralkod: jan50293

Inläggav Mastrovious » 05 apr 2021 19:13

WLTP är ett test, NDEC är ett annat. Oavsett huruvida dessa är verklighetsförankrade eller ej (pågått diskussioner om detta länge) så är det så man måste jämföra för att det ska bli rättvist när man jämför mellan olika bilar som skrivs ovan här.

Precis som man räknar med 1-2 dl högre soppa i en icke elbil bör man räkna med något lägre räckvidd på elbilen, simple as that.
Mastrovious

Inläggav Teslaägare holden » 05 apr 2021 19:24

Man kan också notera att för fossilbilar anges aldrig någon räckvidd utan bränsleförbrukning, även den ofta mycket svagt förankrad i verkligheten baserad på standardtester. Alla som tankar dinosauriejuice fattar att om jag gasar som en idiot kommer jag inte lika långt på en tank som om jag fiser fram. Detsamma gäller för elbilar.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3