Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 07 apr 2021 11:35

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:Är WLTP-körscykeln likadan för elbilar, laddhybrider och ICE-bilar?


Ja. Det finns tre olika beroende på vikteffekten(antal W/kg), menm i realiteten hamnar alla normala personbilar i högsta klassen(>34kW / ton). Så det är samma.

Det motiverar ju utformningen av körcykeln. En kompromiss helt enkelt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1448
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare AAKEE » 07 apr 2021 11:35

Audi och VW verkar presentera WLTP-förbrukning ( kWh/100km), i vissa fall är det förbrukningen som presenteras i första hand och rangen i andra hand, vilket är bra. Så vill vi ha det ju :D

audi.png
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare martinot » 07 apr 2021 14:46

Fredrik j skrev:
martinot skrev:Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.


Vad menar du? I vilket sammanhang kör man tills tanken är helt tom? En fossilbil stannar ju inte för att beräknad räckvidd står på noll. Det finns ju en säkerhetsmarginal även där.


Jag menar att så länge man har med en reservtank i bilen så är det inte skadligt (för en ICE-bil) om man kör helt slut på en tank i ett test där man jämför hur långt man kommer i verkligheten med flera bilar (ivf. inte en besinbil, men kan eventuellt vara lite lurigt om en diesel är helt tömd tank, men inte skadligt).

Gällande en elbil så sliter du alltid onödigt på batterierna (samma sak med en bärbar dator eller telefon) om du tömmer de helt ner till noll. Detta bör man alltid undvika för att inte i förtid förkorta livslängden på batterierna (samma problem har du inte för en ICE-bil).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare point1 » 07 apr 2021 22:24

martinot skrev:
wheels skrev:Lite "fake news" vad det verkar. Vad Edmond gjorde var att köra bilarna från fullt ner till vad bilarna angav som tom och såg hur långt man kommit, eftersom man menade att ingen kör en bil till den stannar. Tesla skrek som stuckna grisar och sa att 0 inte är 0, eftersom en Tesla går mycket längre än så innan den stannar helt. Så det verkar som Teslas "buffer" är lite större än andra bilmärken. Tesla har ju klart en poäng där, men tycker att Edmond också har en poäng. Här är en länk till vad Edmunds fick för räckvidd på diverse bilar. Tesla underpresterar generellt medan Porschen är extrem på andra hållet. Så är WLTP verkligen WLTP? Knappast. Det är dock inget snack om saken att en M3a går väldigt på en "tank"
https://www.edmunds.com/car-news/electr ... munds.html


Jag tycker han gör det dåligt att köra ner de till det som anges som "0%". Tycker det både sätter ett orealistiskt scenario som inte har med verkligheten att göra, och dels så tycker jag att det är dåligt för det kan av misstag få konsumenter och tro att det är OK att göra så. Även med skyddsbuffertar som finns hos de flesta biltillverkare så är det oftast ändå väldigt negativt och batterierna tar onödig skada och stryk att köra de så långt ner som 0%.

Hade Edmund varit seriös så skulle han inte kört längre ner än till 10% (eller absolut inte mindre än 5% - absolut minimum). Resten är bara dumt, skadligt, idiotiskt och inget som helst att göra med hur man använder bilarna i verkligheten.

Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.
Va? Jag kör ofta ned till 1-5 km räckvidd kvar, och har alltid gjort det på mina Teslor. Tesla rekommenderar ju t.o.m. att man kör ned den lågt ibland. Finns inget alls som säger att den tar skada av att köras ned till 0%.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
 
Inlägg: 802
Blev medlem: 17 sep 2014 19:00
Referralkod: richard1080

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare [JM] » 07 apr 2021 22:29

När ni nu diskuerar huruvida det är bra att köra ner batteriet under 10% så är det en disktiktion mellan att köra ner det dit och ladda på en gång eller att låta det stå en längre tid med låg SoC.

Så se till att ni är överens om vad ni diskuterar...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 1055
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare AAKEE » 08 apr 2021 12:20

point1 skrev:Tesla rekommenderar ju t.o.m. att man kör ned den lågt ibland. Finns inget alls som säger att den tar skada av att köras ned till 0%.


Var har du läst det?
Det är tveksamt att Tesla skulle rekommendera det.
Det beror ioffsg vad man menar med ”ta skada”.
Teslas 0% på batteriindikatorn innebär att det är runt 4.5% kvar sv den ”riktiga” batterikapaciteten. Låg SOC är inte i sig farligt om man kör lugnt och försiktigt.

Det är ingen fara att göra det ibland, men det finns ingenting som gör att batteriet mår bättre av det - tvärtom sliter det mer att köra till låg SOC än att ladda en extra gång och tex få 90 -> 40, ladda 90-40 än att köra 100-0%.

Det är principiellt bättre att köra cykler mellan 60 - 10% än 90-40%, för batteriet.
Lithiumbatterier mår bäst av små cykler.
Tesla skriver att man bör hålla sig mellan 90 och 20% när det är möjligt.(hittar inte igen det nu men jag vet att jag läste det i teslas info någonstans).
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ke18519

Föregående

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: La Liberte och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.