Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Vad jag minns kommer det upp ganska elaka varningar med röda symboler i både app och display ala "ladda nu för att förhindra att batteriet tar skada!", om man kör ner under 10%.
Det viktigaste är ju just att man laddar omgående, men det är förstås avsevärt bättre för batteriet att överhuvudtaget inte gå så lågt.
Lithiumbatterier gillar låg SOC. De skadas inte generellt av det.
Små cykler är bra och ju lägre i SOC-rangen desto bättre.
12V-batteriet som är ett blybatteri gillar dock inte att bli utan ström. Teslas rekommendationer är nog mest till för att inte bli stående, och att inte 12v-batteriet blir urladdat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3582
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

Bygger på lite på tidigare diskussion:

Batteridegradering delas normalt upp i calendar shing och cyclic aging.

0% SOC specificeras som lägsta tillåtna spänning i cellen, och 100% SOC specificeras som högsta tillåtna spänning i cellen, alternativt när laddströmmen sjunkit under en viss ström.
Panasonic NCA( tex LR och P-bilar byggda i USA) samt LG NMC(Kinabyggda M3 LR och P) har 2.50V = 0% och 4.20V = 100%. Det finns undantag där Tesla blockat kapacitet för att få en lägre kapacitet på batteriet.

Referens för bilder och hänvisningar, en doktorsavhandling från Chalmers:
https://research.chalmers.se/publicatio ... lltext.pdf

Forskningen är helt överens om att lithiumbatterier( NCA, NMC) har lägst calendar aging vid låg SOC, dvs ju närmare 0% man går desto lägre är calendar aging. Vissa forskningsrapporter har många mätpunkter avseende SOC och får ett mer exakt resultat, andra har bara tre eller fem mätpunkter. I princip finns det inga tester i forskningsrapporterna som motsäger varandra men det finns ibland slutsatser i rapporterna som blivit aningen felaktiga pga hur testets setup varit, tex genom väldigt få mätpunkter och sedan har man tagit för givet att det är linjära samband mellan mätpunkterna.

6.1 Calendar aging

Här är grafer över calendar aging.
Denna doktorsavhandling har bara tre olika SOC( 15%, 75% och 90%) så hela bilden finns inte här, däremot stämmer mätpunkterna mycket bra med alla andra forskningsrapporter. Det torde vara uppenbart att låg SOC, 15% i detta fall, innebär långt mindre än halva degraderingen jämfört med 75% SOC.
8E10E340-9B40-4EFA-A6A9-E746C5D73ABC.jpeg
Forskningen är även överens om att cyclic aging för NCA och NMC är lägre om cykeln sker i låg SOC. Generellt, ju lägre SOC cykeln sker, desto mindre sliter det på batteriet. Dessutom, ju mindre cykeln är desto bättre.

6.2.3 Effect of DOD

Bilden visar exempel på lithiumbatterier som cyklas. #31 och #32 cyklas 0-10% under 5000 FCE. En FCE är motsvarande energi som en 0-100% cykel, vilket gör att det krävs 50.000 0-10% cykler för att få 5000FCE. Det är uppenbart att batterierna inte far illa av 50.000 0-10% cykler, då degraderingen faktiskt inte är större än den calendar aging man skulle fått om de låg vilande med högre (70-90%)SOC.
5000 FCE tar 5000timmar med 2C. Normalt låter forskarna cellerna vila en stund mellan varje cykel/laddning/urladdning. Det brukar röra sig om ca en kvart. Totala tiden överstiger med andra ord vida 5000timmar, sannolikt tog det omkring ett år( 8700h).
Batterierna har alltså befunnit sig mellan 0 och 10% SOC i runt ett år och 50.000 små cykler, ändå har de bara tappat cirka 5%, vilket NCA pch NMC gör bara av att ligga med > 60% på ett år.
A33D9C94-5B36-46DF-BA87-77B10C0B9613.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar