Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av zyax »

cederstock skrev:
Den initiala frågeställningen var en reflektion över att det som marknadsförs på Teslas försäljningssidor, där jag hämtar information som potentiell kund inför ett köp, inte ens stämmer med det som sedan står i displayen.

Det verkar stå utom tvivel för många av er att vare sig denna siffra är korrekt eller det som står i displayen. Det gör ju bara saken ännu värre. Om jag har x mil att fara varje dag så behöver jag ju veta om jag klarar detta eller inte med den bil jag köper? Givetvis måste vissa antaganden göras, såsom hastighet och alla andra faktorer som påverkar. Men det kan väl inte vara svårt för tillverkaren att specificera och sedan ge en siffra som har bäring i verkligheten och som man kan ta hänsyn till inför ett köp? Det har ju fungerat rätt hyfsat för fossilbilar i decennier. Betydelsen av verklighetstrogna siffror ökar ju dock markant när vi talar om en elbil med dess begränsade laddnät, tid för laddning osv.

När jag försöker läsa in mig på WLTP ser jag att syftet just var att göra det mer verklighetstroget, men så verkar det ju inte vara. När jag sökte på WLTP fick jag upp marknadsföringen hos Renault, den är i alla fall lite mer informativ, här kan man bl.a. läsa att WLTP är 393 km men vid ”verklig körning” 375 km.
”Maximal uppnådd räckvidd under WLTP körcykeln (blandad körning) för ZOE Go-versionen med 15-tumsfälgar. WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure). Räckvidd vid verklig körning: 375 km sommartid / 240 km vintertid. Räckvidden påverkas bl a av väder, körstil, hastighet m.m..”

Om både WLTP är fel och det som visas i displayen är fel, var skall man få en verklighetsbaserad siffra ifrån? Eller förväntas man gissa sig fram?

Skall elbilar hamna i samma undermåliga marknadsföringssituation som bredband, dvs ”upp till x km”, allt upp till x km är acceptabelt?
Du har ju rätt i att Tesla inte måste använda WLTP enbart när de skriver på sin hemsida, jag tycker problemet är väldigt litet eftersom det aldrig kommer stämmaförrän vi får en körcykel som passar ens egen körning och väder. För en fossilbil så tankar du och ser glad ut. Du märkar kanske att du måste tanka oftare men räknar inte på det.

Om du lyckas komma 19 mil i din Tesla som säger 480 km WLTP eller 20 mil med 500 km WLTP så säger det ju en hel del om vädret och din körning. Kör man fort drar bilen mer, kör man kallt drar bilen mer.

Jag gissar att du kör ganska mycket fortare än hastigheten på motorvägen. Om du skulle göra samma sak i en annan elbil skulle du se att skillnaden blir större. Min fråga till dig är hur du vill att man ska marknadsföra en Zoe eller en Tesla när man köper en bil och vill åka 130km/h+ på motorvägen när man räknar sin räckvidd? Och detta med svensk vinter?

Eu borde för övrigt göra om sin körcykel till flera olika värden, för hastigheter och väder, då kan man själv välja bil efter väder och tyngden på högerfoten och vi slipper den här typen av inlägg som bara kastar skit på hela elbilsmarknaden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Trevlig »

Sen blir det fel att jämföra en bil som har cirka 450hk med plattan i bott jämfört med passat/bmw med cirka 200hk. ska man jämföra bilar tycker jag man jämför någon turbomatad bil med 400hk.

Den kan säkert ligga på 70% av angiven räckvidd men så fort du gasar så töms tanken fort.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av zyax »

Trevlig skrev:
Sen blir det fel att jämföra en bil som har cirka 450hk med plattan i bott jämfört med passat/bmw med cirka 200hk. ska man jämföra bilar tycker jag man jämför någon turbomatad bil med 400hk.

Den kan säkert ligga på 70% av angiven räckvidd men så fort du gasar så töms tanken fort.
Ja, att körcykler inte är för tyska vägar fattar man ju också. Har kört genom landet i 180km/h där man fick med en lånad BMW X5, det var till att stanna ofta och tanka den gången. Varför kom jag inte så långt som körcykeln sade?

http://abetterrouteplanner.com är grym, det är bara att ställa in allt som finns där så får man se själv att att väder, däck och högerfotstyngd påverkar, det kommer aldrig bli enkelt med räckvidd vare sig trådskaparen vill eller inte.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av McFace »

zyax skrev:
Du har ju rätt i att Tesla inte måste använda WLTP enbart när de skriver på sin hemsida, jag tycker problemet är väldigt litet eftersom det aldrig kommer stämmaförrän vi får en körcykel som passar ens egen körning och väder. För en fossilbil så tankar du och ser glad ut. Du märkar kanske att du måste tanka oftare men räknar inte på det.

Om du lyckas komma 19 mil i din Tesla som säger 480 km WLTP eller 20 mil med 500 km WLTP så säger det ju en hel del om vädret och din körning. Kör man fort drar bilen mer, kör man kallt drar bilen mer.

Jag gissar att du kör ganska mycket fortare än hastigheten på motorvägen. Om du skulle göra samma sak i en annan elbil skulle du se att skillnaden blir större. Min fråga till dig är hur du vill att man ska marknadsföra en Zoe eller en Tesla när man köper en bil och vill åka 130km/h+ på motorvägen när man räknar sin räckvidd? Och detta med svensk vinter?

Eu borde för övrigt göra om sin körcykel till flera olika värden, för hastigheter och väder, då kan man själv välja bil efter väder och tyngden på högerfoten och vi slipper den här typen av inlägg som bara kastar skit på hela elbilsmarknaden.
Renault och Peugot gör ju ett ganska bra jobb som har små kalkylatorer som kan ge en fingervisning beroende på olika variabler.

Kanske man kan föreställa sig att man det så småningom kan byggas en app där man kan få registrerat sitt eget förbruknings-"fingeravtryck" som man kan använda för att få se sitt eget personliga jämförelsetal?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av zyax »

McFace skrev:
zyax skrev:
Du har ju rätt i att Tesla inte måste använda WLTP enbart när de skriver på sin hemsida, jag tycker problemet är väldigt litet eftersom det aldrig kommer stämmaförrän vi får en körcykel som passar ens egen körning och väder. För en fossilbil så tankar du och ser glad ut. Du märkar kanske att du måste tanka oftare men räknar inte på det.

Om du lyckas komma 19 mil i din Tesla som säger 480 km WLTP eller 20 mil med 500 km WLTP så säger det ju en hel del om vädret och din körning. Kör man fort drar bilen mer, kör man kallt drar bilen mer.

Jag gissar att du kör ganska mycket fortare än hastigheten på motorvägen. Om du skulle göra samma sak i en annan elbil skulle du se att skillnaden blir större. Min fråga till dig är hur du vill att man ska marknadsföra en Zoe eller en Tesla när man köper en bil och vill åka 130km/h+ på motorvägen när man räknar sin räckvidd? Och detta med svensk vinter?

Eu borde för övrigt göra om sin körcykel till flera olika värden, för hastigheter och väder, då kan man själv välja bil efter väder och tyngden på högerfoten och vi slipper den här typen av inlägg som bara kastar skit på hela elbilsmarknaden.
Renault och Peugot gör ju ett ganska bra jobb som har små kalkylatorer som kan ge en fingervisning beroende på olika variabler.

Kanske man kan föreställa sig att man det så småningom kan byggas en app där man kan få registrerat sitt eget förbruknings-"fingeravtryck" som man kan använda för att få se sitt eget personliga jämförelsetal?
Man kan ju tycka att Tesla ska vara lite föregångare här så det finns en poäng med tråden, men... det kommer aldrig bli enkelt och det är upplagt för smutskastning av hela elbilsbranschen det här egentligen. Tesla är ju tillsammans med Porsche Taycan de bästa bilarna för folk med tung högerfot i dagsläget och de framkommer aldrig på något enkelt sätt.
Vi har två elbilar i familjen och den ena ljuger ju sjukt mycket mer (Nissan) än den andra (Tesla) och i högre hastigheter blir skillnaden än större.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av zyax »

Typ så här hade varit bra för att visa det enkelt.

"Bil A" med (17 tums däck)
______________WLTP_________90km/h____________120km/h
Torrt väglag____500___________490_______________400
Blött väglag____x_____________450_______________350
Vinterkyla______x_____________420_______________390
V-väglag m snö__x_____________370_______________290

Detta är ett påhittat exempel, men om EU hade krav på något i den stilen så hade vi varit nöjda. Att EU skulle ta fram krav på hastigheter som bara funkar i Tyskland tror jag inte på så därav mitt val 120 som högst.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av martinot »

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av holden »

+1 på skivomslaget till klassiska Autobahn :)
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

zyax skrev:
Typ så här hade varit bra för att visa det enkelt.

"Bil A" med (17 tums däck)
______________WLTP_________90km/h____________120km/h
Torrt väglag____500___________490_______________400
Blött väglag____x_____________450_______________350
Vinterkyla______x_____________420_______________390
V-väglag m snö__x_____________370_______________290

Detta är ett påhittat exempel, men om EU hade krav på något i den stilen så hade vi varit nöjda. Att EU skulle ta fram krav på hastigheter som bara funkar i Tyskland tror jag inte på så därav mitt val 120 som högst.
Betyder vinterkyla 0 eller -30 grader? Räknas räckvidden med eller utan förvärmning? Hela sträckan körd på en gång eller flera mindre körningar? Alla dessa påverkar räckvidden oerhört.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av zyax »

TiborBlomhall skrev:
zyax skrev:
Typ så här hade varit bra för att visa det enkelt.

"Bil A" med (17 tums däck)
_____________WLTP_________90km/h____________120km/h
Torrt väglag____500___________490_______________400
Blött väglag____x_____________450_______________350
Vinterkyla _____x_____________420_______________390
V-väglag m snö _x_____________370_______________290

Detta är ett påhittat exempel, men om EU hade krav på något i den stilen så hade vi varit nöjda. Att EU skulle ta fram krav på hastigheter som bara funkar i Tyskland tror jag inte på så därav mitt val 120 som högst.
Betyder vinterkyla 0 eller -30 grader? Räknas räckvidden med eller utan förvärmning? Hela sträckan körd på en gång eller flera mindre körningar? Alla dessa påverkar räckvidden oerhört.

Jag gav ett exempel. Man får ju skriva ett gradtal i C givetvis, men tabellen blev krångligare då. Hela sträckan med eller utan förvärmning kanske man kan skriva tillsammans med däckinformationen.

Trådskaparen har en liten poäng i att Tesla inte visar detta, men hans verkliga syfte skulle kunna vara att svärta ner elbilarna med en massa skit, det tycker jag är tråkigt och då borde vi bemöta det med så enkel info som möjligt.

Man kanske ska ha ett best case och ett worst case:

"Bil A" med (17 tums däck), förvärmt batteri hela sträckan i angiven hastighet från 100% till 0% batteri (förbi det som bilen anger som 0). Platt väg.
__________________WLTP_________90km/h____________120km/h
Torrt väglag________500___________490_______________400
Blött väglag________x_____________450_______________350
Vinterkyla -5C______x_____________420_______________390
V-väglag m snö -5C__x_____________370_______________290

"Bil A" med (20 tums däck), ej förvärmt batteri hela sträckan i 10 delar, med angiven hastighet från 90% till 5% (som bilen anger som 5%) samt 500kg last (personer etc) i bilen. Backig väg.
__________________WLTP_________90km/h____________120km/h
Torrt väglag________500___________390_______________300
Blött väglag________x_____________350_______________250
Vinterkyla -5C______x_____________270_______________190
V-väglag m snö -5C__x_____________250_______________160

Bra eller anus?

OBS! Min siffror är ju mest påhitt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av sandberg80 »

cederstock skrev:
Marknadsförd räckvidd för 2021 Model 3 LR är 580 km ("WLTP"). Vid första laddnings slut (maximal laddning) rapporterar bilen 539 km räckvidd. Det motsvarar 93% av den marknadsförda. Och då har jag inte ens dragit ur sladden och åkt en meter ännu. Är det inte ganska orimligt att marknadsföra ett räckvidd som inte ens bilen vid första laddning tror på?

Alltså på riktigt. alla dessa inlägg om vad bilen visar. Vem kommenterar "Kvar till tom tank" efter första tankningen med en fossilbil, där det GARANTERAT inte stämmer heller.

WLTP är ju ett test i ett labb.

https://www.wltpfacts.eu/


Bilens faktiska räckvidd, bilens utskrivning av räckvidd eller förbrukning kommer A L D R I G stämma med ett test i ett labb.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Remuz »

Som svar på ovan. Jag tror massor med folk tror 589km betyder 580km oavsett föran har aldrig nånsin reflekterar över förbrukningen på ice. Nu kör man 20x 10km och tänker 200km men bilen drog ju 500km, så blir man sur. Kommer ta en generation innan detta är förståeligt för massan, eller att ladda 0-80% tar 3min så folk inte bryr sig (som med ice)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Bjelke »

Förut hade ju Tesla en räckviddskalkylator på hemsidan där man med ett reglage kunde välja
hastighet och se hur räckvidden påverkades, har detta tagits bort? Jag tyckte den varianten var sjukt bra
i sin enkelhet :) ett reglage till för temperatur ute vore ändå bättre :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Förut hade ju Tesla en räckviddskalkylator på hemsidan där man med ett reglage kunde välja
hastighet och se hur räckvidden påverkades, har detta tagits bort? Jag tyckte den varianten var sjukt bra
i sin enkelhet :) ett reglage till för temperatur ute vore ändå bättre :)
Kan förstå om de tar bort den dock, folk är ju för dumma för att läsa under vilka förhållanden det gäller och blir sen sura när det inte gäller under deras egna förhållanden. I bästa fall skyltar de med lägre räckvidd än konkurrenterna som endast har WLTP. Bättre att bara lägga upp WLTP vilket ju fungerar som jämförelse enligt samma teststandarder så kan man själv räkna på hur mycket det kan tänkas dra under sina egna förhållanden.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av M3apan »

Som jag förstår det så är trådstartarens problem att "marknadsförd" räckvidd (i det här fallet WLTP) inte överensstämmer med vad batterisymbolen visar i bilen. Kanske lite som att jämföra äpplen och päron men för mig är det lite som att tycka att det är bedrägligt när hastighetsmätaren på min gamla skoda var graderad till 260 km/t men bilen "bara" kunde komma upp i 210 km/t.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av McFace »

M3apan skrev:
Som jag förstår det så är trådstartarens problem att "marknadsförd" räckvidd (i det här fallet WLTP) inte överensstämmer med vad batterisymbolen visar i bilen. Kanske lite som att jämföra äpplen och päron men för mig är det lite som att tycka att det är bedrägligt när hastighetsmätaren på min gamla skoda var graderad till 260 km/t men bilen "bara" kunde komma upp i 210 km/t.
Ja, och det blir ju lite snurrigt eftersom det inte är Tesla som bestämmer hur WLTP fungerar.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av frippe »

M3apan skrev:
Som jag förstår det så är trådstartarens problem att "marknadsförd" räckvidd (i det här fallet WLTP) inte överensstämmer med vad batterisymbolen visar i bilen. Kanske lite som att jämföra äpplen och päron men för mig är det lite som att tycka att det är bedrägligt när hastighetsmätaren på min gamla skoda var graderad till 260 km/t men bilen "bara" kunde komma upp i 210 km/t.
Skulle han blivit nöjdare om det stod samma efter laddning till 100% men att verklig räckvidd var mindre?

Jag förstår ärligt inte problemet. Är det för att vissa är så extremt rigida i sin tolkning bara för att det står en siffra? Som få faktiskt vet hur den kommer till. Det är lite som när man går över till digitala instrument med en siffra, gärna med ett par siffror efter ett komma, och tidigare haft visare. Då tror plötsligt alla att det blivit så exakt. Men sensorn eller givaren till instrumentet är detsamma.

Världen är inte riktigt så exakt som vissa vill få den till.......
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Curik »

Jag tycker inte heller att WLTP är en bra metod för att visa räckvidden på olika fordon. Men det är nog inte det som är tanken heller, utan att det ska vara enkelt att jämföra.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av frippe »

Curik skrev:
Jag tycker inte heller att WLTP är en bra metod för att visa räckvidden på olika fordon. Men det är nog inte det som är tanken heller, utan att det ska vara enkelt att jämföra.
Finns väl nackdelar med alla olika sätt att jämföra räckvidd på.

För mig blir det konstigt om en köpare enbart går på en uppgiftslämnares uppgifter. Det är naturligt att söka information från flera olika, speciellt då användares uppgifter.

Gäller både redovisade förbrukningssiffror för en ICE-bil som för en elbil. Svårare än så är det inte och löses med ett par snabba sökningar på nätet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av tor-ake »

Enklast är om man släpper tanken på att batterimätaren är en gissometer, och istället ser den som det hjälpmedel den är - OM du, precis i detta läge minskar hastigheten till 90 och drar ned på värmen kan du komma så här långt:

Står det t.ex. 185km vid batterisymbolen, och det är 190km kvar till målet, då behöver man inte fundera på om man kan komma fram ens om man sänker farten, utan det man behöver göra är att navigera in till en SuC.

Samma sak med förbränningsmotorbilar - WLTP *går* att nå, om du kör riktigt snålt. Om du inte kan eller vill köra snålt så är problemet inte WLTP per se, utan mellan ratten och nackstödet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av M3apan »

frippe skrev:
M3apan skrev:
Som jag förstår det så är trådstartarens problem att "marknadsförd" räckvidd (i det här fallet WLTP) inte överensstämmer med vad batterisymbolen visar i bilen. Kanske lite som att jämföra äpplen och päron men för mig är det lite som att tycka att det är bedrägligt när hastighetsmätaren på min gamla skoda var graderad till 260 km/t men bilen "bara" kunde komma upp i 210 km/t.
Skulle han blivit nöjdare om det stod samma efter laddning till 100% men att verklig räckvidd var mindre?

Jag förstår ärligt inte problemet. Är det för att vissa är så extremt rigida i sin tolkning bara för att det står en siffra? Som få faktiskt vet hur den kommer till. Det är lite som när man går över till digitala instrument med en siffra, gärna med ett par siffror efter ett komma, och tidigare haft visare. Då tror plötsligt alla att det blivit så exakt. Men sensorn eller givaren till instrumentet är detsamma.

Världen är inte riktigt så exakt som vissa vill få den till.......
Det vet jag inte om han skulle blivit. Eller förmodligen så hade han det. Min poäng var just att jag tyckte att det var en konstig grej att bli upprörd över. Som att bli upprörd över en gammal ICE-bils hastighetsmätare som visar högre sluthastighet än vad bilen kan köra.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Jwe »

Hur långt är ett snöre?

Är det tillräckligt långt är det ok.
Är det för långt finns det enkla lösningar.
Är det för kort är det ett problem.

Så länge vi inte har snabbladdning lättillgänglig och den inte är skadlig för batterierna så kommer verklig körsträcka vara av stort intresse för en elbilsspekulant.
WLTP är en jämförelsesiffra vilket många (erfarna elbilister och/eller "nördar") har omtalat redan. Som sådan fyller den sin funktion. (För rena elbilar och ICE, för laddhybrider blir det ett skämt).
Men den som vill köpa en elbil vill inte bara jämföra olika elbilar, hen vill naturligtvis veta om bilens kapacitet räcker för hens behov vinter som sommar, till vardags och vid semesterresor osv.
Konsekvensen av att snöret (elektronerna) inte räcker till för det specifika ändamålet löses inte så enkelt som i fallet ICE där det bara tar någon minut att tanka och till stor del "bara" blir en pengafråga. Läs t.ex de många inläggen och därmed frågorna och svaren på hur man tar sig till fjällvistelsen på detta forum. De återspeglar detta problems betydelse på ett bra sätt.

Jag tycker att trådskaparen har en poäng; hur får de som överväger att köpa elbil enkelt relevant information om bilens verkliga kapacitet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av martinot »

Jwe skrev:
Jag tycker att trådskaparen har en poäng; hur får de som överväger att köpa elbil enkelt relevant information om bilens verkliga kapacitet.
1. Provkörning/hemlån.
2. https://abetterrouteplanner.com/
3. Oberoende tester, tex. Björn Nylands mflr. (lita inte på någon tillverkares/myndigheters uppgifter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Tellus »

Varför kommer jag 330km och batterisymbolen visar 293km.
Tesla borde uppge högre räckvidd än wltp ;)

Inga problem att köra snålare än wltp om man inte är stressad eller kör motorväg. 5-10 grader sol och klima på manuell.
2D79B079-0643-4A0A-B78F-4181E4DA4906.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av wheels »

Men Tesla är väl det bilmärket som är mest optimistsigt, när det gäller WLTP. Tesla blev ju kraftigt sura när Edmunds testade WLTP på olika bilmärken.
Skriv svar