Du har ju rätt i att Tesla inte måste använda WLTP enbart när de skriver på sin hemsida, jag tycker problemet är väldigt litet eftersom det aldrig kommer stämmaförrän vi får en körcykel som passar ens egen körning och väder. För en fossilbil så tankar du och ser glad ut. Du märkar kanske att du måste tanka oftare men räknar inte på det.cederstock skrev:Den initiala frågeställningen var en reflektion över att det som marknadsförs på Teslas försäljningssidor, där jag hämtar information som potentiell kund inför ett köp, inte ens stämmer med det som sedan står i displayen.
Det verkar stå utom tvivel för många av er att vare sig denna siffra är korrekt eller det som står i displayen. Det gör ju bara saken ännu värre. Om jag har x mil att fara varje dag så behöver jag ju veta om jag klarar detta eller inte med den bil jag köper? Givetvis måste vissa antaganden göras, såsom hastighet och alla andra faktorer som påverkar. Men det kan väl inte vara svårt för tillverkaren att specificera och sedan ge en siffra som har bäring i verkligheten och som man kan ta hänsyn till inför ett köp? Det har ju fungerat rätt hyfsat för fossilbilar i decennier. Betydelsen av verklighetstrogna siffror ökar ju dock markant när vi talar om en elbil med dess begränsade laddnät, tid för laddning osv.
När jag försöker läsa in mig på WLTP ser jag att syftet just var att göra det mer verklighetstroget, men så verkar det ju inte vara. När jag sökte på WLTP fick jag upp marknadsföringen hos Renault, den är i alla fall lite mer informativ, här kan man bl.a. läsa att WLTP är 393 km men vid ”verklig körning” 375 km.
”Maximal uppnådd räckvidd under WLTP körcykeln (blandad körning) för ZOE Go-versionen med 15-tumsfälgar. WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure). Räckvidd vid verklig körning: 375 km sommartid / 240 km vintertid. Räckvidden påverkas bl a av väder, körstil, hastighet m.m..”
Om både WLTP är fel och det som visas i displayen är fel, var skall man få en verklighetsbaserad siffra ifrån? Eller förväntas man gissa sig fram?
Skall elbilar hamna i samma undermåliga marknadsföringssituation som bredband, dvs ”upp till x km”, allt upp till x km är acceptabelt?
Om du lyckas komma 19 mil i din Tesla som säger 480 km WLTP eller 20 mil med 500 km WLTP så säger det ju en hel del om vädret och din körning. Kör man fort drar bilen mer, kör man kallt drar bilen mer.
Jag gissar att du kör ganska mycket fortare än hastigheten på motorvägen. Om du skulle göra samma sak i en annan elbil skulle du se att skillnaden blir större. Min fråga till dig är hur du vill att man ska marknadsföra en Zoe eller en Tesla när man köper en bil och vill åka 130km/h+ på motorvägen när man räknar sin räckvidd? Och detta med svensk vinter?
Eu borde för övrigt göra om sin körcykel till flera olika värden, för hastigheter och väder, då kan man själv välja bil efter väder och tyngden på högerfoten och vi slipper den här typen av inlägg som bara kastar skit på hela elbilsmarknaden.