Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Marknadsförd räckvidd

Inlägg av cederstock »

Marknadsförd räckvidd för 2021 Model 3 LR är 580 km ("WLTP"). Vid första laddnings slut (maximal laddning) rapporterar bilen 539 km räckvidd. Det motsvarar 93% av den marknadsförda. Och då har jag inte ens dragit ur sladden och åkt en meter ännu. Är det inte ganska orimligt att marknadsföra ett räckvidd som inte ens bilen vid första laddning tror på?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Fluffy »

Det finns hur många trådar som helst om detta. Det står även i manualen.

Räckvidden som visas är inte WLTP räckvidden
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilen "marknadsförs" inte med 580 km räckvidd utan det är en siffra EU tvingar biltillverkarna att uppge.

Alla biltillverkare tvingas uppge WLTP räckvidd på sina bilar. WLTP räckvidd har inget med verkligheten att göra. Det är ett jämförelsetal som kan användas att jämföra olika elbilars räckvidd.

539 kilometern bilens instrumentpanel rapporterar är däremot en något mer verklighetsförankrat siffra. Den baserar Tesla på en fast förbrukningssiffra man faktiskt kan nå bara man kör lagom fort på sommaren med ägg under gaspedalen. Kör man för fort eller i kallare väderlek stämmer dock inte den siffran heller.

Vill man ha en bra räckviddsuppskattning ska man slå in destination i navigatorn. Då beräknas en räckvidd baserat på vägval, hastighet, temperatur etc. De brukar stämma bra.

Jag förklarar det här med räckvidd i min bok Skaffa elbil. Du kan provläsa kapitlet här: https://www.bod.se/booksample?json=http ... ba686bfbca , se sidan 11
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av cederstock »

Ibland undrar man om vissa i Tesla-communityn har tappat verklighetsförankringen. Om det på Tesla hemsida klart och tydligt står att räckvidden är 580 km, är detta inte just marknadsföring av 580 km räckvidd? Att man (på vissa sidor) har en fotnot med förklaringen att siffran avser WLTP förändrar inte det faktum att man marknadsför just 580 km räckvidd. Oavsett om det är en jämförelsesiffra eller inte så bör den ju ha en förankringen i någon form av verklighet
Skärmavbild 2021-04-05 kl. 19.46.42.png
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av OfarligTesla »

cederstock skrev:
Ibland undrar man om vissa i Tesla-communityn har tappat verklighetsförankringen. Om det på Tesla hemsida klart och tydligt står att räckvidden är 580 km, är detta inte just marknadsföring av 580 km räckvidd? Att man (på vissa sidor) har en fotnot med förklaringen att siffran avser WLTP förändrar inte det faktum att man marknadsför just 580 km räckvidd. Oavsett om det är en jämförelsesiffra eller inte så bör den ju ha en förankringen i någon form av verklighet
Ja, verkligenheten är att enligt WLTP-testet uppnådde den 580 km. Man "marknadsför" 580 km räckvidd enligt WLTP helt enkelt.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av vigge50 »

Vad hade det gjort för skillnad om det Stig 539 eller 580 km i displayen? Hur du kör bilen har stor påverkan på din förbrukning och därmed din räckvidd oavsett. Det är nog större chans att du klarar 539 km än att du klarar 580 men det finns inget som säger att du garanterat kommer komma 539 km, verkligen inte om du håller motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Niklas Z »

Menar du att Tesla är annorlunda än andra elbilsproducenter i detta avseende?

Så här skriver audi på sin hemsida:

"Laddar du din Audi e-tron på natten och kör iväg nästa morgon med fulladdat batteri har elbilen en räckvidd på upp till 436 km i den realistiska WLTP-körcykeln".

Antagligen skulle jag hitta liknande formuleringar på andra tillverkares sidor, vilket är en följd av det som Tibor skrev ovan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Fluffy »

Varför skulle någon vilja se en påstådd räckvidd som inte stämmer alls med verkligheten?
Hittills har uppvisad räckvidd och uppskattad kvarvarande räckvidd stämt väldigt bra för mig.

Eller föredrar du att den visar räckvidden 580km utan påslagen värme, ac körandes 46,5 km/h ?

Läs manualen
Mastrovious
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2021 22:53

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Mastrovious »

WLTP är ett test, NDEC är ett annat. Oavsett huruvida dessa är verklighetsförankrade eller ej (pågått diskussioner om detta länge) så är det så man måste jämföra för att det ska bli rättvist när man jämför mellan olika bilar som skrivs ovan här.

Precis som man räknar med 1-2 dl högre soppa i en icke elbil bör man räkna med något lägre räckvidd på elbilen, simple as that.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av holden »

Man kan också notera att för fossilbilar anges aldrig någon räckvidd utan bränsleförbrukning, även den ofta mycket svagt förankrad i verkligheten baserad på standardtester. Alla som tankar dinosauriejuice fattar att om jag gasar som en idiot kommer jag inte lika långt på en tank som om jag fiser fram. Detsamma gäller för elbilar.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

Alla biltillverkare måste redovisa WLTP räckvidd enligt lag. WLTP är ett standardiserat körcykel som tyvärr har väldigt lite med verkligheten att göra. Skulle Tesla inte uppge WLTP räckvidd skulle de gå på dryga böter.

WLTP visar väldigt fel för alla elbilar främst pga låga genomsnittshastigheten. Kör du i 46km/h kan du faktiskt komma 58 mil med din Tesla Model 3 - men jag misstänker du brukar köra snabbare än så på motorväg.

För att ge en bättre uppskattning räknar Tesla därför med en högre förbrukning på sin instrumentpanel. På datablad tvingar EU tillverkare använda WLTP men i bilen behöver man inte det. Då kan, då FÅR Tesla göra en bättre räckviddsuppskattning.

Problemet är att många tror WLTP är några slags magiska siffror. Står det 30 mil WLTP räckvidd kommer elbilen alltid åka 300 000 meter och sedan tvärstanna med tomma batterier. I verkliga livet beror bilars räckvidd (inte enbart elbilars utan även avgasbilars) på väldigt många olika saker varav hastighet och temperatur är mest avgörande. Man KAN inte uppge ett enda räckviddsvärde.

WLTP ska användas som jämförelsetal. En elbil med 30 mils WLTP räckvidd kommer komma längre än en med 20 mils. Det är egentligen det ENDA man kan använda WLTP räckvidd siffran till. Resten är bara uppskattningar.

Tesla är inte enda tillverkaren som har det så, det är inte "Tesla fanboyism" att påpeka WLTP räckviddsvärdets problem. ALLA elbilar är "drabbade" på samma sätt.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av M3apan »

cederstock skrev:
Ibland undrar man om vissa i Tesla-communityn har tappat verklighetsförankringen. Om det på Tesla hemsida klart och tydligt står att räckvidden är 580 km, är detta inte just marknadsföring av 580 km räckvidd? Att man (på vissa sidor) har en fotnot med förklaringen att siffran avser WLTP förändrar inte det faktum att man marknadsför just 580 km räckvidd. Oavsett om det är en jämförelsesiffra eller inte så bör den ju ha en förankringen i någon form av verklighet
Faktum kvarstår att det faktiskt går att köra 580 km med den. Kör du i typ 50km/h, i nerförsbacke så går det. Här ett exempel där dom kört nästan 1.000km på en laddning https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ng-record/. Så vad batteriet kan laddas till i motsvarande körda km spelar egentligen ingen som helst roll. Bättre att kolla på energigrafen i bilen som visar återstående batterikapacitet i förhållande till körstil för stunden.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

Hoppas du förstår att kör du i 150 km/h kommer du inte komma 580 km eller ens 539 km. Inte heller om du kör i -30 grader.

Så vi vänder på frågan: med tanke på hur mycket räckvidden varierar med hastighet, temperatur och körstil vad anser DU biltillverkare borde marknadsföra som räckvidd?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

cederstock skrev:
Ibland undrar man om vissa i Tesla-communityn har tappat verklighetsförankringen. Om det på Tesla hemsida klart och tydligt står att räckvidden är 580 km, är detta inte just marknadsföring av 580 km räckvidd? Att man (på vissa sidor) har en fotnot med förklaringen att siffran avser WLTP förändrar inte det faktum att man marknadsför just 580 km räckvidd. Oavsett om det är en jämförelsesiffra eller inte så bör den ju ha en förankringen i någon form av verklighet
Javisst! Det är marknadsföring av WLTP eftersom det är lag på det i EU. Bilar måste testas/certifieras enligt WLTP-körcykeln. Man är skyldig att ange förbrukningen enligt WLTP.

Tidigare användes NECD vilken var extremt optimistisk. WLTP är bättre men inte riktigt rimlig. I praktiken kan man bara använda WLTP för att jämföra olika bilars förbrukning eller räckvidd. Som Flurry sa, genomsnittsfarten är 46.5km/h och testen genomförs i en sån temperatur att man inte har värme eller AC på.
Stänger du av AC/värmesystem och kör 46km/h kommer du sannolikt att kunna köra enligt WLTP-räckvidden om det är +15 grader ute.

Tyvärr saluför EU WLTP som om den faktiskt skulle motsvara verkligheten. Men det gör den inte och WLTP är snarast att se som ett jämförelsevärde mellan olika fordon.

Tesla använder sig av rangen de får fram i USA's motsvarighet till WLTP, EPA, för det som presenteras på skärmen. EPA är mer verklighetanpassad än WLTP men fortfarande måste man köra väldigt försiktigt, och man måste köra tills bilen stannar(dvs fortsätta köra efter att batteriindikatorn visar 0%) eftersom EPA räknar med hela batteriets kapacitet inklusive buffer.

539km är ett bra värde. Batteriet "ska vara 74.5kWh", och konstanten som tesla använder är 137.2Wh/km, 74500/137.2 = 543km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av taliz »

Alla bilar måste förhålla sig till WLTP.
För avgasbilar fokuserar tillverkarna på bränsleförbrukning, eftersom det är vad folk vill veta. Räckvidden för dom är inget någon bryr sig om.
För elbilar är det tvärtom, det är just räckvidd man är intresserad av, förbrukning är inte så noga. Därför fokuserar tillverkarna på det istället där(åtminstone de som faktiskt vill sälja elbilar).

Men WLTP är ett labbtest. Alla får samma förhållanden. Det betyder inte att reultaten går att uppnå i "verkligheten" under alla förhållanden, och det gäller oavsett om det är en avgasbil eller elbil.

Ps. Min ID4 skall ha knappt 500km räckvidd enligt WLTP. Displayen visar 266km vid 80%....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Tellus »

WLTP stämmer mycket bra, om man delar den med 2 får man vinterräckvidden :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av cederstock »

Den initiala frågeställningen var en reflektion över att det som marknadsförs på Teslas försäljningssidor, där jag hämtar information som potentiell kund inför ett köp, inte ens stämmer med det som sedan står i displayen.

Det verkar stå utom tvivel för många av er att vare sig denna siffra är korrekt eller det som står i displayen. Det gör ju bara saken ännu värre. Om jag har x mil att fara varje dag så behöver jag ju veta om jag klarar detta eller inte med den bil jag köper? Givetvis måste vissa antaganden göras, såsom hastighet och alla andra faktorer som påverkar. Men det kan väl inte vara svårt för tillverkaren att specificera och sedan ge en siffra som har bäring i verkligheten och som man kan ta hänsyn till inför ett köp? Det har ju fungerat rätt hyfsat för fossilbilar i decennier. Betydelsen av verklighetstrogna siffror ökar ju dock markant när vi talar om en elbil med dess begränsade laddnät, tid för laddning osv.

När jag försöker läsa in mig på WLTP ser jag att syftet just var att göra det mer verklighetstroget, men så verkar det ju inte vara. När jag sökte på WLTP fick jag upp marknadsföringen hos Renault, den är i alla fall lite mer informativ, här kan man bl.a. läsa att WLTP är 393 km men vid ”verklig körning” 375 km.
”Maximal uppnådd räckvidd under WLTP körcykeln (blandad körning) för ZOE Go-versionen med 15-tumsfälgar. WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure). Räckvidd vid verklig körning: 375 km sommartid / 240 km vintertid. Räckvidden påverkas bl a av väder, körstil, hastighet m.m..”

Om både WLTP är fel och det som visas i displayen är fel, var skall man få en verklighetsbaserad siffra ifrån? Eller förväntas man gissa sig fram?

Skall elbilar hamna i samma undermåliga marknadsföringssituation som bredband, dvs ”upp till x km”, allt upp till x km är acceptabelt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av martinot »

cederstock skrev:
Om både WLTP är fel och det som visas i displayen är fel, var skall man få en verklighetsbaserad siffra ifrån? Eller förväntas man gissa sig fram?
https://abetterrouteplanner.com/
cederstock skrev:
Skall elbilar hamna i samma undermåliga marknadsföringssituation som bredband, dvs ”upp till x km”, allt upp till x km är acceptabelt?
Fungerar ungefär som den angivna konsumtionen hos en ICE-bil. Den är också satt efter en (dålig) standard.

Tyvärr är på samma sätt WLTP en mycket dåligt standard, men som våra folkvalda EU-politker och myndigheter bestämt.

EAP som används i USA (även av Tesla och alla andra bilföretag) är inte heller perfekt, men ligger lite mer närmare någon slags genomsnittlig verklighet.

Men allt hänger på hur fort och hur aktivt man kör. Har du varit ett tag på TCS så kommer du även här se enormt stora variationer beroende på våra individuella körmönster.

Kör du dock relativt jämt i hastighet så är ABRP som jag länkar ovan ett ganska bra verktyg för att få en någorlunda uppfattning om verklig räckvidd. För mig stämmer den inte 100%, då jag accelererar och bromsar mer, men jag har med tiden lärt mig att lägga på en faktor som stämmer bättre med just min körstil (som är rätt aktiv).

På samma sätt lär jag mig när jag kör vår ICE-bil ungefär vilken förbrukning och räckvidd som stämmer in på mig (och som är väldigt annorlunda från när min fru kör).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

cederstock skrev:
ge en siffra som har bäring i verkligheten och som man kan ta hänsyn till inför ett köp? Det har ju fungerat rätt hyfsat för fossilbilar i decennier.
Jasså? Jag har aldrig träffat på en avgasbil som drog så lite som databladet påstår.

Vill du vara säker på om din Tesla kan komma fram till någonstans mata in det i bilens navigator. Den beräknar då räckvidd baserat på hastighetsgränserna längs vägen, omgivningstemperatur och dina körvanor. Brukar stämma kusligt bra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av fth »

cederstock skrev:
Men det kan väl inte vara svårt för tillverkaren att specificera och sedan ge en siffra som har bäring i verkligheten och som man kan ta hänsyn till inför ett köp? Det har ju fungerat rätt hyfsat för fossilbilar i decennier.
Nja, hur menar du nu?

Fossil-bilar anger ju också förbrukning enligt NEDC och/eller WLTP, dvs specifika körcykler, som inte har mycket med verklig körning att göra, hur menar du att elbilar skiljer sig från det?

För fossil-bilar anges väl dessutom sällan (aldrig?) "räckvidd", dvs hur långt man kommer på en full tank, det har iaf jag aldrig sett i någon bil-annons, det är ju bara för hybrider där "räckvidd" avser hur långt man kommer på bara eldrift.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av AAKEE »

cederstock skrev:

Om både WLTP är fel och det som visas i displayen är fel, var skall man få en verklighetsbaserad siffra ifrån? Eller förväntas man gissa sig fram?
Batteriindikatorns EPA-range: jag körde med lägre förbrukning än batteriindikatorn 26 mil i ena riktningen och 33 mil(annat vägval) i andra riktningen häromdagen. Batteriindikatiorns visade räckvidd är fast, den ändras inte beroende på körsätt. För dig kommer det stå (ungefär) 539 km vid fulladdat batteri så länge batteriet inte degraderat.

Batteriindikatorn kan ställas in på att visa procent istället, föreslår att du gör det.*

På din skärm finns en Energiapp du kan ta fram. Den visar den beräknade räckvidden med den faktiska förbrukningen du haft de senaste 10/25/50km enligt ditt önskemål. Precis som de flesta bilars färddatorer fungerar.
IMG_1319.jpg
*) Jag använde procent istället för sträcka innan jag monterade en HUD som visar batteriets laddningsstatus i framrutan, behöver inte dubbel visning av procent så därför har jag ställt in att visa räckvidden. Föreslår dock att man normalt hellre kan ställa in att visa procent.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av martinot »

Föredrar också normalt procent.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Fluffy »

cederstock skrev:
Den initiala frågeställningen var en reflektion över att det som marknadsförs på Teslas försäljningssidor, där jag hämtar information som potentiell kund inför ett köp, inte ens stämmer med det som sedan står i displayen.
Och det besvarade jag men det struntar du i.
Är du ett troll?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Remuz »

Om du har x mil att fara varje dag så kommer x mil att ge y mil förbrukade ena dagen z andra dagen osv

Är det uppför, nerför, medvind, motvind, snö på vägen, minus 30, plus 45, har du 21" fälg med två varv eltejp, är det 120km/h eller kanske 30km/h.

Enda skillnaderna från ICE är att på din elbil ser du direkt hur din körstil slår mot räckvidden, samt att den är löjligt effektiv i låg fart. ICE är lite mer förlåtande hastighetsmässigt pga växlarna och varvtal.

Ett exempel jag ofta tar. På vintern 16km Enskede Sumpan, dieseln förlorar 40-80km lite beroende på om man vill frysa ihjäl på vägen eller inte. Teslan förlorar 40-60km och man är varm.

Är det massa köer på samma sträcka så förlorar tesla mindre pga låg fart, dieseln mer pga samma låga fart.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inlägg av Niklas Z »

Det skulle vara bättre om det står hur många kWh det finns tillgängligt i batteriet än en räckviddssiffra på det sätt som står uppe till höger i vänstra fältet på skärmen.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar